![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
quote: Negatieve gevolgen zijn o.a. negatieve discriminatie op de arbeidsmarkt en in het algemeen, de slechte vooroordelen die mensen ontwikkelen t.a.v. die groep. En nee, ik kan daar niet meteen cijfermateriaal van voorleggen. Ergens verbaast het me wel dat jullie dat zelfs in vraag stellen, of daar een negatieve bijklank aan vasthangt. Misschien verschilt dat ook regionaal? Geen idee. Alleszins: uit het feit dat de zigeuners zelf niet zo genoemd willen worden blijkt toch al dat er iets mis is met dat woord? En ja, dat zij dat zelf vinden, vind ik op zich een goede reden. Willekeur en dictatuur! ![]() |
|
quote: Hehe, maar je slaat hier denk ik wel de spijker op z'n kop. Die associatie bestaat, maar het is aan een volwassen en weldenkend mens om onderscheid te maken tussen zigeuners die stelen en zigeuners die dat niet doen. Zelfde verhaal met de bontkraagmocro's. Er is relatief gezien erg veel overlast van deze groep in Nederland en daardoor ontstaat een associatie. Ik heb echter geen enkel probleem met een Marokkaan, ook niet als hij een bontkraagje draagt. Ik heb alleen problemen met mensen die overlast veroorzaken. Moet ik dan voor de Marokkanen die geen overlast veroorzaken weer een nieuwe naam gaan aannemen die vrij is van associaties? Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
Ik moet ineens aan Harry Potter denken. Alle niet-Dreuzels (op Harry na) noemen Voldemort 'Hij die niet genoemd mag worden'. En geven zodoende een woord veel meer (negatieve) betekenis en impact dan wat het daadwerkelijk heeft. Zodat er veel meer angst en negatieve connotatie wordt veroorzaakt dan strikt noodzakelijk, eigenlijk. Zo is het ook met het toekennen van negatieve waardes aan woorden als neger, jood of zigeuner, volgens mij. Die waarde zit geenszins in het woord zelf, maar slechts in de betekenis die mensen eraan toekennen. Dus, door jezelf te slachtofferen en mee te gaan in die negatieve waarde, maak je het woord belangrijker dan het daadwerkelijk is. Beter concentreren we ons, in het geval van discriminatie, op daadwerkelijke achterstellingen van bevolkingsgroepen. B.v. het feit dat mijn leerlingen met een Marokkaanse achtergrond nergens een stageplek of arbeidsplaats kunnen krijgen. I.p.v. dat we woorden de schuld gaan geven. Wat Blueprint al zei, dus eigenlijk. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. ![]() |
|
quote: Maar er zit een verschil tussen zwarte mensen die elkaar onderling nigga noemen en zigeuners die bijvoorbeeld een band oprichten en zichzelf aanprijzen onder de genrenaam Gypsy Rock. quote: Wrong! Only knoflooksaus is real. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
quote: Maar dat betekent vooral dat jij blijkbaar verstandig genoeg bent om dat onderscheid te maken. Dus heb jij geen afzonderlijke naam nodig. Veel mensen doen dat niet en ja, dan ontstaat er een probleem met die groepsnaam. Bron: zie de verkiezingsuitslagen. Willekeur en dictatuur! ![]() |
|
quote: +1, hoor. quote: Nee, en een wet die zegt "alle groenogen moeten dood" maakt zelf ook geen onderscheid ![]() quote: Dat zei ik ook niet. Het gaat erom of de reden van toepassing is of niet ![]() quote: Ja, en in dat geval was deze reden niet van toepassing. OWW zei slechts dat het algemeen idee van groepen mensen een naam geven op zichzelf nog geen discriminatie (in negatieve zin) is. Dat is het, en daar heeft hij gewoon helemaal gelijk in. Dat hij daarbij 'blanken' als voorbeeld nam is ongelukkig, omdat andere mensen daar over kunnen vallen (omdat ze aannemen dat hij denkt dat omdat hij best blanke genoemd wil worden anderen 'zigeuner' maar moeten accepteren). quote: Dat kan een probleem zijn, ja. Maar wat ik bij veel sociaal begane mensen merk is dat ze véél te makkelijk veronderstellen dat dat aan de orde is. Zoals jij nu (naar mijn idee) hier deed. Je bezigde de zinsnede "check your privileges" zelfs al voor iemand over blanken begon ![]() No dogs, no masters. ![]() |
|
. [Dit bericht is gewijzigd door Hérésie op 15-08-2013 15:13] Willekeur en dictatuur! ![]() |
|
quote:Exact. Precies hoe ik hem bedoelde ook. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. ![]() |
|
quote: Ik denk dat beiden wel relevant zijn, hoor. Taal wordt succesvol heel vernuftig gebruikt om politiek mee te bedrijven. Zie bijvoorbeeld jouw grote vriend Nelson Mandela, die toch echt geen terrorist genoemd wordt terwijl verder iedereen die een keer boos is op de (over)heerser wél meteen dat predikaat krijgt ![]() No dogs, no masters. ![]() |
|
quote: Het hebben van een vooroordeel leidt nog niet direct tot discrimatie, daarvoor is een actie nodig. En verder, discriminatie op de arbeidsmarkt kan net zo goed bestaan als je aangeeft dat je zigeuner bent als wanneer je aangeeft Roma te zijn, of wat dan ook. De vraag is of het woord op zichzelf discriminerend is en dat is het naar mijn mening niet. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
quote: Dan zeiden we eigenlijk gewoon hetzelfde ![]() quote: De reden dat ik dat zei is dat er iemand dat artikel post en dat er meteen een hele reeks reacties volgt genre 'waar doen die nu moeilijk over'. Dan denk ik inderdaad: check your privileges. Sommige mensen zijn blind voor bestaande problemen omdat ze er zelf nooit mee geconfronteerd worden en lachen ze daarom gewoon weg in plaats van er eerst eens over na te denken. [Dit bericht is gewijzigd door Hérésie op 15-08-2013 15:21] Willekeur en dictatuur! ![]() |
|
quote: Inderdaad, zei ik ook al. De kracht van taal moet vooral niet onderschat worden. Zolang dat woord in gebruik blijft zegt dat iets. Willekeur en dictatuur! ![]() |
|
quote: Zo gaat dat, met dit soort discussies ![]() quote: Sommige mensen zijn dat, en jij neemt aan dat dat voor de mensen hier ook zo is ![]() No dogs, no masters. ![]() |
|
quote: Ik zou haast willen zeggen: dat is een vooroordeel. ![]() Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
quote: Niet akkoord, discriminatie kan ook puur mentaal bestaan. Maar dat is nu minder belangrijk. Verder: door het woord 'zigeuner' niet meer te gebruiken zijn niet meteen alle problemen opgelost, dat klopt zeker. Omgekeerd is het moeilijker de problemen op te lossen zolang dat woord met negatieve bijklank blijft bestaan. Dit is: als je ervan uitgaat dat dat woord een negatieve bijklank heeft, waar blijkbaar geen eensgezindheid over bestaat. Willekeur en dictatuur! ![]() |
|
quote: Ik nam dat niet zomaar aan, zie de reacties die volgden op het artikel, hier, op dit forum. Willekeur en dictatuur! ![]() |
|
quote: Dat denk ik niet. Een neonazi die er van overtuigd is dat Joden untermenschen zijn kan zijn leven prima leven zonder ooit daadwerkelijk de door hem minachtte groep te discrimineren. Ik vind dan ook dat zo'n neonazi het volste recht heeft op zijn denkbeelden. quote: Dat vraag ik me af. Maar goed, het sociaal willen censureren van woorden leidt volgens mij tot niets. Ik zie het niet gebeuren dat mensen het woord zigeuner minder gebruiken omdat zigeuners dat liever niet willen. Juridisch gezien gaat dat al helemaal niet werken. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
quote: Ik denk dat je de mensen hier dan toch een beetje onderschat. Je kunt namelijk ook heel goed wel ergens over nadenken en iets dan toch geen probleem vinden. In mijn geval kwam het berichtje van de zigeunersaus bijvoorbeeld bovenop onderstaand huilartikel van twee joden (mag ik dat zeggen?), die zo vastzitten in hun discriminatiefocus dat ze een simpel toneelstuk niet meer begrijpen... http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3491036/2013/08/13/Paradepubliek-gedraagt-zich-niet-anders-dan-de-rednecks-uit-Borats-film.dhtml En de reactie daarop van de betreffende theatermakers: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3491780/2013/08/13/In-Nederland-verzand-je-al-snel-in-een-discussie-of-iets-betamelijk-is-of-niet.dhtml Dan denk ik dus inderdaad: doe niet zo moeilijk. ![]() |
|
quote: Bij OWW had je het verkeerd aangenomen, in ieder geval. Verder weet ik niet wie er zoiets zei en wat ze verder zeiden ![]() No dogs, no masters. ![]() |
|
quote: Sowieso, een term als 'betamelijk' vind ik echt te vaag voor woorden. De Nederlandse politiek en rechtspraak moeten zich mijns inziens ook meer distantiëren van dit soort geleuter. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
quote: Het jeukt me aan alle kanten ![]() ![]() No dogs, no masters. ![]() |
|
Ik eet mijn patat graag bij de Chipsy Kings (heet echt zo). Is dan zigeunersaus vragen te veel van t goede? ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
Bomans: 'Het is langzamerhand tijd dat de joden weer binnen de cirkel van onze vrijmoedige observatie vallen, net als iedereen. Die angstige welwillendheid is ook een getto.' Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. ![]() |
|
quote:Ja. En Wilders beledigt ook bewust met 'kopvodden', 'Marokkanenproblemen' en 'straattuig'. Maar als mijn kinderen hier lopen te schelden, kan ik daar extra veel waarde aan toekennen of me geslachtofferd voelen. Waardoor het voor hen extra leuk wordt, want ze hebben in de gaten dat het reactie uitlokt en emotie. Of ik kan het negeren, en er geen item van maken, en echt pestgedrag aanpakken (uitsluiten, geweld etc.). Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. ![]() |
![]() |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
![]() |
Index / Nieuws, actualiteit en media | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |