bastianus |
|
 |
 |
|
Posted 26-08-2013 11:47 by bastianus |
  |
|
quote: Op 26 augustus 2013 10:53 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
En toch is het heel makkelijk. Degene die claimt dat iets 'is', moet aantonen dat datgene 'is' als diegene wil dat de rest ook gelooft dat datgene 'is'.
Pardon? Een atoom is een fictie? Waar heb je het over? En welke missing link heb je het over?
Veel wetenschap is amper 'hapklaar' te noemen, dus dit gaat niet over wetenschap
Wat betekent "bij fictie beginnen"?
Tuurlijk, net als bij jouw eenmalige perceptie is ook wetenschap 'slechts' een perceptie (wat een dooddoener ook, alles wat wij meemaken is 'slechts' perceptie), maar daar houdt het dan ook op. Het cruciale verschil met wetenschap is namelijk dat men daarbij op zoek is naar percepties die reproduceerbaar zijn en op objectieve wijze gemeten kunnen worden. Reproduceerbaar door anderen dus ook. Als dat niet aan de orde is, kan het (mag het) geen wetenschap zijn.
Dus nee, dat is zeer zeker niet hetzelfde. En tuurlijk, je mag best in je eigen realiteit geloven, niks mis mee. Wat je hebt meegemaakt, heb je meegemaakt. Maar door te veronderstellen dat wat je hebt meegemaakt betekent dat kabouters bestaan treedt je al buiten die realiteit. Dát weet je namelijk helemaal niet. Net als dat ik eigenlijk niet weet of ik net op de fiets gezeten heb, of dat ik dat bij elkaar gehallucineerd heb. Echter is het waarschijnlijk dat ik daadwerkelijk op een fiets zat, gezien dat wel een perceptie is die door velen gedeeld kan worden.
Dus? Wat een dooddoener. "Wetenschap heeft het weleens fout, dus ik mag zonder bewijs claimen dat kabouters bestaan." Zoiets? Goede non-sequitur in ieder geval.
En ja, ook sterke wetenschappelijk theorieën worden weleens 'weerlegd'. En nee, die werden niet als 'absolute waarheid' gezien door wetenschappers. Men weet best dat er altijd 'slechts' aan een model van de werkelijkheid gewerkt wordt. Zoveel betekent het ook meestal niet, dergelijke weerleggingen. We weten al ontzettend lang dat Newton geen gelijk had, zijn zwaartekrachttheorie klopt niet. En toch wordt die nog steeds ontzettend veel gebruikt, omdat hij in de meeste gevallen prima klopt. De 'weerlegging' is dan ook meer dat er een diepere verklaring achter zit dan hij destijds dacht, wat slechts de reikwijdte van de theorie (het model) aanpast en niet zozeer echt een indicatie is dat de theorie onzin was. Zoveel stelt dat dus nou ook weer niet voor, dergelijke weerleggingen.
Echt niet. Mensen zijn geneigd alles wat ze lezen voor waarheid aan te nemen als dat in hun straatje past. Je veronderstelt dat mensen met een schone lei op zoek gaan naar de waarheid door (enigszins) objectieve bronnen te lezen op internet, en dat is grotendeels echt niet aan de orde.
Sowieso, veel wetenschappelijke en universitaire bronnen zijn ofwel onbereikbaar (als je niet op een universiteits-IP zit), ofwel worden niet gelezen door 'de massa'. En zouden mensen maar wat meer Wikipedia en populair-wetenschappelijke dingen lezen. Denk juist dat men vooral slecht geschreven nu.nl-berichten over wetenschap leest, columns van mensen die de shit niet begrepen hebben, en allerhande conspiracy-achtige ellende.
Hoezo bestaat er geen 'de waarheid'? Dat wij niet in staat zijn deze te zien neemt niet weg dat deze er is of in ieder geval kan zijn.
Ik ben geen fan van autoriteiten nawauwelen, maar de wereld zou er sterk op vooruit gaan als iedereen voortaan slechts nog dergelijke universiteiten nawauwelt. Hoewel die het ook fout kunnen hebben, is de kans een stuk kleiner.
Ik dacht al, waar blijft hij toch? Laat ik even wat korter en bondiger proberen te zeggen wat ik bedoel.
De (onzinnige) discussie over het wel of niet bestaan van een god, is er geen van gelijk of ongelijk. Maar eentje van twee gelijken. De bewijslast ligt niet bij de ene of de andere partij. Een atheïst gaat ervan uit dat er geen god is, een gristen gaat ervan uit dat er een god is die alles bepaalt en beheerst.
De argumentatie is vaak even flauw. Het valt namelijk niet te bewijzen dat er een god bestaat, net zomin als er valt te bewijzen dat er geen god is, immers, hoe weet je zeker dat er niet iets achter die ene cel zat waaruit alle leven ontstaan is?
Het proberen aan te tonen of er wel of niet een god bestaat, is dan ook aperte onzin. Beide ficties zijn niet te bewijzen. Het atheïsme lijkt wetenschappelijker te zijn (ik ga ervan uit dat er niets is, tenzij het tegendeel bewezen wordt), maar is natuurlijk net zo goed een geloof, of een fictie die mensen houvast biedt om te proberen te bevatten wat voor mensen niet begrijpelijk is.
Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.
 |