IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Auteur:
Topic : Cryptocurrencies en Blockchain-technologie Vorige pagina | Volgende pagina
faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 14-05-2021 14:51 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 12:42 schreef Slegthyd het volgende:
Geld op je rekening is waardeloos tot je het inruilt voor een product/dienst/etc.

Geld is niets anders dan een vordering op de bank. Vroeger had je goudsmeden waar je je staafjes goud in bewaring kon geven in ruil voor een vorderingspapiertje. Met die papiertjes ging men al snel betalen want dat was veel makkelijker. De gouddekking hebben we afgelopen decennia ook maar weggelaten want ook veel makkelijker toch. Toen kregen we de huizenbubbel en een kredietcrisis. Die hebben we maar opgelost door er nog een bubbel bij te creëren, de obligatiebubbel.

quote:
Op 14 mei 2021 12:42 schreef Slegthyd het volgende:
Is dat bij cryptocurrency anders?

Je kunt er niet eens fatsoenlijk mee betalen, transacties gaan megatraag. Wat dat betreft is het zijn doel volkomen voorbij geschoten. Het begint voor steeds meer mensen een store of value geworden. Je kapitaal gewoon op de bank laten staan kan niet meer, het verdampt waar je bij staat.

Tot de cryptobubbel ook een keer doorgeprikt wordt natuurlijk

[Dit bericht is gewijzigd door faalhaas op 14-05-2021 15:02]


... hoe de hazen lopen ...


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 14-05-2021 15:40 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 14:51 schreef faalhaas het volgende:
Je kunt er niet eens fatsoenlijk mee betalen, transacties gaan megatraag. Wat dat betreft is het zijn doel volkomen voorbij geschoten. Het begint voor steeds meer mensen een store of value geworden. Je kapitaal gewoon op de bank laten staan kan niet meer, het verdampt waar je bij staat.


Wat ik niet zo goed begrijp, is dat voor veel mensen het verschuiven van geld op hun bankrekening naar obligaties of aandelen een stap te ver/te moeilijk/ te veel risico is, maar ze wel doodleuk wallets openen en inzetten op crypto's waarvan de waardefluctuaties vele malen groter zijn dan old-school beleggingen op de financiële markt.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 14-05-2021 15:40]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 14-05-2021 15:46 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Het is ook erg hip om ermee te koketteren en dat zijn beleggingen niet. Er werken twee begin twintigers op mijn werk en die hebben het de halve dag over hun crypto gedoe. Vermoeiend, imo.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 14-05-2021 15:49 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 15:46 schreef F.Jacobse het volgende:
Het is ook erg hip om ermee te koketteren en dat zijn beleggingen niet. Er werken twee begin twintigers op mijn werk en die hebben het de halve dag over hun crypto gedoe. Vermoeiend, imo.


Laatst op een vrijgezellenfeest begaf ik me tussen een stel veertigers. Ze konden alleen maar praten over hun Tesla's. Een van de gasten had geen Tesla. Die kon alleen maar praten over waarom hij geen Tesla had gekocht.

Erg is dat.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 14-05-2021 17:16 by Slegthyd Wijzig reactieProfiel van SlegthydQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 15:46 schreef F.Jacobse het volgende:
Het is ook erg hip om ermee te koketteren en dat zijn beleggingen niet. Er werken twee begin twintigers op mijn werk en die hebben het de halve dag over hun crypto gedoe. Vermoeiend, imo.



Zeiden ze ook "dit is echt episch, dit" tegen elkaar, terwijl de TL lamp flikkerde en de automaatkoffie begon te klotsen tijdens de 12e trip naar het toilet?


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 14-05-2021 18:02 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 15:40 schreef iPim het volgende:
Wat ik niet zo goed begrijp, is dat voor veel mensen het verschuiven van geld op hun bankrekening naar obligaties of aandelen een stap te ver/te moeilijk/ te veel risico is, maar ze wel doodleuk wallets openen en inzetten op crypto's waarvan de waardefluctuaties vele malen groter zijn dan old-school beleggingen op de financiële markt.


Dat stukje spanning trekt juist mensen aan. Net als de laagdrempeligheid. Jonge mensen die zien hoe hun vrienden hun zakgeld of studietoelage even snel online verdubbelen. Tja, dat is natuurlijk aantrekkelijker dan moeilijk gedoe met aandelen waar je al blij mag zijn als je jaarlijks een paar procent rendement haalt.

Wat je ook van Bitcoin vindt het is al heel lang het snelste paard. Het maakt eigenlijk niet uit wanneer je bent ingestapt, de koers is tot nog toe (met wat stevige correcties op zijn tijd) alleen maar gestegen. Al meer dan 10 jaar lang. En de verwachting is dat die trend - zolang de overheid niet ingrijpt - zich voorlopig blijft voortzetten. En volgens mij begint het grootkapitaal dat de laatste jaren ook in te zien, je hoort steeds vaker dat ze een stukje bitcoin of andere crypto aan hun portefeuille toevoegen.


... hoe de hazen lopen ...


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 14-05-2021 19:05 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 18:02 schreef faalhaas het volgende:
Het maakt eigenlijk niet uit wanneer je bent ingestapt, de koers is tot nog toe (met wat stevige correcties op zijn tijd) alleen maar gestegen. Al meer dan 10 jaar lang.


Hoe is dit anders dan bij 'gewone' aandelen? De S&P 500 is in de afgelopen 10 jaar toch ook verviervoudigd?


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 14-05-2021 20:09 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

Ja, ik kan niet zeggen dat ik van aandelen en indextracken nou heel veel armer ben geworden.



faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 14-05-2021 20:31 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 19:05 schreef iPim het volgende:
Hoe is dit anders dan bij 'gewone' aandelen? De S&P 500 is in de afgelopen 10 jaar toch ook verviervoudigd?


In april 2011 stond bitcoin op $1, vandaag $50.000. Kortom, factor 4 vergelijken met factor 50.000? Nee die vlieger gaat niet op, Bitcoin bleek gewoon echt het snelste paard. Al meer dan 10 jaar lang.

Even voor de duidelijkheid, ik heb het zelf nooit gekocht en ben ook niet van plan het te gaan doen (met name vanwege het hoge energieverbruik). Maar dit zijn gewoon de cijfers.

En de stijgende trend van aandelen, grondstoffen, huizen etc zegt mij vooral iets over de waarde van geld. Je ziet dat overal gebeuren, ook op de terrassen nu is 5 euro voor een biertje heel normaal. Ik heb het al eens eerder gezegd, het zouden zomaar de eerste tekenen van hyperinflatie kunnen zijn. En de koers van bitcoin is dan misschien wel het duidelijkste signaal

[Dit bericht is gewijzigd door faalhaas op 14-05-2021 20:32]


... hoe de hazen lopen ...


Machtig
Usericon van Machtig
Posted 14-05-2021 21:32 by Machtig Wijzig reactieProfiel van MachtigQuote dit bericht

in 2009 kochten we een zegel lsd voor 14 btc :'), beetje wisselgeld en je bent ineens kk rijk.


Machtig
Usericon van Machtig
Posted 14-05-2021 21:34 by Machtig Wijzig reactieProfiel van MachtigQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 20:31 schreef faalhaas het volgende:

Even voor de duidelijkheid, ik heb het zelf nooit gekocht en ben ook niet van plan het te gaan doen (met name vanwege het hoge energieverbruik). Maar dit zijn gewoon de cijfers.



Dude serieus? Trap je serieus in die val? Het heeft het energieverbruik van een klein land, om de hele wereld te verlossen van banken en jij zeurt over een beetje stroom? Waarom zit je op een fora? Ga lekker theeleuten met de buurt ofzo, lekker energie neutraal :p. Geen youtube meer, geen internetbankieren, geen televisie, geen leven. Gewoon naar siberie en eten van berenballensoep.


[Dit bericht is gewijzigd door Machtig op 14-05-2021 21:35]


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 14-05-2021 21:45 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 21:34 schreef Machtig het volgende:
om de hele wereld te verlossen van banken



Als dat het nou daadwerkelijk ook ging doen maar dat moeten we allemaal nog zien natuurlijk. Overheden gaan dat niet zomaar laten gebeuren.

Ik heb een aantal jaar terug wat andere coins gekocht waar ik me op dat vlak beter bij voelde. Zoals Ethereum en Ripple. Gewoon voor de fun en ook omdat ik daar meer vertrouwen in had op lange termijn.


... hoe de hazen lopen ...


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 14-05-2021 22:28 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 20:31 schreef faalhaas het volgende:
In april 2011 stond bitcoin op $1, vandaag $50.000. Kortom, factor 4 vergelijken met factor 50.000? Nee die vlieger gaat niet op, Bitcoin bleek gewoon echt het snelste paard. Al meer dan 10 jaar lang.


Die vlieger gaat wel degelijk op. Je kan een gediversificeerd portfolio als een S&P500 niet vergelijken met één andere belegging. Ik kan zo een paar losse aandelen aanwijzen waarop je over eenzelfde horizon eenzelfde absurde opwaardering had ervaren.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Machtig
Usericon van Machtig
Posted 14-05-2021 23:27 by Machtig Wijzig reactieProfiel van MachtigQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 21:45 schreef faalhaas het volgende:
Als dat het nou daadwerkelijk ook ging doen maar dat moeten we allemaal nog zien natuurlijk. Overheden gaan dat niet zomaar laten gebeuren.

Ik heb een aantal jaar terug wat andere coins gekocht waar ik me op dat vlak beter bij voelde. Zoals Ethereum en Ripple. Gewoon voor de fun en ook omdat ik daar meer vertrouwen in had op lange termijn.
tbh boeit het mij weinig. De mensheid in ketens is een genot. Banken kunnen echter niet bij die cryptos atm en dat is best grappig.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 15-05-2021 11:49 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 14 mei 2021 22:28 schreef iPim het volgende:
Die vlieger gaat wel degelijk op. Je kan een gediversificeerd portfolio als een S&P500 niet vergelijken met één andere belegging. Ik kan zo een paar losse aandelen aanwijzen waarop je over eenzelfde horizon eenzelfde absurde opwaardering had ervaren.

Je maakte die vergelijking toch zelf?

Noem ze eens dan die aandelen, ben wel benieuwd.


... hoe de hazen lopen ...


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 15-05-2021 12:35 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 11:49 schreef faalhaas het volgende:
Noem ze eens dan die aandelen, ben wel benieuwd.


Netflix, Domino's en MarketAxess hebben over een soortgelijke periode meer dan 10.000% return gehad, en dat toen de bedrijven bekend genoeg waren om überhaupt de beurs op te gaan terwijl het aantal actieve adressen voor bitcoin destijds rond de paar honderd tot duizend zat.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 15-05-2021 12:45]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 15-05-2021 14:22 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

Die bedrijven hebben an sich mooie resultaten behaald maar het blijft natuurlijk peanuts vergeleken bij de Bitcoin koersen.

Stel je hebt 10 jaar geleden 20 dollar geïnvesteerd in Netflix, dan brengt dat nu 2.000 dollar op. (het is een stukje minder maar laten we voor het gemak jouw return even hanteren)

Stel je hebt 10 jaar geleden ook 20 dollar geïnvesteerd in Bitcoin dan brengt dat nu 1.000.000 dollar op.

Verschil van 10.000% return versus 5.000.000% return. Ik blijf er bij, Bitcoin is al ruim een decennium met enorme afstand het snelste paard.

Edit: ook maar even de cijfertjes van afgelopen 5 jaar erbij (dus toen beide "stocks" bekend waren bij het grote publiek)

Bitcoin: 50.000 - 500 /500 x 100% = 9900%
Netflix: 500 - 100 /100 x 100% = 400%



[Dit bericht is gewijzigd door faalhaas op 15-05-2021 15:05]


... hoe de hazen lopen ...


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-05-2021 14:57 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 14:22 schreef faalhaas het volgende:
Die bedrijven hebben an sich mooie resultaten behaald

Doel je nu op de koers van die aandelen of op de resultaten van de bedrijven zelf?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 15-05-2021 15:06 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 14:57 schreef El Chulo het volgende:
Doel je nu op de koers van die aandelen of op de resultaten van de bedrijven zelf?

Koers.


... hoe de hazen lopen ...


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 15-05-2021 15:26 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 15:06 schreef faalhaas het volgende:
Koers.

Mja, zoals je zelf al zei, dat de koersen zo oplopen zegt meer over de waarde van geld dan over de prestaties van de bedrijven zelf..


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 15-05-2021 15:36 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 15:26 schreef El Chulo het volgende:
Mja, zoals je zelf al zei, dat de koersen zo oplopen zegt meer over de waarde van geld dan over de prestaties van de bedrijven zelf..

Yup.

En dat er steeds minder vertrouwen is in ons huidige geldsysteem, dus mensen zoeken hun heil ergens anders. Al die fijn omhooglopende koersen geven helaas niet aan dat het met al die bedrijven nou zo geweldig gaat allemaal.


... hoe de hazen lopen ...


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 15-05-2021 15:44 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 14 mei 2021 21:34 schreef Machtig het volgende:
Dude serieus? Trap je serieus in die val? Het heeft het energieverbruik van een klein land, om de hele wereld te verlossen van banken en jij zeurt over een beetje stroom? Waarom zit je op een fora? Ga lekker theeleuten met de buurt ofzo, lekker energie neutraal :p. Geen youtube meer, geen internetbankieren, geen televisie, geen leven. Gewoon naar siberie en eten van berenballensoep.



Hehe beetje stroom... bitcoin kost nu het energieverbruik gelijk aan Noorwegen. de helft van wat alle data centers ter wereld gebruiken. Terwijl het een minimale fractie heeft van het wereld betaalverkeer. Dat is zo'n grote hoeveelheid dat daar enorme kosten aanverbonden zijn. Zelfs als je uitgaat dat we eeuwig olie kunnen oppompen en uitstoten is dat nog een flink probleem om het op wereldschaal uit te rollen. Dat maakt cryptomunten niet volledig hopeloos, er is veel te halen in zuiniger maken van cryptomunten, beter inzetten van stroom en vrijkomende warmte inzetten voor een tweede doel zoals huisverwarming.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 15-05-2021 19:13 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 14:22 schreef faalhaas het volgende:
Stel je hebt 10 jaar geleden 20 dollar geïnvesteerd in Netflix, dan brengt dat nu 2.000 dollar op. (het is een stukje minder maar laten we voor het gemak jouw return even hanteren)

Stel je hebt 10 jaar geleden ook 20 dollar geïnvesteerd in Bitcoin dan brengt dat nu 1.000.000 dollar op.


Dat een dollar via Bitcoin harder ging dan iets als Netflix, geef ik je mee, maar ik vind dat het ook een belangrijke rol speelt hoe - likely - het was dat iemand daadwerkelijk 20 dollar had ingezet op Bitcoin in 2010. Destijds was de market cap onder 1 miljoen USD met dagelijks gemiddeld minder dan 1000 actieve adressen. Tegelijkertijd had Netflix 300+ miljoen uitstaande aandelen voor 3 dollar per stuk. Er zijn heel veel mensen rijker geworden van die appreciatie in Netflix dan de handvol cowboys die hun LSD-wisselgeld aanhielden in BTC.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 15-05-2021 20:28 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 19:13 schreef iPim het volgende:
Dat een dollar via Bitcoin harder ging dan iets als Netflix, geef ik je mee, maar ik vind dat het ook een belangrijke rol speelt hoe - likely - het was dat iemand daadwerkelijk 20 dollar had ingezet op Bitcoin in 2010. Destijds was de market cap onder 1 miljoen USD met dagelijks gemiddeld minder dan 1000 actieve adressen. Tegelijkertijd had Netflix 300+ miljoen uitstaande aandelen voor 3 dollar per stuk. Er zijn heel veel mensen rijker geworden van die appreciatie in Netflix dan de handvol cowboys die hun LSD-wisselgeld aanhielden in BTC.


Daarom had ik de cijfers van de afgelopen 5 jaar er ook nog even bij gezet

We zouden de marketcap van Bitcoin over die periode er nog even bij kunnen pakken. Levert nog meer leuke cijfertjes op maar volgens mij is het vraagstuk waarom Bitcoin nu zo populair is wel beantwoord. Die grote waardefluctaties waar jij het over had schieten 9 van de 10 keer de goeie kant op. Én de verwachting is dat dat nog wel even zo doorgaat.

Bij de mensen die actief zijn in het grote geld begint immers ook het kwartje te vallen dat er maar 21 miljoen bitcoins kunnen worden gemined. En in een wereld van onbeperkte geldcreatie (een kwart van alle dollars zijn afgelopen 12 maanden gecreëerd) waar dus steeds meer mensen zich zorgen gaan maken over de waardevastheid van hun geld hebben ze een alternatieve currency gekregen die juist het tegenovergestelde daarvan is. Het is en blijft schaars. En het is autonoom, er zit geen CEO of overheid achter. Toch wel een grote verschillen met geld of aandelen.

In de afgelopen 10 jaar heeft het zich - dankzij de blockchaintechnologie - ook nog eens bewezen als een betrouwbaar systeem. Toch jammer van dat energieverbruik en dat het niet functioneert als betaalmiddel, anders was ik er ook wel voor gegaan.

[Dit bericht is gewijzigd door faalhaas op 15-05-2021 20:28]


... hoe de hazen lopen ...


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 15-05-2021 20:36 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2021 15:44 schreef ElitE het volgende:
de helft van wat alle data centers ter wereld gebruiken.

Wist dat Bitcoin veel energie nodig had, maar zoveel? Als dat klopt is het echt schandalig... Verbieden die hap.


I wish I was a butterfly


Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen