| Ktulu |
| Driven by sin |
 |
 |
|
Posted 15-01-2026 13:48 by Ktulu |
      |
|
De zuurlinkse afgod van de literatuur in HP/De Tijd
quote:
Ik had mij verheugd op mijn jaarlijkse griepje, dat mij in de regel tijdens de eerste weken van januari een paar dagen komt lastigvallen en dat ik met een glimlach pleeg te verwelkomen als een uitgelezen excuus om mij als een Zenboeddhist over te geven aan doelloos verwijlen op zachte kussens van gestolen tijd. Niets is zo fijn als niets te hoeven. Wie ziek is, hoeft niet eens te denken dat hij ervan zou moeten profiteren, dat hij niets hoeft, door iets moois te doen met die vrijheid. Wie ziek is, hoeft de omstandigheid dat hij niets hoeft niet eens productief te maken.
Maar dit jaar was het anders. De griep was gemener en agressiever dan gebruikelijk, zoals de hele maatschappij verhardt en zoals de wereld transformeert in een steeds grimmiger oord. De deal die ik normaal gesproken heb met de ziekte, is dat ik mij eraan overgeef in ruil voor de garantie dat de ziekte vervolgens niet op een irritante wijze om aandacht blijft zeuren. Maar de griep van dit jaar wenste dat oude verdrag kennelijk niet meer te respecteren en in plaats van mij rustig in de gelegenheid te stellen om mij aan te stellen, begon hij zich heel dwingend te manifesteren.
Mijn koortsdromen waren niet warm en wollig als een morfineroes, maar kil en hard als ijs, waarop het kille nieuws van deze dagen kraste. Het ijs en de sneeuw van Groenland, zo groot als een onbevatbaar koud continent, en de sneeuw die kraakte onder autobanden in Minneapolis vormden het nachtmerriedecor waarin gemaskerde mannen, die zich IJs noemden, schreeuwden en moordden. Ik rilde, hoewel ik onder dikke lasagne van wollen dekens lag. Omdat ik niets hoefde, had ik niets te doen. Daardoor keek ik duizend maal duizenden video’s, waarin de Waarnemend President van Venezuela en zijn handlangers op harde toon de roof van Groenland aankondigden, duizend maal duizend video’s van de kille moord in Minneapolis en van de beschamend kille manier waarop die door het fascistische regime werd goedgepraat, en duizend maal duizend video’s van soortgelijke aanvallen van de persoonlijke stoottroepen van de Grote Leider op de eigen bevolking. De timelines van al mijn sociale media zijn veranderd in een kolkende rivier van verontwaardiging, want dat is mijn bubbel, en mijn zieke hoofd werd kansloos meegesleurd in de oeverloze maalstroom van zeer terechte woede. In plaats van rustig glimlachend uit te zieken, verkrampte ik tot een machteloze eenpersoonsprotestmars tegen de hoest, tegen de koorts en tegen de wereld. Maar zo was er geen lol meer aan te beleven aan dat griepje en aan die wereld.
Wens mij geen beterschap. Ik ben een samoerai die alle tegenslagen overwint door net te doen alsof hij een samoerai is. Wens de wereld beterschap. We moeten nu NAVO-troepen naar Groenland sturen, inclusief heldhaftige Nederlandse klaverjastroepen en een transportdivisie van opklapbare pingpongtafels, omdat we Groenland tegen het machtigste NAVO-lid moeten verdedigen door net te doen alsof we Groenland namens de NAVO verdedigen tegen Rusland en China die helemaal niet in de buurt van Groenland zijn. De Grote Demente Leider, die Waarnemend President is van Venezuela, werd tijdens een interview gevraagd wat hij van internationaal recht vindt. ‘Dat heb ik niet nodig,’ zei hij. Ook binnenlands recht acht hij overbodig. Hij vindt het welverdiend en terecht dat Renée Good in Minneapolis driemaal door haar hoofd is geschoten, want zij gedroeg zich respectloos jegens zijn persoonlijke ordetroepen. Dat zei hij. Wie zich respectloos opstelt jegens de wederrechtelijke deportaties die hij heeft bevolen, door ertegen te protesteren, kan standrechtelijk worden geëxecuteerd. En deze man, dit wezen, deze levensvorm, moeten we de vriend houden omdat wij ons veel te afhankelijk hebben gemaakt van het land dat hem als dictator heeft gekozen.
Het is een zieke situatie die al veel te lang duurt en het gevaar is dat wij vergeten wat het ook alweer betekende om gezond te zijn. Het is een nachtmerrie die ons noopt wakkerder te worden en te blijven dan we ooit zijn geweest.
Primal Creation - modern thrash metal - YouTube
 |