IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Volgende pagina
Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 13-09-2002 11:41 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Dit topik is er min of meer voor bedoelt allerlei vragen omtrend de nederlandse taal en het gebruik ervan.
Om het spits af te bijten heb ik een vraag:

-Wat is het verschil tussen indoktrinatie en propaganda?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 17-03-2006 22:26]


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 13-09-2002 11:49 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 11:41 schreef Slechtheid het volgende:
Dit topik is er min of meer voor bedoelt allerlei vragen omtrend de nederlandse taal en het gebruik ervan.
Om het spits af te bijten heb ik een vraag:

-Wat is het verschil tussen indoktrinatie en propaganda?

LOLOLOL, "topik"...tjah zo is het bedoeld he?
bedoelt --> bedoeld, omtrend --> omtrent
Ik neem aan dat je een woordenboek hebt of www.vandale.nl kent?
Indoctrinatie (mijn woorden): Het inpeperen van een "doctrine" (=leer?) bij 1 of meerdere personen. Bv.: Priesters indoctrineren koorknapen met hun penis.
.
.
.
Grap...met de bijbel.

Propaganda (mijn woorden) is reclame, meestal wordt het woord als veel zwaarwegender ervaren omdat dat vaak "indoctrinatie-reclame" van overheidswege of een ander georganiseerde groepering afkomstig is.

<EDIT>
Ik mag (eigenlijk) geen "." PUNT voor "of" plaatsen. (en, maar, want, of, toch, doch en nog 2 dacht ik)
GVD, ik draai door.


[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 13-09-2002 11:51]


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 13-09-2002 11:51 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Bij propaganda dacht ik zelf aan: Iemand een onware werkelijkheid voorhouden.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 13-09-2002 11:51 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

in·doc·tri·´na·tie (de ~ (v.))

het onder druk bijbrengen of doen aanvaarden van bepaalde leerstellingen

pro·pa·´gan·da (de ~)

systematische werkzaamheid om aanhangers te winnen voor zekere principes



Pfff, leren ze de kinderen van tegenwoordig niet meer wat een woordenboek is?

En het is indoctrinatie, met een c dus.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 13-09-2002 11:54 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 11:51 schreef helmet het volgende:
Pfff, leren ze de kinderen van tegenwoordig niet meer wat een woordenboek is?

Ik heb idd niet de luxe een woordenboek te hebben.
quote:
En het is indoctrinatie, met een c dus.

Bewuste taalfout [zou jij, als analyst van mijn posts moeten weten].


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 13-09-2002 12:10 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 11:51 schreef Slechtheid het volgende:
Bij propaganda dacht ik zelf aan: Iemand een onware werkelijkheid voorhouden.
Minder denken, dus . En meer opzoeken: http://www.vandale.nl. Propaganda is vrijwel altijd een politieke uiting. Verkiezingscampagnes, affiches, partijdagen, documentaires daarover ('Triumph des Willens', weet je nog? verfilming door Leni Riefenstahl van een nazi-partijdag in Neurenberg), etc. ook veel hedendaagse films zijn IMO te betitelen als propaganda, bv. 'Black Hawk Down', daar heeft zelfs het ministerie van Defensie van Amerika aan meegefinancierd. Dat nieuwe spel, 'America's Army' is ook propaganda, ook dat is trouwens mede gefinancierd door datzelfde ministerie.

Iemand een onware werkelijkheid voorhouden kan ook zijn dat je je vriendin vertelt 'goh, dat truitje staat je erg leuk schat' terwijl je dat alleen maar zegt omdat je niet wil dat ze nog meer chocola gaat vreten . Da's dus geen propaganda.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 13-09-2002 12:19 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 11:41 schreef Slechtheid het volgende:
Dit topik is er min of meer voor bedoelt allerlei vragen omtrend de nederlandse taal en het gebruik ervan.
Om het spits af te bijten heb ik een vraag:

-Wat is het verschil tussen indoktrinatie en propaganda?
Nog ff ter verduidelijking: indoctrinatie is dat wat er gebeurt als je propaganda succesvol gebruikt. De twee zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden of zo, zie bv. het priester voorbeeld, indoctrinatie, maar geen propaganda (want geen politiek).


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 13-09-2002 12:22 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Dwaal: Bedankt.
En niet zagen dat ik een woordenboek moet gebruiken. Dit is de kans voor andere om slim over te komen. [wist niet dat vandale.nl bestond ].


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 13-09-2002 12:26 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Die is ook te bereiken via www.woordenboek.nl


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 13-09-2002 13:46 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

ok, ik heb ook een vraagje. deze heeft weliswaar geen betrekking op de nederlandsche taal, maar de engelse:

wat betekent skanky?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 13-09-2002 13:53 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 13:46 schreef El Chulo het volgende:
ok, ik heb ook een vraagje. deze heeft weliswaar geen betrekking op de nederlandsche taal, maar de engelse:

wat betekent skanky?


Is een "skank" niet een hoer of een verslaafde? (of allebei ).

Dus dan kom je op "hoerig" of "verslaafd" uit.


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 13-09-2002 14:05 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 13:53 schreef TNightmare het volgende:
Dus dan kom je op "hoerig" of "verslaafd" uit.

hmmmm, niet al te positief dus. maar bedankt, tnightmare!


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Triple-Dan
Usericon van Triple-Dan
Posted 13-09-2002 14:06 by Triple-Dan Wijzig reactieProfiel van Triple-DanQuote dit berichthttp://www.danielclassen.nl

De draad der neerlandsche taal..........is LIMBURGS hahahahahahah :BIER:


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 13-09-2002 14:10 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 14:06 schreef Triple-Dan het volgende:
De draad der neerlandsche taal..........is LIMBURGS hahahahahahah :BIER:




Ik heb een hekel aan de Nederlandse taal (vandaar het hoge gehalte Engels/Duits in mijn posts denk ik). Ik heb er ook erg weinig binding mee (moedertaal is Limburgs dialect, zo goed als alles wat ik lees is Engels...).

Ik zag "draad" in de topictitel ook eerst aan voor "dread" .

[Dit bericht is gewijzigd door TNightmare op 13-09-2002 18:36]


the wounded immortal
twi rocks
Usericon van the wounded immortal
Posted 13-09-2002 16:50 by the wounded immortal Wijzig reactieProfiel van the wounded immortalQuote dit berichthttp://www.chiromariakerke.be

tgo me gin zak an



webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 13-09-2002 20:14 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

wat betekent het werkwoord enkuleren? word gebruikt in de 120 dagen van sodom.

staat niet in de vandale(goeie ouwe hardrock: geitewollesokkerockers)


Oud Vuil.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 13-09-2002 21:34 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 20:14 schreef webblaster wim het volgende:
enkuleren?


wim, jij hebt dat woord toch niet zelf verzonnen?? nul hits met google! enkuleren, nog nooit van gehoord!

morgen eens beetje gaan proberen. Bijv: zit niet zo te enkuleren man!


|MoRGaN|
Usericon van |MoRGaN|
Posted 14-09-2002 12:18 by |MoRGaN| Wijzig reactieProfiel van |MoRGaN|Quote dit bericht

quote:
Op 13 september 2002 20:14 schreef webblaster wim het volgende:
wat betekent het werkwoord enkuleren? word gebruikt in de 120 dagen van sodom.

staat niet in de vandale(goeie ouwe hardrock: geitewollesokkerockers)

enculer is in't Frans sodemieteren/naaien, dus als het over Sodom gaat, neem ik aan dat de link snel gelegd is?


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 14-09-2002 12:56 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Enkuleren = je kanus in d'r anus steken.


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 14-09-2002 21:48 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 14 september 2002 12:18 schreef |MoRGaN| het volgende:
enculer is in't Frans sodemieteren/naaien, dus als het over Sodom gaat, neem ik aan dat de link snel gelegd is?


ach natuurlijk! thanx


Oud Vuil.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 19-09-2002 10:02 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Wat is nou correct:
"het is anders dan" of
"het is anders als"


|MoRGaN|
Usericon van |MoRGaN|
Posted 19-09-2002 13:09 by |MoRGaN| Wijzig reactieProfiel van |MoRGaN|Quote dit bericht

"Anders dan"


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-09-2002 17:50 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Twee keer zo anders als...


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 19-09-2002 17:58 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ja he, wat is het nou?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-09-2002 18:05 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Het is behoorlijk anders dan.
Het is twee keer zo anders als.

Ja, ja, vriendjes en vriendinnetjes, zo zit dat nou .

(*schiet kogel door z'n eigen harses*)


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 19-09-2002 18:20 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 19 september 2002 18:05 schreef Dwaallicht het volgende:
Het is behoorlijk anders dan.
Het is twee keer zo anders als.

Ja, ja, vriendjes en vriendinnetjes, zo zit dat nou .

(*schiet kogel door z'n eigen harses*)

Zit hier ook nog een logica achter?


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen