IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 9:30 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
AMSTERDAM - Het lijkt erop dat fouten met d's en t's in werkwoordsvormen steeds vaker worden gedoogt. Dat althans betoogd Neerlandicus Frank Jansen van de Universiteit Utrecht op basis van onderzoek in tijdschrift Onze Taal dat deze week word gepubliceert.

Als u zich aan bovenstaande alinea heeft geërgerd, behoort u niet tot de snel groeiende groep Nederlanders die het niet meer zo nauw neemt met de correcte spelling van werkwoordsvormen. Een jaar of dertig geleden haalden bij uitstek d- en t-fouten de top van de ergernisschaal. Wie die fouten maakte, gold als dom. Maar tegenwoordig worden ze vaak niet eens opgemerkt, constateert Jansen.

Het lijkt erop, schrijft Jansen, dat ook de groep gemiddeld tot hoger opgeleiden steeds meer moeite heeft om deze werkwoordfouten te herkennen. 'Als men dat wel kan, let men er niet zo op. En als men er wel op let, hecht men er weinig waarde aan.'

Irritanter
Jansen legde bijna 1.200 personen directmail-brieven voor met telkens veel gevallen van één soort taalfout, bijvoorbeeld in de meervoudsuitgang ('De producente hebbe'), d/t-fouten, of in de zinsbouw ('de meisje'). Hieruit bleek dat fouten in de zinsbouw als veel irritanter worden ervaren dan de andere categorieën. En binnen de spelfouten scoorden de meervoudsfouten veel hoger dan de werkwoordsvormen.

Uit een ander recent onderzoek, van een van Jansens studenten, bleek bovendien dat veel proefpersonen de werkwoordfouten bij het voorlezen van een tekst niet eens zágen. 'Vroeger werden juist fouten met de werkwoordsvormen als reden gezien om een tekst minder te waarderen. Dat is niet meer zo', zegt Jansen.

Hij merkt het zelf aan studenten die werkstukken inleveren en verbaasd zijn als er tot in detail correcties op het taalgebruik worden aangebracht. 'Dat hebben ze nog nooit meegemaakt.'

Basis
Daarom ligt volgens Jansen de oorzaak ook vooral op de middelbare school, niet zozeer op de basisschool. 'Onderzoek heeft laten zien dat daar de basiskennis nog steeds goed wordt bijgebracht.'
Het zal wel aan mij liggen, maar ik erger me dus blauw aan die eerste alinea. Wederom een knieval voor de domheid van de meerderheid.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 07-12-2010 9:33 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Niet zozeer domheid, eerder desinteresse.


Je moeder.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 9:41 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Tja, zo begint nu de taalverloedering. Ik wil niet opscheppen, maar ik heb de d's en de t's en wanneer ze te gebruiken op het MBO zo duidelijk. Zelf denk ik dat het aan het waardeloze middelbare onderwijs in Nederland ligt. Als kinderen van de basisschool komen zijn ze namelijk perfect in spelling en grammatica, op de middelbare raken ze het allemaal kwijt. In het beroepsonderwijs moet je die hiaten dan weer op gaan vullen. E.e.a. blijkt ook uit experimenten van taalonderzoekers, leer ik op mijn opleiding Nederlands.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 07-12-2010 9:41 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 9:30 schreef bastianus het volgende:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik erger me dus blauw aan die eerste alinea. Wederom een knieval voor de domheid van de meerderheid.


Ik weet niet hoor...

Ik ben de taalpurist hier op kantoor, maar dan nog kan ik er echt niet wakker van liggen als iemand 3 spelfouten in een mailtje maakt.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 9:47 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 9:41 schreef altx het volgende:
Ik weet niet hoor...

Ik ben de taalpurist hier op kantoor, maar dan nog kan ik er echt niet wakker van liggen als iemand 3 spelfouten in een mailtje maakt.
Mee eens. Anders wordt het als het om b.v. sollicitatiebrieven of officiële rapportages gaat. Je wil niet weten wat ik af en toe onder ogen krijg.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ziona
Staaay brrrbrrrr!
Usericon van Ziona
Posted 07-12-2010 9:47 by Ziona Wijzig reactieProfiel van ZionaQuote dit berichthttp://www.myspace.com/kleines_rehlein

Hier op de uni wordt er anders nog wel streng nagekeken op dit soort fouten. Bij tentamens halen ze (in sommige gevallen) resoluut een punt van je cijfer af voor elke d/t-fout..en terecht!

Ik erger me vooral heel erg aan hun/zij. Ik vind 'hun' als onderwerp gebruikt echt enórm dom klinken!

[Dit bericht is gewijzigd door Ziona op 07-12-2010 9:48]


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 9:51 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 9:47 schreef Ziona het volgende:
Hier op de uni wordt er anders nog wel streng nagekeken op dit soort fouten. Bij tentamens halen ze (in sommige gevallen) resoluut een punt van je cijfer af voor elke d/t-fout..en terecht!

Hangt ervanaf wat voor tentamen (welk onderwerp), maar ik vind het in onterecht, tenzij 'presentatie' of 'spelling' een leerdoel is van het vak of het tentamen.

Ik erger me er in ieder geval wel dood aan, stompzinnige fouten in rapporten, onderzoeken enzovoorts. Als je al niet de moeite kan nemen om zorgvuldig naar je spelling te kijken, heb je dan wel de moeite genomen om zorgvuldig je resultaten te verkrijgen?


Quis moderabat ipsos moderatores?


Ziona
Staaay brrrbrrrr!
Usericon van Ziona
Posted 07-12-2010 9:52 by Ziona Wijzig reactieProfiel van ZionaQuote dit berichthttp://www.myspace.com/kleines_rehlein

quote:
Op 7 december 2010 9:51 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hangt ervanaf wat voor tentamen (welk onderwerp), maar ik vind het in onterecht, tenzij 'presentatie' of 'spelling' een leerdoel is van het vak of het tentamen.

Ik erger me er in ieder geval wel dood aan, stompzinnige fouten in rapporten, onderzoeken enzovoorts. Als je al niet de moeite kan nemen om zorgvuldig naar je spelling te kijken, heb je dan wel de moeite genomen om zorgvuldig je resultaten te verkrijgen?


...pas nou eens je tweede alinea op de eerste toe.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 9:54 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht



Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 9:54 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 9:52 schreef Ziona het volgende:
...pas nou eens je tweede alinea op de eerste toe.

Wat in mijn tweede alinea heb ik het over tentamens? Of over posts op een forum (ik zie dat ik de in van in principe heb laten staan )?

Andere zaken


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 10:02 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 9:54 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Wat in mijn tweede alinea heb ik het over tentamens? Of over posts op een forum (ik zie dat ik de in van in principe heb laten staan )?

Andere zaken
Bedoel je met "Wat" nu "Waar" of "Want"? M.a.w. wilde je nu een voornaamwoord of een voegwoord gebruiken?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 10:03 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Want... Het is nog vroeg...


Quis moderabat ipsos moderatores?


Ziona
Staaay brrrbrrrr!
Usericon van Ziona
Posted 07-12-2010 11:18 by Ziona Wijzig reactieProfiel van ZionaQuote dit berichthttp://www.myspace.com/kleines_rehlein

quote:
Op 7 december 2010 10:02 schreef bastianus het volgende:
Bedoel je met "Wat" nu "Waar" of "Want"? M.a.w. wilde je nu een voornaamwoord of een voegwoord gebruiken?


Onverbiddelijk!


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 11:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Het punt blijft staan


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 11:26 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 11:24 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Het punt blijft staan
Ook zoiets. Als we het over interpunctie hebben, is het "de" punt. Mooi dat je erover begint, je had in je post inderdaad geen interpunctie toegepast.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 11:28 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 11:26 schreef bastianus het volgende:
Ook zoiets. Als we het over interpunctie hebben, is het "de" punt. Mooi dat je erover begint, je had in je post inderdaad geen interpunctie toegepast.

Jajaja, ga ergens anders de nazi uithangen met je "Ook zoiets."


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 11:32 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 11:28 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Jajaja, ga ergens anders de nazi uithangen met je "Ook zoiets."


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


rotor
Usericon van rotor
Posted 07-12-2010 11:39 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 11:26 schreef bastianus het volgende:
"de" punt.

'De' was netter geweest qua interpunctie.
quote:
Op 7 december 2010 11:26 schreef bastianus het volgende:
Mooi dat je erover begint, je had in je post inderdaad geen interpunctie toegepast.

Hier had ik dan weer een puntkomma gebruikt.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 11:45 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht



Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 12:23 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 11:39 schreef rotor het volgende:
'De' was netter geweest qua interpunctie.

Hier had ik dan weer een puntkomma gebruikt.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 07-12-2010 13:14 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 11:45 schreef Ascendant Grotesque het volgende:


--> http://www.dumpert.nl/mediabase/1177251/fdf51069/kinetic_typography_language.html
Stephen Fry over taalnazi's


Wel heel typisch dat een van Stephen Fry's nauwste vrienden, Emma Thompson, recentelijk nog hoog van de toren liep te blazen over de verloedering van de Engelse taal bij de jeugd.

Taal is nu eenmaal een 'vloeibaar' iets, het verandert met de tijdgeest. Het Nederlands van 200 jaar gelden kunnen we nu al nauwelijks meer vlot lezen, en zelfs een Godfried Bomans of Simon Carmiggelt tekst van 30 jaar geleden ziet er voor ons al gedateerd en ouderwets uit. De -d en -t controverse zal in een jaar of 10-20 wel helemaal wegsterven en vervangen worden door iets als 'als je t hoort op het eind van een woord dan schrijf je ook t', en niemand die er dan nog wakker van zal liggen afgezien van een paar ouden van dagen.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 07-12-2010 13:30]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 07-12-2010 13:28 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 9:51 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hangt ervanaf wat voor tentamen (welk onderwerp), maar ik vind het in onterecht, tenzij 'presentatie' of 'spelling' een leerdoel is van het vak of het tentamen.

Ik erger me er in ieder geval wel dood aan, stompzinnige fouten in rapporten, onderzoeken enzovoorts. Als je al niet de moeite kan nemen om zorgvuldig naar je spelling te kijken, heb je dan wel de moeite genomen om zorgvuldig je resultaten te verkrijgen?


Wat inderdaad wel zo is - ik ben zelf als softwareontwikkelaar werkzaam - dat mensen die onzorgvuldig Nederlands schrijven, doorgaans ook onzorgvuldig programmeren.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 07-12-2010 13:31 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Dan moet je ook een code spellchecker gebruiken.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 13:39 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 13:14 schreef Mark het volgende:
Wel heel typisch dat een van Stephen Fry's nauwste vrienden, Emma Thompson, recentelijk nog hoog van de toren liep te blazen over de verloedering van de Engelse taal bij de jeugd.

Tsja, hij zelf zegt ook dat hij zijn leven op dat gebied nog aan het beteren is
quote:
Taal is nu eenmaal een 'vloeibaar' iets, het verandert met de tijdgeest. Het Nederlands van 200 jaar gelden kunnen we nu al nauwelijks meer vlot lezen, en zelfs een Godfried Bomans of Simon Carmiggelt tekst van 30 jaar geleden ziet er voor ons al gedateerd en ouderwets uit. De -d en -t controverse zal in een jaar of 10-20 wel helemaal wegsterven en vervangen worden door iets als 'als je t hoort op het eind van een woord dan schrijf je ook t', en niemand die er dan nog wakker van zal liggen afgezien van een paar ouden van dagen.

Yup. (Hoewel dat dan nog geen vrijbrief is om het helemaal los te laten en er geen aandacht meer aan te besteden.)


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 13:44 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ik vind het wel jammer dat archaïsch taalgebruik en b.v. de Tale Kanaäns verloren gaan. Verder vind ik het een verademing om werk van een taalkunstenaar als Komrij te lezen. De kloof wordt wel steeds groter heb ik het idee, de puristen lijken steeds puristischer te worden, terwijl de doorsnee taalgebruiker "slordiger" mag worden.
Overigens zie ik ook steeds meer een omgekeerde beweging. Bij mij op de lerarenopleiding Nederlands wordt veel meer aandacht besteed aan spelling en grammatica dan pakweg tien jaar geleden, toen alles om projectonderwijs en de opvoedende taken van onderwijs leek te draaien.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen