IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:09 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 20:38 schreef chaoss het volgende:
Heeft iemand een fatsoenlijk overzicht over de nieuwe veranderingen in de Nederlandse spelling. Ik spel nog steeds zoals ik dat op de lagere school (jawel, LAGERE SCHOOL) geleerd heb.




Ik zou zeggen: verdiep je eens in de materie, schaf het 'Groene boekje' aan, etc.


..."Hate can only create more hate"...


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 02-06-2006 0:13 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 20:37 schreef chaoss het volgende:
'anders dan' gebruik je bij een directe vergelijking bijv.: "dit is anders DAN dat."
'anders als' gebruik je bij een veronderstelling bijv.: "Dit is anders als dat niet gebeurd was"


Deels waar. Grofgezegd gebruik je "dan" wanneer je een vergelijking maakt met overtreffende trap (x is beter dan y). "Als" gebruik je wanneer er wat betekenis betreft een gelijkwaardige relatie bestaat (x is even goed als y).

Je tweede voorbeeld is trouwens klopt sowieso niet. Het moet namelijk zijn "Dit is anders wanneer dat niet gebeurd was.


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:14 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 1 juni 2006 18:41 schreef Schaep het volgende:
Ik wel, maar ja, "sjoege" kan zelfs de Van Dale niet uitleggen.

Immo, weet jij niet wat het betekend?

Jij bent immers ook een local.


betekent

En, bij ons gebruiken ze het zowel in de betekenis die Sneeuwwitje gaf: 'Hij gaf geen sjoege', hij gaf dus geen krimp/geen reactie, als:
'Daar heb ik echt geen sjoege van', daar weet ik niets van/daar heb ik geen verstand van.

Tsja... 'Hier' hoor ik dus beide. Maar goed, Twentenaren zijn dan ook een volk apart.


..."Hate can only create more hate"...


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 02-06-2006 0:14 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 0:13 schreef aerodis het volgende:
"Dit is anders wanneer dat niet gebeurd was.


Dit is anders dan wanneer dat niet gebeurd zou zijn.

Toch?


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:15 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 0:13 schreef aerodis het volgende:
Deels waar. Grofgezegd gebruik je "dan" wanneer je een vergelijking maakt met overtreffende trap (x is beter dan y). "Als" gebruik je wanneer er wat betekenis betreft een gelijkwaardige relatie bestaat (x is even goed als y).

Je tweede voorbeeld is trouwens klopt sowieso niet. Het moet namelijk zijn "Dit is anders wanneer dat niet gebeurd was.


Klopt. Nog mooier is: 'Dit is anders wanneer dat niet gebeurd zou zijn'.


..."Hate can only create more hate"...


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 02-06-2006 0:16 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Volgens Van Dale etymologisch woordenboek betekent sjoege "mogelijk". Het heeft niets met mesjogge te maken.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 02-06-2006 0:16 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 0:14 schreef Immortella het volgende:
betekent

En, bij ons gebruiken ze het zowel in de betekenis die Sneeuwwitje gaf: 'Hij gaf geen sjoege', hij gaf dus geen krimp/geen reactie, als:
'Daar heb ik echt geen sjoege van', daar weet ik niets van/daar heb ik geen verstand van.

Tsja... 'Hier' hoor ik dus beide. Maar goed, Twentenaren zijn dan ook een volk apart.


Hahahaha, ik ben echt slecht wat d's en t's betreft, ik moet er op oefenen, maar op de één of andere manier kan ik het maar niet duidelijk in mijn hoofd krijgen.

Maar dankjewel, weer wat nieuws geleerd/t!


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:16 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 0:14 schreef Schaep het volgende:
Dit is anders dan wanneer dat niet gebeurd zou zijn.

Toch?




Je leert het wel!



..."Hate can only create more hate"...


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 02-06-2006 0:17 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Laten we de discussie over verba en pronomina gescheiden houden, kinders!


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:20 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht



Edit: Heb hier trouwens ooit eens een geinig testje gepost dat met spelling te maken had. Het testte vooral je kennis van de nieuwe spelling, zou misschien voor enkelen hier een uitdaging kunnen zijn?

[Dit bericht is gewijzigd door Immortella op 02-06-2006 0:21]


..."Hate can only create more hate"...


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 02-06-2006 0:22 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Ik merk echt dat mijn kennis van de Nederlandse spelling behoorlijk matig is geworden. Zo'n testje zou me wel even op de feiten kunnen drukken, dus kom maar op


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 02-06-2006 0:23 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 0:16 schreef Immortella het volgende:


Je leert het wel!




Haha, nu ben ik vet trots.

quote:
Op 2 juni 2006 0:20 schreef Immortella het volgende:


Edit: Heb hier trouwens ooit eens een geinig testje gepost dat met spelling te maken had. Het testte vooral je kennis van de nieuwe spelling, zou misschien voor enkelen hier een uitdaging kunnen zijn?


Hmmm, ik begin net weer hoop te krijgen, laten we die nog maar even behouden.


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:26 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 0:22 schreef aerodis het volgende:
Ik merk echt dat mijn kennis van de Nederlandse spelling behoorlijk matig is geworden. Zo'n testje zou me wel even op de feiten kunnen drukken, dus kom maar op


Ok dan:

http://www.volkskrant.com/grootdictee/quiz/

Het is overigens wel een flauwe test, als je makkelijk bent in het snel opnemen van kennis zou je hem in principe na een aantal keer foutloos moeten kunnen.
Het gaat dan alleen nog om de tijd. Mijn topscore is dacht ik 934 o.i.d. Niet genoeg om in de toptien () te komen.
Ik ga het zelf ook nog maar eens proberen, lange tijd niet gedaan.


..."Hate can only create more hate"...


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 02-06-2006 0:27 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

shit. 534


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 02-06-2006 0:28 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

388

Maar hey, zeven van de tien goed, dat valt me nog mee.


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:30 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

Ik kom ook niet meer verder dan 725

1 fout, maar te langzaam.


..."Hate can only create more hate"...


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 02-06-2006 0:31 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Volgens mij lees ik te langzaam om überhaupt een vette score te halen Binnenkort een keer doen met een flinke pot koffie achter de kiezen.

Edit: nee dus

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 02-06-2006 0:31]


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:33 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

Ach, zo'n test is dan ook niet heel erg representatief voor je kennis van de Nederlandse taal.

Het is wel een kunst om alles zo snel foutloos te doen.


..."Hate can only create more hate"...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 02-06-2006 0:40 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Ook 7 uit 10.

Alleen jammer dat enige vorm van consequentie wat betreft samenstellingen lijkt te ontbreken. Er is een aantal logische regels voor, hoe die regels het voorschrijven is me onduidelijk. Een woord als 'vrijemarkteconomie' vind ik erg makkelijk, de regels daarvoor zijn tamelijk simpel. Hoe het echter zit met de invloed van etymologie en significatie met betrekking tot het samenstellen van een woord, ontgaat me. Ik mijd woorden waarvan ik van de spelling niet zeker ben dan ook als de pest.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 02-06-2006 0:40]


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-06-2006 0:46 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

Zeg Whiterider, nu ben ik toch benieuwd hoe jij aan zoveel kennis over de Nederlandse taal komt?

Interesseert het je alleen enorm (net zoals ik), of studeer je iets in die richting?


..."Hate can only create more hate"...


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 02-06-2006 10:35 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

896



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 02-06-2006 11:53 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 0:46 schreef Immortella het volgende:
Zeg Whiterider, nu ben ik toch benieuwd hoe jij aan zoveel kennis over de Nederlandse taal komt?

Interesseert het je alleen enorm (net zoals ik), of studeer je iets in die richting?

Ik ben inderdaad geïnteresseerd in taalkunde. Niet alleen de Nederlandse taal, maar ook een paar andere talen. Naast het verdiepen in de Nederlandse taal zelf, leer ik ook veel over onze taal door het leren van andere talen. Momenteel is dat Zweeds. Zweeds heeft een redelijk aparte grammatica, die op sommige punten niet met die van ons te vergelijken is. Door het leren van grammaticaregels uit het Zweeds, krijg ik ook meer inzicht in de logica van onze regels.


Creepmime
Thus spake Zarathustra.
Usericon van Creepmime
Posted 02-06-2006 13:58 by Creepmime Wijzig reactieProfiel van CreepmimeQuote dit bericht

U heeft 633 punten behaald.
De volgende woorden waren goed:
* exercitie
* krankjorume
* hinnikend
* apenstaartje
* neerzijgen
* allerbelabberdst
* crapaudtje
* te zijner tijd
De volgende woorden waren fout:
* apocrieve
* gsm junks


Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.


Skyggesang
Avant-garde
Usericon van Skyggesang
Posted 02-06-2006 14:31 by Skyggesang Wijzig reactieProfiel van SkyggesangQuote dit berichthttp://www.baldrsdraumar.com

quote:
Op 2 juni 2006 11:53 schreef WhiteRider het volgende:
Door het leren van grammaticaregels uit het Zweeds, krijg ik ook meer inzicht in de logica van onze regels.

Hm, dat klinkt wel nuttig, aangezien ik de logica in onze regels nooit heb gezien



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 02-06-2006 18:19 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 2 juni 2006 14:31 schreef Skyggesang het volgende:
Hm, dat klinkt wel nuttig, aangezien ik de logica in onze regels nooit heb gezien

Het zit er wel degelijk, maar soms is het inderdaad wat dieper graven dan aanvankelijk nodig lijkt te zijn. Sommige dingen begrijp ik ook niet, al doe ik ze veelal wel goed. Dat is gewoon stampwerk.
Kun je een specifieke grammaticaregel noemen die je niet begrijpt?


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen