IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-12-2010 13:47 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 13:44 schreef bastianus het volgende:
Ik vind het wel jammer dat archaïsch taalgebruik en b.v. de Tale Kanaäns verloren gaan. Verder vind ik het een verademing om werk van een taalkunstenaar als Komrij te lezen. De kloof wordt wel steeds groter heb ik het idee, de puristen lijken steeds puristischer te worden, terwijl de doorsnee taalgebruiker "slordiger" mag worden.
Overigens zie ik ook steeds meer een omgekeerde beweging. Bij mij op de lerarenopleiding Nederlands wordt veel meer aandacht besteed aan spelling en grammatica dan pakweg tien jaar geleden, toen alles om projectonderwijs en de opvoedende taken van onderwijs leek te draaien.

Je kunt met de huidige taalregels toch nog steeds een taalkunstenaar zijn?

En dat oud taalgebruik verloren gaat is wel zonde, maar hoort er wel bij. En er blijft ook best veel oud taalgebruik in stand, genoeg lui die de fijne pedant willen uithangen bij tijd en wijle


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 07-12-2010 13:55 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2010 13:47 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Je kunt met de huidige taalregels toch nog steeds een taalkunstenaar zijn?

En dat oud taalgebruik verloren gaat is wel zonde, maar hoort er wel bij. En er blijft ook best veel oud taalgebruik in stand, genoeg lui die de fijne pedant willen uithangen bij tijd en wijle
Ik vind de huidige taalregels moeilijker dan die van vroeger, eerlijk gezegd. Taalregels zijn voor mij namelijk vrij makkelijk om aan te leren, maar de uitzonderingen vind ik lastiger. De laatste jaren zijn er wat vereenvoudigingen ingevoerd, maar daar zijn zoveel uitzonderingen opgemaakt dat het voor mij onoverzichtelijker is. Komt natuurlijk ook doordat oude gewoontes moeilijk zijn af te leren.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


rotor
Usericon van rotor
Posted 30-03-2011 8:48 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

Ik stuitte toevallig op dit draadje http://www.dutchgrammar.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=3546
en vond het wel vermakelijk.

quote:

I personally like the idea of the word "theedrinken"! Then we can do awesome stuff like:

Ik heb thee- en appelsiensapgedronken

and if we can even modify the verb with an adverb instead of an adjective! :D

Ik heb vies theegedronken (=I have drunken gross tea)



Nederlands is een bitch!


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 30-03-2011 8:49 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht



Quis moderabat ipsos moderatores?


rotor
Usericon van rotor
Posted 30-03-2011 14:54 by rotor Wijzig reactieProfiel van rotorQuote dit bericht

Schattig hè, deze is ook leuk.

quote:
Goedemiddag,
Dank u allen voor uw tot dusver aan me bewezen hulp.
Nu zou ik willen vragen of de werkwoorden KLAARKOMEN en GEREEDKOMEN mogen worden gebruikt om uit te drukken dat het iemand gelukt is een activiteit, taak e.d. binnen de vastgestelde tijd uit te voeren, af te maken. De enige volledig overeenkomende betekenis van het bedoelde aan te duiden, kan ik op dit ogenblik helaas slechts de Zweedse "att hinna" gedenken... (eerbetuigingen aan Grytolle).
B.v. Ik ben tot [of: voor]10 uur met het vertalen gereedgekomen.
Kan dat?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 30-03-2011 15:19 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

hehehe, mooi dat


Quis moderabat ipsos moderatores?


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 02-01-2012 17:32 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

'Veel diarree gevallen' verkozen tot grootste spatieblunder
Redactie − 02/01/12, 17:05

De kop 'Veel diarree gevallen in Nickerie' is verkozen tot de Onjuiste Spatie van 2011. Van de bijna 1800 mensen die op de website van Signalering Onjuist Spatiegebruik (SOS) stemden, kozen 537 mensen deze kop, die in juni op de Surinaamse nieuwssite GFK Nieuws stond.
Een slager uit Bunnik die een combipakket van hert, haas en wild zwijn als 'wild triootje' verkocht, werd tweede. Op de derde plaats staat de gemeente Rotterdam, die bij de uitgang van het stadhuis een briefje plaatste waarop stond: 'De bezoekers passen in de paal links van u.'

SOS zet zich in voor een juist gebruik van de spatie. Vorig jaar won de advertentie van V&D 'Nijntje kussen 5 euro', het jaar daarvoor het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB, dat aankondigde dat de OV-chipkaart het einde van gedoe met 'losgeld' zou betekenen.



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 02-01-2012 22:45 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht



Goede initiatief overigens, die verkiezing.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 17-02-2012 2:40 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Waarom is het tweede en niet twede? Je spreekt het allebei hetzelfde uit en het scheelt af en toe toch een letter schrijven/typen.


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 17-02-2012 3:07 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 2:40 schreef bokkie666 het volgende:
twede


Ziet er toch niet uit?


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 17-02-2012 3:12 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Kwestie van wennen.


Argh
Usericon van Argh
Posted 17-02-2012 3:13 by Argh Wijzig reactieProfiel van ArghQuote dit bericht

En Twe Dri Vie Vij Ze Zev Ach Neg Tie?


Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 17-02-2012 4:05 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 3:13 schreef Argh het volgende:
En Twe Dri Vie Vij Ze Zev Ach Neg Tie?
Nee, zowel voor twe als dri is er een andere uitspraak mogelijk. De rest is onzin. Voor twede is maar een uitspraak mogelijk, anders zou je twedde zeggen.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 17-02-2012 15:45 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

geweldige foto's en video's! geest waaitsamenstelling! Ron, ik benijd je mogelijkheden!

Warm regards
Ramakrishna


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 17-02-2012 15:56 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 2:40 schreef bokkie666 het volgende:
Waarom is het tweede en niet twede? Je spreekt het allebei hetzelfde uit en het scheelt af en toe toch een letter schrijven/typen.


Omdat het een rangtelwoord is. Aan hoofdtelwoorden wordt het achtervoegsel -de of -ste toegevoegd (met uitzondering van eerste en derde).


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 17-02-2012 16:49 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Sorry hoor, ik ben een MOE-lander en maak een miljard fouten in het Nederlands, aangezien het mijn derde taal is, maar D's en T's zijn echt zo neukend simpel dat als men daarin fouten maakt, komt het enkel en alleen door luiheid, domheid, en algemene laksheid. Zo dat was een lange zin.


Verder ben ik van mening dat het goed is wanneer een taal niet al te simpel en logisch is. Het houdt je een beetje scherp. Alleen simpele en luie mensen willen dat alles in het leven makkelijk en logisch is. Dat zijn de mensen die het onlogisch zouden vinden om naar West Indie te varen en het onlogisch zouden vinden om op de Kaap een handelspost te bouwen. Zo.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-02-2012 18:02 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 16:49 schreef Chelman het volgende:
Sorry hoor, ik ben een MOE-lander en maak een miljard fouten in het Nederlands, aangezien het mijn derde taal is, maar D's en T's zijn echt zo neukend simpel dat als men daarin fouten maakt, komt het enkel en alleen door luiheid, domheid, en algemene laksheid. Zo dat was een lange zin.


Verder ben ik van mening dat het goed is wanneer een taal niet al te simpel en logisch is. Het houdt je een beetje scherp. Alleen simpele en luie mensen willen dat alles in het leven makkelijk en logisch is. Dat zijn de mensen die het onlogisch zouden vinden om naar West Indie te varen en het onlogisch zouden vinden om op de Kaap een handelspost te bouwen. Zo.
Aan de andere kant zouden zulke mensen dan weer niet in slaven handelen. Of MOE-landers uitbuiten. Wat die d's en t's betreft ben ik het wel met je eens. Zelfs op het laagste niveau MBO snappen ze dat na een beetje uitleg.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 17-02-2012 18:08 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 18:02 schreef bastianus het volgende:
Aan de andere kant zouden zulke mensen dan weer niet in slaven handelen. Of MOE-landers uitbuiten. Wat die d's en t's betreft ben ik het wel met je eens. Zelfs op het laagste niveau MBO snappen ze dat na een beetje uitleg.
Slavenhandel anno 1500-1800 beoordelen op basis van hedendaagse criteria is doelloos. Andere criteria, andere definities. Geschiedenis is een moeilijk vak omdat we het verleden door een bril van het heden bekijken.

Uitbuiting is ook een vrij relatief begrip en bovendien boefjes heb je altijd gehad en zul je altijd hebben, dat zijn statistische uitbijters, goed zichtbaar maar niet toereikend om uitspraken over de populatie te doen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 17-02-2012 18:10 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 16:49 schreef Chelman het volgende:
Verder ben ik van mening dat het goed is wanneer een taal niet al te simpel en logisch is. Het houdt je een beetje scherp. Alleen simpele en luie mensen willen dat alles in het leven makkelijk en logisch is.


Was dat opzettelijk, of schaar je jezelf ook onder de simpele en luie mensen?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 17-02-2012 18:11 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 18:08 schreef Chelman het volgende:
Slavenhandel anno 1500-1800 beoordelen op basis van hedendaagse criteria is doelloos. Andere criteria, andere definities. Geschiedenis is een moeilijk vak omdat we het verleden door een bril van het heden bekijken.

Uitbuiting is ook een vrij relatief begrip en bovendien boefjes heb je altijd gehad en zul je altijd hebben, dat zijn statistische uitbijters, goed zichtbaar maar niet toereikend om uitspraken over de populatie te doen.
Ik was ook niet erg serieus hoor.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 17-02-2012 18:14 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 18:10 schreef Mark het volgende:
Was dat opzettelijk, of schaar je jezelf ook onder de simpele en luie mensen?
Huh? Maar da's toch correct?

'Het houd je een beetje scherp' zonder T lijkt me echt foudttt. Houdt heeft betrekking op 'het' en niet op 'je'. Of zie ik nu iets over het hoofdttt?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-02-2012 18:27 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Nee, houdt met dt is in dit geval goed.

Vervang 'houden' maar eens door 'lopen'. Dan hoor je ook de T erbij.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 17-02-2012 18:30 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 18:10 schreef Mark het volgende:
Was dat opzettelijk, of schaar je jezelf ook onder de simpele en luie mensen?


Het houdt je. Die 'je' is niet het onderwerp.

Als je wijsneust, doe het dan goed


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 17-02-2012 18:39 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 16:49 schreef Chelman het volgende:
Verder ben ik van mening dat het goed is wanneer een taal niet al te simpel en logisch is. Het houdt je een beetje scherp. Alleen simpele en luie mensen willen dat alles in het leven makkelijk en logisch is. Dat zijn de mensen die het onlogisch zouden vinden om naar West Indie te varen en het onlogisch zouden vinden om op de Kaap een handelspost te bouwen. Zo.
Er is niks simpel en lui aan om je af te vragen of iets makkelijker kan. Dat zijn de mensen die bedenken dat als we een kanaal graven in Egypte we een stuk sneller van hier in West Indië zijn.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-02-2012 19:04 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2012 16:49 schreef Chelman het volgende:
Het houdt je een beetje scherp. Alleen simpele en luie mensen...


Welk volk is volgens jou theorie dan het meest scherp (en minst lui/simpel)?

Kanshebbers:

1.Xhosa
2.De inwoners van Wales (als je dorpen hebt met namen als:
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogo lijkt het mij dat je zo scherp bent als een mes).
3....

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 17-02-2012 19:04]


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen