quote:
Op 29 mei 2013 11:26 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Komt ook binnenkort, ja
In mijn herinnering vond ik die bij de eerste keer kijken niet al te best
quote:
Op 29 mei 2013 13:17 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
De actie in die film was wel vet, ja. (In deel 2 overigens ook.). Maar als geheel loopt het, in mijn herinnering, rommelig en wordt de diepere laag een beetje halfslachtig naar boven gebracht en afgeraffeld.
Gekeken! Bovenstaande klopt niet helemaal.
quote:
Op 29 mei 2013 13:14 schreef spectre het volgende:
deel 3 (we hadden het over The Matrix) is eigenlijk gewoon volop oorlog! heerlijk
Er is veel oorlog, en dat is op zich vette actie. Alleen duurt het wel wat lang (vond ik bij de eerste keer kijken ook), wat volgens mij door twee dingen veroorzaakt wordt: clichés en gebrek aan impact. Dat eerste (noobie die eigenlijk niet mocht vechten, en uiteindelijk de held is, vrouw die vanuit liefde gaat vechten en uiteindelijk de held is, etc.) maakt dat er wat momenten zijn dat ik dacht "jaaaa, dit geloof ik allemaal wel, niet boeiend, next". Dat tweede bedoel ik mee dat er wel ontzettend veel kapot gaat en er veel mensen (impliciet) dood gaan, maar dat dat gewoon niet zoveel met me deed. Op een gegeven moment geloof ik het wel weer dat er een mechwarrior omkukelt, of dat er met een minimale hoeveelheid bloed en schijnbare pijn een naamloos karakter sterft. Op het sterven van die oude knakker en dat hulpvrouwtje na is het allemaal best wel braafjes, en dat is na/tijdens (weet ik veel) 30 minuten gewoon niet genoeg meer. Laat de pijn zien! Scheur mensen aan stukken! Bloed! Veel bloed! Na die veldslag had je gewoon misselijk in je stoel moeten zitten, klaar. Desalniettemin blijft het vette en indrukwekkend gefilmde/gemaakte actie, gewoon wat te lang

Het gebeuren met de schepen onderweg naar Zion blijft wel echt gaaf, qua karakters en (achtervolgings)actie enzo.
Wel vind ik deel 3 nu beter dan bij de eerste keer kijken. Dat is vooral omdat ik de diepere laag van deel 2 nu beter begrijp, en daarmee begrijp waarom het überhaupt kán dat de film eindigt zoals die eindigt. Hoewel dat het logisch aardig consistent is en best kán, blijft het sluitstuk (de deal met vliegend robotgezichtfiguur en verdere afwikkeling) wat mij betreft uit de lucht vallen. Het is misschien stom dat het (volgens mij) moet, maar het was beter geweest als dat gedeelte íets meer van tevoren uitgelegd/gehint was (al blijft het dan nog wat... loos, die reis). Hadden bvb. maar een paar zinnen hoeven zijn van Neo ergens, ipv alleen maar dom voor zich uit te kijken en niets te zeggen over wat hij van plan is etc. Nou ja, dat is al in ogenschouw genomen dat iemand de diepere laag van deel 2 vrij goed snapt. En dat is niet bepaald een sinecure, dat lukte mij ook zeker niet met alleen maar het kijken van de films. Terwijl dat ook juist de kracht is, lijdt de trilogie als geheel er best onder dat veel dingen zo vaag/lastig blijven. Dat had echt beter gekund en gemoeten.
Al met al: met bijlezen, nadenken, etc. etc. erbij is de trilogie veel beter dan hem 'los' te zien. De diepere laag is interessant en leuk (en zit vooral in deel 2), goed gedaan. De actie is overwegend vet, al verbleekt deel 1 een beetje. De verhaallijn loopt overwegend goed door en is een prettige narratieve 'ride', al vallen er wat steken in deel 3 (zijn ook meer parallelle lijnen).
Eerder vond ik de kwaliteit aflopen van 1 naar 2 naar 3, ondertussen vind ik de kwaliteit aflopen van 2 naar 3 naar 1. Over het geheel van de trilogie een 8, incl. uitzoek-/uitdenklol