IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : De horrorwinter van 2021 [Nieuwstopic] Vorige pagina | Volgende pagina
Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 16-07-2021 8:24 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Maar zijn in de zomer die dijken wel net zo stevig als in de winter?

De zomerse droogte heeft ook op de dijken een zeker impact zou je denken. Al is het dit jaar nog niet zo warm geweest dat er flinke droogtescheuren in de grond zitten.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-07-2021 8:37 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 juli 2021 8:24 schreef Natural Disaster het volgende:
Maar zijn in de zomer die dijken wel net zo stevig als in de winter?

De zomerse droogte heeft ook op de dijken een zeker impact zou je denken. Al is het dit jaar nog niet zo warm geweest dat er flinke droogtescheuren in de grond zitten.




Voor zover ik begrijp is dat vooral van toepassing op uitgedroogde historische veendijken, die ga je daar echt niet vinden. Veendijken vind je vooral in Holland en Friesland in de echte laagveenpolders en niet langs rivieren.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 9:36 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 16 juli 2021 6:57 schreef ElitE het volgende:
Preventief spuien kun je slechts een klein beetje op anticiperen op deze hoeveelheden geeft dat maar minimaal effect. Sowieso lijkt me dat minder makkelijk in heuvelachtig gebied met stromend water.

ND vroeg het ook voor 'na' Limburg
quote:
Heuvelachtig gebied kun je niet managen als onze polders, door heuvels wordt al het water binnen no time geconcentreerd in de dalen waardoor daar flink meer stijging te verwachten is. In lage polders wordt alles uitgesmeerd over een enorm oppervlakte, overal krijg je 1 centimeter erbij terwijl je in Limburg in een dal een meter erbij krijgt op een kleiner oppervlak. En dan heb je daar natuurlijk ook nog de alles verwoestende stroming erbij.

Polders zijn veel makkelijker te regelen en te sturen en hebben veeeel meer watergangen. Pas als er echt wat mis is met dijken of pompen dan is het pas echt erg.

Yup, dat zag je nu dus ook misgaan, vooral in Zuid-Limburg. De boel ligt er daar echt goed bij, maar je kunt maar beperkt sturen daar en tegen zo'n hoeveelheid regen ben je dan simpelweg niet bestand.

In Noord-Limburg konden ze nog wat meer sturen, stuwtjes lager zetten etc. Maar daar viel dan weer niet zoveel regen.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 9:47 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Boven Hagestein en Amerongen hebben ze het peil al flink naar beneden getrokken, vermoedelijk om dat deel van de komende golf op de Rijn op te vangen.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 11:15 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 16 juli 2021 8:37 schreef ElitE het volgende:
Voor zover ik begrijp is dat vooral van toepassing op uitgedroogde historische veendijken, die ga je daar echt niet vinden. Veendijken vind je vooral in Holland en Friesland in de echte laagveenpolders en niet langs rivieren.

Voor zulke extreme dingen als bij Wilnis denk ik dat je gelijk hebt. Verder zijn er nog veel meer faalmechanismen, die voor elke dijk in meer of mindere mate kunnen gelden.

Primaire waterkeringen (wat nu voor de rivier relevant is), worden in principe elke vijf jaar getoetst op de nodige faalmechanismen. Heel gedoe, en uiteindelijk gaat het om de kans van falen klein genoeg te krijgen dus kan alsnog mis gaan


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 16-07-2021 11:50 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

https://twitter.com/StormchaserNL/status/1415303961649860613


En zo gaat de autoverkoop weer de lucht in.


signature


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-07-2021 14:29 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 16-07-2021 14:38 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Dat is toch ook geen veendijk lijkt me.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 14:45 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Shit, ik had niets moeten zeggen


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 14:59 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Het is zo te lezen/zien de dijk aan de oostkant van het kanaal (waar nog normale waterstanden zijn) en niet de dijk aan de rivier (de Grensmaas, waar de waterstand flink verhoogd is). Dat scheelt nog iets.


I wish I was a butterfly


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 16-07-2021 15:01 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

Jij hebt een PhD gedaan over dit soort water-achtige dingen, toch? Hoe erg schat je dit allemaal in? Als leek vind ik het nogal lastig om aan informatie te komen en inschattingen te maken. De NOS draait gewoon lekker de Tour.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 16-07-2021 15:03 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Same here, vandaar mijn vragen ook.

En over de Maas na Limburg lees je nog maar weinig.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-07-2021 15:33 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 juli 2021 14:38 schreef Natural Disaster het volgende:
Dat is toch ook geen veendijk lijkt me.




Kan ik me niet voorstellen, er is weinig veen in dat soort gebieden terwijl er ruimschoots goed materiaal voor handen is. Maar volgens mij is dit geen primaire waterkering, Ik begrijp dat het in Voulwames is en daar kan ik zo 123 niet inschatten hoe het zit met waterhuishouding, de geul stromt onder het julianakanaal door en eindig in de Maas.

Edit:


gat in het julianakanaal dus.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 16-07-2021 15:39]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 15:39 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 16 juli 2021 15:01 schreef iPim het volgende:
Jij hebt een PhD gedaan over dit soort water-achtige dingen, toch? Hoe erg schat je dit allemaal in? Als leek vind ik het nogal lastig om aan informatie te komen en inschattingen te maken. De NOS draait gewoon lekker de Tour.

Ja, 'iets met water en zand' wel gerelateerd aan hoog water. Tegenwoordig zit ik eigenlijk wat dichter op het vuur, wij maken informatie- en verwachtingensystemen (veel data, modellen) voor waterbeheerders. Via het bedrijf krijg ik dan weer van alles mee over aanpalende zaken (dijken, calamiteitenorganisaties, etc.).

Vind het zelf erg raar dat de NOS (of een ander staats-iets) niet meer aan voorlichting doet in dit soort situaties.

RWS (WMCN) zet nog wel een en ander online over de verwachtingen, en of er iets aan de hand is (https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterdata-en-waterberichtgeving/waterbericht). Zodra er iets speelt op de Rijn (https://waterberichtgeving.rws.nl/water-en-weer/verwachtingen-water/rivieren/rijn/berichtgeving) of Maas (https://waterberichtgeving.rws.nl/water-en-weer/verwachtingen-water/rivieren/maas/berichtgeving) stellen ze elke X uur een nieuw bericht op met de huidige verwachtingen van waterstanden/afvoeren (gebaseerd op modellen en menselijk inzicht). Dat is het eerste deel. Op basis van de verwachte getallen en historische gebeurtenissen zou je dan zelf kunnen schatten of iets een probleem gaat worden. Met de kanttekening dat sinds de grote gebeurtenissen de rivieren behoorlijk verruimd zijn. Staan ook kleurcoderingen bij of de belangrijke punten (stroomopwaarts) 'erg' zijn of niet, maar dat wordt niet voor stroomafwaarts zo gedaan.

Via https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/waterhoogte/ kun je ook allerlei actuele en waar beschikbaar verwachte waterstanden zien. Met ook kleurcodering, als het goed is hetzelfde als in de berichtgeving.

Voor de Maas hebben we de piek van de afvoergolf inmiddels in Nederland, die moet de rest van de rivier afzakken nog. De piek is de hoogste gemeten afvoer ooit, maar is eigenlijk maar een beetje hoger dan het vorige record. Sinds het vorige record is de rivier flink verruimd, dus wat dat betreft moet het goed gaan. De afvoer was nu hoog genoeg voor het hoogste alarmniveau wat we hier voor kennen (zeg alarm hoog-4, rood). Feitelijk "iedereen in het land langs de Maas moet oppassen".

Voor de Rijn komt de piek nog, die wordt wel hoog voor de tijd van het jaar, maar die gaat vermoedelijk maar tot alarm hoog-2 (geel/oranje) komen. Dat komt neer op "opletten nu, maar als het zo blijft is het OK".

In beide gevallen zou het water moeten passen, onder aanname dat de dijken etc. het houden. Wat betreft dat laatste punt kan ik dan weer niet zoveel uitspraken doen, de onderhoudsstaat van de dijken heb ik niet zo paraat. Zeker met hoge waterstanden (zoals op de Maas), is de kans dat het misgaat hoger.

edit: bovenstaande gaat puur over de rivieren, voor specifiek Limburg was er dus een stuk meer aan de hand. In de rest van NL zou dat niet zo moeten spelen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 16-07-2021 15:45]


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 15:42 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 16 juli 2021 15:33 schreef ElitE het volgende:
Kan ik me niet voorstellen, er is weinig veen in dat soort gebieden terwijl er ruimschoots goed materiaal voor handen is. Maar volgens mij is dit geen primaire waterkering, Ik begrijp dat het in Voulwames is en daar kan ik zo 123 niet inschatten hoe het zit met waterhuishouding, de geul stromt onder het julianakanaal door en eindig in de Maas.

Edit:


gat in het julianakanaal dus.

Er wordt her en der gespeculeerd dat de dijk aan de oostkant van het Kanaal ter plaatse van de sifon voor de Geul (van oost naar west) verzwakt is doordat de Geul de afgelopen dag(en?) zo hoog stond vanwege de extreme regenval in het stroomgebied en het niet snel genoeg weg kunnen lopen naar de Grensmaas (omdat die ook verhoogd was). Geen idee of dat een redelijke speculatie is.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 16:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 16 juli 2021 15:39 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
...

En de uiterwaarden had ik ook niets over gezegd, daar is het zowel op de Rijn en Maas foute boel de komende dagen.


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 16-07-2021 17:33 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Lijkt me heel moeilijk om in te schatten wat de gevolgen zijn van zoveel neerslag over een bepaalde regio voor een bepaalde duur.
Je moet wellicht zowel thuis zijn in meteorologie als hydrologie en mogelijk ook geofysische technieken. Lijkt me nogal multidisciplinair, niet iets waar je als individu zomaar voorspellingen kunt in maken.


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 17:46 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 16 juli 2021 17:33 schreef Hypnos het volgende:
Lijkt me heel moeilijk om in te schatten wat de gevolgen zijn van zoveel neerslag over een bepaalde regio voor een bepaalde duur.
Je moet wellicht zowel thuis zijn in meteorologie als hydrologie en mogelijk ook geofysische technieken. Lijkt me nogal multidisciplinair, niet iets waar je als individu zomaar voorspellingen kunt in maken.

Nou ja, inderdaad heel lastig.

Dat is ook wat er gebeurt in de interpretatie. Meteorologie zit in de verwachtingenproducten van de nationale en supranationale instituten, die gebruik je voor je hydrologische modellen, waar ook een grondwatercomponent in zit (dus geofysische aspecten) voor gebieden waar dat dominant is. Waar relevant zet je dan de afstroming door naar hydraulische modellen, zeg voor de hoofdloop van de rivieren. En dan zit er een team klaar die al die resultaten gaat evalueren, inschatten of de modellen (meteo, hydro, hydrau) het bij het juiste end kunnen hebben, hoe je evt. eea moet bijstellen etc.

Wordt nog extra complex omdat er naast verschillende meteo-instituten ook verschillende meteo-verwachtingen per instituut zijn. Met verschillende verwachtinghorizon, verschillende resolutie (tijd/ruimte), en evt. ook met een kansverdeling erop om rekening te houden met eventuele fouten in de randen van het model. Voor alleen de afvoer kijkt men inha minstens naar een (1) deterministische verwachting als houvast + een ensemble van kansverwachtingen van 20-50 leden om rekening te houden met de onzekerheid in meteo.

Dus. Heel moeilijk is een goede kwalificatie

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 16-07-2021 17:57]


I wish I was a butterfly


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 16-07-2021 17:48 by Slegthyd Profiel van Slegthyd

Hoe groot is de kans dat de NOS of shownieuws je voor de camera wil hebben als expert?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 17:50 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 16 juli 2021 17:48 schreef Slegthyd het volgende:
Hoe groot is de kans dat de NOS of shownieuws je voor de camera wil hebben als expert?

Ik ben niet grijs genoeg (nog), maar verschillende collega's zijn al in diverse kranten / online media aan het woord geweest. Mogelijk dat er ook nog iemand op tv komt nav Limburg.


I wish I was a butterfly


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 16-07-2021 17:51 by Slegthyd Profiel van Slegthyd

Nou moet ik vanavond dus Shownieuws gaan kijken, voor de zekerheid.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-07-2021 17:56 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Zekers.


I wish I was a butterfly


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 17-07-2021 16:20 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 17-07-2021 16:35 by Slegthyd Profiel van Slegthyd

quote:
Op 17 juli 2021 16:20 schreef Natural Disaster het volgende:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3420882/ramptoeristen-hinderen-waterwerkers-dijken-boxmeer-nu-verboden-terrein



quote:
Boxmeer heeft een noodverordening ingesteld vanaf zaterdagmiddag drie uur. Dit omdat ramtoeristen de waterwerkers daar in de weg liepen.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 18-07-2021 11:26 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen