IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Auteur:
Topic : Wie leest hier nog meer fantasy? [fantasy/science fiction] Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 12-11-2013 14:20 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

AFCC vond ik ook minder, maar in retrospect word ik daar eigenlijk telkens iets enthousiaster over. Gebeurt toch stiekem erg veel belangrijke shit.

Maar goed, ADWD was sowieso weer te gek


I wish I was a butterfly


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 12-11-2013 15:01 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

In de tweede kamer gebeurt ook allemaal belangrijke shit, maar dat voorkomt niet dat het wel heel saai is om te lezen. Jammer ook dat hij is afgestapt van het vertellen uit bijpersoongezichtspunt voor het grootste deel.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 12-11-2013 15:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 12 november 2013 15:01 schreef bokkie666 het volgende:
In de tweede kamer gebeurt ook allemaal belangrijke shit, maar dat voorkomt niet dat het wel heel saai is om te lezen. Jammer ook dat hij is afgestapt van het vertellen uit bijpersoongezichtspunt voor het grootste deel.

Belangrijke én nietsaaie shit! Vond ik dan. Al blijft het minder vet dan ADWD.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-11-2013 14:38 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 14:34 schreef Mark het volgende:
Gewoon de hele serie herlezen De serie is het waard, een van de sterkste SF reeksen die ik ken. Endymion is iets minder sterk dan Hyperion, maar geeft wel meer diepte en inzicht in de gebeurtenissen uit de eerste twee boeken (bijv waar komen de labyrinthen en de Shrike vandaan etc).

Klopt wel Is sowieso te lang geleden dat ik die eerste twee gelezen heb.


I wish I was a butterfly


Marcel H.
Usericon van Marcel H.
Posted 25-11-2013 15:35 by Marcel H. Wijzig reactieProfiel van Marcel H.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

Laatst weer stukken uit de moeder aller fantasyboeken gelezen, de Bijbel.


Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 25-11-2013 15:55 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Welk boek ervan?


When your people matter, menstrual health matters


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 16:18 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Welk boek heeft het verhaal van die vrouw met 7 (?) zonen die God niet wil verloochenen en daarom liever een voor een haar zonen op gruwelijke wijze gemarteld ziet worden? (er staat me nog iets bij van splinters onder de nagels, en ook kokende olie. Erg grafisch allemaal)

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 25-11-2013 16:18]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-11-2013 16:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Pffft, klojo's


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 25-11-2013 16:25 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Zo goed ken ik de Bijbel niet *schaamt*. Weet Progton of Google wel


When your people matter, menstrual health matters


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 25-11-2013 16:36 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 16:18 schreef Mark het volgende:
Welk boek heeft het verhaal van die vrouw met 7 (?) zonen die God niet wil verloochenen en daarom liever een voor een haar zonen op gruwelijke wijze gemarteld ziet worden? (er staat me nog iets bij van splinters onder de nagels, en ook kokende olie. Erg grafisch allemaal)
Deze? http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=61049,61090



Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 17:27 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 16:36 schreef bokkie666 het volgende:
Deze? http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=61049,61090




Ja, dat is hem! Mooi spul. Makkabeeën dus. Check.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 25-11-2013 17:29]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 25-11-2013 17:43 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 17:27 schreef Mark het volgende:
Ja, dat is hem! Mooi spul. Makkabeeën dus. Check.
Staat niet in de bijbel (officieel) overigens. En hatstikke offtopic ook nog, want waargebeurd en zo.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 17:48 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Oh, is dat zo? Dat is vreemd. Ik herinner me het namelijk nog van de middelbare school, waar we Bijbels in de klas hadden liggen bij het vak Levensbeschouwing en ik al doorbladerend op dit specifieke verhaal stootte. Volgens mij was dat toch echt een 'standaard' Bijbel...

Maar als het niet bij het officiele canon hoort, dan verklaart dat wel waarom ik het in latere jaren nooit kon terugvinden.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 25-11-2013 17:49]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 25-11-2013 17:49 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 12 november 2013 15:06 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Belangrijke én nietsaaie shit! Vond ik dan. Al blijft het minder vet dan ADWD.
Veel te veel wijvengezeik wel. En het trucje van telkens een beetje meer vertellen gaat mij nogal tegenstaan op den duur.
Nu al halverwege Een dans met draken zo'n beetje, wel een stuk leuker weer tot nu toe. Tyrion.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 17:50 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Manderley and his pies!

Was dat 4 of 5 trouwens?

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 25-11-2013 17:50]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 25-11-2013 17:53 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 17:48 schreef Mark het volgende:
Oh, is dat zo? Dat is vreemd. Ik herinner me het namelijk nog van de middelbare school, waar we Bijbels in de klas hadden liggen bij het vak Levensbeschouwing en ik al doorbladerend op dit specifieke verhaal stootte. Volgens mij was dat toch echt een 'standaard' Bijbel...

Maar als het niet bij het officiele canon hoort, dan verklaart dat wel waarom ik het in latere jaren nooit kon terugvinden.
In de mijne staan ze niet, maar bij de katholieken wel geloof ik.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 25-11-2013 17:55 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 17:50 schreef Mark het volgende:
Manderley and his pies!

Was dat 4 of 5 trouwens?
5 denk ik, want het komt mij nog niet bekend voor.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-11-2013 17:56 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 17:49 schreef bokkie666 het volgende:
Veel te veel wijvengezeik wel. En het trucje van telkens een beetje meer vertellen gaat mij nogal tegenstaan op den duur.
Nu al halverwege Een dans met draken zo'n beetje, wel een stuk leuker weer tot nu toe. Tyrion.

Trucjes van telkens een beetje meer vertellen? Hoe bedoel je? Dat er telkens weer een pagina met meer informatie volgt? Maar ik denk dat ik je wel ongeveer volg, Martin doet dingen op een vrij gecalculeerde manier uit de doeken en dat kan wat hinderlijk zijn.

Mooi dat ADWD wel goed overkomt




Voor hen die beiden gelezen hebben/willen lezen: hier een wel aardige verhandeling over de verschillen tussen Erikson (Malazan blabla) en Martin (A Song of Ice and blabla): http://www.cesspit.net/drupal/node/1883


I wish I was a butterfly


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 17:57 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 17:53 schreef bokkie666 het volgende:
In de mijne staan ze niet, maar bij de katholieken wel geloof ik.


Ah, dat verklaart dan. Katholieke school


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 18:03 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 17:56 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Voor hen die beiden gelezen hebben/willen lezen: hier een wel aardige verhandeling over de verschillen tussen Erikson (Malazan blabla) en Martin (A Song of Ice and blabla): http://www.cesspit.net/drupal/node/1883


Kan ik een heel eind in meekomen, al is Erikson juist erg open richting zijn fans en krijg ik niet de indruk dat hij zich verstopt. Sterker nog, zelden een schrijver gezien die zo interactief omgaat met zijn lezersschare.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 25-11-2013 18:05 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 17:56 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Trucjes van telkens een beetje meer vertellen? Hoe bedoel je? Dat er telkens weer een pagina met meer informatie volgt? Maar ik denk dat ik je wel ongeveer volg, Martin doet dingen op een vrij gecalculeerde manier uit de doeken en dat kan wat hinderlijk zijn.
De waarzeggerij over Cersei bijvoorbeeld komt elk hoofdstuk over haar weer terug met twee regels meer info dan de vorige keer en alle oude info er ook nog weer bij en zoiets doet hij wel meer.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-11-2013 18:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 18:03 schreef Mark het volgende:
Kan ik een heel eind in meekomen, al is Erikson juist erg open richting zijn fans en krijg ik niet de indruk dat hij zich verstopt. Sterker nog, zelden een schrijver gezien die zo interactief omgaat met zijn lezersschare.

Dat wordt in de comments ook aangehaald. Wat dat betreft blijkt het stuk dan toch iets te hoogdravend qua conclusies.

Ik kan er ook een heel eind in meekomen
quote:
Op 25 november 2013 18:05 schreef bokkie666 het volgende:
De waarzeggerij over Cersei bijvoorbeeld komt elk hoofdstuk over haar weer terug met twee regels meer info dan de vorige keer en alle oude info er ook nog weer bij en zoiets doet hij wel meer.

Ja, klopt. Dat wordt weleens hinderlijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 25-11-2013 18:06]


I wish I was a butterfly


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 18:10 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 18:06 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat wordt in de comments ook aangehaald. Wat dat betreft blijkt het stuk dan toch iets te hoogdravend qua conclusies.

Ik kan er ook een heel eind in meekomen


Ben het er trouwens ook zwaar mee oneens dat bij Erikson het plot voor de personages komt. Sterker nog, ik heb commentaren van Erikson gelezen dat hij soms zelf verrast is en zijn plot moet aanpassen omdat een van karakters hem 'vertelt' dat de noodzakelijke acties of gedragingen die een dergelijke uitkomst genereren, tegen de intrinsieke moraal of richtlijnen van dat personage ingaan. Als er iemand veel tijd besteedt aan het uitdiepen en inleven in zijn personages is het Erikson wel, al zie je dat niet noodzakelijkerwijs terug op papier. juist een van de speekpunten van Erikson is dat hij je in 3-4 paragrafen tijd mee kan laten leven met een totaal onbeduidend bijkarakter en dat je je geraakt voelt als hij dit karakter vervolgens slachtoffert.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 25-11-2013 18:12 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Dat George Martin meer en meer een broodschrijver lijkt te worden, daar kan ik me dan wel weer aardig in vinden


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-11-2013 18:50 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2013 18:10 schreef Mark het volgende:
Ben het er trouwens ook zwaar mee oneens dat bij Erikson het plot voor de personages komt. Sterker nog, ik heb commentaren van Erikson gelezen dat hij soms zelf verrast is en zijn plot moet aanpassen omdat een van karakters hem 'vertelt' dat de noodzakelijke acties of gedragingen die een dergelijke uitkomst genereren, tegen de intrinsieke moraal of richtlijnen van dat personage ingaan. Als er iemand veel tijd besteedt aan het uitdiepen en inleven in zijn personages is het Erikson wel, al zie je dat niet noodzakelijkerwijs terug op papier. juist een van de speekpunten van Erikson is dat hij je in 3-4 paragrafen tijd mee kan laten leven met een totaal onbeduidend bijkarakter en dat je je geraakt voelt als hij dit karakter vervolgens slachtoffert.

Ik ben het met je eens, maar dat is schrijver van die blog denk ik ook Het punt is denk ik dat je het niet zo sterk terug ziet op papier, en dat is waar de blogger het juist over heeft (in dat gedeelte); hoe de boeken hun informatie op je overbrengen. Je leert de karakters inderdaad best wel kennen en het zijn ook wel uitgewerkte karakters, maar dat duurt (relatief) lang en jouw kennis over hen wordt gevoed door wat ze doen / wat ze meemaken / waar ze het over hebben terwijl ze dat doen/meemaken. Je leert ze dus kennen door het plot te volgen. Zoals de blogger het voorbeeld van The Bridgeburners geeft, die je boeken later past echt begint te kennen. Martin legt (grote) karakters veel meer uit, geeft ze direct al morele context en karaktereigenschappen en is daar veel explicieter in.

Wat jij beschrijft kan dan prima tegelijkertijd waar zijn, gezien dat over het proces gaat

En dat laatste wat je beschrijft is inderdaad ongelooflijk knap. Doet hij best vaak, en elke keer goed.
quote:
Op 25 november 2013 18:12 schreef Mark het volgende:
Dat George Martin meer en meer een broodschrijver lijkt te worden, daar kan ik me dan wel weer aardig in vinden

Moet ook heel wat brood hebben, die kerel!

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 25-11-2013 18:51]


I wish I was a butterfly


Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen