|
Dit topic is 34 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: goed argument we weten niet eens goed wat nodig is voor leven, maar met sommige testjes lijkt het toch wat makkelijker als gedacht, RNA kan opzich wel uit zichzelf ontstaan en groeien, en het mooie van RNA is dat het zelf als enzym kan voldoen, waarbij je dus nog geen eiwitten nodig hebt om een soort van leven te hebben. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Onzin. Het universum is dusdanig onvoorstelbaar groot dat je zelfs bij hele kleine kansen deze kansen niet kunt verwaarlozen. Het feit dat er hier uit de elementen leven is ontstaan, bewijst dat op andere planeten waar dezelfde voorwaarden gelden er een goede kans is dat zich daar vergelijkbaar leven zal ontwikkelen. Daarnaast ontdekt de mens in bijvoorbeeld diepzeeën, vulkanen en dergelijke, omstandigheden waarin men het absoluut onmogelijk achtte dat daarin leven kan ontstaan laat staan evolueren, toch onbekende levensvormen. Een ander interessant punt is perspectief: de verhouding van aanwezigheid van menselijk leven op de tijdschaal van onze planeet is al buitengewoon klein. 1 seconde op een dag zal ik maar zeggen. Binnen die periode (tienduizenden jaren) heeft "high tech" zich pas de laatste eeuw gemanifesteerd en stelt evolutionair gezien dus nog geen ene fuck voor, ookal willen we dat graag geloven. De Aarde is plat, van treinreizen ga je dood bla bla. De toekomst gaat ongetwijfeld fantastische nieuwe technologie brengen die we ons momenteel niet eens voor kunnen stellen. Een andere beschaving die bij wijze van 5000 jaar op ons "voorloopt", welke voorsprong op ons zeer marginaal is op de leeftijd van het universum, kan al over technologie beschikken waar wij nog niet eens over kunnen dromen. Communicatiemiddelen, energievoorziening, vervoersmogelijkheden etc etc etc. Daarnaast, en dat noem ik altijd maar "menselijke arrogantie", waar halen we de hoogmoed vandaan te veronderstellen dat wij interessant zouden zijn voor een hoogbeschaafde levensvorm? Tot slot is het zoeken naar buitenaards leven niet eens te vergelijken met het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg maar eerder met zoeken naar een object waarvan je niet eens weet hoe het eruit ziet in de saharawoestijn en dat ook nog eens door iemand die mank loopt en blind is. Dat wij voorlopig geen buitenaardse beschaving zullen vinden lijkt mij dan ook logisch. Dat wij voorlopig niet bezocht zullen worden door buitenaardse beschavingen vind ik ook logisch. Met de middelen waarop wij momenteel kunnen speuren moeten alle omstandigheden zo optimaal zijn om een buitenaardse levensvorm aan te treffen dat die kans de 0 met redelijke zekerheid zal naderen. Dit betekent echter bij lange na niet dat wij "de enigen" zijn of als we dat al zijn, zullen blijven. Statistisch gezien zijn er echter al vele beschavingen voor ons geweest en de komende tig miljard jaar zullen er nog vele nieuwe beschavingen ontstaan. Dat is voor mij geen kans maar een zekerheid. |
|
quote: Voor mij ook, ja. Alleen dat doelloze gezwets over vliegende schotels en wezens uit het Aurora Cannabis stelsel die hier even vrede en liefde komen droppen vind ik in de meeste gevallen maar moeilijk te slikken. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
quote:] http://www.indiana.edu/~tltl/projects/drakeformula/index.html Drake formule berekend de kans op leven in het universum. Is al wat jaartjes oud. Wat intelligent leven betreft, op aarde is het leven sinds het ontstaan al meerdere malen bijna uitgeroeid door rampen. Een planeet die de zelfde ontwikkeling heeft gehad als de aarde maar minder of geen grote rampen heeft gehad zou dus in theorie een verdere ontwikkeling kunnen hebben gehad. Jaren geleden stond er al een artikel in de Kijk over een reptielachtige humanoide die evt ontstaan zou zijn uit de raptor achtigen als de dinosaurus niet uitgestorven zou zijn. [Dit bericht is gewijzigd door SkinPeeleR op 25-09-2008 9:29] Een kleine snol zit zo vol. |
|
quote: Ik ben het geheel eens met je mooie post op deze zin na. Ik snap jou logica achter dit statement niet. Ik denk namelijk dat tot een van de kenmerken van intelligentie ook nieuwsgierigheid behoort. Als wij "ontdekt" zouden worden dan weet ik nagenoeg zeker dat wij ook bestudeerd zouden gaan worden. En de meest effciente manier van studeren van een cultuur/soort is om dat verborgen te doen. En ik neem 99.99999% van de UFO-verhalen niet serieus maar sluit het niet per definitie uit. [Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 25-09-2008 10:48] |
|
quote: +1 Een kleine snol zit zo vol. |
|
quote: Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote: Ik vind dus van wel, dat is geen arrogantie, maar een stukje kansberekening die ik voor mezelf uitvoer. Elke planeet is gevormd via een lange reeks van mogelijke opties, en (ik vind) dat slechts een paar/enkele reeks van opties leidt tot een beschaving. Microscopisch leven zal dan meer te vinden zijn, maar ik denk niet dat er ergens een beschaving opgebouwd is, daarvoor zijn mij dan weer de condities in het heelal te extreem. Overigens lijkt het me best interessant om mee te maken dat er een beschaving elders gevonden wordt hoor, wat er dan allemaal gebeurt cq verandert is denk ik niet voor te stellen. |
|
quote: http://www.indiana.edu/~tltl/projects/drakeformula/index.html Een kleine snol zit zo vol. |
|
quote: Ok, ik kan het er wel mee eens zijn dat nieuwsgierigheid een kenmerk van intelligentie is. Rephrase: "dat wij merkbaar bezocht worden door buitenaardse beschavingen" hehe |
|
@ drake vergelijking: alleen van de eerste 2 is nu nog een redelijk aantal te geven. [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 25-09-2008 12:26] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: klopt, maar zelfs met de meest voorzichtige schattingen is het niet iets om in je krantenwijk te hebben. Een kleine snol zit zo vol. |
|
als het heelal echt oneindig is heb je dus sowieso leven ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: valt niks tegen in te brengen. Een kleine snol zit zo vol. |
|
Zuivere wiskunde |
|
Als het heelal alleen de aarde behelst ook. |
|
dan is het alleen een fantasieformule ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Bijbel was ook een goed antwoord geweest. Een kleine snol zit zo vol. |
|
die doen er zelfs nog een schepje bovenop ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Ons zonnestelsel heeft voor de andere planeten buiten de aarde om idd een te extreem karakter om een hele beschaving, vergelijkbaar met de onze, overlevingskans te kunnen bieden. Maar we kennen alleen maar de omstandigheden in ons eigen zonnestelsel....het heelal bevat ontelbaar vergelijkbare zonnestelsels als de onze. Dus je kan nooit met enige zekerheid zeggen dat het niet mogelijk is. Pure kansberekening wijst mijns inziens uit dat het 100% zeker is, alleen de afstand tot de aarde lijkt onoverbrugbaar voor een beschaving als de onze. Maar wie weet wat er over 1000 jaar mogelijk is. etc etc. En wie weet hoe ver andere beschavingen al op ons voor lopen? Ok, genoeg gezwetst. [Dit bericht is gewijzigd door Frituurmaster op 26-09-2008 15:42] Schutters!! |
|
bedankt voor de samenvatting van de afgelopen pagina's ik hoop dat je lekkere kroketten kunt klaarmaken ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Graag gedaan, any time. Reken maar dat mijn kroketten lekker zijn Schutters!! |
|
buitenaards lekker? ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Ik zou zeggen, kom een keer naar een show en dan maak ik er eentje voor je klaar. Ik heb altijd m'n frituurpan bij me. Schutters!! |
Dit topic is 34 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |