quote:
Op 31 augustus 2024 12:15 schreef Natural Disaster het volgende:
Heeft niks met begrijpend lezen te maken. Dat maak jij ervan om je gelijk te halen.
Lagere school had bij ons vroeger ook ca 30 leerlingen in de klas en we kregen gewoon fatsoenlijk les in lezen en schrijven.
Jij wimpelt het nu via je partner af op de onrust in de klas.
Nou je hebt misschien wel gelijk dat je vroeger ook weleens grote klassen had Ik vraag me af in hoeverre de gemiddelde klasgrootte is veranderd.
Maar nu is het lerarentekort wel extreem hoor wat voor erbarmelijke omstandigheden zorgt die niet horen bij een land als Nederland. Vroeger had je veel oude rotten in het vak nu staan er zat mensen zonder echte lesbevoegdheid voor de klas. Het is simpelweg structureel dat een aantal klassen draaien op stagiairs of klassenassisenten of moeders. Het is ook structureel dat klassen opgedeeld worden als er geen invaller geregeld kan worden. Ik heb zelfs meerdere schoolconstructies gezien waar invallers
Dat is niet bevordelijk toch, die problemen zul je eerst aan moeten pakken voor je het woord rekenen en taal in de mond moet nemen.
Over afwimpelen op mijn vrouw, als ik het zo inschat heb jij geen kinderen en kom jij zelden in de buurt van een school.
quote:
Ligt dat aan de klas of aan degene die ervoor staat?
Ja zie boven dus veel personeel ondermaats, daarnaast structureel tekort aan mannen in primair onderwijs, dat realiseren de vrouwtjes daar ook, die missen zelf ook de mannelijke leraren. Je hoort daar ook gemengde vormen leraren te hebben.
Wat daar deels ten grondslag aan ligt is de enorm gestegen werkdruk en bureaucratie op scholen. Er is natuurlijk enorme verschuiving van autoriteit geweest, leraren zijn opeens geen autoriteit meer naar ouders en ook terug naar kinderen. Meer vrouwen en cultuurverandering hebben daarmee te maken, maar de ouders maken daar ook deel van uit.
Die werkdruk en bureaucratie is voor een enorm deel onopgemerkt gegaan, steeds meer dingen moeten worden vastgelegd, allerlei plannen moeten worden geschreven. Alles moet met foto's in school systemen dat ouders het kunnen volgens en dan moet je ook nog weten welk kindje zn gezichtje zwart geblokt moet. En zo talloze randzaken die erbij komen. Ook qua zorg trajecten van allerlei probleemkinderen moet de school in meebeslissen. Terwijl taken uitbreiden zijn salarissen en extra uren gelijk gebleven. Doordat veel vrouwen parttime zijn gaan werken hebben ze dat voor een dele opgevangen door onbewust akkoord te gaan met parttime salaris waar taken naar veel meer uren neigen. Als je je contracturen werkt kun je eigenlijk niet goed je verantwoordelijkheden goed uitvoeren. Vandaar dat er maar echt weinig fulltimers zijn, en ook dat mannen al snel zeggen kappen met die onzin. Leraressen zijn voor een groot deel gedreven door die baan willen doen, willen zorgen en niet per se salaris als primaire motivatie. Dit heeft jaren zo doorgezet dat ik het wel een vorm vanuitbuiting durf te noemen, wat in het bedrijfsleven echt not done is qua aanvullende taken en onbetaalde overuren naaierij met contracten zie je daar structureel. Ik heb ook zwartwerk constructies voorbij horen komen....
quote:
Of ligt het misschien toch aan de toename van bepaalde bevolkingsgroepen in die klassen, of raak ik daarmee alweer een gevoelige snaar?
Nouja er zijn mensen die hun snaartje diep betast raakt maar in het onderwijs raak je je illusies snel kwijt. Sterker nog scholen in de probleemwijken zijn juist de scholen die moeilijk personeel vinden omdat leraren daar ook niet graag staan. Talloze probleemkinderen, kinderen met ouders in gevangenis, tot lange tijd allerlei leer en taal problemen. Mn vrouw heeft ook op scholen in probleemwijken gestaan. Ze verteld altijd dat die kinderen allemaal maar glazig uit de ogen kijken. Tja niet zo gek als je begint met een achterstand in de maatschappij. Juist onderwijs is het beste middel dat weer een beetje recht te trekken.
Een hoop woke mensen zien daar allemaal racsime in, maarja als je niet de taal spreekt, en het kapitaal uit je huisland meeneemt heb je moeite om mee te komen in deze maatschappij. Dat verschil is een gegeven bij geboorte maar daar daar zijn beide partijen niet verantwoordelijk voor. Hoe je erna mee omgaat dat is wat belangrijk is.
quote:
Dat de problemen een stuk dieper zijn dan enkel rekenen en taal ben ik met je eens. De linkse woke visie is ook een belangrijk onderdeel van het onderwijs falen.
Ja hoe bedoel je dat de woke visie dan onderdeel is van het falen? Kijk ongebreideld mensen binnen halen kan voor automatisch lager gemiddelde zorgen dat mag duidelijk zijn. Maar Woke bestaat nog niet zo lang, en volgens mij zijn traditioneel veel migranten voor het bedrijfsleven binnen gekomen en niet zozeer door woke. Dus leg eens uit hoe woke dan voor slechter onderwijs zorgt?
quote:
En ik heb geen zin om het op te zoeken maar oa Beertema (ja die van ON nu) heeft al regelmatig aangegeven waar het binnnen het onderwijs scheef gaat. Het was zijn portefeuille toen ie nog bij de PVV zat. Maar ik zal het maar vast zeggen: "Oooh, de PVV."
Ken die man niet, er zijn talloze problemen in onderwijs.
Maar wat ik net schetste is een structureel probleem wat los staat van de hele immigratiegedoe, dit probleem wat ik schets heeft volgens mij nog geen partij op de radar. Bij ministeries is er een veel te grote afstand tot het onderwijs, er worden constant onbewezen onderwijsmethodieken aanpast en veranderd met alleen maar werkdruk verhogen en geen enkele aandacht voor echte onderliggende problemen.
Immigratie heeft zn effect maar is zeker niet de enige factor, overigens immigratie is een probleem, maar zonder immigratie had je net zo goed grote demografische problemen. Immigratie verzacht ook problemen die komen uit vergrijzing.