IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Geloof? Vorige pagina | Volgende pagina
Jebes
Usericon van Jebes
Posted 27-09-2003 13:28 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 27 september 2003 13:26 schreef Midnight het volgende:
Heel in het kort: waarom er zo'n afkeer bestaat tegen geloof maar er daarnaast wel lyrisch gedaan wordt over andere geloven zoals het bovenstaande heidendom. Geloof je toch net zo goed in Goden? Of vindt je dat jouw geloof beter is dan dat van een ander?

(Meteen trouwens ook de reden waarom er zoveel haat en nijd onderling op de wereld is trouwens.)


Goede vraag Ben benieuwd wat het antwoord hierop gaat zijn.


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 27-09-2003 13:31 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

En mbt die links, ik wil daar geen lange post aan besteden maar het heidendom trekt mij dus echt niet, net zomin als het Christendom... Veel te militant.


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-09-2003 13:32 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Omdat polytheistische geloven veel vrijer zijn, het is niet zo van er is 1 god en zo moet het zijn. Zover ik weet zijn er ook nooit bij polytheïstische geloven dingen zoals de heksenverbranding, inquisitie etc. geweest.

Heidendom militant??? Misschien moet je dan toch maar een paar van die links gaan lezen (alhoewel je bij paganfront een beetje moet oppassen daar hebben ze ook een hoop troep tussen staan).

[Dit bericht is gewijzigd door Iskariot op 27-09-2003 13:34]


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 13:32 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:26 schreef Midnight het volgende:
Heel in het kort: waarom er zo'n afkeer bestaat tegen geloof maar er daarnaast wel lyrisch gedaan wordt over andere geloven zoals het bovenstaande heidendom. Geloof je toch net zo goed in Goden? Of vindt je dat jouw geloof beter is dan dat van een ander?

(Meteen trouwens ook de reden waarom er zoveel haat en nijd onderling op de wereld is trouwens.)


Eerst: ik spreek hier alleen voor mij, dus niet voor andere heidenen.
Ik heb geen afkeer van een geloof in een spirituele realiteit. (wat niet wil zeggen dat in iets geloven waarvan je geen bewijzen hebt in wezen gewoon naief is)
Dus op zich heb ik ook geen problemen met religie op zich. Waar ik wel problemen mee heb is dat religies zich als de enige waarheid voordoen, dat ze ganse culturen en 100000den mensen uitroeien om hun gelijk te krijgen. Vooral als die religies er dan ook nog een filosofie op nahouden die uitermate nadelig is voor mens, cultuur en natuur.
Daarom is voor mij het met het heidendom niks mis. Het laat iedereen in vrede, heeft een positieve mentaliteit tegenover de mens en heeft respect tegenover de natuur. Plus de germaanse mythologie is een ongeloofelijke cultuurschat vol levenswijsheid, terwijl de kristen-mythologie vreemd is aan onze cultuur, en wat het nieuwe testament betreft een hoop lege bucht is.


DMTR
Stik er maar in
Usericon van DMTR
Posted 27-09-2003 13:33 by DMTR Wijzig reactieProfiel van DMTRQuote dit berichthttp://www.shadowsofdisgust.com

Toch blijft het een 'geloven in iets hogers' wat volstrekt belachelijk is...in my book, althans..

[edit] was een reactie op de post van Iskariot trouwens[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door DMTR op 27-09-2003 13:34]


You see what happens when you fuck a stranger in the ass?!!


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 13:34 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:32 schreef Iskariot het volgende:
Omdat polytheistische geloven veel vrijer zijn, het is niet zo van er is 1 god en zo moet het zijn. Zover ik weet zijn er ook nooit bij polytheïstische geloven dingen zoals de heksenverbranding, inquisitie etc. geweest.


Nee, wel altijd een wederzijds respect en interesse in de cultuur van de anderen.
Daarom dat de kristenen zo makkelijk konden infiltreren in het heidendom, omdat de heidenen een god extra wel konden waarderen.


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 13:35 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:32 schreef Iskariot het volgende:


Heidendom militant??? Misschien moet je dan toch maar een paar van die links gaan lezen (alhoewel je bij paganfront een beetje moet oppassen daar hebben ze ook een hoop troep tussen staan).


heathenfron is met momente extreem rechts en militant, Norhtvegr en traditie zijn daarintegen helemaal niet militant , nog extreem.


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 27-09-2003 13:36 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

Prima antwoord Campske!

Maar het heidendom komt op mij toch vrij aggressief over tegenover andere religies met kreten zoals: uitroeien die joden en christenen! Maar dat hoort dan meer bij de personen die hun geloof in het heidendom op zo'n manier uitdragen of werkelijk bij het heidendom zelf?

En in mijn eigen gaat ieder geloof er vanuit dat ze de absolute waarheid in pacht hebben... Daarom zijn geloofsconflicten/oorlogen ook vaak zo langdurig en smerig...


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-09-2003 13:38 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:36 schreef Midnight het volgende:

Maar het heidendom komt op mij toch vrij aggressief over tegenover andere religies met kreten zoals: uitroeien die joden en christenen! Maar dat hoort dan meer bij de personen die hun geloof in het heidendom op zo'n manier uitdragen of werkelijk bij het heidendom zelf?

Dit heeft niks, maar dan ook helemaal niks met het Heidendom te maken. In oude bronnen zal je ook niks vinden van uitroeiingen om dat andere een ander geloof hebben ofzo.


[Dit bericht is gewijzigd door Iskariot op 27-09-2003 13:40]


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 27-09-2003 13:38 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:32 schreef Iskariot het volgende:
Omdat polytheistische geloven veel vrijer zijn, het is niet zo van er is 1 god en zo moet het zijn. Zover ik weet zijn er ook nooit bij polytheïstische geloven dingen zoals de heksenverbranding, inquisitie etc. geweest.

Heidendom militant??? Misschien moet je dan toch maar een paar van die links gaan lezen (alhoewel je bij paganfront een beetje moet oppassen daar hebben ze ook een hoop troep tussen staan).


Okay... (ik blijf even de advocaat van de duivel spelen hoor) maar ook in geloven met meerdere goden spelen vervolging, rituele offers en agressie een rol. Het feit dat men in meerdere goden gelooft vind ik geen argument.


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 27-09-2003 13:40 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:38 schreef Iskariot het volgende:
Dit heeft niks, maar dan ook helemaal niks met het Heidendom te maken.


Toch jammer dan dat er extreem rechtse figuren zijn die gebruik maken van die oude religie als kanaal/dekmantel tegen het Christendom en de Islam bv.


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 13:43 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:36 schreef Midnight het volgende:
Prima antwoord Campske!

Maar het heidendom komt op mij toch vrij aggressief over tegenover andere religies met kreten zoals: uitroeien die joden en christenen! Maar dat hoort dan meer bij de personen die hun geloof in het heidendom op zo'n manier uitdragen of werkelijk bij het heidendom zelf?

En in mijn eigen gaat ieder geloof er vanuit dat ze de absolute waarheid in pacht hebben... Daarom zijn geloofsconflicten/oorlogen ook vaak zo langdurig en smerig...


Kreten zoals "uitroeien die joden en christenen!" vinden in heidense milieu's veel meer tegenwind dan je zou denken. Meer nog, als je met zo een kreet bij de meesten heidenen zou aankomen, zou je snel terug op straat staan. Alhoewel de meesten een afkeer hebben tegen het kristendom op zich (vooral voor europeanen) steunen zij zeker geen tweede holocaust. Mensen die dat zeggen, zijn dus geen ambasadeurs voor het heidendom (ok, ik zeg ook wel eens van die dingen, maar dat is meer symbolisch/sarcastisch bedoeld).
Een religie die trouwens beweert om alle antwoorden te hebben is een valstrik. En dat beweert het heidendom dus ook niet.

Germaanse heidenen beweren niet de enige waarheid te kennen, en hebben alle respect voor het hinduisme, native american religies en andere heidense systemen. Dat is het mooie aan het heidendom, voor elke cultuur een andere religie. Meer nog, voor elke mense eena andere religie, en niemand is alwetend of heeft de enige waarheid. Mooi toch ?


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-09-2003 13:43 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:38 schreef Midnight het volgende:
Okay... (ik blijf even de advocaat van de duivel spelen hoor) maar ook in geloven met meerdere goden spelen vervolging, rituele offers en agressie een rol. Het feit dat men in meerdere goden gelooft vind ik geen argument.
Je moet ook erbij bedenken dat het Heidendom zo'n 1500 jaar geleden zich afspeelde, toen zag de wereld (en de denken erbij) er heel anders uit.

Romeinen die schande spraken over mensenoffers bijvoorbeeld hadden geen enkele moeite met het uitroeien van hele stammen (Julius Ceasar was een soort Milosovic in het kwadraat) om een gebied te veroveren en gevangen werden verkocht als slaaf of gewoon afgeslacht.

[Dit bericht is gewijzigd door Iskariot op 27-09-2003 13:46]


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 13:45 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:40 schreef Midnight het volgende:
Toch jammer dan dat er extreem rechtse figuren zijn die gebruik maken van die oude religie als kanaal/dekmantel tegen het Christendom en de Islam bv.


Net zoals het jammer is dat extreme figuren metal misbruiken om hun ideologien naar buiten te dragen. Maar daar is niks aan te doen. Op gnostische nieveaus kan zelfs het kristendom en de islam een goed systeem zijn, maar daar hoor je ook niks van dankzij al die extremisten en andere domme vuiligheden.


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 27-09-2003 13:48 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:45 schreef campske666 het volgende:
Net zoals het jammer is dat extreme figuren metal misbruiken om hun ideologien naar buiten te dragen. Maar daar is niks aan te doen. Op gnostische nieveaus kan zelfs het kristendom en de islam een goed systeem zijn, maar daar hoor je ook niks van dankzij al die extremisten en andere domme vuiligheden.


Ik geloof ook niet dat het Christendom en de Islam vanuit de roots kwade bedoelingen hebben. Een geloof is een manier om mensen houvast in het leven te geven en de sociale omgang met elkaar te reguleren (zie de tien geboden) maar helaas wordt het nogal eens verkeerd geinterpreteerd door mensen. Iets wat je in ieder geloof ziet.


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


Midnight
Usericon van Midnight
Posted 27-09-2003 13:52 by Midnight Wijzig reactieProfiel van MidnightQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:43 schreef Iskariot het volgende:
Je moet ook erbij bedenken dat het Heidendom zo'n 1500 jaar geleden zich afspeelde, toen zag de wereld (en de denken erbij) er heel anders uit.

Romeinen die schande spraken over mensenoffers bijvoorbeeld hadden geen enkele moeite met het uitroeien van hele stammen (Julius Ceasar was een soort Milosovic in het kwadraat) om een gebied te veroveren en gevangen werden verkocht als slaaf of gewoon afgeslacht.


Romeinen waren geen lieverdjes... (die hadden trouwens ook meedere goden) maar ik geloof dat niemand dat vroeger was. Diverse stammen sloegen hier vroeger ook elkaar te kop in. De vikingen roofden ook alles bij elkaar.

Tja weet je, het is zo moeilijk om met hedendaagse waarden en normen naar een oude religie te kijken.


Gå ut i världen, som en varg bland får! Och framför allt.... Var Fri och Förfärlig!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 27-09-2003 13:54 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:52 schreef Midnight het volgende:
Tja weet je, het is zo moeilijk om met hedendaagse waarden en normen naar een oude religie te kijken.
Ja dat is het dus. Je moet niet zeggen van dat is een slechte religie, want die deden 1500 jaar geleden aan mensenoffers.


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 13:54 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:48 schreef Midnight het volgende:
Ik geloof ook niet dat het Christendom en de Islam vanuit de roots kwade bedoelingen hebben. Een geloof is een manier om mensen houvast in het leven te geven en de sociale omgang met elkaar te reguleren (zie de tien geboden) maar helaas wordt het nogal eens verkeerd geinterpreteerd door mensen. Iets wat je in ieder geloof ziet.


Idd. Het probleem met het christendom, is dat het in het begin goed bedoeld was, maar door de kerk en zijn vrouwen-schuw bestuur zo misvormd is, dat wat overblijft gewoon weg ziekelijk is. Tegenwoordig is daar niet meer veel van te merken, maa dat wil niet zeggen dat als de kerk de macht had die ze wilde dat we dan nu gewoon nog in de middeleeuwen zaten. Aanrader om meer te lezen hierover: "de papenspiegel"


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 13:56 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:52 schreef Midnight het volgende:
Romeinen waren geen lieverdjes... (die hadden trouwens ook meedere goden) maar ik geloof dat niemand dat vroeger was. Diverse stammen sloegen hier vroeger ook elkaar te kop in. De vikingen roofden ook alles bij elkaar.

Tja weet je, het is zo moeilijk om met hedendaagse waarden en normen naar een oude religie te kijken.


- Het leven is en was hard, net zoals mensen (volkerenmoorden en oorlogen gebeuren ook vandaag nog)
- Vikingen waren idd geen lieverdjes, maar het feit dat ze (in het begin) vooral kristenen uitmoorden was geen toeval, maar wraak-actie op wat hun was aangedaan
- in mijn ogen bestaan hedendaagse normen en waarden niet, maar dat is een andere discussie.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 27-09-2003 17:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Alle massa-geloven stinken ...


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 27-09-2003 17:45 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

Ik geloof niet...


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 27-09-2003 17:47 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 13:33 schreef DMTR het volgende:
Toch blijft het een 'geloven in iets hogers' wat volstrekt belachelijk is...in my book, althans..

[edit] was een reactie op de post van Iskariot trouwens[/edit]
Die mening deel ik volledig


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 18:14 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 17:47 schreef anonymous het volgende:
Die mening deel ik volledig


Stelling:

Je kan niet in god (k gebruik hier ff een algemene term om dat "iets hogers" aan te duiden) geloven omdat je niet kan bewijzen dat het bestaat. ( dat is jou redenering ongeveer, niet ?)
Maar is het niet net zo stom om bij gebrek aan bewijs te beweren dat het dan zeker niet bestaat ? Daar is namelijk toch ook geen bewijs voor.


anonymous
Usericon van anonymous
Posted 27-09-2003 19:10 by anonymous Wijzig reactieProfiel van anonymousQuote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 18:14 schreef campske666 het volgende:
Stelling:

Je kan niet in god (k gebruik hier ff een algemene term om dat "iets hogers" aan te duiden) geloven omdat je niet kan bewijzen dat het bestaat. ( dat is jou redenering ongeveer, niet ?)
Maar is het niet net zo stom om bij gebrek aan bewijs te beweren dat het dan zeker niet bestaat ? Daar is namelijk toch ook geen bewijs voor.

Gebrek aan bewijs? Zo zie ik dat niet. Er is uberhaupt geen enkel bewijs voor (mijn inziens) dus waarom zou ik er dan in geloven? Ik geloof daarom ook niet in Sinterklaas.


"...it's all about change and evolution individually as well as universally. It's also about unity..."


campske666
Usericon van campske666
Posted 27-09-2003 19:15 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 27 september 2003 19:10 schreef anonymous het volgende:
Gebrek aan bewijs? Zo zie ik dat niet. Er is uberhaupt geen enkel bewijs voor (mijn inziens) dus waarom zou ik er dan in geloven? Ik geloof daarom ook niet in Sinterklaas.

Is "geen enkel bewijs" niet de onmiddelijke oorzaak van"gebrek aan bewijs" ?
Dat is net mijn punt. d'er is geen enkel bewijs, niet voor het bestaan, niet voor het niet-bestaan. Dus geloven in het één is net zo dom als overtuigd zijn van het ander.


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen