IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Auteur:
Topic : Het vlees wat ik eet is biologisch. Vorige pagina | Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 12-04-2017 8:56 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

eerst trouwen he


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 12-04-2017 9:19 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2017 1:20 schreef Xuvetyn het volgende:
Dat kan ik begrijpen, maar waarom is die smaakbeleving voor jou belangrijker dan dierwelzijn en milieu (ook aan XXL)?


[Doorsnee consument die niet wordt gehinderd door enige kennis van zaken]

Die beestjes hebben het prima.
Er zit tenslotte een Beter Leven plakkertje op de verpakking.

[/Doorsnee consument die niet wordt gehinderd door enige kennis van zaken]





Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 12-04-2017 13:29 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Zou dat stickertje enkel op de verpakking van toepassing zijn?


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 12-04-2017 14:13 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

Misschien kunnen ze het ook op het dier zelf plakken. Gewoon voor de zekerheid.


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 12-04-2017 14:26 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

Of laten tatoeëren door Wim Delvoye. Kan je kunstzinnig biologisch eten. Hoe politiek correct kan het worden jongens.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Silence
Usericon van Silence
Posted 12-04-2017 17:33 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2017 22:26 schreef bastianus het volgende:
Ontipoc: mijn dochter moet echt vlees eten. Ze mag namelijk geen zuivel, en zou zonder vlees heel veel voedingsstoffen missen. Zelf wil ze wel vegetarisch eten. Als compromis eten we nu af en toe vegetarisch en alleen biologisch scharrelvlees.

Ja, ik denk wel dat het goed is voor een kind om af en toe zuivel óf vlees te eten. Ik merk dat sinds ik geen melkproducten en eieren meer eet (voedselintollerantie), ik plots weer behoefte heb aan vlees. Niet vaak, misschien één keer per maand. Maar dan eet ik het wel, ik ga er vanuit dat mijn lijf wel weet wat het nodig heeft.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 20-04-2017 7:58 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/19/een-dag-zonder-rundvlees-bespaart-zo-veel-water-als-een-maand-niet-douchen-8324319-a1555184

1 ons rundvlees (een klein biefstukje)? 1500 liter water, wow. 3% is trouwens drinkwater -- ik zou ook wel willen weten wat de calorie-voetafdruk is per ons rundvlees.

Hier is het doordeweeks overigens meestal vegetarisch, regelmatig vis. Vlees steeds minder en we gaan over van rund naar andere dieren.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 20-04-2017 8:31 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht



Dat is ook zo'n doorslaggevende reden om geen vlees te eten. De hoeveelheid industrie die erdoor gesleept wordt voor een biefstukje, ongelooflijk.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-04-2017 8:37 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Frappant dat die watervoetafdruk zo vaak als 'nieuws' blijft opkomen. Ondertussen al best oud onderzoek en al héél vaak in de media geweest. Maar goed, als het bijdraagt aan het bewustzijn wat ons eetpatroon voor consequenties heeft is dat verder alleen maar prima eigenlijk

Wel een mooie methodiek, biedt op een aardig solide manier een handvat om iets ongrijpbaars als waterverbruik te meten. Want water verdwijnt natuurlijk niet echt, ook niet als je het daadwerkelijk consumeert. En in veel gevallen wordt water niet eens geconsumeerd, maar 'slechts' op een vervelende plek/tijd uit de onverstoorde hydrologische cyclus getrokken of vervuild achtergelaten. Eigenlijk laat de waterafdruk ook geen consumptie zien in de zin dat iets X liter *kost*, maar dat iets X liter water tijdelijk onbereikbaar/onbruikbaar maakt voor ander gebruik. Dat bekt niet zo lekker natuurlijk.

Voor rund zit het overgrote deel van de watervoetafdruk in 'groen' water, regenwater wat door de verbouw van het eten (weidegras, dan wel andere bronnen) van al die beesten niet tot afstroom komt. Met name bij buitenkoeien is dat flink veel, bij binnenkoeien minder. In die zin is biologisch vlees in de regel ook slechter qua totale waterafdruk dan bioindustrieel vlees. Alleen is het bij die laatste wel weer zo dat het tot veel meer vervuiling (grijs water) en onttrekking van oppervlakte- en grondwater (blauw water) leidt. Meestal is dat een groter probleem dan 'groen' waterverbruik.

Hier een klein beetje meer info (ook aantal liter per kilocalorie/proteïne/vet voor verschillende soorten eten) maar vooral een heel aantal rapporten: http://waterfootprint.org/en/water-footprint/product-water-footprint/water-footprint-crop-and-animal-products/


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-04-2017 9:43 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Interessant, Olav. Maar dat van die binnen- en buitenkoeien waag ik dan weer te betwijfelen, en wel omdat ik midden in een gebied vol bio-industrie woon. En juist hier barst het van de gedraineerde enorme strakke grasvelden, allemaal aangelegd om die honderden binnenkoeien mee te voeren. Wat je daardoor ziet, is dat de variatie in weidevogels enorm is afgenomen, grutto's, kneutjes, leeuweriken, kieviten. allemaal vogels die je tot voor kort regelmatig hier zag en die allemaal wegblijven van die enorme biljartlakens. Volgens mij heeft dat juist met die slechte waterhuishouding te maken.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-04-2017 10:06 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Door alle drainage krijg je meer opbrengst van gras namelijk, maar je verlaagt er ook het grondwaterpeil enorm mee. Dat zorgt weer voor heel ander bodemleven, en daardoor blijven vogels weg. Die opbrengst van meer gras is weer nodig om grote hoeveelheden kuilvoer voor de enorme hoeveelheid binnenkoeien te kunnen maken. Dus met meer binnenkoeien lijkt me juist de hoeveelheid weidegrond toe te nemen. Zijn die parameters wel in het onderzoek meegenomen, of wordt bij meer weidegrond automatisch aan buitenkoeien gedacht?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-04-2017 11:10 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 20 april 2017 9:43 schreef bastianus het volgende:
Interessant, Olav. Maar dat van die binnen- en buitenkoeien waag ik dan weer te betwijfelen, en wel omdat ik midden in een gebied vol bio-industrie woon. En juist hier barst het van de gedraineerde enorme strakke grasvelden, allemaal aangelegd om die honderden binnenkoeien mee te voeren. Wat je daardoor ziet, is dat de variatie in weidevogels enorm is afgenomen, grutto's, kneutjes, leeuweriken, kieviten. allemaal vogels die je tot voor kort regelmatig hier zag en die allemaal wegblijven van die enorme biljartlakens. Volgens mij heeft dat juist met die slechte waterhuishouding te maken.

+
quote:
Op 20 april 2017 10:06 schreef bastianus het volgende:
Door alle drainage krijg je meer opbrengst van gras namelijk, maar je verlaagt er ook het grondwaterpeil enorm mee. Dat zorgt weer voor heel ander bodemleven, en daardoor blijven vogels weg.

Ik zei onder andere: "...dan bioindustrieel vlees. Alleen is het bij die laatste wel weer zo dat het tot veel meer vervuiling (grijs water) en onttrekking van oppervlakte- en grondwater (blauw water) leidt."

Ofwel, net als jij zeg ik dat bij het houden van binnenkoeien (versmolten met bioindustrie, niet helemaal fair maar voor deze discussie genoeg) méér grondwater onttrokken wordt.
quote:
Die opbrengst van meer gras is weer nodig om grote hoeveelheden kuilvoer voor de enorme hoeveelheid binnenkoeien te kunnen maken.
Dus met meer binnenkoeien lijkt me juist de hoeveelheid weidegrond toe te nemen. Zijn die parameters wel in het onderzoek meegenomen, of wordt bij meer weidegrond automatisch aan buitenkoeien gedacht?

Het heet pas een wei als er vee op graast dus uiteraard gaat het dan (vooral) om buitenkoeien, aap

Meer binnenkoeien kan inderdaad wel meer grasland betekenen(, plus andere verbouw afhankelijk van het voer wat je erin wil stoppen).




Dus, betwijfel maar raak, maar we zijn het gewoon eens geloof ik De door mij genoemde zaken gaan overigens over globale gemiddelden, ik sta niet in voor plaatselijke variaties die een ander plaatje laten zien

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 20-04-2017 11:10]


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-04-2017 11:12 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Check! Stof tot nadenken..


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-04-2017 11:18 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Zou wat van die rapporten hier lezen: http://waterfootprint.org/en/water-footprint/product-water-footprint/water-footprint-crop-and-animal-products/ best interessant spul (waarbij het natuurlijk soms wel lastig is om te zien waar ze wel/niet rekening mee houden als je niet de achterliggende literatuur kent)


Quis moderabat ipsos moderatores?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 20-04-2017 11:33 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Wat jij beschrijft, Bassie, is een afname in biodiversiteit. In veel gevallen en durf te wedden zeker hier ook zorgt dit voor een minder zuiverende werking van de natuur. Waar een licht begrazen natuurlijk veld regenwater zelfs water schoon kan maken ,d oen meer gecultiveerde velden het omgekeerde.

Dat maakt landbouw in waterverbruik een moeilijk fenomeen. Een biologische boer die veel van zijn voer aanvoert (met meer nutrienten dan er weggaan met drainage, vlees, melk en slachtafval) gaat sowieso de fout in. mest hoopt op biodiversiteit raakt verloren en die ophoping van mest verspreid zich.
Dat soort biodiverse stukken natuur hebben maar erg lage opbrengst voor koeien. maar het grote verschil is dat die stukken veel meer economische functies hebben (waterzuivering, recreatie, plaagbestrijding, luchtzuivering, CO2 opslag, bodemherstel etc.), die worden alleen zelden doorberekend in prijs. Ons huidige economische model kan niet omgaan met die enorm complexe output van biologische systemen en benut vaakt maar één ecosystem service ipv het volledige scala.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 20-04-2017 16:37 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 20 april 2017 11:33 schreef ElitE het volgende:
Dat maakt landbouw in waterverbruik een moeilijk fenomeen. Een biologische boer die veel van zijn voer aanvoert (met meer nutrienten dan er weggaan met drainage, vlees, melk en slachtafval) gaat sowieso de fout in. mest hoopt op biodiversiteit raakt verloren en die ophoping van mest verspreid zich.

Herkenbaar stukje, dit. Toen ik kippenboer was, wilden we de overstap naar biologisch maken. Maar toen werden we verplicht om heel duur voer ergens anders vandaan te halen door de mensen die het keurmerk konden geven. Dat leverde maar heel weinig voordeel op, in de eerste plaats financieel maar ook milieutechnisch.
We hebben ze dus gewoon hun eigen kostje bij elkaar laten scharrelen, aangevuld met spul dat we zelf verbouwden en ook bemestten met onze eigen kippenmest. Logistiek gezien is dat volgens mij een stuk milieuvriendelijker.
De biologische keurmerkentoestand heeft ook weer een heleboel onlogische bureaucratie veroorzaakt, ook ten koste van het milieu m.i.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-07-2017 22:18 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

http://www.ad.nl/binnenland/brand-megastal-erichem-niet-aangestoken~a04dba94/

Tering zeg 20000 varkens in die paar stallen opeengepropt. En ze konden hun miserabele leven vol luchtweginfecties, geen daglicht, geen echte zorg bij ziekte, kannibalisme, gewrichtspijn door extreem overgewicht niet eens op de normale manier (een transport met gebroken ledematen en uitdroging als gevolg, en dan de slachting) ten einde zien komen. Nee, zo'n beetje de meest gruwelijke dood.

Focking bio-industrie boeren en hun consumenten.


When your people matter, menstrual health matters


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 28-07-2017 22:25 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Er was ook maar één uitgang, vernam ik ergens. Echt kansloos, aan alle kanten.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 28-07-2017 23:34 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 28 juli 2017 22:18 schreef Fusion het volgende:
Focking bio-industrie boeren en hun consumenten.


Zal ik dit dan maar zien als een persoonlijke aanval omdat ik er in de winkel niet op let of ik wel vrije uitloop tomaten koop?

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 28-07-2017 23:35]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 29-07-2017 0:05 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Vrije uitloop krijg je toch als het bedorven is?


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 29-07-2017 13:45 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 juli 2017 23:34 schreef XXL het volgende:
Zal ik dit dan maar zien als een persoonlijke aanval omdat ik er in de winkel niet op let of ik wel vrije uitloop tomaten koop?
Dat jij dat voorstelt je bio-industrie-consument-zijn als een aanval op te vatten, geeft me hoop.


When your people matter, menstrual health matters


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 29-07-2017 17:26 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 29 juli 2017 0:05 schreef Natural Disaster het volgende:
Vrije uitloop krijg je toch als het bedorven is?




... hoe de hazen lopen ...


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 29-07-2017 20:05 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

bestaat er dan ook vlees dat niet biologisch is in de winkel?


signature


TUFKAM
The User Formerly Known As Mental
Usericon van TUFKAM
Posted 29-07-2017 23:33 by TUFKAM Wijzig reactieProfiel van TUFKAMQuote dit bericht

gejank weer om niks dit hele topic.


TUFKAM


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 29-07-2017 23:59 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 29 juli 2017 20:05 schreef Hypnos het volgende:
bestaat er dan ook vlees dat niet biologisch is in de winkel?


Dat laboratoriumvlees waarbij ze uit 1 cel een nieuwe biefstuk klonen?


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Dit topic is 26 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen