IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Krakers Deel 2: Crusty the Dreadlock strikes again. Vorige pagina | Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 14-04-2006 16:27 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

.. en dan klagen over de AFA ... beetje hypocriet nicht?


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 14-04-2006 17:02 by Heiden Profiel van Heiden

quote:
Op 14 april 2006 16:23 schreef Cryptogram het volgende:
Mm, ik vind de Nouvelle Droite-beweging het potentieelst op dit moment. Metapolitiek soldatenwerk dus.




Ik heb niets met Nieuw Rechts, er word samengewerkt met joden, waar ik nooit en te nimmer iets mee te maken wil hebben.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 14-04-2006 18:04 by Heiden Profiel van Heiden

Hehe, de bijnaam Heiden heb ik ook aan die tijd te danken, op zuipavonden enzo vertelde ik urenlang over het heidendom.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


WMP
Usericon van WMP
Posted 14-04-2006 18:44 by WMP Profiel van WMP

Wat zal jij een graag geziene gast zijn op feestjes!

'Ah toe, ome Heiden, vertel nog eens een keertje over de germanen... '


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 14-04-2006 18:45 by Heiden Profiel van Heiden

quote:
Op 14 april 2006 18:44 schreef WMP het volgende:
Wat zal jij een graag geziene gast zijn op feestjes!

'Ah toe, ome Heiden, vertel nog eens een keertje over de germanen... '


Je zegt het.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 14-04-2006 18:51 by Argus Profiel van Argus

quote:
Op 14 april 2006 14:26 schreef Jenje het volgende:
Moet zeggen dat de huizen hier rondom Assen echt significant goedkoper zijn ... en je woont er erg relaxed ,,,



Sja .. dan woon je ook ergens he........


Ik zou er buiten de TT om niet dood gevonden willen worden.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 14-04-2006 18:52 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 14 april 2006 18:51 schreef Argus het volgende:
Sja .. dan woon je ook ergens he........


Ik zou er buiten de TT om niet dood gevonden willen worden.
Tja, jouw probleem, dan betaal je maar meer voor een huis ... elke keuze heeft zijn gevolgen


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 14-04-2006 18:53 by Argus Profiel van Argus

quote:
Op 14 april 2006 18:52 schreef Jenje het volgende:
Tja, jouw probleem, dan betaal je maar meer voor een huis ... elke keuze heeft zijn gevolgen


Ik ben dan ook geen pauper die klaagt over de prijzen
Residentie B'VO !


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Cryptogram
Usericon van Cryptogram
Posted 14-04-2006 22:12 by Cryptogram Profiel van Cryptogram

quote:
Op 14 april 2006 17:02 schreef Heiden het volgende:
Ik heb niets met Nieuw Rechts, er word samengewerkt met joden, waar ik nooit en te nimmer iets mee te maken wil hebben.


Over welk Nieuw Rechts heb je het? Ik doel ABSOLUUT niet op die partij van Michiel Smit ( = )


"And as things fell apart, nobody paid much attention"


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 14-04-2006 22:13 by Heiden Profiel van Heiden

K.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Cryptogram
Usericon van Cryptogram
Posted 14-04-2006 22:15 by Cryptogram Profiel van Cryptogram



"And as things fell apart, nobody paid much attention"


Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 15-04-2006 12:48 by Rotzak Profiel van Rotzakhttp://www.meatspin.com

quote:
Op 14 april 2006 18:44 schreef WMP het volgende:
Wat zal jij een graag geziene gast zijn op feestjes!

'Ah toe, ome Heiden, vertel nog eens een keertje over de germanen... '


Wat ben je toch een vervelende stront hoop he,


Against God and Government


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 15-04-2006 13:13 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

Zo kan die wel weer; ga maar weer ontopic.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 15-04-2006 22:39 by Heiden Profiel van Heiden

Gooi er gewoon een slotje op, ik snap sowieso niet dat er al twee topics aan krakerts zijn besteed.
Het is echt zo'n kinderachtig welles/nietestopic. Diefstal of niet?
Zowel het "kraken is diefstal"- als het "kraken is géén diefstal"-kamp komen toch constant met de zelfde argumenten.
Meningsverschillen zoals deze zijn onoverbrugbaar, waarom nog langer jullie energie eraan verspillen?
Da's mijn bescheiden mening.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


zakkenvuller
Usericon van zakkenvuller
Posted 15-04-2006 23:07 by zakkenvuller Profiel van zakkenvuller

Hmm, juist topics waar de meningen erg verdeeld zijn, zijn juist interessant. Zolang er nog enigszins gediscussierd wordt kan het allemaal geen kwaad, lijkt me.


Nog zo stoere internet warrior.


Krijst
Usericon van Krijst
Posted 16-04-2006 11:04 by Krijst Profiel van Krijst

quote:
Op 15 april 2006 23:07 schreef zakkenvuller het volgende:
Hmm, juist topics waar de meningen erg verdeeld zijn, zijn juist interessant. Zolang er nog enigszins gediscussierd wordt kan het allemaal geen kwaad, lijkt me.


Vooralsnog leek dit topic vooral bedoeld te zijn om krakers af te zeiken etc. Metalmannen die toch een groep hebben weten te vinden die nog smeriger en asocialer zijn dan zijzelf.
Maar goed, voorstanders mogen ook hun zegje doen dus, wist ik niet.
Ik vind kraken wel ok. Over krakers in het algemeen heb ik niet zoveel te zeggen. Als er huizen/panden leeg staan, zie ik het probleem er niet van in als daar mensen in gaan wonen die er niets voor betalen. Vooral kraakpanden waarin een eetcafe gecreeerd is en waar andere activiteiten georganiseerd worden (vaak voor/met organisaties die een laag budget om te besteden hebben) vind ik erg goede initiatieven.
Om er te gaan wonen vind ik zelf niet zo'n prettig, al die mensen die maar in- en uitlopen vind ik onprettig. Ook het idee dat je ieder moment de straat op gegooid kan worden, word ik onrustig van.


The Fist in the Face of god


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-04-2006 11:12 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Dus als jij er iets aan hebt zie je het probleem niet ... lekkere sociale gedachte ...


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-04-2006 11:35 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 april 2006 11:12 schreef Jenje het volgende:
Dus als jij er iets aan hebt zie je het probleem niet ... lekkere sociale gedachte ...

maar het biedt wel voordeel, anders zou criminaliteit uitsterven he


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-04-2006 11:43 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 16 april 2006 11:35 schreef ElitE het volgende:
maar het biedt wel voordeel, anders zou criminaliteit uitsterven he
Ja en dan heeft de politie weer niets te doen ... ach ...


Krijst
Usericon van Krijst
Posted 16-04-2006 12:29 by Krijst Profiel van Krijst

quote:
Op 16 april 2006 11:12 schreef Jenje het volgende:
Dus als jij er iets aan hebt zie je het probleem niet ... lekkere sociale gedachte ...


waar zeg ik dat?


The Fist in the Face of god


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-04-2006 13:41 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 16 april 2006 12:29 schreef Krijst het volgende:
waar zeg ik dat?
Nergens letterlijk, maar dat is wel de strekking van je verhaal ..


Krijst
Usericon van Krijst
Posted 16-04-2006 14:07 by Krijst Profiel van Krijst

quote:
Op 16 april 2006 13:41 schreef Jenje het volgende:
Nergens letterlijk, maar dat is wel de strekking van je verhaal ..


Dat is niet de strekking van mijn verhaal.
Met kraken heb ik op zich geen probleem, dat heb ik gezegd.


The Fist in the Face of god


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-04-2006 15:46 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

maarja opzich heeft 99% van de bevolking opzich geen problemen met krakers omdat ze er niet direct mee te maken krijgen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


chaoss
UNITY!
Usericon van chaoss
Posted 16-04-2006 17:57 by chaoss Profiel van chaoss

Ik heb even gezocht naar wat wetjes rondom kraken [http://www.xs4all.nl/~marsk/hoofdstuk3.htm#N_2_] (hoofdstukken moet je zelf even veranderen om door de gehele scriptie te kunnen bladeren).

[…]Dat wil natuurlijk niet zeggen dat krakers niets met de eigenaar te maken hebben. In tegendeel zelfs, in het algemeen is kraken juist bij uitstek gericht tegen de wijze waarop de eigenaar van het gekraakte pand met zijn eigendom omgaat en speelt de juridische strijd zich in de praktijk voor een groot deel tussen krakers en eigenaar af. Ook waar er geen sprake is van een civielrechtelijk geding, maar van strafrechtelijk optreden tegen krakers is er op de achtergrond vaak een strijd tussen eigenaar en krakers om de politie, het Openbaar Ministerie of de rechter van hun eigen gelijk te overtuigen. Uiteindelijk is het echter de overheid die al dan niet gerechtigd is om (eventueel met geweld) tegen krakers op te treden."[…]

[…]"Hoewel kraken inbreuk maakt op het eigendomsrecht (Althans, zo bepaalt de schrijver van de scriptie), is daarbij nog niet gegeven dat er van een onrechtmatige daad door de krakers sprake is. Bij de beoordeling of in een concreet geval het kraken van een pand als onrechtmatige daad beoordeeld wordt, spelen onder andere de verwijtbaarheid van de leegstand, de opstelling van de krakers naar de eigenaar en de mate waarin de krakers in een noodtoestand handelen een rol. Om een vordering te doen slagen, moet de eigenaar ook aantonen een belang bij zijn vordering te hebben, in kort geding moet er bovendien sprake zijn van een spoedeisend belang dat opweegt tegen de belangen van de krakers. […]

[…]Als gevolg van de jurisprudentie van begin jaren '70, waardoor kraken in beginsel niet meer als huisvredebreuk werd aangemerkt en de rechtspositie van krakers verbeterde, nam het kraken een grote vlucht. Hoewel vanaf dat moment de discussie over het nemen van wettelijke maatregelen tegen kraken losbarstte, werden pas in 1987 met de gedeeltelijke invoering van de Leegstandswet enkele wetsartikelen aan het kraken van panden gewijd. Met de invoering van de Huisvestingswet in 1993 is aan het Wetboek van Strafrecht artikel 429 sexies toegevoegd, dat betrekking heeft op het kraken van panden:

[Wetboek van strafrecht: DERDE BOEK. OVERTREDINGEN
Titel II. Overtredingen betreffende de openbare orde
Art. 429sexies.
1. Hij die een door hem wederrechtelijk in gebruik genomen woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende niet meer dan twaalf maanden voorafgaande aan die wederrechtelijke ingebruikname is beëindigd, op vordering van of vanwege de rechthebbende niet aanstonds ontruimt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, vertoevende in een wederrechtelijk in gebruik genomen woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende niet meer dan twaalf maanden voorafgaande aan die wederrechtelijke ingebruikname is beëindigd, zich op de vordering van of vanwege de rechthebbende niet aanstonds verwijdert.][…]

[…]Dat krakers zich op gelijke voet als huurders en eigenaar-bewoners op een huisrecht ( = Verbod gericht tegen overheidspersonen een woning tegen de wil van de bewoner te betreden, tenzij onder strikte voorwaarden.) kunnen beroepen is inmiddels vaste jurisprudentie; zowel eigenaar of huurders als de politie mogen in principe niet zonder toestemming van de krakers het gekraakte pand binnentreden en zij mogen hen dus ook niet verwijderen.

Sinds de Hoge Raad in 1971 bepaalde dat het kraken van leegstaande panden geen huisvredebreuk (15) betekent, staat dan ook niets een beroep van krakers op huisrecht in de weg, mits zij in het door hen gekraakte pand wonen.
Als in een pand in het geheel niet gewoond wordt, hebben de krakers geen huisrecht. Wel kunnen zij aanspraak maken op bescherming tegen lokaalvredebreuk. Dit moet althans afgeleid worden uit het arrest van de Hoge Raad dd. 16-11-1971, die bepaalde dat 'gebruik' van een 'besloten lokaal' geen andere is dan die van een woning' , en dus ook een besloten lokaal in gebruik is bij degene die deze feitelijk gebruikt.
Gezien het feit dat in de rechtspraak het begrip 'bewoning' dusdanig ruim opgevat wordt dat hieronder ook voorbereidende werkzaamheden met het oog op bewoning wordt verstaan, kan op grond hiervan gesteld worden dat reeds direct na betreding van het pand door krakers van een huisrecht ( = Verbod gericht tegen overheidspersonen een woning tegen de wil van de bewoner te betreden, tenzij onder strikte voorwaarden) gesproken kan worden, mits van de aanwezigheid van een bewoningswil sprake is en deze uit feitelijkheden blijkt. Deze feitelijkheden kunnen reeds bestaan uit voorbereidende werkzaamheden, maar in ieder geval uit het plaatsen van meubilair (kraaksetje in de vorm van tafel, stoel en matras/bed) […]
Dus: Krakers kunnen zich op een huisrecht beroepen, mits zij in het door hen gekraakte pand wonen.

De Leegstandswet
Begin 1979 diende de regering een ontwerp Leegstandswet in. De strafbaarstelling van het kraken was ook in dit wetsvoorstel verbonden aan de invoering van een leegstandsregister. In dit voorstel werd het strafbaar gesteld om als kraker te weigeren een gekraakt pand dat in het leegstandsregister stond aangemeld op vordering van de rechthebbende te verlaten. Ook werd in dit wetsvoorstel de politie de bevoegdheid toegekend het pand te betreden. Bij de behandeling van dit voorstel in de Tweede Kamer trok de PvdA-fractie haar eigen voorstel in en beperkte zich tot het indienen van amendementen. Hoewel werd gewaarschuwd voor de praktische moeilijkheden van met name de invoering van het leegstandsregister, werd het voorstel in 1981 door beide kamers aanvaard, maar trad wegens deze gesignaleerde problemen nog niet in werking. In 1984 aanvaardde het parlement een wijzigingsvoorstel om voorlopig slechts een beperkt gedeelte van de Leegstandswet in werking te doen treden. Deze 'uitgeklede' Leegstandswet trad per 1 januari 1986 in werking. Onder het in werking getreden gedeelte viel niet de strafbaarheid van kraken.

De Huisvestingswet
Onder vrij weinig maatschappelijk verzet werd in 1993, bij invoering van de Huisvestingswet, een toevoeging van art. 429 sexies in het Wetboek van Strafrecht ingevoerd, die het strafbaar stelt om panden te kraken waarvan het gebruik minder dan een jaar daaraan voorafgaand is beëindigd.

Met andere woorden, wie een pand kraakt dat langer dan een jaar leegstaat is dus niet strafbaar bezig. In die zin is kraken dus geen diefstal.

Overigens, de schrijver van de scriptie is tegen kraken, dus geen linkse radicaal of kraker.

[Dit bericht is gewijzigd door chaoss op 16-04-2006 17:59]


don't fuck the system, change it


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 16-04-2006 18:54 by Argus Profiel van Argus

Niet strafbaar en/of het gedogen van, wil nog niet zeggen dat er geen diefstal is natuurlijk. Dat is je eigen interpretatie.

Maar wat wil je hiermee ontkrachten danwel bevestigen?


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen