IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Opname technieken, microfoons e.d. [deel 2] Vorige pagina | Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 29-10-2006 15:29 by spectre Profiel van spectre

Gewoon wat basisdingen hoor, het gaat niet echt diep. Maar je zult vast genoeg aaan dat boekje hebben


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 29-10-2006 15:32 by Illusione (Speciaal lid) Profiel van Illusione

quote:
Op 29 oktober 2006 15:29 schreef spectre het volgende:
Gewoon wat basisdingen hoor, het gaat niet echt diep. Maar je zult vast genoeg aaan dat boekje hebben


Nee nee, hoe meer info, tips en trucs hoe beter! Thanks for the tip! Ik ga 'm deze week eens even halen.
Is overigens een erg goed boek, inclusief een stuk of 15 interviews met meestermixers (o.a. Massenburg) over hun methoden en technieken.
Ben nu vooral op zoek naar materiaal om te mixen. Heb wel wat dingen van mezelf die ik zou kunnen mixen, maar die zijn nog niet af, muzikaal gezien, dus dat heeft weinig nut. Niet toevallig iemand hier die me eens een poging wil laten doen op een opname ofzo ?


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 29-10-2006 16:09 by Snaack Profiel van Snaack

Okay.. Home recording project #2 gaat binnenkort beginnen. Nu overweeg ik om voor het opnemen van de gitaar- bas- en zangpartijen wat gear bij Studio Lobbes te huren.

* SPL GoldMike micpre
* Avalon U5 DI (voor bas en gitaar)
* Sennheiser E906 mic (gitaar)
* Shure Beta 57a mic (gitaar)

* mic voor bas?
* mic voor zang?

Wat kunnen jullie opnameguru's mij aanraden? Assortiment

Die Avalon U5 schijnt al geweldig te zijn voor bas dus ik weet niet hoeveel het miken van het bascabinet dan nog toevoegt.

Ik wil experimenteren met meerdere sounds. Ben bijvoorbeeld erg benieuwd hoe de gitaarpartijen klinken als ik die dubbel mike en een uitgang van de buizeneindtrap op de Avalon U5 aansluit. Lekker pielen!

Zijn er beproefde combi's die jullie me aan kunnen raden? Mijn microfoonkennis is namelijk nagenoeg 0..

Ook ben ik van plan om speciaal voor de opnames een "dode ruimte" te bouwen waarin ik de gitaarcab neerplof + zang op kan nemen. Denk aan een simpele houten constructie van binnen bekleed met dempmateriaal. Akoustisch gezien zo droog mogelijk.

Graag jullie mening/ advies! Thnx


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 29-10-2006 17:35 by Lampje Profiel van Lampje

Snaackie !
Tjeej, vet ! Ik ga ook eens wat huren denk ik, gewoon om dingen te vergelijken. (MD421 bijvoorbeeld !)

Tje, wat je moet kiezen voor zang qua mics, hangt heel erg van de stijl, zanger(es), en smaak af. Ik zou zelf kiezen voor een Neumann U87/89, of een soundelux E47 (hoogwaardige Neumann / Telefunken u47 kloon), in combinatie met een transformer gebalanceerde micpre met een compressor (ISA, voxbox, TLaudio, maar JB is ook erg te spreken over de goldmike). Ik zou gaan voor de Focusrite ISA, ook erg goed voor je gitaargeluid.

De AKG C12VR komt trouwens helemaal niet overeen met het origineel (AKG C12/Telefunken M16), maar het zal ongetwijfeld een goede microfoon zijn.

Dynamische microfoon voor gitaar, afhankelijk van smaak en preamp, SM57, MD421 (wat milder/voller, minder scherp), of Sennheiser E 906 (heb ik geen ervaring mee, maar is al behoorlijk populair). De combi SM57/MD421 wordt redelijk vaak gebruikt. Ikzelf ben meer fanaat van kleinmembraan condensator mics voor cabinet opnamen. Geeft meer definitie, minder last van palmmutes, en meer "air". Je moet er alleen de versterker aardig voor opendraaien, en de druk moet weg kunnen (dus niet in een afgesloten hokje zetten). UIteraard heb je ook meer last van overspraak, maar ik neem aan dat je de gitaar apart gaat opnemen. Mijn favoriete dynamische mic staat er trouwens niet tussen, maar dat had ik ook niet verwacht.

Edit : John en Mandy door een Neumann U87 mic, voor jouw stem maakt het niet erg veel uit. (niet lullig bedoeld, maar John en met name Mandy zullen zeker beter klinken door een "warm" klinkende microfoon. Voor jouw stem mag de microfoon wat minder warm klinken, en het liefst ook iets minder direct). Micpre : Isa of Voxbox. Mijn keuze gericht op Mindscan ! mzl. Paul

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 29-10-2006 17:44]


lampje


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 30-10-2006 11:48 by Snaack Profiel van Snaack

Wow, thnx voor je super informatieve reply Paul!


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 30-10-2006 12:01 by Lampje Profiel van Lampje

Je kan anders ook wel spul van mij huren, een beetje afhankelijk van wanneer. CX 101 plus V72 ofzo voor een weekje, speciaal prijsje. Doordeweeks heb ik het spul toch niet nodig, en zang neem ik ook zeker niet elk weekend op. Gitaarspul (sm57, Tonefactory, my secret magic mic) heb ik wat vaker nodig, maar dat valt ook wel in te passen.

Wat voor periode had je in gedachte ?


lampje


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 30-10-2006 12:07 by Snaack Profiel van Snaack

Ik denk aan een week in december/ januari.. Hangt er een beetje van af hoe de preproductie uitpakt.

Euhm.. Anders stuur ik je straks wel ff een mail!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-10-2006 13:36 by Snaack Profiel van Snaack

Hmmmz.. 1 channelstrip/ micpre die voor alle doeleinden geschikt is zou ideaal zijn.. Die Focusrite ISA428 lijkt daar geschikt voor te zijn, alhoewel ik zeer lovende verhalen lees over het opnemen van vox met de VoxBox i.c.m. bijv een Neumann U87 ai. Maar dan weet ik weer niet hoe gitaren klinken als je ze met de VoxBox opneemt. En die SPL goldmike lijkt me ook een tof ding.

Ik zou het eigenlijk allemaal 1 dag willen hebben om uit te kunnen proberen..

*idee*

Als ik dat nou gewoon doe. Ik huur al die zooi voor 1 dag en maak een berg proefopnames. Preproductie van mijn sound design zeg maar.


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 31-10-2006 14:38 by jbassist Profiel van jbassist

Die spl goldmike gaat niet chill samen met sm58/57's iig.
Condensators is hij wel ved mee


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-10-2006 16:13 by Snaack Profiel van Snaack

Jij hebt een GoldMike toch? Waar gebruik je die primair voor dan?


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 31-10-2006 16:26 by jbassist Profiel van jbassist

Condensator mics is hij cool mee, dus ik pak samen met nog een spl vaak alle overheads/cymbals ermee.
En ook voor vocals met een condensator is hij vet mee dus.

Het is ook niet zo dat een sm58/57 er kut door klinkt ofzo, maar het valt wat minder leuk in de mix als wanneer ik het door mijn audient doe


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-10-2006 16:34 by Snaack Profiel van Snaack

Ahh, ok. Ben erg benieuwd. Ik voel er dus veel voor om voor 1 dag wat vette gear te huren en proefopnames te maken, die GoldMike huur ik dan ook.

Verder is natuurlijk zo'n VoxBox voor een thuisstudio of zelfs kleine studio amper te betalen, kost om an nabij de 4000 euro's dat ding

Neem aan dat je dat er wel aan af hoort

Net als zo'n Avalon U5 DI, schandalig duur voor een DI (om en nabij de 500 euro..). Schijnt überchill te werken voor bas.

Jij gebruikt voor basopnames een Sansamp toch? Basgeluid dat ik van je mixen heb gehoord klonk ERRUG vet!

Heb je een link naar een MP3 van opnames die je met de Goldmike hebt gemaakt trouwens?



*voorpret*


spectre
Usericon van spectre
Posted 31-10-2006 16:38 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 31 oktober 2006 16:34 schreef Snaack het volgende:
Ahh, ok. Ben erg benieuwd. Ik voel er dus veel voor om voor 1 dag wat vette gear te huren en proefopnames te maken, die GoldMike huur ik dan ook.

Verder is natuurlijk zo'n VoxBox voor een thuisstudio of zelfs kleine studio amper te betalen, kost om an nabij de 4000 euro's dat ding

Neem aan dat je dat er wel aan af hoort

Net als zo'n Avalon U5 DI, schandalig duur voor een DI (om en nabij de 500 euro..). Schijnt überchill te werken voor bas.

Jij gebruikt voor basopnames een Sansamp toch? Basgeluid dat ik van je mixen heb gehoord klonk ERRUG vet!

Heb je een link naar een MP3 van opnames die je met de Goldmike hebt gemaakt trouwens?



*voorpret*


Gewoon zelf maken zo'n zanghoekje, het is echt eenvoudig.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-10-2006 16:40 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 31 oktober 2006 16:38 schreef spectre het volgende:
Gewoon zelf maken zo'n zanghoekje, het is echt eenvoudig.


Ik heb het over deze VoxBox

Ik ben sowieso voornemens zelf een (tijdelijk/ demontabel) zang/ cabinet hok te bouwen.


spectre
Usericon van spectre
Posted 31-10-2006 16:41 by spectre Profiel van spectre


Sorry. Ik las te snel


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 01-11-2006 10:50 by jbassist Profiel van jbassist

quote:
Op 31 oktober 2006 16:34 schreef Snaack het volgende:
Ahh, ok. Ben erg benieuwd. Ik voel er dus veel voor om voor 1 dag wat vette gear te huren en proefopnames te maken, die GoldMike huur ik dan ook.

Verder is natuurlijk zo'n VoxBox voor een thuisstudio of zelfs kleine studio amper te betalen, kost om an nabij de 4000 euro's dat ding

Neem aan dat je dat er wel aan af hoort

Net als zo'n Avalon U5 DI, schandalig duur voor een DI (om en nabij de 500 euro..). Schijnt überchill te werken voor bas.

Jij gebruikt voor basopnames een Sansamp toch? Basgeluid dat ik van je mixen heb gehoord klonk ERRUG vet!

Heb je een link naar een MP3 van opnames die je met de Goldmike hebt gemaakt trouwens?



*voorpret*


Ik neem idd aan dat je er wel vanaf hoort dat je met een digge vedde voxbox opneemt.
Sinds ik mijn Audient asp008 heb (1350 eurie.. OUTCH!!) heb ik veeeeel betere ruwe opnamens al en problemen die ik eerst had (toms klinken b.v MASSIVE door de audient) zijn ineens weg

En ik gebruik idd de sans amp met vaak ook nog een distortion voor de sansamp die distortion hoor je toch een stuk minder dan je zou denken binnen een complete mix.
En hou je er niet van hoe een distortion je laag aantast kun je altijd nog een track MET distortion en 1 clean opnemen en dan de met distortion high en low passen en alleen het vette distorted midgebied van die bas gebruiken samen met de Cleane D.I track Werkt bij mij best cool!

Ik zou even moet kijken om wat opnamens met die goldmike.. maar sowiso deze ruige zooi: www.soundclick.com/beingjbrules is met GOldmike op overheads.

Zal eens 1 opscharrelen met de goldmike op vox.

En ik vond ook net een preview van een nieuwe URS plug in:




[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 01-11-2006 10:51]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-11-2006 12:00 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 1 november 2006 10:50 schreef jbassist het volgende:
Ik neem idd aan dat je er wel vanaf hoort dat je met een digge vedde voxbox opneemt.
Sinds ik mijn Audient asp008 heb (1350 eurie.. OUTCH!!) heb ik veeeeel betere ruwe opnamens al en problemen die ik eerst had (toms klinken b.v MASSIVE door de audient) zijn ineens weg


Hehe, bet0r! "Hoe beter je brongeluid is..."

quote:

En ik gebruik idd de sans amp met vaak ook nog een distortion voor de sansamp die distortion hoor je toch een stuk minder dan je zou denken binnen een complete mix.


Idd.. Het is sowieso wel typisch hoe weinig je soms van een bepaalde sound in je totale mix terughoort. (Niet dat ik daar als "engineer" ervaring mee heb, ik heb natuurlijk wel al tig keer in de studio gezeten..)

quote:

En hou je er niet van hoe een distortion je laag aantast kun je altijd nog een track MET distortion en 1 clean opnemen en dan de met distortion high en low passen en alleen het vette distorted midgebied van die bas gebruiken samen met de Cleane D.I track Werkt bij mij best cool!


Ah, ja, dat heb ik met een band weleens in de studio gedaan.

That reminds me: ken je de Akai Unibass?



Zit als ik het me goed herinner een pitch shifter in (up), en dan kan je het cleane directe geluid blenden met distorted geluid op het gepitchshift signaal. Erg cool!

Om (sub)laag maak ik me trouwens niet zoveel zorgen, ik hou zelf niet van pompend laag van een bas in een totaalmix. Vind ik vermoeiend om naar te luisteren, het gaat zo snel "duwen" ofzo... Liever dan flink mid/ definitie, zodat de bas lekker door de mix snijdt.


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-11-2006 12:02 by Lampje Profiel van Lampje

Ik zou voor gitaar niet een voxbox gebruiken, maar alles testen zou een hoop opklaren inderdaad. Ik gok dat de iSA het beste klinkt voor metalslaggitaar.

Oja, 500 euro voor een DI (is het niet ook een micpre ?).... Het kan erger hoor.... Maar de vraag is of je die kleine verschillen gaat horen in een metalproductie. Tenzij je band Korn heet, natuurlijk.

Ik ben trouwens aan het wachten op een D.I.kit voor mijn V72. Die heeft dezelfde structuur en inputtrafo als de Tab Funkenwerk DI, die bekend staat op Gearslutz als "de beste DI"..... Ik ben benieuwd.


lampje


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-11-2006 12:22 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 1 november 2006 12:02 schreef Lampje het volgende:
Ik zou voor gitaar niet een voxbox gebruiken, maar alles testen zou een hoop opklaren inderdaad. Ik gok dat de iSA het beste klinkt voor metalslaggitaar.


Ik ga het maar gewoon uitproberen. Mijn oren liegen niet, hopelijk

Ben ook benieuwd waar cleane gitaarpartijen het lekkerst mee klinken, misschien dat de voxbox het daar juist erg goed op doet.

Maar het blijft moeilijk.. Als iets individueel fantastisch klinkt is dat geen garantie dat het binnen een totaalmix ook fantastisch klinkt..

quote:

Oja, 500 euro voor een DI (is het niet ook een micpre ?)....


Klopt, het is ook een pre..

quote:
Het kan erger hoor.... Maar de vraag is of je die kleine verschillen gaat horen in een metalproductie. Tenzij je band Korn heet, natuurlijk.


Haha

quote:

Ik ben trouwens aan het wachten op een D.I.kit voor mijn V72. Die heeft dezelfde structuur en inputtrafo als de Tab Funkenwerk DI, die bekend staat op Gearslutz als "de beste DI"..... Ik ben benieuwd.


Wow, cool!

Als ik elektrotechnisch wat meer onderlegd zou zijn.. Haha! Nu heeft mijn pa zowat een elektrotochnisch lab in huis dus mocht ik ooit plannen voor zelfbouw projectjes krijgen kan hij me vast helpen


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-11-2006 13:20 by Lampje Profiel van Lampje

Ach, zelfbouw is op zich niet zo moeilijk. Modificaties uitvoeren daarentegen is wel wat lastig. Ik heb een paar highend Burr-Brown opamps liggen voor mijn mixer, maar ik zal waarschijnlijk toch wel wat meer moeten doen dan simpelweg de chips te verwisselen... Dure grappen zijn dat trouwens, opamp upgrades....


lampje


Markam
I woke up dead this morning...
Usericon van Markam
Posted 01-11-2006 16:26 by Markam Profiel van Markamhttp://www.vervamon.tk

Hee gasten , ik heeft een probleem.

Ik heb een edir
ol UA-5 te leen, maar ik krijg dat ding niet in cubase SX3. WinXP ziet em gewoon, ook als eridol apparaat (de drivers van de site kan ik niet installeren), maar als ik de audio devices bij SX3 bekijk staat alleen de geluidskaart er....

Wat gaat er verkeerd

[Dit bericht is gewijzigd door Markam op 01-11-2006 16:32]



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-11-2006 17:10 by Lampje Profiel van Lampje

Heb je nog een gewone geluidskaart in de computer zitten ?

Ga dan even in je configuratiescherm naar systeem , naar apparaatbeheer. klik je geluidscontoller aan, zet de geluidskaart van je computer uit. Start daarna de pc opnieuw op en dan zal de computer waarschijnlijk vanzelf opnieuw de Edirol installeren. (Trouwens, als je niet de drivers hebt, dan kan je het vergeten.)

Start daarna cubase op, en dan zal hij opnieuw de buffers en latencytijd checken. Als hij daarna klaar is, dan zou het moeten werken.


lampje


Markam
I woke up dead this morning...
Usericon van Markam
Posted 01-11-2006 22:30 by Markam Profiel van Markamhttp://www.vervamon.tk

ik heb de drivers wel, maar op de een of andere manier wil ie em niet installeren. Ik kan wel handmatig de *.inf installeren en ik had em vanmiddag heel even als Edirol staan in apparaat beheer. Nu ziet ie em steeds alleen maar als usb apparaat



Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-11-2006 23:32 by Lampje Profiel van Lampje

Je weet dat je windows dat ding gewoon moet laten installeren zonder dat het voldoet aan die "handtekening blablabla", toch ?


lampje


Markam
I woke up dead this morning...
Usericon van Markam
Posted 02-11-2006 8:02 by Markam Profiel van Markamhttp://www.vervamon.tk

hij werkt nu, maar ik heb nog steeds een latency van 7 met de edirol. een zelfde latency die ik had met m'n interne geluidskaart en de asio4all driver. Hoe kan ik de latency verder verlagen zonder aan de samplerate te zitten?

ik werk op een amd athlon64 2800 met 512 intern. Is meer intern geheugen nuttig?



Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen