IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Auteur:
Topic : Nederlandse Metal = middelmatig? Vorige pagina | Volgende pagina
Staalman
Usericon van Staalman
Posted 03-06-2009 13:37 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:36 schreef bastianus het volgende:
Lijkt me niet. Als je geld wilt verdienen ga je toch geen metal maken? Alleen, als je geld toe moet gaan leggen op je hobby houdt het voor mij snel op.
Als je geld wil verdienen met muziek moet je op bruiloften en partijen gaan spelen.


+1.



"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2009 13:38 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hmm, ik vind maar weinig recensisten bewust nederlandse bands afzeiken. Vaak zijn juist de vrienden en bekenden van een band degene die een onwerkelijk beeld van de muziek hebben, en aangezien het medium voor die mensen gemakkelijk te bereiken is, janken ze direct. Geef je een band uit stad X een negatieve review (omdat de muziek zuigt en niet omdat het een nederlandse band is) dan kun je de reacties wel voorspellen.

Daarnaast vind is zoals aangegeven veel metal middelmatig, puur omdat niet alles erg goed kan zijn.

Soms verwachten Nederlandse band bijna dat ze een positieve review krijgen, als dat niet zo is ligt dat dan niet aan de band maar aan de schrijver. Omgaan met kritiek is een vaardigheid die vaak slecht vertegenwoordigt is bij Nederlandse bands, en dan nog eens extra bij de gans/groupies van die bands.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 03-06-2009 13:41 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 3 juni 2009 13:34 schreef ghoulliette het volgende:
Nederlandse bands willen niet optreden, ze willen geld verdienen. Mochten ze een "pakt" sluiten om niet voor reiskosten en bier te spelen: Dan spelen ze toch lekker niet


Beetje kortzichtig. Er is een wezenljik verschil tussen "geen dik verlies willen lijden" en "geld verdienen".

Als je rijk wil worden moet je popmuziek gaan maken, dat is duidelijk, maar 50 euro en een krat bier dekken je kosten écht niet.


Bruce Banner


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 13:43 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:36 schreef bastianus het volgende:
Lijkt me niet. Als je geld wilt verdienen ga je toch geen metal maken? Alleen, als je geld toe moet gaan leggen op je hobby houdt het voor mij snel op.
Als je geld wil verdienen met muziek moet je op bruiloften en partijen gaan spelen.

Wanneer leg je geld toe. Leg je geld toe wanneer je minder geld verdiend dan je betaald aan bezine en kosten aan snaren ed... of leg je geld toe als de optredens je duurgekochte stemapparatuur, je Korge en je G 1, 2, 3, 4, 5, 6, en 7 niet kunnen betalen of hoe dat alles ook heet?
Luxe is een keuze, daar mag je de concert bezoeker niet voor oplaten draaien. In het buitenland is het normaal om de bands voor de kosten van de PA op te laten draaien. De zaal betaalt deze in Nederland, evenals de kosten voor het personeel (de technici). Kortom je vindt misschien maar dat je 50 euro krijgt, maar je krijgt niet de rekening van 400- 500 euro aan vaste lasten. (ook hoef je de zaal niet te huren en heb je geen kosten voor de promotie).

Daarnaast al vind je het als band nog niet genoeg dat een zaal al deze kosten voor jou betaald, wat moet de bezoeker gaan betalen om jou te zien? 10, 15, 20 euro?

Onze gratis shows (dus gratis voor bezoekers) wordt door de bands gespeeld op basis van reiskosten. In ruil dus betaald de zaal alle kosten die bij de zaal komen kijken, en krijgt de bands gratis bezoekers die ze ook nog eens hun cd's en merch kunnen verkopen.

Kortom: ik verwijt bands dat ze verwend ziijn en geen eigen initiatief tonen.

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 03-06-2009 13:44]


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 03-06-2009 13:44 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:13 schreef invictis het volgende:
Officum Triste of My Dying Bride bijvoorbeeld?


Leuk voorbeeld trouwens om aan te geven dat goede bands uit het buitenland het hier ook lang niet altijd even goed doen.

Een band als Saturnus vind ik eerder genoemde bands er bijvoorbeeld enorm uitheerschen maar daar hoor je hier ook amper wat over.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


*Sander*
Usericon van *Sander*
Posted 03-06-2009 13:48 by *Sander* Wijzig reactieProfiel van *Sander*Quote dit berichthttp://www.facebook.com/sander.vd.meer

Wat versta jij onder 'geld verdienen? Een leuk bedrag er aan overhouden?

De meeste goede bands die ken, ik moeten bijv. een bus huren + benzinekosten. Als je dan voor 50,00 mag voorrijden en regelmatig shows hebt kun je per show dus eigenlijk gaan betalen omdat je niet uit de kosten komt.

Daarnaast is het hede ten dage ook zo dat (zeker bij de kleinere labels) over het algemeen geen budgetten hebben om iets zoals opnames etc.te financieren. Mocht er al iets overblijven uit de onkostenvergoeding, dan gaat het geld meestal daarin en in oefenruimtehuur etc., als het al niet neergelegd moet worden om een support te mogen doen voor een buitenlandse act.

Dat er geen torenhoge gages gegeven worden is nog niet eens zo interessant. Wel aardig is het om te proberen zoveel mogelijk kostendekkend te spelen.

Het feit dat het spelen in een band meer geld kost dan dat het oplevert is volgens mij algemeen bekend en geaccepteerd. Gaat om de fun om te spelen. Die gages die jou noemt vind ik eerlijk gezegd niet torenhoog (afhangend van de bekendheid van de band natuurlijk).

Blijft allemaal een keuze en een kwestie van vraag en aanbod. Als je het geld niet voor een band over hebt, boek je ze maar lekker niet.


[Dit bericht is gewijzigd door *Sander* op 03-06-2009 13:51]


But there is no real me: only an entity, something illusory................


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2009 13:50 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:44 schreef XXL het volgende:
Leuk voorbeeld trouwens om aan te geven dat goede bands uit het buitenland het hier ook lang niet altijd even goed doen.

Een band als Saturnus vind ik eerder genoemde bands er bijvoorbeeld enorm uitheerschen maar daar hoor je hier ook amper wat over.


Smaak is betrekkelijk ..


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 03-06-2009 13:51 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Uiteraard.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


miikja
Usericon van miikja
Posted 03-06-2009 13:52 by miikja Wijzig reactieProfiel van miikjaQuote dit berichthttp://akelei.org

quote:
Op 3 juni 2009 13:32 schreef XXL het volgende:
Juist. Het zelfde zie je op school waar niet alle leerlingen bovengemiddeld kunnen zijn. Daar komt ook het idee achter 'het gemiddelde' vandaan.

En in dat licht vind ik de term 'middelmatig' nog niet eens slecht als bandstatus. Daaronder zit namelijk nog de groep die we omschrijven als matig of slecht.


Juistem. Het is ook niet zo gek dat er zo ontzettend veel bekende bands uit de VS of GB komen, licht puur aan het aantal inwoners. Opvallender vind ik dat qua inwonersaantallen kleinere landen zoals Noorwegen en Finland juist meer kwaliteitsmetal te bieden hebben dan Nederland.

Misschien ligt een verklaring in de constatering dat metal echte middenklassemuziek is, anders dan bij hiphop of klassiek. Die middenklasse is in Scandinavië relatief groter dan hier dus zullen meer mensen daar de mogelijkheid hebben een instrument te leren bespelen. Voorts heb ik gemerkt dat oefenruimtes en andere culturele initiatieven meestal kunnen rekenen op flinke subsidies van de overheid. Als je hier gratis oefenruimtes gaat aanbieden zal de kwaliteit van bands ook omhoog schieten, dat kan ik je verzekeren.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 13:52 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:48 schreef *Sander* het volgende:

Blijft allemaal een keuzen en een kwestie van vraag en aanbod. Als je het geld niet voor een band over hebt, boek je ze maar lekker niet.


precies. Daarom boeken wij ook geen bands die 400 euro vragen omdat ze toch al 3 keer opgetreden hebben voor hun opa's en oma's. En ja dat zijn er een hoop.

Als een band geen backline hoeft te regelen is het hun eigen stomme keuze als ze dan wel een bus huren. En als ze wel een backline moeten regelen moeten ze daar een vergoeding voor vragen. Wat ook niet meer dan normaal is.

Maar wel mooi dat iedereen het feit blijft negeren dat er voor een zaal hoge kosten aan een avond verbonden zijn die in het buitenland op de bands verrekend wordt. Lekker makkelijk. Elke buitenlandse band die bij ons speelt is altijd vol lof en hartsikke dankbaar. Nederlandse bands zijn vaak onbeschoft en onbeleefd ook naar de buitenlandse bands toe (door bijvoorbeeld al hun bier op te drinken en al hun vrienden de backstage in te laten).


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2009 13:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:52 schreef ghoulliette het volgende:
(door bijvoorbeeld al hun bier op te drinken en al hun vrienden de backstage in te laten).
Een goede zaal zorgt ervoor dat niet zomaar iedereen backstage kan ..

Maar er zijn idd aardig wat arrogante nederlandse bands met een onvermogen om hun eigen waarde in te schatten. Maar er zijn ook bands die dik in orde zijn hoor.


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 03-06-2009 13:55 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 3 juni 2009 13:43 schreef ghoulliette het volgende:
Wanneer leg je geld toe. Leg je geld toe wanneer je minder geld verdiend dan je betaald aan bezine en kosten aan snaren ed... of leg je geld toe als de optredens je duurgekochte stemapparatuur, je Korge en je G 1, 2, 3, 4, 5, 6, en 7 niet kunnen betalen of hoe dat alles ook heet?
Luxe is een keuze, daar mag je de concert bezoeker niet voor oplaten draaien. In het buitenland is het normaal om de bands voor de kosten van de PA op te laten draaien. De zaal betaalt deze in Nederland, evenals de kosten voor het personeel (de technici). Kortom je vindt misschien maar dat je 50 euro krijgt, maar je krijgt niet de rekening van 400- 500 euro aan vaste lasten. (ook hoef je de zaal niet te huren en heb je geen kosten voor de promotie).

Daarnaast al vind je het als band nog niet genoeg dat een zaal al deze kosten voor jou betaald, wat moet de bezoeker gaan betalen om jou te zien? 10, 15, 20 euro?

Onze gratis shows (dus gratis voor bezoekers) wordt door de bands gespeeld op basis van reiskosten. In ruil dus betaald de zaal alle kosten die bij de zaal komen kijken, en krijgt de bands gratis bezoekers die ze ook nog eens hun cd's en merch kunnen verkopen.

Kortom: ik verwijt bands dat ze verwend ziijn en geen eigen initiatief tonen.
Hele dikke +1. Nederland is luilekkerland wat dat betreft.



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 13:57 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

@ Jenje.
professionele mensen zijn duur. Daar is geen geld voor. Het geld dat we daarvoor hebben stoppen wij in de veiligheid van de bezoekers.
En vrijwilligers, waar zalen vaak op draaien laten zich te makkelijk intiminderen door bandleden. En als zaal wil je de bands ook tegemoet komen door niet alles te verbieden en wel 1 of 2 vrienden toe te laten. (anders krijg je ook een hoop gezeik trouwens). En dat bands daar misbruik van maken dat ligt misschien dan aan de regels van de zaal, maar moet je alles maar verbieden dan? Als dat de vrouw van zanger aan de duur staat, met hoog zwangere pens zeggen van nee dank je blijf maar 4 uur lang staan in de zaal.... want dat zijn de consequenties van een strikt beleid.

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 03-06-2009 13:58]


Frituurmaster
Usericon van Frituurmaster
Posted 03-06-2009 13:59 by Frituurmaster Wijzig reactieProfiel van FrituurmasterQuote dit berichthttp://www.myspace.com/detonationnl

quote:

Maar wel mooi dat iedereen het feit blijft negeren dat er voor een zaal hoge kosten aan een avond verbonden zijn die in het buitenland op de bands verrekend wordt. Lekker makkelijk.


Ik wil niet zeuren, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat je als band in het buitenland de zaalkosten moet betalen (en ik heb toch wel redelijk wat shows gedaan in andere landen) Daar zorgt de betreffende booker voor, en zo niet dan ben je snel blut als band zijnde.



Schutters!!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 14:00 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Veel US bands klagen daarover. En ik hoorde het laatst ook over de UK. Dat jij daar niet gespeeld hebt hoeft niets te zeggen natuurlijk, maar ik snap dat je jezelf en jouw ervaringen de gehele waarheid vind en dat andere bands dus wel zullen liegen

edit: zaalkosten= PA kosten. Ik noem het de zal kosten omdat het de kosten voor onze zaal zijn, maar dat is technisch niet helemaal correct.

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 03-06-2009 14:01]


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 03-06-2009 14:02 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 3 juni 2009 14:00 schreef ghoulliette het volgende:
Veel US bands klagen daarover. En ik hoorde het laatst ook over de UK. Dat jij daar niet gespeeld hebt hoeft niets te zeggen natuurlijk, maar ik snap dat je jezelf en jouw ervaringen de gehele waarheid vind en dat andere bands dus wel zullen liegen
Ehmz, onze Frituurmeister gaat zo ongeveer elk jaar wel een weekje in Engeland spelen hoor



Staalman
Usericon van Staalman
Posted 03-06-2009 14:05 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 14:02 schreef Judge M. het volgende:
Ehmz, onze Frituurmeister gaat zo ongeveer elk jaar wel een weekje in Engeland spelen hoor


En niet alleen GB...


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 14:07 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

dat snap ik, ik zag het al in zijn profiel, maar dat maakt de ervaringen van andere mensen nog niet minder waar.
Verschil zal ook wel het bookingskantoor zijn. De betere bookingskantoren letten er wel op dat alles contractueel vastligt, maar zelfstandigebands doen dit niet altijd en worden zo geconfronteerd met vervelende verassingen ter plekke.

Goede muzikanten hoeven nog geen goede manageres, boekers, organisatoen te zijn. Bij zalen (NL) die gesteund wordend door de overheid heb je de waarborg dat je niet genaaid wordt. Je krijgt best veel waar jezelf niet eens over na hoeft te denken omdat het normaal is. En omdat het zo normaal is staat niemand er bij stil.

Btw: de zalen die overheidssteun krijgen hebben niet (altijd) het budget om zich scheel te betalen aan allerlei bands.

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 03-06-2009 14:07]


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2009 14:07 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:57 schreef ghoulliette het volgende:
@ Jenje.
professionele mensen zijn duur. Daar is geen geld voor. Het geld dat we daarvoor hebben stoppen wij in de veiligheid van de bezoekers.
En vrijwilligers, waar zalen vaak op draaien laten zich te makkelijk intiminderen door bandleden. En als zaal wil je de bands ook tegemoet komen door niet alles te verbieden en wel 1 of 2 vrienden toe te laten. (anders krijg je ook een hoop gezeik trouwens). En dat bands daar misbruik van maken dat ligt misschien dan aan de regels van de zaal, maar moet je alles maar verbieden dan? Als dat de vrouw van zanger aan de duur staat, met hoog zwangere pens zeggen van nee dank je blijf maar 4 uur lang staan in de zaal.... want dat zijn de consequenties van een strikt beleid.
Hmm wel een erg gedramatiseerd antwoord. Ik ga er vanuit dat er wel één of twee mensen met iets van beveilingskennis bij jullie rondlopen, daarnaast is er een groot gebied tussen iedereen weigeren en een duidelijke lijn stellen. Gewoon van te voren duidelijk aangeven hoeveel man en dat ze voor een bepaald moment opgegeven moeten worden en daar dan ook op letten.


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 03-06-2009 14:10 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Is Elexorien al ergens genoemd?


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 03-06-2009 14:10 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 3 juni 2009 13:55 schreef Judge M. het volgende:
Hele dikke +1. Nederland is luilekkerland wat dat betreft.


Heb je dan liever dat men met een Stagg aankomt, en een stofzuigergeluid je zaal in jaagt? Je meegebrachte apparatuur is geen luxe. (tenzij je per sé over 3 amps spelen wil, en in 1 set 5 gitaren MOET gebruiken enzo...)

[Typos]

[Dit bericht is gewijzigd door Lainedil op 03-06-2009 14:13]


Bruce Banner


Sjaakie
Droeftoeter
Usericon van Sjaakie
Posted 03-06-2009 14:14 by Sjaakie Wijzig reactieProfiel van SjaakieQuote dit berichthttp://www.context-band.nl

quote:
Op 3 juni 2009 14:10 schreef Lainedil het volgende:
Heb je dan liever dat men met een Stagg aankomt, en een stofzuigergeluid je zaal in jaagt? Je meegebracht apparatuur is geen luxe. (tenzij je per se over 3 amps spelen wil, en in 1 set 5 gitaren MOET gebruiken enzo...)

De meeste zalen waar ik/wij tot nu toe gespeeld hebben hadden anders standaard een ok backline staan, voor de bands om te gebruiken. Dat bands liever hun eigen spullen gebruiken snap ik als geen ander, maar als er fatsoenlijk spul staat, ook al is het niet je eigen speakerkast of drumkit bv. moet je daar tovh wel mee uit de voeten kunnen, anders heb je op een podium niks te zoeken.

Wat iemand hier ook al aanhaalde, je moet gewoon van te voren voor een show alles duidelijk op papier hebben, zowel vanuit band naar zaal als andersom, daarvoor bestaan er toch ook dingen als een rider enz.? Gastenlijst moet je ook altijd van te voren doorgeven, heb je dat niet gedaan, eigen schuld denk ik dan. Je zult ook echt geen bakken geld met metal verdienen, maar een tegemoetkoming in je onkosten is altijd wel prettig ja, en bij de ene zaal kun je nu eenmaal meer krijgen dan bij de andere zaal, kun je daar n iet mee leven moet je misschien inderdaad niet in een band gaan spelen.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 14:15 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

@ jenje dus.
Bij een normale avond staat 1 iemand bij de deur, sfeerbeheer omdat professionele beveiliging te duur is. Bij drukke shows zijn dit er 2 zodat er 1 bij de deur staat en 1 in de zaal staat (letten op de rokers bijv.)

De backstage zit niet in de zaal, en je kunt niet zien wat hierbinnen gebeurd. Een bandbegeleider die specifiek de bands in de gaten moet houden hebben we helaas niet altijd, en als we die hebben moet die ook zorgen dat de bands optijd op het podium staan, en dat er voldoende drank gehaald wordt. Kortom je houdt mensen niet 100% van de tijd in de gaten.

Vaak hebben we geen bandbegeleider omdat we al genoeg moeite hebben met het vinden van genoeg personeel voor bar, entree etc. De beheerder, die de verantwoordelijkheid heeft voor de hele avond en met name de vrijwilligers moet dan die tijd op zich nemen.
Hier is geen tijd voor. Het enige wat je dan kunt doen is kijken hoeveel bier en wanneer naar boven gaat. In de praktijk betekent dit: tijd rekken als het te snel gaat, of helemaal niets meer brengen. Als dank hiervoor krijg je soms verbaal geweld soms icm een getrashde backstage.
Ohja: altijd NL bands. Want zoals ik al zei buitenlandse bands zijn over het algemeen zeer beleefd, hoe zat en gestoord ze ook mogen zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 03-06-2009 14:15]


irritante klootzak
Usericon van irritante klootzak
Posted 03-06-2009 14:15 by irritante klootzak Wijzig reactieProfiel van irritante klootzakQuote dit bericht

Wat is nu precies de discussie?

Dat NL bands niet boven de middelmaat uitstijgen of dat NL bands teveel geld vragen voor een show in NL?





Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 14:16 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

dat middelmatige bands te veel vragen denk ik zonder dat ze zelf hun eigen middelmaat beseffen


Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen