IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Auteur:
Topic : Nederlandse Metal = middelmatig? Vorige pagina | Volgende pagina
bastianus
Usericon van bastianus
Posted 03-06-2009 16:23 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 16:14 schreef Judge M. het volgende:
Nee hoor, dat gebeurde ook al voor de millenniumwisseling


Ja, maar ook pas zo massaal nadat ze bewezen hadden geld/publiek op te brengen. Over het algemeen zijn concertzalen weinig experimenteel. Gunstige uitzonderingen daargelaten natuurlijk.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 03-06-2009 16:24 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

In de U S of A lopen ze weg met Inhume, Rompeprop, LDOH en noem de hele rits aan gore en grind maar op.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


nydoom
Usericon van nydoom
Posted 03-06-2009 16:24 by nydoom Wijzig reactieProfiel van nydoomQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 16:23 schreef ghoulliette het volgende:
ja gvd. dat bedoelde ik te zeggen.


zo dat heeft toch minstens 2 pagina's geduurd.. geef elkaar eens een kusje..


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 03-06-2009 16:24 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 3 juni 2009 16:22 schreef ghoulliette het volgende:
eigenlijk begon ik erover dat een zaal ook kosten heeft, en dat een band misschien (maar) 50 euro krijgt, maar dus eigenlijk heel wat meer bij-in zit. (Waar zij zich misschien niet zo bewust van zijn).

Ik ben er heel trots op dat wij dit in Nederland normaal vinden. (Ik zou er nog trotser op zijn als we dat Zweedse model hebben).

Maar we krijgen er dus veel gezeik over (zie eerdere pages) dat er voor shows soms zo weinig betaald wordt.

Maargoed, wanneer we drie metal bands plaatsen, voor elk 50 euro, en we hebben een entree van 5 euro en er komen 10 betalende bezoekers op af... tja dan mag zo'n band in z'n handjes knijpen dat zij er dus schadeloos vanaf komen (misschien zelfs nog met een beetje winst en een leuke avond). En ik vind het dus onterecht dat dergelijke bands ons zulke gierige uitzuigers vinden. Dat is waar ik me druk om maakte.


Ah, op die fiets. Nou, ik vind dat ook onterecht gezeik en gezeur van die bands dan, wees blij dat je mag spelen. En die bands hebben zelf eerder ingestemt met dat gage, dus bek houden en nooit weer boeken daarmee.


Boeiender


Smithereens
Usericon van Smithereens
Posted 03-06-2009 16:28 by Smithereens Wijzig reactieProfiel van SmithereensQuote dit berichthttp://www.lieshc.com

Nederland heeft genoeg goede bands die erg gewaardeerd worden in het buitenland meer dan die er tot nu toe genoemd zijn. Dat 'wij' ze niet allemaal cool vinden okay maar dat is smaak. De recensies die buiten Nederland verkregen worden zijn in ieder geval een objectieve graadmeter. Een eigen NL sound herken ik ook niet echt, maar ach boeien. Ik denk dat het voor het NL publiek niet echt voordelen heeft (eenheidsworst?)

[offtopic, nou ja hier gaat de discussie heen ]

Dat Nederlandse bands te duur zijn?
Zo lang de band genoeg publiek trekt (dat de zaal uit de kosten is) is er niets aan de hand lijkt me. Een overdosis aan dezelfde bands in dezelfde regionen is wel killing, maar zeker geen uitzondering. Zalen en bands zouden best meer met elkaar kunnen samenwerken (promotie, ticketverkoop). Mijn ervaring is dat zalen hierop nogal terughoudend reageren. Een poster op de deur van de zaal en een post op ZM is echt niet genoeg.

Wat je wel vaker ziet is een standaard garantie bedrag + een percentage na break-even. Dit is in het kader van 'samenwerken' heel interessant. De zaal hoeft niet alleen te promoten maar de band ook. In Duitsland heeft dit bijv. enorm veel effect op de bezoekersaantallen.

Daarnaast kunnen zalen zelf ook slimmer boeken door samen te werken met andere zalen die ver van elkaar vandaan liggen. Dezelfde package in een weekend boeken. Lagere kosten voor de zalen, genoeg inkomsten voor de bands in een weekend. Beetje hetzelfde als dat er met de grote packages gebeurd. Individueel boeken is gewoon duurder voor beide.



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 16:28 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 16:24 schreef nydoom het volgende:
zo dat heeft toch minstens 2 pagina's geduurd.. geef elkaar eens een kusje..

klein kusje dan


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 03-06-2009 16:29 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 3 juni 2009 16:28 schreef ghoulliette het volgende:
klein kusje dan


*ienimienie kusje dan*


Boeiender


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 03-06-2009 16:30 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 3 juni 2009 16:28 schreef Smithereens het volgende:
Nederland heeft genoeg goede bands die erg gewaardeerd worden in het buitenland meer dan die er tot nu toe genoemd zijn. Dat 'wij' ze niet allemaal cool vinden okay maar dat is smaak. De recensies die buiten Nederland verkregen worden zijn in ieder geval een objectieve graadmeter. Een eigen NL sound herken ik ook niet echt, maar ach boeien. Ik denk dat het voor het NL publiek niet echt voordelen heeft (eenheidsworst?)

[offtopic, nou ja hier gaat de discussie heen ]

Dat Nederlandse bands te duur zijn?
Zo lang de band genoeg publiek trekt (dat de zaal uit de kosten is) is er niets aan de hand lijkt me. Een overdosis aan dezelfde bands in dezelfde regionen is wel killing, maar zeker geen uitzondering. Zalen en bands zouden best meer met elkaar kunnen samenwerken (promotie, ticketverkoop). Mijn ervaring is dat zalen hierop nogal terughoudend reageren. Een poster op de deur van de zaal en een post op ZM is echt niet genoeg.

Wat je wel vaker ziet is een standaard garantie bedrag + een percentage na break-even. Dit is in het kader van 'samenwerken' heel interessant. De zaal hoeft niet alleen te promoten maar de band ook. In Duitsland heeft dit bijv. enorm veel effect op de bezoekersaantallen.

Daarnaast kunnen zalen zelf ook slimmer boeken door samen te werken met andere zalen die ver van elkaar vandaan liggen. Dezelfde package in een weekend boeken. Lagere kosten voor de zalen, genoeg inkomsten voor de bands in een weekend. Beetje hetzelfde als dat er met de grote packages gebeurd. Individueel boeken is gewoon duurder voor beide.


Hmmmm, veel zalen zijn "eilandjes".


Boeiender


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 03-06-2009 16:32 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 3 juni 2009 16:24 schreef Dentz het volgende:
In de U S of A lopen ze weg met Inhume, Rompeprop, LDOH en noem de hele rits aan gore en grind maar op.
Niet overdrijven. Die spelen daar ook maar voor maximaal een paar honderd man..

En zodra het aanbod kleiner is, wordt men automatisch enthousiaster en stromen de zalen voller. Hier is dusdanig veel te doen dat je je nek breekt over de optredens. Als er maar 1 keer in de maand wat te doen is, is de aanloop ook groter. Vandaar ook dat in de kleinere zaaltjes/jongerencentra het vaak niet eens zoveel uitmaakt wat er staat; de plaatselijke jeugd komt bij gebrek aan vervoer/etc toch wel. Mooie voorbeelden hiervan zijn de Xinix in Nieuwendijk, de Todo in Best.



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 16:34 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 16:28 schreef Smithereens het volgende:
Daarnaast kunnen zalen zelf ook slimmer boeken door samen te werken met andere zalen die ver van elkaar vandaan liggen. Dezelfde package in een weekend boeken. Lagere kosten voor de zalen, genoeg inkomsten voor de bands in een weekend. Beetje hetzelfde als dat er met de grote packages gebeurd. Individueel boeken is gewoon duurder voor beide.

Bij grote bands is dat zeker een optie, maar dan moet je wel een promoter hebben die daar zelf achteraan gaat. Bij ons is dat helaas niet het geval, dus dan houd het al snel op. Over het algemeen hebben wij alleen "grotere" bands die ons aangeboden worden. Uitzonderingen zijn de bands die geboekt worden door mensen uit de scene of door onze vrijwilligers die contact hebben met de bands (bijvoorbeeld omdat ze zien dat er een gat in het tour schema zit of omdat ze weten dat ze gaan touren en een show zoeken).

Wat ik nog wel mee wil geven: stuur geen demo op. Want verdwijnd in de grote la, is geen tijd en personeel om dat te beluisteren. Zonde van je geld en moeite.

Ook al klinkt een demo oke, het zegt nog niets over de performance bijv. Dus over het algemeen zijn wij er in ieder geval terughoudend mee (als ze al geluisterd worden- want volgens mij gebeurd dit nu helemaal niet).

Mijn tip: zet filmpjes op je My space en bel op (of kom langs), stuur een mail (liefst met een concreet plan). Laat zien wat je kan. Laat weten waarom we jullie wel moeten boeken en niet die andere 300 bands.


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 03-06-2009 16:37 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 3 juni 2009 16:34 schreef ghoulliette het volgende:
Wat ik nog wel mee wil geven: stuur geen demo op. Want verdwijnd in de grote la, is geen tijd en personeel om dat te beluisteren. Zonde van je geld en moeite.

Ook al klinkt een demo oke, het zegt nog niets over de performance bijv. Dus over het algemeen zijn wij er in ieder geval terughoudend mee (als ze al geluisterd worden- want volgens mij gebeurd dit nu helemaal niet).
Ik boek ook het liefste bands die ik al een keer aan het werk gezien heb. Weet je wat je krijgt, hoeveel volk er op af zou kunnen komen, etc.. Werkt toch wat fijner dan tig mails.



MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 03-06-2009 16:44 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 3 juni 2009 16:37 schreef Judge M. het volgende:
Ik boek ook het liefste bands die ik al een keer aan het werk gezien heb. Weet je wat je krijgt, hoeveel volk er op af zou kunnen komen, etc.. Werkt toch wat fijner dan tig mails.


Hmm, daardoor komen beginnende bands dus niet aan de bak bij jou?

[edit] Oh, "het liefst", dat geeft nog ruimte.

[Dit bericht is gewijzigd door MR. N op 03-06-2009 16:45]


Boeiender


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 03-06-2009 16:45 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 13:02 schreef Judge M. het volgende:
Maar om dan Xystus als voorbeeld aan te halen: een ook enorme klasseband maar in het buitenland komt het totaal niet van de grond. Zelfs in Nederland is het huilen met de pet op. Waar ligt dat dan aan? Aan de muziek in elk geval niet..

+
quote:
Op 3 juni 2009 16:37 schreef Judge M. het volgende:
Ik boek ook het liefste bands die ik al een keer aan het werk gezien heb. Weet je wat je krijgt, hoeveel volk er op af zou kunnen komen, etc.. Werkt toch wat fijner dan tig mails.

=


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 16:49 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Is Xystus niet zo'n gothic metal band? (aka met keyboard?)
Als dat zo is: gothic metal public komt alleen naar de grote gothic metal bands zoals autum en weet ik veel hoe die bands heten.

Bij ons is het in iedergeval zo dat bij de grote gothic metal bands het ram uitverkocht is, en dat wanneer een kleinere band in dezelfde stijl er staat er niemand is. (de promotie is bij ons altijd hetzelfde).

Dus als ik Xystus was zou ik proberen in de Hitkrant te komen. Daar staan nu toch allemaal langharige metal mannen (emo's) in tegenwoordig


Smithereens
Usericon van Smithereens
Posted 03-06-2009 16:52 by Smithereens Wijzig reactieProfiel van SmithereensQuote dit berichthttp://www.lieshc.com

Of je boekt een 'kleinere' band zoals Xystus mét zo'n grote act. Help je zo'n band ook om dat publiek te bereiken ipv Hitkrant. De volgende keer trekken ze misschien wel de zaal vol.



MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 03-06-2009 16:54 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Hmm, nog even over "zaaltjes" en aanverwante dingen, hier in Zwolle is het meestal zo dat als er een metalavond in het Popfront wordt georganiseerd er meerdere minder bezochte avonden van gefinancierd kunnen worden. Maar het is dan ook een stichting die anders is qua opzet / doel dan de meeste jeugdhonken / sociaal culturele plekken.


Boeiender


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 03-06-2009 16:56 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 3 juni 2009 16:49 schreef ghoulliette het volgende:
Is Xystus niet zo'n gothic metal band? (aka met keyboard?)
Als dat zo is: gothic metal public komt alleen naar de grote gothic metal bands zoals autum en weet ik veel hoe die bands heten.

Bij ons is het in iedergeval zo dat bij de grote gothic metal bands het ram uitverkocht is, en dat wanneer een kleinere band in dezelfde stijl er staat er niemand is. (de promotie is bij ons altijd hetzelfde).

Dus als ik Xystus was zou ik proberen in de Hitkrant te komen. Daar staan nu toch allemaal langharige metal mannen (emo's) in tegenwoordig
3 miskleunen in 1 post! Goed bezig Ghoulie

De enige die nog lang heeft is volgens mij de drummer (en de nieuwe bassist), ze spelen power metal die richting het progressieve en symfonische gaat (en daar heb je idd een keyboard bij nodig ja) en Autumn speelt ook maar van 3 man en een paardekop de laatste tijd. Die krijgen op eigen kracht geen 100 man meer op de been..

En een gemiddelde gothic metalfan kiest vaak idd de krenten uit de pap en gaat maar 3 keer jaar zijn/haar favorieten bekijken en dus niet wekelijks naar concerten in tegenstelling tot liefhebbers van de diverse andere genres.



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 16:57 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 16:52 schreef Smithereens het volgende:
Of je boekt een 'kleinere' band zoals Xystus mét zo'n grote act. Help je zo'n band ook om dat publiek te bereiken ipv Hitkrant. De volgende keer trekken ze misschien wel de zaal vol.

Moet de grote band dat wel willen natuurlijk. Wat dus vaak niet het geval is (vaak een clausule in het contract).


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 16:59 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2009 16:56 schreef Judge M. het volgende:
3 miskleunen in 1 post! Goed bezig Ghoulie

De enige die nog lang heeft is volgens mij de drummer (en de nieuwe bassist), ze spelen power metal die richting het progressieve en symfonische gaat (en daar heb je idd een keyboard bij nodig ja) en Autumn speelt ook maar van 3 man en een paardekop de laatste tijd. Die krijgen op eigen kracht geen 100 man meer op de been..

En een gemiddelde gothic metalfan kiest vaak idd de krenten uit de pap en gaat maar 3 keer jaar zijn/haar favorieten bekijken en dus niet wekelijks naar concerten in tegenstelling tot liefhebbers van de diverse andere genres.

achja, ik had in ieder geval goed dat er een keyboard in zit.
Maar progrock/metal is heeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk.

In de goudvishal trok Vandenplas 6 man.
(maar goed, dat vind ik dus wel een promotie fout, want dan moet je gewoon even over de grens promotie gaan maken, wat sowieso veeeeeeeeeeeeeels te weinig gebeurd.)


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 03-06-2009 17:01 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Valt me op dat het sowieso makkelijker is om met een "standaard" deathmetal of grindcoreband optredens te regelen dan met een band waarbij de muziek niet zo voorspelbaar is.


Boeiender


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2009 17:03 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

grind en death lopen het beste ja. Thrash gaat nu iets beter, wat eigenlijk betekent dat we 2 succesvolle shows gehad hebben in 1 jaar tijd. (wat dus weinig is). Hopen dat het beter blijft gaan.

Powermetal loopt btw ook niet.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 03-06-2009 17:04 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 3 juni 2009 17:03 schreef ghoulliette het volgende:


Powermetal loopt btw ook niet.


En terecht!


Boeiender


Smithereens
Usericon van Smithereens
Posted 03-06-2009 17:07 by Smithereens Wijzig reactieProfiel van SmithereensQuote dit berichthttp://www.lieshc.com

quote:
ghoulliette:

Moet de grote band dat wel willen natuurlijk. Wat dus vaak niet het geval is (vaak een clausule in het contract).


Bij gothic misschien maar bij de wat ruigere metalstromingen toch niet?

In Duitsland zie je bij de grote bands/packages vaak 2 (extra) Duitse voorprogramma's (buiten de booker van de hoofdact gecontracteerd) die maximaal een half uur krijgen om zich te bewijzen aan een volle zaal. In Nederland zie je dit bijna nooit. Dit is toch alleen maar gezond voor nieuwe aanwas? Of weet jij een andere reden waarom dit zo weinig gedaan wordt?

[Dit bericht is gewijzigd door Smithereens op 03-06-2009 17:09]



verstikking
Usericon van verstikking
Posted 03-06-2009 17:11 by verstikking Wijzig reactieProfiel van verstikkingQuote dit berichthttp://www.facebook.com/thedevilsthirdband

In het JC Gryphus (www.gryphus.nl) organiseer ik sinds 2008 Beukfeest (www.beukfeest.hyves.nl), 3 aaal per jaar metalconcert gebeuren daar. Het loopt best goed, iedere keer toch minimaal 80 man binnen.

Toen er laatst britpop bandjes stonden in het gryphus waren er 5 bezoekers, dacht dat dat genre toch populair was. Altijd lastig inschatten wat populair is en volk trekt.

[Dit bericht is gewijzigd door verstikking op 03-06-2009 17:11]



Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 03-06-2009 17:12 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 3 juni 2009 17:03 schreef ghoulliette het volgende:
grind en death lopen het beste ja. Thrash gaat nu iets beter, wat eigenlijk betekent dat we 2 succesvolle shows gehad hebben in 1 jaar tijd. (wat dus weinig is). Hopen dat het beter blijft gaan.

Powermetal loopt btw ook niet.
+1. Zonde is dat.

quote:
Op 3 juni 2009 17:07 schreef Smithereens het volgende:
Bij gothic misschien maar bij de wat ruigere metalstromingen toch niet?

In Duitsland zie je bij de grote bands/packages vaak 2 (extra) Duitse voorprogramma's (buiten de booker van de hoofdact gecontracteerd) die maximaal een half uur krijgen om zich te bewijzen aan een volle zaal. In Nederland zie je dit bijna nooit. Dit is toch alleen maar gezond voor nieuwe aanwas? Of weet jij een andere reden waarom dit zo weinig gedaan wordt?
Een boekingskantoor die dat niet toestaat. De naam begint met een M....

edit: en niet alleen zij trouwens. Zat boekers die de avond volpleuren met spul uit hun eigen stal en daar dan ook weer extra voor opstrijken.

[Dit bericht is gewijzigd door Judge M. op 03-06-2009 17:13]



Dit topic is 22 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen