|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
quote: Leuk dat dat online staat, maar ik trek het niet om lang van een monitor af te lezen. Ik leen ze wel een keer van de bibliotheek. Trouwens, ik moet nog even terugkomen op eerder gemaakt punt dat 2001: ASO in mijn beleving niet dystopisch aandeed. Nu ik het boek gelezen herzie ik dit, maar is het onderscheid tussen de film en het boek wel duidbaar. In het boek is veel meer sprake van een tijdbestek dat naar 'deze' toekomst (die van het boek dus) geleid heeft. In het boek is men (Heywood Floyd en David Bowman vnl.) duidelijk gewend aan alle technische ontwikkelingen - de opmerkelijke technische vooruitgang is een vanzelfsprekendheid, louter ten behoeve van 's mens vooruitgang. M.a.w. zijn de technische snufjes geen rariteiten op zich. Dit idee kreeg ik wel enigszins bij de film, vooral door de muzikale 'ondersteuning' in de vorm van klassieke, of eigenlijk: als contrast (oude muziek t.o.v. futuristische machines). En daar blijft het bij, in de zin dat het raar blijft aandoen. Temeer HAL later scrupules krijgt. In het boek wordt een tweeledigheid voorgelegd; 'toen' en 'nu'. De computers van 'toen' stelden niet zo veel voor, de astronauten van 'toen' hadden het zwaar met hun ongemakkelijke ruimepakken etc. Er is dus, naar mijn idee, veel meer sprake van 'een toekomst' (dystopie), en niet zonder meer een toekomstbeeld van waar uit gewerkt wordt (met het oog op een andere strekking uiteraard), zoals dat in de film het geval leek te zijn. Oh ja, en HAL 9000 is in het boek niet redeloos, zoals hij dat in de film lijkt te zijn. HAL is in paniek, niet zomaar agressief. Het boek geeft een genuanceerder beeld van de toekomst, en is dus 'meer' toekomst. Al met al vullen boek en film elkaar goed aan; 'verhaal' bij beeld, en beeld bij 'verhaal'. Maar de strekking verschilt, en is het boek daardoor meer een dystopie dan de film. Je hebt ze niet genoemd, maar zijn de twee andere Odyssey-boeken ook aan te raden? |
|
Gister begonnen in 'Zr. Ms. Ulysess' van Allister MacClean. 1e 20 pagina's beloven veel goeds, hopen dat het boek zo blijft They fight, they kill, they rape! Under the banner of the "holy" church. They hunt, they lie, they cheat, they steel! Doing dirty deeds under the churchbell's peal! |
|
quote: quote: Valt mee, dit klinkt eerder gewoon logisch. [Dit bericht is gewijzigd door slome op 22-10-2005 7:33] |
|
Minder dan niks van Bret Easton Ellis (American Psycho) gelezen, nu in Headhunter van Michael Slade begonnen! " When the going gets weird, the weird turn pro!" |
|
Binnenkort beginnen aan De Slinger van Focault (Umberto Eco), daar ben ik wel weer even zoet mee denk ik. |
|
Magiër, van Raymond E. Feist. |
|
vet boek van feist, lees de rest van de serie ook. ben zelf gestopt na...uhm ff denken..tot de reeks van krondor begint. ben nog steeds bezig in abarat van clive barker, wat een retegaaf boek zeg |
|
Idd "vet" boek haha.. |
|
25 Eeuwen Westerse Filosofie - Yeah ! Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood. |
|
kees van kooten.. als ik ze binnen heb Als iedereen nou precies doet wat ik wil, dan hebben ze aan mij een hele makkelijke |
|
Master & Commander van Patrick O'Brian. Best pittig, je moet je door een hoop nautische termen worstelen. |
|
quote: Ik dacht gelijk aan de Masters en Johnson methode. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Begonnen in Headhunter van Michael Slade. " When the going gets weird, the weird turn pro!" |
|
Net "Knife of Dreams" uitgelezen. Deel 11 uit The Wheel of Time alweer, en het einde is nog niet in zicht. Nou lees ik de boeken altijd op zich wel met plezier, maar als ik er weereens eentje uitheb gelezen krijg ik altijd het gevoel dat er veel meer had kunnen en moeten gebeuren, vooral omdat er tegenwoordig 2 jaar tussen de uitgave van elk boek zit. Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen |
|
Robert Jordan is dan ook een meester in het absoluut NIKS vertellen in een boek. Als geen ander kan hij 200 pagina's schrijven zonder iets noemenswaardigs te laten gebeuren. Ik ben na deel 5 al afgehaakt, toen al begon die uitmelkerij me behoorlijk op de zenuwen te werken. "I find your lack of faith disturbing." |
|
quote: En, al uit? Fantastisch boek, heb hem een paar maanden terug gelezen. Binnenkort aan de 2e keer beginnen denk ik. |
|
ik en pas begonnen aan house of leaves. moet hem weer ff van valorian lenen en verder lezen |
|
Ik ben begonnen met Harry Potter. Leest lekker weg dat soort boeken. the only pleasure is pain |
|
Ik ben voor school momenteel passages aan het lezen uit het boek 'The Threatening Storm: The Case for Invading Irak' van K.M. Pollack Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks - |
|
Een vlucht regenwulpen, van Maarten 't Hart. Net uit toevallig, mooi boek. Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen |
|
quote: zekers Faustian Spirit of the Earth |
|
Zo. Net 'The Dante Club' van Matthew Pearl uitgelezen. Houd je van thrillers die geschiedenis en fictie vermengen? Dan moet je zeker naar dit boek grijpen. Boston, vlak na de burgeroorlog; Henry Wadsworth Longfellow, Oliver Wendell Holmes en James Russell Lowell (voor velen waarschijnlijk niet onbekend) zijn bezig met de eerste Amerikaanse vertaling van Dante's La Divina Commedia. Ze worden tegengewerkt door Harvard en tegelijkertijd worden er een aantal gruwelijke moorden op bekende persoonlijkheden gepleegd. Die moorden blijken een meer dan toevallige bond met de martelingen uit Dante's Hel te hebben. De heren besluiten om dit raadsel op te lossen. De historische thriller is in de laatste jaren zeer populair geworden. Silence of the Lambs, Se7en, Hannibal of The Davinci Code. Waar Dan Brown niet verder komt dan het schrijven van een vermakelijk verhaal zonder noemenswaardige literaire diepgang, presteert Dhr.Pearl om een stap verder te gaan. Hij combineert een spannende thriller met een uitmuntende karakter ontwikkeling, schitterend taalgebruik (hij probeert echt het Engels van de XIXe eeuw in zijn dialogen naar voren te laten komen) en een intricate verweving met Dante. En inderdaad...gedurende het verhaal presteert Pearl om enorm veel achtergrond informatie m.b.t. Dante's werk te verstrekken. Een mooie combinatie van leering ende vermaeck zeg maar. Ik zou dus zeggen: investeer een paar uur van je tijd en neem een historische thriller tot je toe die een label 'literatuur' weldegelijk verdient. En als je toch bezig bent neem ook gerust een kijkje in: The Alienist - Caleb Carr Professor and the Madman - Simon Winchester KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Net eindelijk serieus in House of Leaves begonnen. Heerschende shit zeg. Ennuh Chelman, in jou voorbeeld mag De slinger van Foucault van Eco natuurlijk niet ontbreken. |
|
quote: Dat klopt zeer zeker. Ik wilde alleen twee minder bekende goden wat aandacht gunnen. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |