quote:
Op 20 oktober 2005 16:00 schreef Chelman het volgende:
OK niet is maar gaat worden dan. Echter zijn die groeicijfers van Zalm niet uit de lucht gegrepen aangezien ze door vele andere instituten en economen al reeds genoemd zijn.
Ze zijn door het CPB genoemd, een instituut waarvan bekend is dat zij vaker voorspellingen terug moeten nemen. Het blijven ook voorspellingen nietwaar. Maar zoals gezegd, ik hoop dat zij gelijk krijgen hierin.
quote:
Er zijn ook legio andere indicatoren die erop duiden....een in September met 2.5% gestegen huizenprijs bijvoorbeeld.
Met daarmee gepaard gaande leegstanden en executieverkopen, op zo'n moment is de stijging een weinig positieve indicator.
quote:
Bij de grote bedrijven gaan geen programma's nu van start. Er is van de week een onderzoek gepubliceerd waarin de vooruitzichten van veel topmannen stonden die iets van 60% van de Nederlandse werkgelegenheid onder zich hebben. Die gaven allemaal aan, op een enkele uitzondering na, dat ze nu weer (soms voorzichtig) gaan investeren en dat zij met toegenomen vertrouwen de toekomst ingaan. Dat zegt veel meer dan welke politicus dan ook.
Mee eens maar ook dat moet ik nog zien. In diezelfde week werden er saneringen aangekondigd.
quote:
Die berichten gaan noch goed noch slecht door een deur. Ze gaan over twee losse zaken.
Een kabinet schept uberhaupt geen banen. Nou ja....in de ambtenarij. Banen worden ENKEL EN ALLEEN door hard werken en ondernemerschap van de burgers geschapen. De overheid kan hoogstens bepaalde kaders hiervoor scheppen, meestal zijn het jammergenoeg belemmerende kaders. Gelukkig treedt de overheid de laatste jaren wat dat betreft meer naar de achtergrond.
Een kabinet is ook niet innovatief. Dat zijn wederom de burgers, wetenschappers en ondernemers.
Dit kabinet heeft aan die groepen meer ruimte gegeven door middel van bijvoorbeeld wet WALVIS (nog niet ingetreden) die de administratieve lasten moet gaan verlichten en door middel van allerlei maatregelen die ertoe bijdragen dat ons stelsel niet over enkele jaren onder zijn eigen gewicht zal bezwijken. Dat laatste neemt wat onzekerheid m.b.t. potentiele investeringen weg en is als zodanig een positief impuls voor ondernemerschap. Ondernemers streven over het algemeen naar het verlagen van onzekerheid.
En die in de laatste zin zit de crux. Nog altijd is er meer onzekerheid dan weggenomen kan worden. Kijk naar het zorgsysteem en de WIA bijvoorbeeld. Buiten dat schept het kabinet wel degelijk banen door - wat je zelf al aangeeft - de randvoorwaarden te scheppen.
quote:
Het staat regelmatig in de krant.
Je meent het
quote:
Waaruit is gebleken dat dat beleid ertoe leidde dat NL achteraan liep?
Gek, uit dezelfde kranten. Misschien lees je selectief?
quote:
Mijns inziens liep Nederland achter een aantal landen vanwege haar inflexibele en starre arbeidsstelsel en de buitensporige kosten die geleden moesten worden t.b.v. allerlei onderdelen van de verzorgingsstaat. Dat gaat goed in tijden van economische voorspoed maar wordt des te pijnlijker om te dragen in tijden dat het slechter gaat.
Het is niet vreemd dat pakweg een Verenigd Koninkrijk die een veel flexibeler systeem en meer marktwerking kent het juist goed (lees: beter) heeft gedaan dan Nederland en dat een Duitsland die een NOG minder flexibele systeem kent het NOG slechter dan Nederland deed.
Welja. Ondertussen zien we wel aan hoe Hoogervorst een duurder zorgsysteem oplevert (en dat bedoel ik niet direct voor de individu, ga het nieuwe declaratiesysteem eens na bijvoorbeeld), hoe de Geus de 'nieuwe' WAO onbereikbaar en tegelijkertijd veel duurder weet te maken en zo zijn er meer zaken die ook jij toch uit de krant meegepikt kan hebben.