|
Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | ||||
Auteur: |
|
|
Je onderschat volgens mij een beetje de kracht van religie en idealen, er worden zeker wel oorlogen gevoerd alleen maar om religie en idealen (kruistochten zijn hier een geod voorbeeld van). |
|
quote: Er zal in veel gevallen natuurlijk een overlappende motivatie zijn. De kruistochten zijn juist een mooi voorbeeld van landje-pik en zelfverrijking. De saracenen die toen verjaagd werden uit het heilige land, waren een welvarende cultuur. Bij plundering van deze heidenen viel er dus flink wat geld te halen! Kijk in alle gevallen naar de heersende klasse, die er beter van werd: edelen die plunderen in het heilige land. De paus die natuurlijk een deel hiervan opeist. De tempeliers, die dankzij de kruistochten zo'n machtige orde werden, dat zij haast machtiger werden dan de paus! Wat juist nooit onderschat moet worden, is het gemak waarmee de massa zich laat verleiden door het instrument religie om zich met oorlog bezig te houden! De massa handelt uit religieuze motieven. De heersende klassen uit overlappende motieven. Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote: deze is juist erg beargumenteerd allen kan je het gewoon niet hebben Je moeder. |
|
quote:Blah.. voordat de wetenschap op zoek gaat naar de verklaring van een verschijnsel moet het nog altijd eerst geconstateerd en erkend worden. quote:Nee, natuurlijk, het zou (in het genoemde voorbeeld) ook heel goed kunnen dat twee personen zich op hetzelfde moment zich hetzelfde verbeelden Ik ben het zonder meer met je eens dat bepaalde vormen van geloof, zoals bijvoorbeeld het ongegrond aannemen van uitspraken over een interpretatie van een opschrift van een uitspraak van een persoon of een situatie, uiterst schadelijk kunnen zijn in bepaalde situaties. Maar ik wil absoluut niet zo ver gaan dat alle vormen van geloof in die zin hetzelfde zijn en dus per definitie schadelijk. Geloof kan heel goed iets zijn wat je er zelf van maakt, en wellicht misleidt je jezelf ermee, maar zolang je er anderen niet mee lastig valt is daar toch niets mis mee? I'm not being rude. You're just insignificant. |
|
quote: Idealen zijn voor de massa, de ignorant, niet voor de leiders. Verontschuldig mij deze woorden even...lol "I think he looks like a bird who swallowed a plate, Mylord" |
|
quote:Als die leiders nou uit de massa komen... |
|
quote:Misschien een erg achterhaalde post, maar ik moest dit gewoon even vragen. Wat maakt jou dan precies een christen? Geloven (met een god en hiernamaals, waarvan er 100den zijn) onderscheiden elkaar door andere interpretaties van de bijbel er op na te houden. Dus als je zegt dat je de bijbel niets vind.. hoe verklaar je je christendom. Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
Orinbe Ik, Wil Schuurman |
|
LOOOOL!!!!!!! je moest em es op msn mee maken! Yooo snagger! |
|
quote:wat betekend dat?? Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen! |
|
da's gewoon een onzinnige uitspraak |
|
Schaffelaer: heb jij MSN of ICQ ofzo? 11.45: restate my assumptions |
|
quote: Je hebt niet goed geluisterd. De wetenschap ontkent verschijnselen niet, omdat ze ze niet kunnen verklaren, maar onderzoekt deze juist, om er een plausible verklaring achter te zoeken! Dit is 1 van de fundamentele verschillen tussen wetenschap en geloof en maakt wetenschap dan ook geen geloof (ook zo'n flutargument wat zo vaak gebezigd wordt, ik ruim hem zelf preventief uit de weg ). Dus jij hebt het over een bepaalde helende werking, die 2 mensen voelen. Ik ontken niet dat dat gebeurt. Ik zoek alleen naar een verklaring, die zinnig is en bewijsbaar. Dus niet naar een paranormaal verschijnsel als "magnetisatie". Het komt weer op hetzelfde neer: kritisch en logisch nadenken! quote: Waarom komt dat argument bij meerdere mensen toch steeds terug? Het is het meest belachelijke van allemaal! Bovendien een drogreden van de hoogste klasse. Je geeft zelf al aan dat je jezelf misleidt! Wat voor zelfbeeld ligt eraan ten grondslag, dat er met zelfmisleiding niets mis is, zolang anderen er geen last van hebben. Lees die zin nog maar eens over. Wat wil je nu? Wat? Je wilt zelfmisleiding? Je wilt stilstand? Of wil je een leven die in het teken staat van logica, rede, kritisch denken en: zelfverbetering en zelfontwikkeling? quote: Waarom wil je dat weten? Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote:Nou.... ook de wetenschap is een geloof hoor. De wetenschappelijke methode is gebaseerd op een abstractie (oorzaak --> gevolg nl.) en op inductie ('alle raven die we gezien hebben zijn zwart ' --> 'alle raven zijn zwart'). Wetenschap is hypothetiseren en vervolgens kijken of de werkelijkheid overeen komt met je hypothese. Een geloof dus; da's helemaal niet erg, het verklaart ook waarom vooruitgang mogelijk is (zo dacht men eeuwen dat Newton's bewegingsleer 'de manier' was om bewegende lichamen uit te leggen) maar een geloof blijft een geloof. Het heeft geen zaligmakende waarde en is al helemaal niet 'de waarheid'. Uiteindelijk is het enige dat het bestaan van wetenschap rechtvaardigt, het feit dat we er 'dingen mee kunnen doen'. |
|
quote: *zucht* toch weer iemand... Neen. Wetenschap probeert de werkelijkheid te beschrijven. Natuurkundige fenomenen worden door wiskundige formules beschreven, waardoor verschijnselen voorspeld kunnen worden. De goede wetenschapper stelt dus geen absolute waarheden! Dit is uiterst belangrijk en het verschil met geloof: het geloof vertelt jou, dat god bestaat en daar aan deze stelling mag niet getornd worden. Wat een wetenschapper doet, is zijn eigen theorieen proberen te falsifieren! Dus jou geval van de raven. Als je tot nu toe enkel zwarte raven bent tegengekomen, is dat een model om de waarheid te beschrijven. Wat de volgende stap is, is de zoektocht naar een raaf die niet zwart is! Zolang die niet gevonden wordt, is het model werkbaar. Wordt er een witte raaf gevonden, dan is het model verworpen. quote: Hoezo "zo dacht men"? dit slaat nergens op. Newton's bewegingsleer is een geniale methode in al zijn eenvoud om bewegingen van lichamen te beschrijven. Het is niet de werkelijkheid, het beschrijft de werkelijkheid. En als in extreme omstandigheden zijn leer niet meer opgaat, dan is daar zijn model verworpen, maar het is in vele gevallen werkbaar. Wist je, dat alle berekeningen van het apollo-project gedaan zijn met Newton's modellen? quote: Dat wetenschap niet "de waarheid" is, daar ben ik het volstrekt mee eens. Maar niemand heeft mij ook horen zeggen, dat wetenschap een vervanging is voor geloof. Dit is uiterst belangrijk. Geloof is verwerpbaar en behoeft geen vervanging. quote: Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Het feit dat we er "dingen mee kunnen doen" rechtvaardigt zijn bestaan. Doch tevens is het het ultieme instrument ons inzicht te geven in de wereld om ons heen. Eén van die inzichten is de nutteloosheid van het geloof. Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote:Maar wat is werkelijkheid? In de wetenschap worden er grenzen gesteld aan wat er 'mogelijk' zou zijn. En keer op keer worden die grenzen ook omver geworpen. Iedere keer opnieuw blijkt de werkelijkheid verder te reiken dan men ooit voor mogelijk gehouden had. Misschien worden bepaalde verschijnselen waarop geloven gebaseerd zijn in de toekomst ooit nog door de wetenschap uitgelegd. Maar wie ben jij om zeker te stellen dat dat zo is? Jij weet net zo min of dat zo gaat zijn als dat het wel een hogere macht kan zijn. quote:En wie is zichzelf dan aan het misleiden? [Dit bericht is gewijzigd door helmet op 16-08-2002 11:17] I'm not being rude. You're just insignificant. |
|
quote: Is het niet prachtig? quote: Laten we stellen dat dat gebeurt. Wat zegt de gelovige dan? Zegt hij: "haha, ik had lekker toch gelijk!" Dan zegt de wetenschapper: "Nee, want jij bent op de verkeerde manier op die veronderstelling gekomen" en daar zit 'm de kneep! Snap je nu dan misschien eindelijk wat ik bedoel met de verwerping van geloof? quote: Hier snap ik weer niks van. Wat is er zelfmisleidend aan, om een uitstekend bruikbaar model te gebruiken, waarvan je zelf in het achterhoofd houdt, dat enkele grondgedachten niet kloppen, maar er in dit geval niet toe doen. Een voorbeeld: Newton stelt, dat massa onafhankelijk is van snelheid. Einstein heeft dit verworpen en zegt dat massa toeneemt met de snelheid. Nu kan ik wel, als ik de kracht ga uitrekenen, die het kost om een trein tot een bepaalde versnelling te brengen, gaan meewegen dat de massa van die trein toeneemt, maar dat effect is zo klein, dat het in mijn berekening nooit terug te vinden zal zijn: het effect is op deze schaal verwaarloosbaar. Dat ik dit verdomme jou moet uitleggen. Jij hebt toch natuurkunde gehad op het gymnasium, of zat je achterin de klas te slapen? Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote:Wie zegt er in deze wat goed of fout is? In het hypothetische geval dat er een hogere macht is heeft die wetenschapper jarenlang onwetend en met de rug naar die hogere macht toe geleefd. Wie zegt dat dat niet fout is? Ik denk dat in deze de begrippen goed en fout uiterst relatief zijn. quote:Ja, maar jij gaat er van uit dat alle vormen van geloof gebaseerd zijn op het blindelings accepteren van feiten en ik zeg dat je niet alle geloven over een kam moet scheren, zelfs niet terwijl jouw punt opgaat voor de grootste geloven die we kennen in deze wereld. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat je op moet passen met het blindelings verwerpen van alle vormen van geloof. quote:Omdat je dan nooit volledig kunt zijn en je je dus afsluit voor mogelijke nieuwe inzichten. Zeker in dit specifieke voorbeeld van verloosbaarheid en significantie, aangezien de wetenschap in een dermate gevorderd stadium is momenteel dat de grote ontdekkingen zo klein zijn dat ze nauwelijks te bemerken zijn. quote:Nou... het was wel slaapverwekkend simpel allemaal I'm not being rude. You're just insignificant. |
|
quote:Je houding is wel enigszins pedant... maar dit terzijde. quote: Nu leg je denk ik het begrip 'geloof' verkeerd uit (veel christenen ook, trouwens). 'Geloof' vertelt helemaal niks: veel mensen die zeggen in g0D te 'geloven', bedoelen eigenlijk dat ze WETEN dat g0D bestaat (en hem over zich voelen waken en al die onzin). Maar goed, ik vind wetenschap in feite net zo relatief en arbitrair als geloof. Je kunt zeggen dat g0D een steen laat vallen, je kunt ook zeggen dat hij zich (idealiter) eenparig versneld richting de aarde beweegt met 9,81 meter per seconde kwadraat, beide zijn een 'beschrijving van de werkelijkheid' (ik prefereer persoonlijk 'beschrijving van wat er gebeurt') en beide gebruiken 2 verschillende methodes tot hetzelfde doel: verklaring. De goede wetenschapper gaat WEL uit van een absolute waarheid, nl. de onbewijsbare stelling dat het één het ander veroorzaakt; bovendien gelooft hij heilig in zijn methode van falsifieren. Ga nou niet als een zeloot de wetenschap verdedigen want die is net zo relatief als 'geloof'. Pragmatisch bekeken is wetenschap inderdaad 'werkbaar' maar het is niets meer dan dat: een stuk gereedschap. quote:Ik heb ook niet gezegd dat het de werkelijkheid was... quote:Als je stelt dat geloof verwerpbaar is, hecht je er teveel waarde aan denk ik. quote:Er zijn wel meer dingen die mij inzicht in de wereld om me heen geven, en die hebben niets met wetenschap te maken. Het 'ultieme instrument', heb je alle andere instrumenten uitgeprobeerd dan? |
|
quote: Die bok van je user-icon symboliseert je koppigheid, of niet? We hebben net gesteld en gedefinieerd, dat het geloof waar we het over hebben het blindelings aannemen van stelling is (geen feiten!) en dus zelfmisleiding is (wat jij nota bene zelf toegaf!) en vervolgens "moeten we het niet over 1 kam scheren" Waar slaat dat op? Je discussieert binnen een definitie en als je dat niet bevalt, stap je er weer buiten! Niet oppassen met verwerpen m'n naad! Geef dan eens 1 voorbeeld binnen de -ook door jou aanvankelijk gestelde- definitie, 1 waar geloof tot nieuwe inzichten leidt! En alvast dus nog maar verdomme: het geloof zelf en niet de eventuele normen en waarden er omheen die gepredikt worden. En ook niet weer aankomen met dat "gelukkiger voelen" bullshit verhaal, dat heb ik ook al vele malen verworpen en nog geen enkel weerwoord op gehad. Dan praten we weer verder. Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote: Gelijk heb je, een nogal slechte eigenschap van me... quote: Ik blijf bij mijn stelling, dat geloof en wetenschap ongelijk zijn. Mijns inziens blijft de bewijsvoering intact. quote: Dit snap ik niet. Verklaar je nader. quote: Het "ultieme" ja. Ultiem sluit het gebruik van andere instrumenten niet uit. Echter, welke andere instrumenten zijn er, om ons inzicht in de wereld om ons heen te verschaffen? Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote:Oh tuurlijk, er zijn uiteraard verschillen tussen het christelijk geloof in de wetenschap. Maar uit jouw overtuiging maak ik op dat jij zelf een heilig 'geloof' in de wetenschappelijke methode hebt. quote:Het 'verwerpen' van geloof zou niet aan de orde moeten zijn (ik neem aan dat we het hier over het geloof in god hebben). Technisch gesproken is het niet te verwerpen, immers, we hebben niet goed genoeg gekeken, toch? Dat g0D niet door ons gevonden is wil nog niet zeggen dat hij niet bestaat, wij zijn er gewoon niet receptief voor! Toch? Een socratische drogreden uiteraard (niet voor niets had Nietzsche een grote hekel aan de man). Geloven in god is pure particuliere speculatie, je kan net zo goed in stiekem op je plee masturberende eenhoorns geloven, waarom iets belachelijks verwerpen dat je technisch toch niet kan verwerpen? Ik zou er, als ik jou was, niet eens over in discussie gaan. quote:Dit bedoel ik dus; blijkbaar ben jij ervan overtuigd dat wetenschap de ultieme manier is om de werkelijkheid te bekijken en te beschrijven. Maar waarop baseer je die claim? Er zijn ontelbaar veel manieren om de wereld te ontrafelen, voor mijn part doe je het op één been staand in het bos gedurende dertig jaar... dat wetenschap een stuk gereedschap is dat we kunnen gebruiken, wil nog niet zeggen dat het de 'ultieme' manier is. Nietzsche bijvoorbeeld, toch iemand aan wiens perspectief ik zeer veel waarde hecht, was verre van wetenschappelijk.... Dus, waarop baseer jij die claim dat wetenschap de ULTIEME manier is om de wereld te bekijken? ULTIEM sluit nl. uit dat we ooit een nòg beter gereedschap zullen vinden. |
|
quote: Kijk, daar gaan we dus weer. Het is altijd het spelen met woordjes. Natuurlijk 'geloof' ik ook in dingen. Als ik fiets en ik moet remmen, heb ik het geloof dat die rem gaat remmen. Waarom? Omdat dat hij al talloze malen heeft gedaan. Het is empirisch vastgesteld. En natuurlijk 'geloof' ik in de wetenschap, maar dat is gebaseerd op een bepaald fundament, dat ongelijk is aan het 'geloof' dat we hier steeds verwerpen. Nogmaals: geloof is dogmatisch, wetenschap niet. quote: Dit gaat nogal de agnostische kant op. Eigenlijk is de term 'verwerping van geloof' niet goed. Het probleem is, dat de gelovige altijd doet alsof hij 'het eerste' was. Oftewel, een atheist moet hierop reageren. Daarom klinken uitdrukkingen als atheist en ongelovige zo slecht, ze stralen iets negatiefs uit, terwijl ze juist heel positief zijn! De gelovige dwingt de ongelovige zichzelf ongelovige te noemen. Eigenlijk zou dat omgedraaid moeten. quote: Kijk, hier is dus weer te falsifieren. Ik zoek een betere methode, maar die is nog niet gevonden. 30 jaar in het bos op 1 been... kom op man, geef me 1 argument hoe je denkt dat dat iets zinnigs oplevert. quote: Nietzsche was een filosoof en filosofie is ook een weteschap, hetzij geen exacte. Nietzsche heeft enige tijd een leerstoel in de filologie bekleed in Zwitserland. Dan kun je iemand voorzichtig wetenschappelijk noemen. quote: goed jongen, als jij steeds over dat ultiem woordje valt en wel vindt dat het woordje ultiem andere intrumenten uitsluit en ik niet, dan verander ik dat woordje ultiem toch even? ultiem = tot nu toe de beste Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote:Ah. Zoals jij erover praat zou ik het welhaast andersom willen stellen. Ik zie het zo: monotheïsme is dogmatisch; geloof is betekenisloos; wetenschap is overschat. quote: Niet mee eens; Nietzsche was idd filoloog en later 'denker'. Hij heeft altijd geageerd tegen de filosofie en ik zou hem eerder 'redenaar' willen noemen dan filosoof. Ook voldeden zijn boeken niet aan wat je normaliter 'filosofie' noemt. Natuurlijk, de valkuil is dat als je over filosofie schrijft, dat je dan automatisch aan het filosoferen bent (woordspelletjes....) maar een filosoof zou ik hem in ieder geval niet noemen. En filosofie vind ik ook geen wetenschap; er is geen experiment, geen hypothese, geen toetsing, geen falsifiering... en eigenlijk is er ook geen toepasbaarheid. Ik als Nietzsche-lezer en amateurfilosoof (hell... heb er nog een afstudeervak in gedaan) zou zelfs willen zeggen: 'philosophy is bunk'. quote:Doe d'r maar blasé over . Je begrijpt best wat ik bedoel. |
Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |