IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : piesgieatrie (psychiatrie tipok) Vorige pagina | Volgende pagina
Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 9:22 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

alles is de DSM is onderhevig aan mode en aan macht. Ik wil wel eens weten wat voor beeld je van die mensen krijgt als je de eigen theorieën er op los laat.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 06-08-2010 9:24 by Yirroth Profiel van Yirroth

Van de psych-prefixen, farmaceuten, patiënten of het hele zooitje?


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 9:25 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

quote:
Op 6 augustus 2010 9:24 schreef Yirroth het volgende:
Van de psych-prefixen, farmaceuten, patiënten of het hele zooitje?


nee de mensen die het bedenken zelf een diagnostisch onderzoek laten doen. Wedden dat je een dikke beerput open trekt?


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 06-08-2010 9:27 by Illusione (Speciaal lid) Profiel van Illusione

Iedereen heeft wel tot op zekere hoogte eigenschappen die binnen de DSM-IV te plaatsen zijn onder een stoornis. Het kantelpunt zit 'm natuurlijk in hoeverre die eigenschappen een verstorende factor in je leven zijn. Zo heb ik me laten vertellen door mensen die er verstand van hebben. Logisch toch.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 06-08-2010 9:29 by Yirroth Profiel van Yirroth

Dat denk ik wel. Zo zijn er ook psych-prefixen die homo- en overige parafiliën terug willen zien in DSM-IV.

Het komt eigenlijk weer neer dat zo'n beetje alles wat we kennen is gebaseerd op afspraken.

[edit]
Goed punt van die verstorende factor, maar ik heb het idee dat steeds meer mensen ver-/gestoord worden en dat het probleem niet bij de patiënten ligt, maar bij de maatschappij.

[Dit bericht is gewijzigd door Yirroth op 06-08-2010 9:32]


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 9:31 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

quote:
Op 6 augustus 2010 9:29 schreef Yirroth het volgende:
Dat denk ik wel. Zo zijn er ook psych-prefixen die homo- en overige parafiliën terug willen zien in DSM-IV.

Het komt eigenlijk weer neer dat zo'n beetje alles wat we kennen is gebaseerd op afspraken.


hulde777

ik ken een paar mensen die in de psychiatrie werken en die ssri's gebruiken. Dit zal nooit naar buiten komen. Waarom weet ik dit juist weer wel??

Je familie kun je toch niet negeren?


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 06-08-2010 9:35 by Yirroth Profiel van Yirroth

Er wordt ook beweerd dat de meeste mensen die psycho-wetenschap/therapie studeren eigenlijk bezig zijn met zelfonderzoek. Die Carl Jung-docu op de vorige pagina gaf ook aan dat Jung vooral bezig was met zelfonderzoek.

Een psycholoog waar ik eerder dit jaar bij ben geweest vertelde me dat psychologen hier in Nederland verplicht zijn zelf naar een psycholoog te gaan.


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 9:36 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

quote:
Suicide's been attempted; you're not alive if you meant it
And if you survive you'll be labeled demented
And sent to somewhere expensive
Where they'll keep you stable with narcotics
Strapped to a table in a place full of psychotics
Locked in a rubber room unable to bash your skull
Or hang yourself with a cable
It's ironic like a fable




IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 06-08-2010 9:40 by Yirroth Profiel van Yirroth

Waar haal je dat gedicht ineens vandaan?

Geen zelfmoordneigingen hier, omdat ik me al te goed bewust ben dat ik daar door de mensen om wie ik het meest geef mee tref.
Niet dat ik het erg zou vinden als ik in een permanente slaap val: geen verantwoordelijkheden, zorgen en ergernissen meer.


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 9:47 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

quote:
Op 6 augustus 2010 9:35 schreef Yirroth het volgende:
Er wordt ook beweerd dat de meeste mensen die psycho-wetenschap/therapie studeren eigenlijk bezig zijn met zelfonderzoek. Die Carl Jung-docu op de vorige pagina gaf ook aan dat Jung vooral bezig was met zelfonderzoek.

Een psycholoog waar ik eerder dit jaar bij ben geweest vertelde me dat psychologen hier in Nederland verplicht zijn zelf naar een psycholoog te gaan.


ja klopt. Ik heb ff geen bron, maar volgens mij komt in die doelgroep ook veel alcoholisme voor.

Die text haalde ik erbij omdat ik ff wil lachen. Soort van relativeren. Voor mij is het leven een aan een schakeling van door de mensen bedachte regels. Ik heb daar altijd veel last van gehad. Maar ik ben pas gaan leven toen ik door kreeg dat alles gewoon een grap is. Ik kan heel serieus overkomen maar iedereen, ook de mensen die het beste met mij voor hebben, praten geprogrammeerd.


"ik ga niet meer naar die therapie toe, je kunt daar helemaal niet parkeren"


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 06-08-2010 9:58 by Yirroth Profiel van Yirroth

Heh, zo kun je het ook bekijken. Ik begin me de laatste tijd steeds meer af te vragen waarom ik me aan afspraken zou moeten houden die anderen gemaakt hebben. Een beetje een "wetten zijn voor mensen die zich eraan houden"-idee.
Ik volg liever mijn eigen (eer)gevoel, hoewel dit ook wat problemen meeneemt:
1) het focussen op mijn gevoelens is wat mij terughoudt van mijn volledige potentie
2) op sommige punten gaat mijn persoonlijke "code" tegen wetten in en ik vrees dat dat me in aanraking met justitie kan laten komen


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 10:04 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

als je een overtuiging hebt en geloofd in wat je wil/doen kan je heel ver komen.


Jung is daar een voorbeeld van.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Yirroth
Usericon van Yirroth
Posted 06-08-2010 10:23 by Yirroth Profiel van Yirroth

Yup, mits je een duidelijk doel voor ogen hebt.


"Of course they're alive! You can't make music by hitting dead creatures!"


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 06-08-2010 12:00 by bastianus Profiel van bastianus

Volgens mij vallen alle mensen binnen de DSM-IV. Zijn gewoon karakertereigenschappen. Pas als je karaktereigenschappen je in de weg gaan zitten wordt het een psychiatrische stoornis.
B.v. als je veel behoefte hebt aan structuur en duidelijkheid is dat een karaktereigenschap, zit het je in de weg dan wordt het een stoornis binnen het autistisch spectrum. Ben je zwart-witdenker, dan is het een karaktereigenschap, zit het je in de weg dan bezit je borderline-kenmerken of iets anders bipolairs. Etc. etc.
Het probleem tegenwoordig is volgens mij dat je heel standaard moet zijn om in de maatschappij te functioneren, enige afwijking of eigenzinnigheid wordt steeds minder getolereerd. Eén van mijn lievelingsschrijvers, Jac. Gazenbeek, heeft het altijd over "de moderne confectiemens", iedereen is steeds "normaler" en meer hetzelfde.
Ik vind dat ze heden ten dage erg snel zijn met het drukken van stempeltjes op mensen, een druk kind is al snel een ADHD-er, en een begaafd kind kind als mijn dochter dat door al dat nadenken veel structuur nodig heeft (herkenbaar ja) worden al autistische kenmerken toegeschreven.
Maar dat komt ook doordat de maatschappij steeds minder kan met en snapt van mensen die minimaal afwijken van de standaard. Komt ook doordat iedereen maar geacht wordt als normale consument en werknemer te functioneren, voor de rest is eigenlijk nauwelijks aandacht. En bovendien is de DSM-IV ook wel handig om mensen zo snel mogelijk in de psychiatrie te krijgen (en er geld aan te verdienen) en daar de bijbehorende medicatie (industrie) bij te verschaffen. Het is heel simpel om iemand met een sterk karakter meteen een stoornis toe te schrijven.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


herrie
Usericon van herrie
Posted 06-08-2010 12:05 by herrie Profiel van herrie

quote:
Op 6 augustus 2010 9:22 schreef Black Jew het volgende:
alles is de DSM is onderhevig aan mode en aan macht. Ik wil wel eens weten wat voor beeld je van die mensen krijgt als je de eigen theorieën er op los laat.


idd heel triest de ontwikkeling van de dsm... ooit bedoeld als een soort leidraad (waar je ook alles van kunt vinden) en nu inmiddels bindend om zorg te krijgen (awbz, delen van de zorgverzekering). het meest trieste wat ik recent mee maak is dat de "GAF-score" een meetinstrument is geworden om te bepalen hoe fantastisch de hulpverlener/hulpverlening is geweest...

[Dit bericht is gewijzigd door herrie op 06-08-2010 12:05]


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 06-08-2010 12:16 by Illusione (Speciaal lid) Profiel van Illusione

Really ? Daar zie ik anders meer de ROM-trajecten in beeld komen met o.a. HONOS etc. Dat is in ieder geval de manier waarop landelijk de kwaliteitsmetingen worden opgezet nu. Alleen een GAF-score lijkt me daar absoluut niet afdoende voor.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


herrie
Usericon van herrie
Posted 06-08-2010 12:17 by herrie Profiel van herrie

nee, gaf-score is 1 van de "meetpunten"...


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 06-08-2010 12:19 by Illusione (Speciaal lid) Profiel van Illusione

Really ? Hmm. Die ben ik niet tegengekomen in de specificaties. Maar kan me wel voorstellen dat die in het ROM-traject worden meegenomen als puntje. Klein puntje dan.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 12:25 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

quote:
Op 6 augustus 2010 12:00 schreef bastianus het volgende:
Maar dat komt ook doordat de maatschappij steeds minder kan met en snapt van mensen die minimaal afwijken van de standaard. Komt ook doordat iedereen maar geacht wordt als normale consument en werknemer te functioneren, voor de rest is eigenlijk nauwelijks aandacht. En bovendien is de DSM-IV ook wel handig om mensen zo snel mogelijk in de psychiatrie te krijgen (en er geld aan te verdienen) en daar de bijbehorende medicatie (industrie) bij te verschaffen. Het is heel simpel om iemand met een sterk karakter meteen een stoornis toe te schrijven.


dat niet alleen. Je kan zelfs gezien worden als een bedreiging voor de gevestigde orde. mensen monddood maken bijv. of manipuleren, onder druk zetten. Dat zie ik veel. Ik ben daar nooit hard tegen in gegaan. Ik blijf gewoon staren. Oog contact houden tijdens het praten. Zolang ik niet agressief ben in mijn handelen kan niemand mij wat maken.

voor veel mensen zijn medicatie een soort nieuwe jezus.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 12:45 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

wel leuk trouwens...ik werk nu voor het zelfde systeem als wat mij probeerde te vormen. Nu ben ik er onderdeel van.

bij ons zit de keuken tegen over het mortuarium.


Geen grap


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 06-08-2010 13:10 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 6 augustus 2010 12:05 schreef herrie het volgende:
idd heel triest de ontwikkeling van de dsm... ooit bedoeld als een soort leidraad (waar je ook alles van kunt vinden) en nu inmiddels bindend om zorg te krijgen (awbz, delen van de zorgverzekering). het meest trieste wat ik recent mee maak is dat de "GAF-score" een meetinstrument is geworden om te bepalen hoe fantastisch de hulpverlener/hulpverlening is geweest...
Zoals BJ ook zegt, valt het mij ook op dat de DSM ontzettend aan mode onderhevig is. Toen ik begon in de zorg, jaar of tien terug, had iedereen met wat moeilijk gedrag ADHD of ADD. Nu hoor je ineens heel vaak de diagnose PDD-NOS of iets anders autistisch-achtigs.
Autisme is volgens mij momenteel een mode-verschijnsel. Onze gedragskundige komt net van school, die plaatst een cliënt van mij waarvan ik zeker weet dat ze manisch gedrag vertoont ook in de autistische hoek. Na een vergadering met haar is de gevleugelde uitspraak van mij en de collega's dan ook: "Zo, en wie is er nu weer autistisch geworden?"
Het jammere van dit alles, is dat de DSM ook gebruikt wordt inderdaad om extra zorg in te kopen met het budget dat je met je stempeltje krijgt. Waardoor mensen met bepaald gedrag ook de bijbehorende benadering krijgen volgens het boekje, hetgeen lang niet altijd goed uitpakt. Veel autisten heb ik door een structuurbenadering alleen maar dieper autistisch zien worden. Het blijven ook nog mensen natuurlijk.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 06-08-2010 13:25 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

De DSM is dan toch niet modegevoelig, maar de mensen die het gebruiken? Het is maar een model, hè, die doen zelf helemaal niks. Het is aan de mensen die het gebruiken er verantwoord mee om te gaan en te weten wat de beperkingen* zijn.

*van het model

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 06-08-2010 13:26]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 13:37 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

quote:
Op 6 augustus 2010 13:25 schreef ZelThoR het volgende:
De DSM is dan toch niet modegevoelig, maar de mensen die het gebruiken? Het is maar een model, hè, die doen zelf helemaal niks. Het is aan de mensen die het gebruiken er verantwoord mee om te gaan en te weten wat de beperkingen* zijn.

*van het model


Pas dit eens toe op de bijbel..dat werkt niet want het is onderhevig aan interpretatie.

De dsm word ook steeds vernieuwd trouwens.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 06-08-2010 13:37 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 6 augustus 2010 13:25 schreef ZelThoR het volgende:
De DSM is dan toch niet modegevoelig, maar de mensen die het gebruiken? Het is maar een model, hè, die doen zelf helemaal niks. Het is aan de mensen die het gebruiken er verantwoord mee om te gaan en te weten wat de beperkingen* zijn.

*van het model
Klopt.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 06-08-2010 13:43 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

vertekend waazrnemings syndroom staat er nog niet in denk ik. Of is er onlangs weer een nieuwe verschenen?>


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen