IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Auteur:
Topic : Kraken dus. (deeltje 4 alweer.) Vorige pagina | Volgende pagina
Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 08-01-2010 13:13 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 12:37 schreef Mottighaerd het volgende:
Wij gaan hopelijk over een maand of 2/3 anti-kraak.


Ik zou me doodschamen als ik je zou kennen.

En er nog trots op zijn ook


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 08-01-2010 13:19 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Gaat weer de goede kant op dit topic :').


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 08-01-2010 13:19 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 8 januari 2010 12:37 schreef Mottighaerd het volgende:
Wij gaan hopelijk over een maand of 2/3 anti-kraak.


quote:
Op 8 januari 2010 13:13 schreef Argus het volgende:
Ik zou me doodschamen als ik je zou kennen.

En er nog trots op zijn ook


Want? Wat is er met anti-kraak nu weer mis?


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


kaliumhyperoxide
Usericon van kaliumhyperoxide
Posted 08-01-2010 13:22 by kaliumhyperoxide Wijzig reactieProfiel van kaliumhyperoxideQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/kaliumhyperoxid

Met de beheerders over het algemeen best wat, maar met de anti-krakers zelf helemaal niets


One facebook to find them all, and in the darkness bind them...


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-01-2010 13:26 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 januari 2010 13:13 schreef Argus het volgende:
Ik zou me doodschamen als ik je zou kennen.

En er nog trots op zijn ook

daar hoef je haar niet voor te kennen hoor.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 08-01-2010 13:32 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 13:13 schreef Argus het volgende:
Ik zou me doodschamen als ik je zou kennen.

En er nog trots op zijn ook


Ik kan erover meepraten. Sinds een paar maanden zitten twee vrienden van me in een anti-kraak woning. Ik durf nu niet meer met ze gezien worden als ik uitga. Meestal verzin ik excuses als ze vragen of ik een biertje ga drinken. 'Ja ik ben ziek' of 'moet nog een essay schrijven'. Het ergste was toen ik met een meisje aan het flirten was in een bar en één van de vrienden langskwam en zei 'ik ga terug naar m'n anti-kraakwoning, zie je morgen!'. Vanzelfsprekend probeerde ik een excuses richting mijn gesprekspartner te mompelen, maar deze was direct al na het woord 'anti' uit mijn gezelschap vertrokken. Sindsdien heb ik nog maar sporadisch contact. Goed voorbeeld hoe anti-kraak vriendschappen kapot maakt.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 08-01-2010 13:33 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com



http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-01-2010 13:35 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

hehehe


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 08-01-2010 13:53 by Mottighaerd Wijzig reactieProfiel van MottighaerdQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/flepmelg


Leuke ophef weer. Ik zou zeggen, kom eens een tijdje in het krot wonen waar wij nu zitten Argus, die staat binnenkort vrij!


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 08-01-2010 14:01 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 12:50 schreef kaliumhyperoxide het volgende:
Mee eens. Alleen wordt het vaak gezegd/geroepen om de beschuldiging te keren dat krakers profiteurs en luie aarschen zijn. Zodat dat een beetje in balans blijft

pro·fi·teur de; m,v -s iem die op minder nette manier ergens van profiteert
Vind ik best een gepaste term.

Het feit dat het blijkbaar grotendeels internationale studenten en werkenden betreft, ondermijnt m.i. een groot aantal pro-kraak argumenten.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 08-01-2010 14:13 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 8 januari 2010 12:45 schreef kaliumhyperoxide het volgende:
Ik snap niet wat je niet snapt


Het aantal kraakpanden in Amsterdam is gedaald tot twee tot driehonderd.

De titel... lijkt mij niet echt een goede nederlandsche zin.. Snappie?


Boeiender


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 08-01-2010 14:18 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 14:13 schreef MR. N het volgende:
Het aantal kraakpanden in Amsterdam is gedaald tot twee tot driehonderd.

De titel... lijkt mij niet echt een goede nederlandsche zin.. Snappie?

Het is niet de titel. Het is geen mooie Nederlands zin, maar behalve dat er 'twee-' moest staan is het volgens mij niet fout.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 08-01-2010 14:43 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 13:19 schreef Gemene Lepel het volgende:
Gaat weer de goede kant op dit topic :').


Het was veel te rusig


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 08-01-2010 14:44 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 8 januari 2010 14:18 schreef ZelThoR het volgende:
Het is niet de titel. Het is geen mooie Nederlands zin, maar behalve dat er 'twee-' moest staan is het volgens mij niet fout.


Dus iets kan afgenomen zijn tot een- tot tweeduizend? Vind het gewoon een kromme zin die niet duidelijk is.... Beter hadden ze er neer kunnen zetten "is afgenomen tot circa...".


Boeiender


Goremonger
Usericon van Goremonger
Posted 08-01-2010 14:44 by Goremonger Wijzig reactieProfiel van GoremongerQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 14:43 schreef Argus het volgende:
Het was veel te rusig
even rustig met mottighje, anus.
gr, mental


kaliumhyperoxide
Usericon van kaliumhyperoxide
Posted 08-01-2010 14:48 by kaliumhyperoxide Wijzig reactieProfiel van kaliumhyperoxideQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/kaliumhyperoxid

quote:
Op 8 januari 2010 14:13 schreef MR. N het volgende:
Het aantal kraakpanden in Amsterdam is gedaald tot twee tot driehonderd.

De titel... lijkt mij niet echt een goede nederlandsche zin.. Snappie?


snap·pen snapte, h gesnapt 1 begrijpen

be·grij·pen -greep, h -grepen 1 met het verstand vatten, doorzien

Jij begreep dat best.


One facebook to find them all, and in the darkness bind them...


Goremonger
Usericon van Goremonger
Posted 08-01-2010 14:48 by Goremonger Wijzig reactieProfiel van GoremongerQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 14:43 schreef Argus het volgende:
Het was veel te rusig
zit je weer op je werk te zmen, jenje? tsssssk!


kaliumhyperoxide
Usericon van kaliumhyperoxide
Posted 08-01-2010 14:50 by kaliumhyperoxide Wijzig reactieProfiel van kaliumhyperoxideQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/kaliumhyperoxid

quote:
Op 8 januari 2010 14:01 schreef Jelle het volgende:
Het feit dat het blijkbaar grotendeels internationale studenten en werkenden betreft, ondermijnt m.i. een groot aantal pro-kraak argumenten.

Waar blijkt dat uit?

...en dan nog?


One facebook to find them all, and in the darkness bind them...


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 08-01-2010 15:27 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2010 14:44 schreef MR. N het volgende:
Dus iets kan afgenomen zijn tot een- tot tweeduizend? Vind het gewoon een kromme zin die niet duidelijk is.... Beter hadden ze er neer kunnen zetten "is afgenomen tot circa...".


Volgens mij kun je dat gewoon zo zeggen, maar inderdaad;
quote:
het is geen mooie Nederlandse zin...



Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 03-02-2010 11:22 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Interessant: http://www.geenstijl.nl/archives/images/krakenanno2009.pdf

Samenvatting en conclusie (KSU = krakerspreekuur);

In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar kraken zoals dat tegenwoordig in Amsterdam gebeurt. Dit onderzoek is van belang omdat de discussie over kraken in woelig water is terecht gekomen en een verbod van kraken anstaande is. De afgelopen drie jaar heeft een beperkt aantal gebeurtenissen de beeldvorming rond kraken sterk beïnvloed. Volgens sommigen zou sprake zijn van een verharding van de kraakbeweging, maar door anderen wordt dat ontkend. Dit onderzoek heeft niet het doel die gebeurtenissen te analyseren en aan te wijzen wie gelijk heeft. We beschrijven wat hedendaags kraken in de hoofdstad inhoudt en daarmee schetsen we ook de context van het verschijnsel. Dat is nodig, omdat meningen en beslissingen vragen om onderbouwing met feiten en om inzicht in de materie. Het onderzoek is gebaseerd op (1) langdurig veldwerk van twee onderzoekers in de Amsterdamse kraakscene; (2) zeventien open interviews met krakers, politie, OM en gemeente; (3) analyse van politiedossiers en (4) bestudering van literatuur.

Wat is kraken in Amsterdam anno 2009? Wat gebeurt er, waarom gebeurt dat zo? Wie doen dat, met welke redenen?
Kraken is controversieel. Dat blijkt uit de berichtgeving over de incidenten, maar eigenlijk is dat al veel langer zo. Krakers wonen zonder toestemming in het eigendom van anderen en kunnen daar zelfs rechten aan ontlenen. Ze nemen deel aan acties, die soms tot heftige confrontaties met de politie leiden en de overheid veel geld kosten. Toch genieten krakers ook sympathie, vooral omdat ze woningnood en leegstand aan de kaak stellen. Dit betekent dat er meerdere partijen zijn die op verschillende manieren met het verschijnsel te maken hebben en het vanuit een eigen perspectief bezien. Wij besteden, met een insteek die we aan Culturele Criminologie ontlenen, aandacht aan deze diversiteit omdat een goed begrip van het verschijnsel anders niet mogelijk is.

Twee centrale activiteiten keren steeds terug: kraken en ontruimen. Kraken gebeurt in de meeste gevallen volgens een vast stramien. Er is een handleiding en tijdens kraakspreekuren (KSU’s), die op verschillende plaatsen in de stad worden gehouden, worden aspirant krakers hierover geïnformeerd. Het kraken van een woning heeft een ritueel karakter, met een geheime voorbereiding en uitvoering door een anonieme groep die functionele afspraken heeft gemaakt. Kraken voltrekt zich in de regel zonder veel ophef, al kan het gevaarlijk zijn wanneer knokploegen de kraak ongedaan willen maken. Het kraken van een woning gebeurt in Amsterdam vele tientallen keren per jaar.

Ontruimen is een ander verhaal. Vroeg of laat moeten krakers de woning verlaten. Dat weten ze, maar soms zijn ze het daar niet mee eens. In bepaalde ‘principepanden’ bieden krakers verzet, omdat er volgens hen iets met het pand, de eigenaar of de procedure niet in orde is. Hoewel de overheid bepaalt wanneer er ontruimd wordt en de politie deze ontruimingen uitvoert, gebruiken krakers ontruimingen van deze specifieke panden om hun zaak te bepleiten. Er worden dan mensen opgetrommeld, de panden worden gebarricadeerd en het kan tot een heftig treffen komen. Als het gaat om aandacht vragen voor hun zaak, zijn daarom ontruimingen voor krakers belangrijker dan kraakacties. De kosten die gemaakt moeten worden als een grote politiemacht op de been wordt gebracht, de vernielingen aan panden en de soms gevaarlijke situaties, leiden ertoe dat ontruimingen juist afkeuring van andere partijen genereren. Hier komt de controverse dus veel duidelijker aan het licht dan bij kraken. Tegelijkertijd moet worden opgemerkt dat zulke confrontaties nu veel minder voorkomen dan de afgelopen decennia, en dat ook het geweld dat wordt gebruikt sterk is teruggelopen. Dit is deels toe te schrijven aan de de-escalerende manier van optreden van de politie. In dit licht bezien kan niet van een verharding van de huidige kraakscene worden gesproken.

Mede vanwege wat zich in de jaren ’80 afspeelde, bestaat het idee dat de kraakbeweging een hechte organisatie is. Het onderzoek levert een ander beeld op. Het gaat om een verzameling mensen die met elkaar samenwerken bij een aantal specifieke bezigheden, het kraken van woningen voorop. De beweging kent een beperkt aantal locaties met een eigen signatuur die als sociale knooppunten fungeren en geworteld zijn in de buurt waar ze staan. Daar worden de KSU’s gehouden, maar er zijn ook volkskeukens en er worden andere sociale en culturele activiteiten georganiseerd.

De kraakbeweging is beperkt van omvang. Minder leegstand en introductie van antikraakbureaus hebben aan krimp van de scene bijgedragen. De meeste respondenten gaan uit van enige honderden ‘echte’ krakers nu in Amsterdam. Samen met anderen die actief zijn in de scene en die kunnen komen opdagen bij kraakacties vormen zij een verzameling van vermoedelijk niet meer dan 1.500 personen.

Krakers vormen niet een homogene groep, personen van allerlei pluimage vinden onderdak in de kraakscene. Hoewel er voortdurend mensen bijkomen en weggaan, is het niet een louter vrijblijvende verzameling. Wat krakers bindt zijn niet regels of structuren, maar eerder activiteiten, ervaringen en opvattingen.

Kraken en ontruimen zijn activiteiten die samenwerking noodzakelijk maken. Krakers hebben elkaar nodig en daarom is wederkerigheid belangrijk. Dit wordt niet expliciet gemaakt, maar dienst en wederdienst vormen de smeerolie van de kraakbeweging. Van krakers die een woning willen, wordt verlangd dat ze een bijdrage leveren voordat ze geholpen worden. Vooral voor buitenlanders werpt dat een drempel op.

Gevaar en geweld spelen van oudsher een belangrijke rol in de kraakbeweging. Krakers kunnen ten overstaan van knokploegen in gevaar verkeren en in confrontaties met de politie vallen klappen. Dit soort heikele ervaringen ten overstaan van een vijand bindt krakers en in de afgelopen decennia maakte deze groepsdynamica de beweging sterk. Vooral botsingen met de politie komen de laatste jaren echter veel minder voor. Alle negatieve berichten over verharding ten spijt, moet worden vastgesteld dat krakers nu weinig geweld gebruiken. De kraakbeweging is gepacificeerd.

Tegenwoordig zijn veel krakers minder geïnvolveerd in de beweging. Anders dan in de jaren ’80, heeft het merendeel van de Nederlandse krakers een baan of volgt een studie. Persoonlijke afwegingen resulteren in verminderde inzet voor kraakacties. Een krimp van de kraakbeweging is daarom vooral ook het gevolg van individuele beslissingen in een tijdsgewricht met een andere sociaal-economische constellatie.

Buitenlanders zijn er steeds geweest binnen de Amsterdamse kraakbeweging. De stad heeft aantrekkingskracht op jonge buitenlandse krakers, onder andere vanwege beschikbare drugs, maar ook omdat kraakpanden goedkope logeeradressen bieden. Binnen dit onderzoek zijn vooral Italianen, Spanjaarden en Polen als buitenlandse krakers in beeld gekomen. Vooral de buitenlanders die kort in de stad blijven krijgen niet gemakkelijk toegang tot de Nederlandse kraakbeweging. Zij vinden misschien wel een logeeradres, maar zelf kraken is niet eenvoudig want de KSU’s verlangen een participatie die zij moeilijk kunnen bieden.

Niet alle buitenlanders hebben ervaring met kraken in eigen land. De Zuid-Europeanen weten van de kraakscene in hun thuisland dat deze illegaal is, zich kenmerkt door harde acties en links heeft met locale drugshandel. Deze krakers zijn gewend aan hard optreden van de politie en hebben een heel ander beeld van deze partij dan Nederlandse krakers. De groep van de Polen kenmerkt zich door zelfredzaamheid en een sterk arbeidsethos. Ze komen om te werken en opereren deels los van de KSU’s, waardoor verlangde participatie voor hun geen beletsel is om te kraken.

Wanneer we kraken in Amsterdam anno 2009 in een bredere context plaatsen, dan vallen enkele dingen op. Een internationale vergelijking laat zien dat de vorm en aanpak van het verschijnsel kraken in andere landen, waar kraken is verboden, meer verbonden is met geweld en illegaliteit. Een vergelijking in de tijd met de beweging uit de afgelopen decennia brengt naar voren dat tegenwoordig veel minder sprake is van geweld en ernstige confrontaties.






Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 03-02-2010 11:30 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Dikke p30p. Uit andere onderzoeken en rapporten blijkt juist dat krakers steeds gewelddadiger worden. En al was het waar dat geweld afneemt dan nog komt er buitensporig veel geweld bij 'kraakactiviteiten' kijken.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 03-02-2010 12:23 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Die veldslagen op die oude beelden van decennia geleden heb ik anders al jaren niet meer gezien, wel dat men de toegang tot panden met oa boobytraps probeert te verhinderen.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 03-02-2010 12:44 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

quote:
Op 3 februari 2010 11:30 schreef kwelgeest het volgende:
Uit andere onderzoeken en rapporten
welke?


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 03-02-2010 21:46 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 04-02-2010 11:13 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Het stuk hierboven gaat over Amsterdam. Niet kraken in het algemeen. Bij Amsterdam over kraken krijg ik sowieso een beetje een "Wij van WcEend..." gevoel.
Maar ik zal eens kijken of ik nog iets kan vinden. Gezien ik ook redelijk wat opinie en nieuws niet on-line lees.
In het rapport "Polarisatie en radicalisering in Nederland.
Een verkenning van de stand van zaken in 2009" staat:


Het is de vraag in hoeverre de recente geweldsincidenten rond krakers moeten worden
toegeschreven aan een actieve kraakbeweging, dan wel aan activisten die kraken.
Het laatste lijkt het geval. Hiervoor bestaat een aantal aanwijzingen. De eerste
aanwijzing is de beperkte omvang van de huidige kraakbeweging. In de tweede
plaats moet de internationalisering van de populatie van actieve krakers in dit licht
bezien worden. Op zichzelf zijn internationale verbanden binnen de kraakbeweging
niet nieuw. Wel is op het ogenblik de ontwikkeling zichtbaar dat (individuele) krakers
uit Italië, Duitsland, Polen, Tsjechië en andere landen binnen de Europese Unie waar
kraken verboden is naar Nederland komen.493 Deze ‘vakantiekrakers’ zoeken contact
met krakers in Nederlandse steden en opereren minder vanuit (klassieke) ideologische
motieven dan uit de behoefte aan verzet en militante actie. In eigen land hebben
zij genoegzaam ervaring opgedaan met c.q. in harde, gewelddadige confrontaties
met de politie, dan wel met particuliere huiseigenaren.494 Hiermee hangt de derde
aanwijzing samen: de zichtbare verharding van de wijze waarop krakers zich in de
publieke ruimte manifesteren, zoals blijkt uit het strijdtoneel dat diverse ontruimingen
van kraakpanden de afgelopen twee jaar te zien hebben gegeven. Deze verharding
staat niet in de sleutel van politieke radicalisering.


Valt mee indd.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen