quote:
Op 6 september 2010 11:52 schreef M. het volgende:
Ik heb voorlopig geen enkele behoefte om naar India te gaan (I.N.D.I.A.: I Never Do It Again, zoals een fietsreiziger schreef), veel en veel en VEEL te veel mensen, levensgevaarlijk verkeer, afschuwelijk kabaal, smerige rotzooi overal en schrijnende armoe. Dat is mijn beeld in ieder geval en jouw relaas bevestigt dat .
Maar je reisbeleving lijkt me wel sterk afhankelijk van je vervoersmiddel. Jij bent wezen backpacken, niet? Waarschijnlijk rondgereden in een auto of met de trein/taxi e.d. heen en weer gereisd (of zelfs binnenlandse vluchten gemaakt). Dan blijf je volgens mij vooral in en om steden met af en toe een uitstapje in een National Park of zo, zit ik er ver naast?
Als je (sorry, paradepaardje) een land doorfietst doe je juist zoveel mogelijk je best om uit die steden weg te blijven (ik wel althans) en dan wordt het qua toerisme en cultuurbeleving wel een ander verhaal.
Dat is altijd wel mooi ja, dat verschil in beleving. Volgend jaar naar Amerika. Al die mensen die dan tegen me aan beginnen te praten over New York en Chicago en San Francisco en weet ik wat al niet… wat mij betreft een verspilling van tijd haha. Steden zijn toch overal hetzelfde. Van die mensen die de oceaan over gaan vliegen en dan lekker in een vreemde stad gaan winkelen, daar snap ik niks van . Voor mij 10 weken bijna alleen maar afgelegen natuurgebied, hopelijk! Niet-begrijpende blikken zijn dan altijd mijn deel :’).
Ik ben inderdaad wezen backpacken, en zoals je zelf al zegt ben ik grotendeels afhankelijk geweest van openbaar vervoer (trein, bus, vliegtuig). Paar keer brommertjes gehuurd om wat te kunnen cruisen in de omgeving, en ik heb één keer een motor gehuurd gewoon om er een punt van te maken, een extreem overdreven en ontzettend lawaaierig choppertje met een tank van chroom, geniale shit. Dat was wel in de omgeving van Manali, Noord-India, op een plek waar het qua verkeer vrij rustig was. In steden is het inderdaad niet te doen, daarbuiten is het vrij eenvoudig navigeren, vooral omdat er vaak maar één weg is zonder al te veel zijstraatjes waar allemaal shit aan de hand is.
De ervaring leert inderdaad wel dat het in een land als India aanzienlijk hinderlijker wordt naarmate er meer mensen in een stad wonen. Dieptepunten zijn wat dat betreft Hyderabad met 6,3 miljoen inwoners en Delhi met 13 miljoen inwoners, alleen Mumbai viel bij nader inzien wel mee qua hinderlijkheid, hoewel zo'n grote stad aan mij inderdaad eigenlijk ook niet zo besteed is. Sommige miljoenensteden - niet per sé in India - zijn geinig voor een paar dagen, maar vaak vind ik dat de wat kleinere plaatsjes eigenlijk zonder uitzondering het leukste zijn, vooral omdat het er stukken rustiger aan toe gaat en je niet steeds zo'n opgejaagd gevoel krijgt, iets wat overigens voornamelijk geldt in relatief arme gebieden waar je er écht uit springt als blanke toerist met een niet onaardig centje op zak.
Volgende keer dat ik écht lang op reis ga (over een jaartje of twee, drie, na het afronden van m'n studie en een flink aantal maanden fulltime werk, wil ik eigenlijk een maand of 8-12 weg) denk ik dat ik gewoon een tweedehands motor koop ergens (zorg ik dat ik tegen die tijd mijn motorrijbewijs heb, want die had ik in India nog niet toen ik die chopper huurde :') ) en op eigen houtje wat rond ga cruisen, dat scheelt je afgezien van onderhoud op een bepaalde manier een hoop stress en levert je een hoop vrijheid op, ook weleens cool om het op die manier te doen.
[Dit bericht is gewijzigd door nuclearwarfare op 06-09-2010 12:21]