bastianus |
|
|
|
|
Posted 29-03-2011 11:14 by bastianus |
|
|
quote: POLL: Symboliek hoofddoek verandert
BREDA - Een halve eeuw geleden was de hoofddoek in Nederland nog een alledaags kledingstuk, nu hangt er een sfeer van onuitgesproken argwaan omheen: onderschrijf je wel de waarden van onze samenleving? ' Aan het hoofddoekje wordt in de loop van de tijd steeds een andere betekenis gegeven', signaleert islamdeskundige Maurits Berger vandaag op 'Nationale Hoofddoekjesdag'.
Eerst was het een heel gewoon kledingstuk, later werd het een uiting van religie, vervolgens een symbool van onderdrukking of zelfs een eerste signaal van radicalisering.
Dat 'gezeur' was voor Ward Schepman precies de reden een hoofddoekjesdag uit te roepen.
"Aan de hoofddoek wordt veel te veel opgehangen', vindt hij. 'Mijn oma was katholiek en liep altijd met een hoofddoekje. En ik heb niet de indruk dat die glimlachende caissières bij de Albert Heijn onderdrukt worden.' Gisteren nog moest het rooms-katholieke Don Bosco College in Volendam aan de rechter uitleggen waarom de leerlinge Imane Mahssan geen hoofddoek mag dragen.
Hoofddoekje
Maar wanneer begon de Nederlandse strijd om het hoofddoekje eigenlijk? Maurits Berger, in Leiden hoogleraar islam in West Europa, en ook Herman Beck, hoogleraar godsdienstwetenschap in Tilburg, wijzen beiden op de Alphense hoofddoekjeszaak, begin jaren tachtig. Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn verbood twee Marokkaanse meisjes op school een hoofddoek te dragen, maar trok dat besluit uiteindelijk weer in.
Probleem
Maar door de overstelpende media-aandacht en discussie rond deze zaak ging er een knop om in de samenleving. Beck: "Sinds die tijd wordt het hoofddoekje als probleem gezien'. De probleemgedachte werd volgens Berger sterker naarmate het aantal hoofddoekjes in het straatbeeld toenam. "Op een gegeven moment is er een kritische massa en denken mensen: dat zijn er wel heel veel.'
Islam
Daar komt bij dat met de val van de Berlijnse Muur (1989) niet langer het communisme, maar de islam de vijand van het Westen werd, waardoor met de minaret ook het hoofddoekje sterker als bedreiging werd gezien, zegt Beck. "En toen kwamen de aanslagen van 11 september 2001 en daar overheen de moord op Theo van Gogh, waardoor steeds meer het gevoel ontstond dat de islam een gewelddadige godsdienst is', zegt Berger. "En het hoofddoekje is daar de exponent van." Intussen blijft de betekenis van de hoofddoek in Nederland zich maar ontwikkelen.
Beck verwacht dat Nederlandse moslima's steeds bewuster kiezen voor de hoofddoek. "Ze willen daarmee heel expliciet hun religieuze identiteit weergeven. Hoe meer Nederland daar een probleem van maakt, hoe meer ze daaraan hechten." De strijd tegen hoofddoekjes, zoals door PVV-leider Geert Wilders en zijn 'kopvoddentaks', levert volgens beide hoogleraren dus alleen maar een tegengesteld effect op.
Wilders
Berger: "Door Wilders kwamen er juist meer hoofddoekjes. Het is bijna geuzengedrag: jij bent tegen de hoofddoek? Dan gaan wij die dragen. Wilders draagt bij aan de islamisering van Nederland, absoluut."
Vooral die laatste alinea. Mijn oma draagt trouwens ook vaak een hoofddoekje als ze naar buiten gaat.
Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.
|