IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Motorbendes, liquidaties, Holleeder, ontvoeringen, afpersingen, intimidaties [nieuwstopic] Vorige pagina | Volgende pagina
Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 29-12-2012 4:24 by Lijdend Voorwerp Profiel van Lijdend Voorwerp

Activist vreest voor einde vrij internet

Het vrije en open internet heeft wellicht zijn langste tijd gehad. Daarvoor vreest een van de oprichters van een Franse burgerrechtenorganisatie. Het gevaar komt volgens hem van meerdere kanten, waaronder internetproviders en de entertainmentindustrie.

Mede-oprichter Jérémie Zimmermann van de invloedrijke Franse burgerrechtenorganisatie La Quadrature Du Net vreest dat het vrije, open en gedecentraliseerde internet geen lange toekomst beschoren is. Dat zegt hij in een interview met Tweakers op de CCC-beveiligingsconferentie in Hamburg. "We nemen het vrije internet voor lief", zegt Zimmermann, "maar misschien is dat binnenkort voorbij."

Volgens Zimmermann wordt er vanaf meerdere kanten geprobeerd om de vrijheid op internet in te perken. "Bijvoorbeeld de telecomproviders, die onder het mom van nieuwe verdienmodellen kunstmatige schaarste willen introduceren." In Nederland probeerde KPN dat: de provider wilde klanten extra laten betalen voor diensten als WhatsApp. Uiteindelijk stak de wetgever daar een stokje voor, door de netneutraliteit-wetgeving in te voeren die providers verbiedt diensten te blokkeren of te belemmeren. Zimmermann noemt die wetgeving een sterk signaal.

Zimmermann ergert zich aan het feit dat Eurocommissaris Neelie Kroes nog geen aanleiding ziet om in de Europese Unie regels voor netneutraliteit in te voeren; volgens haar is dat niet nodig. Gebruikers zouden namelijk 'met hun voeten' kunnen stemmen en een andere provider zoeken als een provider diensten blokkeert of apart in rekening brengt. Zimmermann noemt dat onzin. "Een op de vijf Europeanen kan maar voor één internetprovider kiezen." "Kroes beloofde bij haar aantreden maatregelen te nemen", beweert hij bovendien. Dat ze dat niet heeft gedaan, noemt hij 'pseudo-liberalisme' en niet goed te praten.

Een ander gevaar is volgens Zimmermann de lobby vanuit de entertainmentindustrie bij de overheid om maatregelen tegen auteursrechtschending te nemen. Dat zou volgens hem kunnen betekenen dat de internetverbindingen van gebruikers worden gemonitord. Het ACTA-verdrag had daar volgens critici mogelijk toe kunnen leiden, maar dat verdrag is in ieder geval binnen de Europese Unie van de baan. "Dat is een overwinning", zegt Zimmermann. "Maar het is maar één overwinning. We moeten daar nu op voortbouwen." Volgens Zimmermann kunnen nieuwe vrijhandelsverdragen tussen de Verenigde Staten en Europa en tussen Canada en Europa worden gebruikt om nieuwe copyightmaatregelen in te voeren.

Het ACTA-verdrag was formeel een handelsverdrag, maar volgens critici perkte het verdrag de burgerrechten in. Tijdens de onderhandelingen over het verdrag, die tot ergernis van die critici achter gesloten deuren plaatsvonden, zou zelfs zijn gesproken over het invoeren van three strikes-wetgeving, hoewel dat formeel altijd is ontkend. Dergelijke wetgeving zorgt ervoor dat wie na twee waarschuwingen doorgaat met downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal, kan worden afgesloten van internet. Tot slot is er volgens Zimmermann het gevaar van censuur, vooral in landen als China en Iran.

Zimmermann is genuanceerd over recente voorstellen van het Nederlandse kabinet om het hacken van verdachten van bepaalde zware misdrijven mogelijk te maken. "Ik ben niet bekend met de tekst van de Nederlandse wet. Maar in sommige gevallen, onder streng toezicht van de rechter, kan het hacken van verdachten gerechtvaardigd zijn, net als het binnentreden van woningen", meent hij. Dat de Nederlandse overheid echter ook computers wil hacken waarvan de fysieke locatie niet bekend is, en die dus mogelijk in het buitenland staan, noemt hij echter veel te ver gaan.

Bron.


Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 29-12-2012 11:05 by XXL Profiel van XXL

"Kinderen makkelijker aan alcohol"
Update: zaterdag 29 dec 2012, 09:42

Kinderen jonger dan 16 kunnen na 1 januari weer makkelijker aan drank komen. Daarvoor waarschuwt Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Gemeenten zijn volgens KHN niet klaar voor de nieuwe Drank- en Horecawet die op 1 januari in werking treedt. Door de wet worden gemeenten verantwoordelijk voor de handhaving.

Volgens KHN zijn veel gemeenten nog niet klaar om de controle over te nemen op drankgebruik en drankverkoop. Dat zal ertoe leiden dat kinderen in sommige plaatsen makkelijker alcohol kunnen kopen. KHN vreest dat dit leidt tot 'alcohol traffic' tussen gemeenten.



Wat een gezeik.

Als de horeca zich nou ook eens aan de regels houdt en geen drank verkoopt aan minderjarigen.

Afgelopen week nog bestelde xxs een Smirnoff Ice maar de miep in de bediening kende dat kennelijk niet.

Gevolg: xxs kreeg een enorme bel pure Smirnoff met ijs zonder dat er ook maar even naar haar leeftijd werd gevraagd.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


De Ulk
Ulkamania!
Usericon van De Ulk
Posted 29-12-2012 11:07 by De Ulk Profiel van De Ulk

xxs is toch inmiddels wel ouder dan 16?


Bareuh...


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 29-12-2012 11:12 by XXL Profiel van XXL

quote:
Op 29 december 2012 11:07 schreef De Ulk het volgende:
xxs is toch inmiddels wel ouder dan 16?


Klopt. Ze mag het ook best drinken maar ik dacht dat er bij twijfel over de leeftijd in dit land nogsteeds naar een ID moet worden gevraagd.
Zo oud ziet ze er nou ook weer niet uit.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Lijdend Voorwerp
24/7 F5-en
Usericon van Lijdend Voorwerp
Posted 29-12-2012 11:45 by Lijdend Voorwerp Profiel van Lijdend Voorwerp

quote:
Op 29 december 2012 11:12 schreef XXL het volgende:
Klopt. Ze mag het ook best drinken maar ik dacht dat er bij twijfel over de leeftijd in dit land nogsteeds naar een ID moet worden gevraagd.
Zo oud ziet ze er nou ook weer niet uit.
Bij twijfel wordt gewoon geschonken want omzet.


Op 10 januari 2005 19:47 schreef kwelgeest het volgende: Geen idee of jij het tof vindt maar je kan'm anders zeker voor meer doorverkopen.


De Ulk
Ulkamania!
Usericon van De Ulk
Posted 29-12-2012 12:12 by De Ulk Profiel van De Ulk

quote:
Op 29 december 2012 11:12 schreef XXL het volgende:
Klopt. Ze mag het ook best drinken maar ik dacht dat er bij twijfel over de leeftijd in dit land nogsteeds naar een ID moet worden gevraagd.
Zo oud ziet ze er nou ook weer niet uit.


Ah, op die manier...


Bareuh...


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 29-12-2012 15:58 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

Dus de dochter van XXL is oud genoeg om drank te kopen maar toch moet iemand naar haar ID vragen? Waarom?

En wat heeft dat te maken met het miepje dat niet weet dat Smirnoff Ice niet hetzelfde is als Smirnoff met Ice? Wat natuurlijk enorm schandalig is.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 29-12-2012 17:30 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

quote:
Op 29 december 2012 15:58 schreef Onweerwolf het volgende:
Dus de dochter van XXL is oud genoeg om drank te kopen maar toch moet iemand naar haar ID vragen? Waarom?



Punt wat XXL probeert te maken lijkt me duidelijk: kennelijk verkoopt het miepje van de bediening zonder vragen alcohol aan mensen die er ongeveer uitzien als 16+, ongeacht het feit dat er een hoop zullen zijn die pas 14 zijn (en een hoop die misschien al 20 zijn ).

quote:

En wat heeft dat te maken met het miepje dat niet weet dat Smirnoff Ice niet hetzelfde is als Smirnoff met Ice? Wat natuurlijk enorm schandalig is.


Tsja. Als je besluit om een deel van je omzet te verdienen met de verkoop van harddrugs dan lijkt het me wel noodzakelijk dat je op zijn minst ook verdiept in die markt en er zorg voor draagt dat je en je medewerkers de meest gangbare producten ook kennen.


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 29-12-2012 18:08 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 29 december 2012 17:30 schreef Valorian het volgende:
Punt wat XXL probeert te maken lijkt me duidelijk: kennelijk verkoopt het miepje van de bediening zonder vragen alcohol aan mensen die er ongeveer uitzien als 16+, ongeacht het feit dat er een hoop zullen zijn die pas 14 zijn (en een hoop die misschien al 20 zijn ).


Misschien ziet ze er wel uit als 40, weet jij veel.



quote:
Tsja. Als je besluit om een deel van je omzet te verdienen met de verkoop van harddrugs dan lijkt het me wel noodzakelijk dat je op zijn minst ook verdiept in die markt en er zorg voor draagt dat je en je medewerkers de meest gangbare producten ook kennen.


Prima, ik snap alleen de relevantie niet met het ID verhaal.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 29-12-2012 20:59 by XXL Profiel van XXL

quote:
Op 29 december 2012 17:30 schreef Valorian het volgende:
Punt wat XXL probeert te maken lijkt me duidelijk: kennelijk verkoopt het miepje van de bediening zonder vragen alcohol aan mensen die er ongeveer uitzien als 16+, ongeacht het feit dat er een hoop zullen zijn die pas 14 zijn (en een hoop die misschien al 20 zijn ).



Punt wat ik in eerste instantie wou maken is dat KHN, voor naar anderen te gaan wijzen, misschien eerst even moet zorgen dat hun leden de regels in acht nemen.
Kennelijk weten ze dus donders goed dat zonder goede controle sterke drank aan te jonge mensen wordt verkocht.

@ OWW, het verhaal daarna over sterke drank en al dan niet om een ID vragen was slechts een voorbeeld.

Een mixdrankje mag je onder de 18 ook al bestellen. Pure Smirnoff voor zover ik weet niet.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 29-12-2012 21:33 by Helvete Profiel van Helvete

quote:
Op 29 december 2012 20:59 schreef XXL het volgende:
Punt wat ik in eerste instantie wou maken is dat KHN, voor naar anderen te gaan wijzen, misschien eerst even moet zorgen dat hun leden de regels in acht nemen.
Kennelijk weten ze dus donders goed dat zonder goede controle sterke drank aan te jonge mensen wordt verkocht.
Ja, ze moeten iedereen die alcohol schenkt gewoon goed in de gaten houden! Daar gaat dit toch helemaal niet over? Het punt van KHN is dat sommige gemeenten nog niet klaar zijn voor de wetswijziging en dat dit tot problemen kan leiden.
quote:
Handhaving op lokaal niveau niet op orde
KHN maakt zich zorgen over die handhaving op lokaal niveau. Zij ontvangt teveel signalen dat gemeenten (nog) niet klaar zijn voor het invullen van die handhavingstaak. Deze gemeenten zijn nog steeds in de voorbereiding op hoe ze deze handhavingstaak moeten invullen. Sommige gemeenten stellen dat er geen geld en mankracht beschikbaar is. En dat baart KHN ernstige zorgen.

Bron


[Dit bericht is gewijzigd door Helvete op 29-12-2012 21:46]


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 03-01-2013 19:28 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl



Het wifi wachtwoord van minstens een half miljoen routers, waaronder modellen van KPN, UPC en Ziggo, is nog steeds te kraken. Het wifilek is al bekend sinds eind 2011, maar het probleem is nog steeds niet opgelost, maakte de Consumentenbond bekend op basis van onderzoek.

De bond heeft de aanbieders van de betreffende apparaten op de hoogte gebracht en deze zeggen te werken aan een oplossing. Vanwege het grote aantal kwetsbare routers is ook toezichthouder OPTA geïnformeerd.

Het lek zit in routers van KPN (Experia ZTE H220N), Ziggo (Ubee evw3200) en de Horizon mediabox van UPC. Ook sommige routers uit de losse verkoop zijn lek zoals de Linksys E1000 en E2000. De Consumentenbond adviseert consumenten om bij hun internetprovider te informeren naar de kwetsbaarheid van hun router en naar de stappen die zij kunnen nemen om het probleem te verhelpen.

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2013/01/half_miljoen_wifirouters_lek.html

Lekker dan...




En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 03-01-2013 19:59 by XXL Profiel van XXL

Ownee, nu kan iedereen zomaar zonder mijn toestemming bij mijn pr0n.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 03-01-2013 20:00 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Hehehe. Niets te vinden op de ziggo site iig.




En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 03-01-2013 22:22 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace

Ziggo heeft hier meteen de boel maar platgegooid. Al ruim 2 uur niks, geen internet, geen tv, geen telefoon... Nadeel van alles in 1.
Of zou de techneut zelfmoord gepleegd hebben?



De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 03-01-2013 22:23 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Ow? Hier ook alles in 1, behalve dan dat we bellen niet gebruiken. Maar de rest doet het gewoon.




En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 04-01-2013 16:10 by faalhaas Profiel van faalhaas

Patrick van der Eem vast voor ramkraak

Eén van de mensen die worden verdacht van de ramkraak in kledingwinkel de Skihut in Oosterbeek in de nacht van zondag op maandag is Patrick van der Eem.

Dat meldt De Telegraaf. Van der Eem (39) speelde vier jaar geleden de hoofdrol in een uitzending van Peter R. de Vries over Joran van der Sloot.

Die deed in de auto van Van der Eem voor een verborgen camera geruchtmakende uitspraken over de verdwijning van Natalee Holloway, de jonge Amerikaanse die in 2005 tijdens een vakantie op Aruba spoorloos verdween.

Van der Eem, die in Arnhem woont, is samen met een 34-jarige Hilversummer en een 38-jarige man uit Spijk opgepakt ter hoogte van Kievitsdel in Doorwerth. Een getuige had gezien hoe de drie om half vier 's nachts inbraken bij de Skihut. Hij belde de politie. Op dat moment stonden agenten op het Raadhuisplein. Die hebben direct de achtervolging ingezet en collega's in Wageningen gewaarschuwd. Die zijn de verdachten tegemoet gereden.

In een andere auto, die de verdachten hadden geparkeerd in Oosterbeek-Laag, zijn jassen en shawls aangetroffen die zijn gestolen bij De Skihut. Die winkel was eerder dit jaar ook al het doelwit van een ramkraak.

De drie verdachten zitten nog steeds vast.


... hoe de hazen lopen ...


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 04-01-2013 16:18 by Helvete Profiel van Helvete

quote:
Op 4 januari 2013 16:10 schreef faalhaas het volgende:
Patrick van der Eem vast voor ramkraak


Lees je ook dit soort bladen faalhaas?

[Dit bericht is gewijzigd door Helvete op 04-01-2013 16:18]


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 04-01-2013 16:26 by faalhaas Profiel van faalhaas

Nee. Want dit soort artikelen zul je daar niet in vinden. Lees soms wel pulpbladen als Panorama en Nieuwe Revu.


... hoe de hazen lopen ...


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 04-01-2013 19:59 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace


Vrouw moet betalen voor bloed dode zoon op wegdek

ROME - De moeder van een verongelukte Italiaanse tiener heeft een rekening gekregen van 725 euro.

Het schoonmaakbedrijf Sicurezza e Ambiente brengt het bedrag in rekening voor het schoonmaken van het wegdek. Er was een speciaal apparaat nodig om het bloed te verwijderen, aldus het bedrijf.

De 15-jarige Valerio Leprini was in Rome met zijn scooter ten val gekomen en overleden. De moeder moest eerst huilen toen ze de brief kreeg, maar is nu strijdbaar.

Volgens de krant la Repubblica wordt er veel geld verdiend sinds het schoonmaken na ongelukken is uitbesteed aan een particulier bedrijf. De moeder vindt dat zij al genoeg reinigingsheffing betaalt aan de gemeente.

Door: ANP / Nu.nl



Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 05-01-2013 17:41 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace

Dronken passagier aan stoel vastgeplakt in volle vlucht

Een dronken man op een vlucht van IJsland naar New York werd door medepassagiers met plakband aan zijn stoel vastgekleefd nadat hij een vrouw had aangevallen en schreeuwde dat het vliegtuig zou neerstorten.

Medepassagier Andy Ellwood uit New York zette een foto van de dader op de sociaalnetwerksite Tumblr en hij getuigde over de gebeurtenissen. "De passagier dronk alles op wat hij op de luchthaven aan alcohol had gekocht", aldus Andy. De dronkaard had ook op verschillende andere passagiers gespuwd, hij probeerde vervolgens zijn buurvrouw te wurgen terwijl hij schreeuwde dat het vliegtuig van de vliegtuigmaatschappij IcelandAir zou neerstorten.

Opnieuw vrij
Het gewelddadige gedrag begon ongeveer twee uur na het opstijgen. "Toen de man onhandelbaar werd, overmeesterden verschillende medepassagiers hem en ze bonden hem gedurende de rest van de vlucht vast. Hij verliet het vliegtuig onder begeleiding van de politie en werd vervolgens aangehouden." Een communicatieverantwoordelijke van de luchtvaartmaatschappij Guðjón Arngrímsson bevestigde dat de dader gevaarlijk gedrag vertoonde, hij wilde geen commentaar op het beeld geven. Een woordvoerder bevestigde dat de dronkaard naar een ziekenhuis in Queens gebracht werd, de autoriteiten hebben besloten hem vrij te laten.

Dronken piloot
Gisteren werd ook een piloot van de maatschappij American Eagle gearresteerd nadat hij positief had geblazen, de man moest eergisteren een vlucht maken van Minneapolis naar New York City. De politie had een tip gekregen en ging aan boord om een ademtest af te nemen. De passagiers waren toen nog niet aan boord, de vlucht liep wel twee en een half uur vertraging op. De piloot, Kolbjorn Jarle Kristiansen, werd in afwachting van het onderzoek geschorst. De alcohollimiet voor piloten is zelfs nog lager dan voor autochauffeurs, in Minnesota is dat 0,04 promille.



(C) HLN.BE



:')


Dying Embrace
Usericon van Dying Embrace
Posted 06-01-2013 12:58 by Dying Embrace Profiel van Dying Embrace

Jongen riskeert boete om foto hondendrol op Facebook

AMSTERDAM - Een jongen uit het Vlaamse Sint-Truiden riskeert een boete omdat hij een foto van een hondendrol op Facebook heeft gezet.

Dat meldt het Nieuwsblad op zondag.

De jongen ging afgelopen week met zijn hond wandelen en maakte een foto toen de hond, Baron genaamd, op het trottoir poepte. Hij plaatste de foto op Facebook met het bijschrift: 'Baron herdecoreerde een winkelstraat'.

De politie gaat de foto nu onderzoeken omdat het in Sint-Truiden streng verboden is om hondenpoep op straat te laten liggen. Er zijn zelfs speciale patrouilles die hondenbezitters controleren of ze de poep wel daadwerkelijk oprapen en in een zakje weggooien.

"Deze zaak heeft natuurlijk geen prioriteit, maar we gaan het wel onderzoeken", zegt een woordvoerder van de politie. "Uit de veiligheidsmonitor blijkt dat poep in verband staat met een vervuilde omgeving en dus ook een onveilige omgeving."

Door: NU.nl .




Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 06-01-2013 13:35 by Rotzak Profiel van Rotzakhttp://www.meatspin.com

Ik zie dat de bromsnor in Vlaanderen dezelfde "prioriteiten" heeft als meneer agent in Nederland.


:')

[Dit bericht is gewijzigd door Rotzak op 06-01-2013 13:36]


Against God and Government


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 06-01-2013 13:52 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

Haha ja. Ook wel gaaf dat de Belgen een veiligheidsmonitor nodig hebben om te achterhalen dat poep in verband staat met een vervuilde omgeving

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 06-01-2013 13:53]


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 06-01-2013 17:27 by faalhaas Profiel van faalhaas

Marokkanen vormen nieuwe generatie topcrininelen

De nieuwe Holleeder is een jonge, criminele Marokkaan. De Amsterdamse recherche voorspelde het vijf jaar geleden al. Met de recente liquidaties van Marokkaanse Amsterdammers lijkt die glazen politiebol gelijk te krijgen. Waar vroeger de geliquideerden Willem, Cor en John heetten, dragen ze tegenwoordig namen als Mohammed, Redouan, Nabil, Youssef en Saïd.

Dat meldt het AD vandaag.

De generatie van Willem Holleeder, rijdend op zijn karakteristieke Vespa, Cor van Hout, Sam Klepper, John Mieremet lijkt langzaam aan het uitsterven. Al was het maar omdat de meesten geliquideerd zijn. Een nieuwe generatie topcriminelen maakt zijn opmars. De nieuwe Holleeders heten Omar, Karim of Mustafa. Ze zijn in tegenstelling tot hun Nederlandse collega's mediaschuw en leven anoniem in hun volksbuurt.

Dat de nieuwe topcriminelen Marokkanen zijn, voorspelde de Amsterdamse politie vijf jaar geleden al. Recherchechef Willem Woelders vertelt dat de kruimeldiefjes van toen nu de zware criminelen zijn. 'De namen verschillen, hun strafblad niet,' zegt hij. 'De jongens op wie ik toen doelde, werken inmiddels landelijk, plegen grote overvallen en schuwen geen geweld.'

Bovenwereld
Er is wel een belangrijk verschil tussen Holleeder toen en de situatie nu, zegt PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch, die 10 jaar bij de Amsterdamse politie heeft gewerkt en zich nog steeds met veiligheid bezighoudt. 'De Holleeder-georganiseerde misdaad is intrigerend, gevaarlijk, omdat het zo verweven is met de bovenwereld. Ik heb nou niet het idee dat de jongens over wie we het nu hebben, daar ook zo verweven mee zijn. Dat is misschien een kwestie van tijd. Aan intelligentie ontbreekt het de Marokkaanse jongens niet, maar door hun achtergrond komen ze misschien moeilijker een netwerk binnen.'

Voor het grote publiek mag de nieuwe generatie dan onbekend zijn, de instanties kennen ze al jaren, de hangjongeren en kruimeldiefjes van toen. Onder het oog van de overheid wisten de jongens uit onder meer de Diamantbuurt uit te groeien tot serieuze criminelen. Volgens Marcouch maken de allochtone criminelen het de politie wel veel lastiger. 'De recherche is grotendeels autochtoon. En dat maakt het praktisch gezien al moeilijker om deze jongens te volgen. Ik heb destijds bij de politie meegemaakt dat wekenlang de verkeerde jongen is gevolgd. Ze dachten dat de verdachte Saddam heette, maar het moest Mohammed zijn. Zoals ik geen Nigerianen en Ghanezen uit elkaar kan houden, weet ik wel Marokkanen van Algerijnen en Tunesiërs te onderscheiden.'



... hoe de hazen lopen ...


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen