![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
Ach, werd zo'n wensdroom ook al niet groeptoeterd voor 2025 (houd me even ten goede voor het jaartal) in Nederland? In de praktijk gaat het vanzelf gebeuren zodra er een echt goed alternatief voor de verbrandingsmotor is, en dat kan de Franse overheid helaas niet afdwingen door alleen maar een jaartal te roepen. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ ![]() |
|
Ja dat is wel zo. Zal vast wel alleen symbolisch gezever zijn. Hoop echter wel dat we die kant op gaan. En de landen uiteraard zelf nog schoner energie gaan opqekken, anders doet zon elektrische auto niet veel When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
Zijn deze auto's inmiddels qua productievervuiling al op of onder het niveau van een benzine/dieselauto? Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." ![]() |
|
Volgend mij weet niemand dat. When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
Op waterstof rijden hoor je vrij weinig meer van? "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" ![]() |
|
quote: Lijkt me sterk. Destijds bij de Prius wist men het ook. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." ![]() |
|
quote:is dat Zo? Ik ken alleen maar een hardnekkig op internet circulerende post van een felle anti-electeische-auto-dude die een soort iets wat op een berekening leek poste. Met allemaal onverifieerbare getallen en aannames. When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: https://www.theguardian.com/business/2017/jul/05/volvo-cars-electric-hybrid-2019 gewaagd signature ![]() |
|
![]() ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: moeilijk te zeggen omdat vervuiling hierbij van totaal andere aard is lithium is een raar goedje wat enerzijds best gevaarlijk kan zijn (wordt ook gebruikt als middelzware psychische medicatie), maar toch niet gelijk is aan giftigheid van zware metalen. Qua CO2 kun je wel vergelijkingen maken, maar dat zal niet veel verschillen, gewoon wat staal en plastic aan de binnenkant. China is niet heel zuiver met zn productieprocessen qua grondstoffen, maar er is wel veel ruimte om dat te verbeteren. Prius tot 2015 reed op NiMH batterijen, wel zware metalen dus. maar op geen enkele manier in cijfers zinvol te vergelijken met CO2 productie enzo. [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 10-07-2017 13:23] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
quote: Waterstof was ook maar een type energieopslag. De auto zelf zou gewoon electrisch rijden. De autofabrikanten hebben rond jaar 2000 een hoop ermee gespeelt wetende dat het toch nooit snel zou aanslaan. ontwikkelde modellen waren altijd zo futuristisch en vreemd dat het nooit klaar was voor de markt. Was meer een soort reclame "van hier zijn we mee bezig goed he" Waterstof heeft enorme nadelen qua opslag, moet onder druk, met best wel speciale materialen (kleinste molecuul wat er is dus gaat door veel stoffen heen die je wel voor water en benzine kan gebruiken) extreem explosie gevaar. En tank moet vanwege die druk rond zijn. Daarnaast moet waterstof ook opgewekt worden net als stroom, maar moet er ook een nieuwe infrastructuur voor aangelegt worden. Omdat Lithium batterijtechnologie zo snel vorderde is een accu nog niet de energiedichtheid van waterstof maar wel al veel makkelijker toepasbaar. En vanaf dag 1 al goedkoper dan benzine. Waterstof zal die kostprijs waarschijnlijk nooit halen. Een nieuw concept is echter mierenzuur wat gebonden waterstof bevat. Dus met een klein zetje met een katalysator zet je mierenzuur om in CO2 en waterstof(H2). mierenzuur is een normale vloeistof die je kan tanken. en kan gemaakt worden door CO2 en H2 te combineren. Als energiedrager dus wel geschikter. Dat was dus het bejubel in de media over die mierenzuurbus in eindhoven. Maar dat zal accu's waarschijnlijk maar ten dele vervangen. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
Nou wil ik hier ook niet een autotopic van maken maar waterstof (brandstofcel) is nog steeds 'gewoon' in de running, zie bijvoorbeeld projecten als de Honda Clarity. Het enige wat echt gestopt lijkt te zijn is het (kort door de bocht) domweg vervangen van benzine door waterstof in een verbrandingsmotor, iets waar met name BMW mee bezig is geweest. Waterstof is vooral voor de gebruiker een prettig klinkend alternatief voor fossiele brandstof, omdat het er in zekere zin erg op lijkt: je tankt in korte tijd x liter of kilogram brandstof, en daarvoor krijg je y km actieradius. Dat voelt een stuk minder abstract dan 'x% acculading' die ook nog eens allesbehalve lineair afneemt, zelfs bij gelijk gebruik en omstandigheden, zeker omdat iedereen tegenwoordig dankzij de smartphone heel goed weet dat zo'n Li-ion batterij nog best wel eens kuren kan vertonen. Alle alternatieven voor de verbrandingsmotor zijn tot nog toe op één of meerdere fronten inferieur/verminderd praktisch inzetbaar en dus nog altijd marginaal in de mix van aandrijfvormen. Tot er bij één van die technologieën een echte doorbraak komt blijft dat ook zo. Wel kun je bijvoorbeeld voertuigen als stadsbussen, die slechts een beperkte actieradius per dag nodig hebben en die ook niet veel last hebben van een gewichtstoename prima op alternatieve aandrijfvormen laten rijden. Dat zou juist in de steden heel effectief zijn voor het bestrijden van lokale vervuiling. Elektrische auto's met accu's zoals een Tesla gaan het ook niet zomaar worden. Ga maar eens genoeg lithium opgraven... dat zal om de dooie dood niet meevallen. CO2-technisch gezien is het veruit het verstandigst om te blijven rijden wat we nu hebben en vooral geen nieuwe auto's meer te bouwen... maar zo houd je een economie niet draaiend. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ ![]() |
|
Zou niet graag de weg op gaan met een waterstofbom onder mijn kont... She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. ![]() |
|
Dan zou ik een waterstofauto kopen zonder primair thermonucleair wapen en vragen of ze hem niet willen vullen met het factor 10000 duurdere deuterium (zwaar waterstof). Maar met gewoon waterstof. Voor de rest is waterstof alsnog niet zo veilig nee. Maar lithium batterij gevaren gaan we ook nog zien. Dat spul brand ook direct door je huid en kan in lage dosis al psychische problemen met zich meebrengen. En dan nog het electrocutie en brand gevaar als een auto botst. Dat blus je niet zomaar met water. En als dat dus tegen een stalen gevaarte aan rijd wat gebeurt er dan? ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
quote:Waarom is dat c02 technisch het bestte? Is de c02 uitstoot van productie en evt X jaren rijden van een zuinige moderne auto bijv elektrisch meer dan van eoa 20 jaar oud barrel pick-up? Om maar wat te noemen? En vergeet niet synthetische brandatoffen. Die extreem veel schoner verbranden. Was Audi saar njet flink mee bezig? When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: Oef. Nog nooit aan gedacht... "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" ![]() |
|
Ja wel heb je wel e3ns aan gedacht.... maar was he weer vergeten ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
Wel een moeilijke zin om te begrijpen, hoor. ![]() "Nederland gaat in looppas naar de ratsmodee. Als wij niet uitkijken. Wat is het daarom goed dat er nog één partij niet te schijterig is voor wel uit te kijken!" ![]() |
|
quote: https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car Da's een artikel van enkele jaren geleden waarin wat getallen staan, zo zou de productie van een Ford Mondeo grofweg 17 ton CO2 opleveren. Voordat ik met mijn daily driver puur door benzine te verstoken ook 17 ton CO2 heb geproduceerd ben ik zomaar 50.000km verder. Laat die Mondeo 3 keer zo zuinig zijn, als die ook nog eens 50.000km gaat rijden is dat nog steeds bijna 6 ton CO2 'slechter' dan mijn huidige auto blijven rijden. Natuurlijk zit daar een break-even point in maar feit is dat we met zijn allen auto's in de regel niet ver genoeg meer 'op rijden' om de totale CO2-uitstoot per kilometer gunstig uit te laten komen. Nu heb ik zelf ook barrels met 4+ ton op de klok in de vloot, dus die hebben wat dat betreft denk ik al wel gepiekt ![]() Naarmate een auto groter en zwaarder is wordt de productie van CO2 per gebouwde auto er bepaald niet beter op, een Land Rover Discovery 'doet' volgens datzelfde artikel 35 ton en een Tesla is niet of nauwelijks lichter dan dat. Synthetische, CO2-neutrale(re) brandstof zou een goede oplossing kunnen zijn, maar voor zo ver ik weet is daar nog door niemand echt een doorbraak geforceerd. Het lijkt me dat de klassieke olie-industrie daar toch ook wel stevig onderzoek naar doet, want op die manier zouden ze hun verdienmodel beter in stand kunnen houden dan wanneer het straks echt allemaal elektrisch zou worden, maar ook uit die hoek is het vooralsnog oorverdovend stil. Dat zou natuurlijk ook nog een strategische beslissing kunnen zijn van zo'n bedrijf om pas met de kant-en-klare oplossing te komen als de nood echt aan de man is, maar toch. https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ ![]() |
|
Maar wanneer is die nood er? Als de olie op is? En wanneer is dat want ik heb echt niet de indruk dat het zo belabbert is met die voorraad als men ons doet voorkomen. Oh ja, dat laatste is een onderbuikgevoel. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." ![]() |
|
@Negie: interessant artikel. Neem t nog wel even met een schep zout, maar t zou kunnen. En als ze gelijk hebben, dan ehm.... hebben ze natuurlijk gelijk ![]() Was er niet al e.o.a. Audi doe reed op synthetische leuk? En waren ze njetaaiend enthousiast over algae die een soort synthetische en volgens mij ook schonere olie en benzine prosuceerden? When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
Ik zou als ik jou was mijn post eerst doorlezen voordat ik 'm verstuurde. Enkel vanwege het toetsenbord wat niet mee lijkt te werken. Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit." ![]() |
|
Weet je niet hoeveel CO2 een nieuw toetsenbord kost!!@! ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
![]() |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
![]() |
Index / Nieuws, actualiteit en media | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |