Natural Disaster |
The Dude |
 |
 |
|
Posted 17-07-2025 16:04 by Natural Disaster |
        |
|
https://www.buttkicken.nl/2025/07/17/briefje-van-jan-aan-mijn-opa-en-oma/
quote: Lieve opa en oma,
Ik weet nog goed dat ik als kind in de jaren ’70 bij u in de bejaardenwoning aan de Noorderhagen in Rotterdam kwam.
Opa zat dan in kleermakerszit op zijn stoel bij het raam en vertelde in smakelijk Rotterdams dat er in zijn leven zoveel verbeterd was. Hij had de opkomst van de arbeidersklasse aan den lijve ondervonden. Begon met werken als stoker in de Rotterdamse haven, werd later kastelein bij De Gouden Leeuw op Oud-IJsselmonde en had al heel snel een koophuis en een auto.
Bij jullie generatie, geboren in het eerste decennium van de vorige eeuw, ging het om materiële vooruitgang. Stromend water. Voeding. Elektriciteit. Een televisie. Een auto. Gas. Telefoon.
Jullie hadden het veel beter dan jullie ouders. En daar genoten jullie van.
Jullie kinderen hadden het weer beter dan jullie. En daar genoten jullie van.
En hun kinderen, mijn generatie, hadden het weer beter dan jullie kinderen. En daar genoten jullie, in jullie bejaardenwoning in Rotterdam, ook van. Dat we konden “studéren”, iets wat in de generaties voor ons alleen was weggelegd voor de elite. Dat we konden reizen. Dat we onze talen leerden spreken. Alles.
Die cyclus, die is doorbroken.
Onze kinderen krijgen het niet meer beter dan wij, maar slechter.
Jullie wisten jullie welvaart en welzijn vooral te waarderen omdat jullie “De Oorlog” hadden meegemaakt. Duitsers bleven voor jullie altijd “de moffen”.
De generatie die nu jonger is dan 30, heeft nauwelijks besef van het belang van vrijheid. Die ene keer per jaar dat het er over gaat, rond 4 en 5 mei, worden ze geconfronteerd met ‘homeopathische herdenkingsverdunning’. Zelfs mensen die vrijwillig voor 6000 dollar op een bootje stappen om in West-Europa aan de ‘gratis alles-tiet’ te komen hangen en het niet halen omdat het bootje te zwaar beladen was en na de pogrom van 7 oktober 2023 overleden Hamas”strijders”, schijnen we op 4 mei te moeten herdenken.
Er zijn nu nieuwe “moffen”.
De moffen in Den Haag. De moffen in Brussel.
Díe moffen verklaren ons de oorlog niet, die trekken ons stukje bij beetje een oorlog in.
Jullie generatie zou snappen wat het betekent dat leraren op school niet meer mogen onderwijzen over de Holocaust.
Jullie generatie zou snappen wat de gevolgen van bijvoorbeeld het Verdrag van Marrakesh zijn, dat zorgt dat er nog veel en veel meer slopers van de verzorgingsstaat worden ingevaren en binnengereden.
Jullie generatie zou snappen wat het betekent dat steeds meer macht wordt overgedragen aan een soort superstaat in Brussel, waar zakkenvullers en zonnekoninginnen bezorgde politici en “ongesensibilseerde” media die opkomen voor hun eigen landgenoten wegzetten als de nieuwe fascisten.
Maar jullie generatie is er niet meer.
De generatie die dit land heeft opgebouwd na “De Oorlog” is dood of bezig aan het laatste stukje leven.
De generatie die dit land áfbreekt is nu aan de macht. De Ruttes, nog altijd. De Hoekstra’s. De Hermansjes. De Timmermansen. De Brekelmannetjes. De Piri’s. Zelfs, godbetert, de Schoofjes.
En als je al die jarenlang op school geïndoctrineerde verwende kutkinderen hoort over “het klimaat” en “de aarde die van iedereen is”, weet je vrij zeker dat het einde van de afbraak nog niet in zicht is.
Ik ben zo benieuwd wat jullie op 29 oktober zouden stemmen als jullie nog zouden leven. En wat mijn vader en moeder zouden stemmen als zij nog zouden leven.
Kon ik het maar vragen.
Maar ja, jullie zijn er niet meer.
Bejaardenwoningen trouwens ook niet.
Kus!
JanD
Voor de cadeautjes, donaties en/of linkjes in het briefje volg bovenstaande link.
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."
 |