IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Eten/koken Vorige pagina | Volgende pagina
Lies
Usericon van Lies
Posted 13-10-2007 20:30 by Lies Profiel van Lies

Ik kook gemiddeld één keer per jaar zelf, maar ik heb mij onlangs een vegetarisch kookboek aangeschaft en zal mij misschien eens vaker in de keuken wagen.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 13-10-2007 20:31 by mental Profiel van mental

die kroket van daarnet was best lekker.


Fuck the world and fuck you


spectre
Usericon van spectre
Posted 13-10-2007 20:33 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 13 oktober 2007 20:30 schreef Lies het volgende:
een vegetarisch kookboek
Niet van konijntjes gemaakt dus

Mijn ervaring met vega gerechten uit kookboekjes is dat het allemaal zo ongelovelijk tam smaakt.. oftwel, er is geen smaak.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 13-10-2007 20:34 by mental Profiel van mental

Da's een kwestie van smaak.


Fuck the world and fuck you


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 13-10-2007 20:35 by Wansmaak Profiel van Wansmaakhttp://www,judgementday.nl

Watte?


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 13-10-2007 20:36 by Cadaveria Profiel van Cadaveria

kip met rodecurry en couscous.. Lekker snel klaar.. nu lekker vanille kwark


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 13-10-2007 20:37 by mental Profiel van mental

Vegetarisch eten..mja..ik kan me een leven zonder vlees niet voorstellen , eigenlijk.


Fuck the world and fuck you


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 13-10-2007 20:38 by Lionheart Profiel van Lionheart

Een leven zonder ZM dan?


Lies
Usericon van Lies
Posted 13-10-2007 20:39 by Lies Profiel van Lies

quote:
Op 13 oktober 2007 20:33 schreef spectre het volgende:
Mijn ervaring met vegetarische gerechten uit kookboekjes is dat het allemaal zo ongelooflijk tam smaakt... ofwel, er is geen smaak.

Ach, ik ben nu al zo lang vegetariër dat het mij allemaal niet echt meer opvalt als m'n eten wat tam smaakt.

Maar 't leuke aan dit kookboek is dat er enkele honderden gerechtjes instaan uit de "wereldkeuken" (Aziatisch, Afrikaans, Zuid-Amerikaans, etc.) en er dus wel 'ns vaker minder alledaagse kruiden aan te pas komen.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 13-10-2007 20:42 by Beli Mawr (Moderator) Profiel van Beli Mawrhttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 13 oktober 2007 20:30 schreef Lies het volgende:
Ik kook gemiddeld één keer per jaar zelf, maar ik heb mij onlangs een vegetarisch kookboek aangeschaft en zal mij misschien eens vaker in de keuken wagen.

slechts één keer , zo weinig. Ik kook bijna elke dag zelf en dan het liefste gezond en met veel kruiden en look


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 13-10-2007 20:45 by mental Profiel van mental

quote:
Op 13 oktober 2007 20:38 schreef Lionheart het volgende:
Een leven zonder ZM dan?
En jou missen zeker. ECHT niet!


Fuck the world and fuck you


Lies
Usericon van Lies
Posted 13-10-2007 20:49 by Lies Profiel van Lies

quote:
Op 13 oktober 2007 20:42 schreef Beli Mawr het volgende:
slechts één keer , zo weinig. Ik kook bijna elke dag zelf en dan het liefste gezond en met veel kruiden en look

Ach ja, mijn mama kookt zo lekker, dus waarom zou ik mij moe maken? Maar eerlijk gezegd bleef het, toen ik nog op kot zat, ook voornamelijk bij het opwarmen van gekochte spaghettisaus of pizza. Potten en pannen vind ik niet zo fijn.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


spectre
Usericon van spectre
Posted 13-10-2007 20:50 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 10 oktober 2007 21:38 schreef M. het volgende:
God damn, de curry was weer geslaagd. Ik heb dit recept vast eerder gepost, maar dat topic is allang dood en begraven.

Cursieve ingredienten zijn optioneel. Je mag het doen, je mag het laten. Zie maar. Één of twee soorten groente zou ik toch wel aanraden voor wat meer body.
Het maken van het gerecht duurt vrij lang, maar laat je daardoor niet afschrikken: er zijn niet zoveel handelingen nodig. Het moet gewoon lang pruttelen, begin dus op tijd.

LAMME CURRY (oftewel, lamscurry)

Voor 2 personen.

Ingrediënten:
zo'n 4 ons lamsfilet, in blokjes gesneden
wat zonnebloemolie
1 rode ui in stukjes gesneden (liefst thaise rode ui, zijn van die kleintjes, de toko heeft ze; gebruik dan een stuk of 4 van die kleintjes)
paar teentjes knoflook, gepeld en geplet
1 stengel citroengras
wat rode chillies
paar centimeter gemberwortel
3 à 4 eetlepels currypasta, ik gebruik deze:

Die is voor beginners echt VEEL te heet. Ik ben er behoorlijk aan gewend en kan met gemak nog wat chillies extra in de curry hebben. Gebruik een mildere (bv. van hetzelfde merk) of gebruik minder curry pasta als je het niet te spicy wil hebben. Je kunt je currypasta ook zelf maken maar dat valt buiten de scope van dit recept denk ik zo.
500 ml. kokosmelk
1 blikje tomatenpuree (zo'n piepklein blikje)
1 rode paprika, in reepjes
doosje champignons, in vieren gesneden
blikje waterkastanjes, wel ff laten uitlekken verkrijgbaar in de toko
wat blaadjes thai basilicum ter garnering, neem wel de thai versie niet de italiaanse, gewoon verkrijgbaar in de toko
verse koriander ter garnering
sap van 1 à 2 uitgeknepen limoenen voor de 'kick'

verzin het maar....

Het leuke van curry is dat je van alles erdoorheen kunt gooien en ook zelf kunt experimenteren met de basis. Mijn persoonlijke idee van lamscurry is dat je de penetrante smaak van het lamsvlees combineert met aan de ene kant schroeiend hete specerijen en aan de andere kant de zoete kokos. Als dat ook jouw idee is, zorg er dan voor dat die facetten in jouw persoonlijke mix aanwezig zijn.

Werkwijze:
Zorg ervoor dat ui, knoflook, gember, chillies en citroengras (indien gebruikt) alvast gesneden zijn. Doe wat zonnebloemolie in een koekenpan, ff verwarmen en bak dan de blokjes lamsvlees lekker bruin. Zet intussen een wok klaar (of een wat grotere pan) met ook wat olie en fruit daarin dat boeltje dat je net gesneden hebt. Na een paar minuutjes doe je daar het lamsvlees bij wat als het goed is nu heerlijk ruikt omdat het bruin aan het bakken is.
Roer alles door elkaar en doe er dan de inhoud van het blikje tomatenpuree bij + de hoeveelheid currypasta die je goed lijkt. Ff goed roeren, dan kan de kokosmelk erbij. Breng alles aan de kook, dan vuur laag, deksel op de wok/pan en drie kwartier à een uur laten pruttelen. Af en toe roeren en ruiken want dat is lekker.
Als het tegen het uur loopt ga dan je gebruikte groenten (paprika, champignons, etc.) snijden. Doe het hele boeltje in de pan, goed roeren. Zorg dat het weer een beetje aan de kook komt, daarna vuur weer laag. Het moet nu ongeveer een kwartiertje pruttelen, niet langer want dat is funest voor bv. de paprika. Niet korter want je waterkastanjes moeten wel ff gaar worden.

Doe er vlak voor het einde je limoensap in (als je daar zin in hebt), goed roeren. Als de boel opgeschept is laat mensen dan naar eigen inzicht thai basilicum/verse koriander erdoorheen doen (zet bakjes neer met de reeds geknipte/gescheurde/geplukte blaadjes erin).

Serveer met rijst en evt. nan-brood en bv. een frisse tomatensalade van tomaat (blokjes), rode ui (blokjes), limoensap en vers korianderblad. Varieer evt. ook met de rijst (gekookt in kokosmelk ipv water, of met pistachenoten, cashewnoten, rozijnen, gefruite rode ui en kruidnagel + kummel + piment erdoorheen, (of enkele van die elementen) of jasmijnrijst met wat verse koriander, etc.)

Eet smakelijk hoor!


Heb je ook curry recepten met ander vlees, ik vind lam namelijk niet echt lekker.. Wat je zegt idd penetrant.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 13-10-2007 20:57 by Beli Mawr (Moderator) Profiel van Beli Mawrhttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 13 oktober 2007 20:49 schreef Lies het volgende:
Ach ja, mijn mama kookt zo lekker, dus waarom zou ik mij moe maken? Maar eerlijk gezegd bleef het, toen ik nog op kot zat, ook voornamelijk bij het opwarmen van gekochte spaghettisaus of pizza. Potten en pannen vind ik niet zo fijn.

aaah, begrijpbaar Ik dacht al dat je altijd opwarmmaaltijden, van den aldi ofzo, at


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-10-2007 0:23 by Lies Profiel van Lies

quote:
Op 13 oktober 2007 20:57 schreef Beli Mawr het volgende:
aaah, begrijpbaar Ik dacht al dat je altijd opwarmmaaltijden, van den aldi ofzo, at

Als ik binnen een paar jaar m'n eigen huisje heb, zou de situatie er inderdaad best zo uit kunnen zien.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 02-11-2007 19:59 by Schaep Profiel van Schaep

Net 800 gram kebab, een bak sla en een bak knoflooksaus naar binnen gewerkt met Skullfuck.

Het recept stond achterop de doos, te verkrijgen bij de betere Lidl-zaken.

[Dit bericht is gewijzigd door Schaep op 02-11-2007 19:59]


she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 04-11-2007 0:19 by she_devil Profiel van she_devilhttp://shedevil.wiebel.nl

quote:
Op 13 oktober 2007 20:31 schreef mental het volgende:
die kroket van daarnet was best lekker.
ohhh heb al meer dan een maand geen kroket gehad....nog 10 dagen!!!


wait for me dragon, we'll meet in the sky


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-11-2007 0:20 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

Toen ik je naam achter deze topic zag staan, wist ik bijna zeker dat het ging over een van je reizen.


En ja hoor!

:')


she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 04-11-2007 0:21 by she_devil Profiel van she_devilhttp://shedevil.wiebel.nl

quote:
Op 4 november 2007 0:20 schreef WhiteRider het volgende:
Toen ik je naam achter deze topic zag staan, wist ik bijna zeker dat het ging over een van je reizen.


En ja hoor!

:')
tsja...t heeft wel met metal te maken


wait for me dragon, we'll meet in the sky


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 04-11-2007 5:13 by Schaep Profiel van Schaep

Nou en!


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 04-11-2007 11:05 by MMayo Profiel van MMayo

Ik had gister lekkere wraps/tortillas gemaakt.

2 teentjes knoflook
Gehakt
Tauge
Champignons
Rode ui
Potje wrapsaus erdoor
2 theelepels Sambal Brandal erdoor
Vers gemalen zwarte peper en een beetje zeezout
Tomaten wraps vullen met mengsel
10 minuten in de oven met beetje pittige geraspte kaas erover

Tadaa

[Dit bericht is gewijzigd door MMayo op 04-11-2007 11:15]


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 04-11-2007 11:06 by Schaep Profiel van Schaep

Argh, post dat nou niet op dagen waarop de winkels dicht zijn.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 04-11-2007 11:08 by MMayo Profiel van MMayo

quote:
Op 4 november 2007 11:06 schreef Schaep het volgende:
Argh, post dat nou niet op dagen waarop de winkels dicht zijn.


Sollie!
Wellicht vind je het nu niet lekker meer, ik was de sambal vergeten te vermelden


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 04-11-2007 11:15 by Schaep Profiel van Schaep

Ahhh...


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 04-11-2007 11:20 by XXL Profiel van XXL

Zodadelijk :

Saucijzenbroodjes met knoflooksaus.

Er gaat toch niets boven een goed ontbijt.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen