IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Eten/koken Vorige pagina | Volgende pagina
M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-11-2007 23:02 by M. Profiel van M.

lamsbout


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 06-11-2007 23:03 by MMayo Profiel van MMayo

Simpel en snel koken..

Spekjes fijn snijden
Paksoi fijn snijden, wit en groen uitelkaar houden
Volkoren rijst koken met een half bouillion blokje

Spekjes roerbakken in knoflook. Witte paksoi erdoor mieteren tot het gaar is, laatste paar minuten groene gedeelte van de paksoi erdoor doen, beetje verse zwarte peper erover en een handje ongezouten cashew nootjes erdoor. Even roeren en klaar, lekker met rijst.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 06-11-2007 23:03 by Cadaveria Profiel van Cadaveria

leker.. Nu al weer honger

ook lekker is een salade.

Je kookt wat couscous (1 minuut klaar) en spoel het af onder de koude kraan en laat het afkoelen

Je maakt een sausje van dat doorzichtige slasaus spul, gemengt met wat yoghurt slasaus, pesto, mosterd, rode peper, rode ui, gekookt ei, knoflook, peper, (heeel kleinbeetje) zout, en alle kruiden die je in huis kunt vinden (liefst vers of van die diepvries kruiden die je bij de appie kunt vinden)

Je snijdt gerookte kip in reepjes en mengt dat met de saus

Je pakt verschillende lekkere sla bij de appie (eikenblad, veldsla en witte kool )

Roert al deze ingredienten door elkaar en wel meteen opeten!


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-11-2007 23:13 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 6 november 2007 22:44 schreef M. het volgende:
SnaacK, ik heb je recept vanavond gemaakt. De maiskolf heb ik maar laten zitten, was toch in mijn eentje. De salsa vond ik niet zo'n succes, zowel witte ui, augurk als peterselie laat ik er een volgende keer uit. Ik zoek toch iets anders in een salsa


Hehe, smaken verschillen (gelukkig)

Als je een recept hebt dat jij lekker vind ben ik daar erg benieuwd naar!

quote:

Dat doet niets af aan het feit dat het spinazie-komijn-geitekaas idee erg über was. Super lekker man!! Die houden we erin.


Okay dan, tof dat te horen

quote:
Die guacamole was ook echt errrrg goed, ik heb de crème fraîche eruit gelaten trouwens.



Als je avocado rijp genoeg is is dat ook niet nodig, ik heb het alleen als noodgreep gedaan om het zurige van de niet volledig rijpe avocado te verbloemen.

quote:
Op 6 november 2007 22:56 schreef Pandora het volgende:
Ik gebruik trouwens alleen citroensap en geen limoensap. Maar ga de jouwe volgende keer eens uitproberen.


In guacamole vind ik limoensap lekkerder, friszoet. Met citroensap wordt het al snel (te) zuur..

quote:
Als je trouwens een echt rijpe advocado wilt moet je bij de groenteboer zijn of het ding enkele dagen van te voren kopen. Weet je tenminste zeker dat ie rijp is en zonder rijpe advocado ben je nergens.


Duh, ik heb peperdure avocado's gehaald bij de groenteboer (1,50 p/s oid) maar ze waren niet volledig rijp


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-11-2007 23:20 by M. Profiel van M.

Je had wel gelijk met de voorbereidingstijd trouwens haha. Ik kwam tegen half zeven thuis, meteen koken, paar keer bij mezelf gedacht "tjonge, duurt toch wel lang". Veel snijwerk. Maar het was in een uurtje af dus zo langzaam ben ik ook weer niet .
quote:
Op 6 november 2007 23:13 schreef Snaack het volgende:
Hehe, smaken verschillen (gelukkig)

Als je een recept hebt dat jij lekker vind ben ik daar erg benieuwd naar!

Tja die gebakken (witte) uiensmaak in een salsa bevalt me niet zo, ik hou eigenlijk helemaal niet van augurk (dit was de eerste in een jaar of acht of zo ) en peterselie vind ik er niet zo goed bij passen.
Een salsa is voor mij supersimpel: tomaat/rode ui/korianderblad/limoensap. Ik maak zoiets als fris contrast met de heftige smaken van de rest van het diner. Ik doe er dus normaliter ook geen knoflook of zo doorheen, dat zit al in de guacamole, of in de gebakken groenten, etc.
Je kunt de salsa best opleuken met een pepertje, teentje knoflook etc. maar als ik dat doe dan ga ik er eigenlijk iets anders van maken dan wat ik er oorspronkelijk mee van plan was, namelijk het neerzetten van een lekker fris bijgerechtje.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 06-11-2007 23:20]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 06-11-2007 23:21 by Cadaveria Profiel van Cadaveria

ohw M. ik heb trouwens vandaag iets voor je meegenomen wat je lekker vind!


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-11-2007 23:22 by M. Profiel van M.

Pistachegnoompjes?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 06-11-2007 23:24 by Cadaveria Profiel van Cadaveria

quote:
Op 6 november 2007 23:22 schreef M. het volgende:
Pistachegnoompjes?
Neen. iets anders. Waarschijnlijk kan ik het je pas bij Amorphis overhandigen!


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Jolijn
Usericon van Jolijn
Posted 06-11-2007 23:24 by Jolijn Profiel van Jolijn

quote:
Op 4 november 2007 23:08 schreef Snaack het volgende:
Geef ik toch ongevraagd mijn recept

Voor de guacamole:
* 1 flinke RIJPE () avocado, haal hem een week van tevoren ofzo..
* 1 tomaat
* knoflook naar smaak
* koriander naar smaak
* 1 limoen
* cayennepeper
* gemalen komijnzaad
* zwarte peper
* zeezout
* 100ml crème fraîche

Bereiding:
Snel de avocado schillen, vruchtvlees tot op de pit afsnijden, in stukjes. Snel een halve limoen er boven uitknijpen (of beter, limoensap persen maar ik heb geen pers.. ) en prakken die shit.

(als de avocado goed rijp is is dat geen probleem, anders moet je de blender als hulplijn inschakelen maar eigenlijk is je avocado dan niet rijp genoeg..)

Tomaat in kwarten snijden, pitjes en sap weghalen. Tomaat in kleine stukjes hakken en licht inzouten. Dan zoveel mogelijk sap eruit rossen.

Ik doe dat door de tomatenprut met mijn vuist uit te knijpen maar het kan ook eleganter met de platte kant van een mes bijvoorbeeld.

Koriander fijnhakken (bij de AH hebben ze ook tubes gemalen koriander, "kruidengemak", dat heb ik gebruikt. Erg handig! En belangrijk: van vers blad gemaakt!)

Flikker alles bij elkaar, naar smaak knoflook persen en cayennepeper, zout en peper toevoegen en flink gemalen komijnzaad. Maak het af met crème fraîche en evt nog wat limoensap naar smaak.

Wel goede dikke want guacamole is eerder een pap dan een saus.

Voor de tomatensalsa
* Een stuk of 4 lekkere tomaten (tasty toms bijv!)
* 1 witte ui
* 2 stengels bosui
* een paar teentjes knoflook
* rode peper (wederom: die tubes van de AH zijn geniaal!)
* wat augurk (ik heb die rechthoekige partysticks gebruikt)
* cayennepeper
* 1 citroen
* peper en zeezout
* verse peterselie

Bereiding:
* Snij de tomaten in kleine stukjes
* snij de ui in 4en en in ringen
* hak de bosui

Flikker dit in een pan op laag vuur, pers naar smaak wat knoflook en laat het even pruttelen (de tomaat moet zacht worden en de ui glazig)

Gooi er sap van een halve citroen en cayennepeper, rode peper, peper en zout naar smaak bij en ros de blender er kort doorheen. (het moet geen gladde saus worden..)

Snij de augurk in kleine stukjes en hak de peterselie fijn, gooi dit door je mengsel en laat het afgedekt afkoelen.

De wraps:
Voor 2 personen, 1 wrap per persoon:
* 2 tortilla's (duh)
* een half pak diepvries bladspinazie van Iglo (lekkerder en beter dan verse spinazie, ironisch genoeg..)
* 1 rode ui
* naar smaak knoflook
* 2 lekkere tomaten (tasty tom ftw!11!!)
* 1 bettine blanc met honing
* peper, zout, gemalen komijn, majoraan (bijv)
* crème fraîche
* pijnboompitten naar smaak

Bereiding:
Gooi en spinazie in een pan op laag vuur om het te laten ontdooien. Flikker de tomaat en rode ui erbij en pers naar smaak knoflook. Kort laten pruttelen, vuur uit, kruiden erbij en goed mengen.

Rooster de pijnboompitten (ong 1 min op laag vuur, veel schudden)

Flikker de tortilla's kort in een koekenpan op middelhoog vuur (ong 20 seconden per kant)

Vul de tortilla's met het spinaziemengsel, beetje peper malen, verbrokkel hier de geitenkaas op en maak het af met pijnboompitten en een beetje crème fraîche. Dichtvouwen die krengen, klaar.

* Geroosterde maiskolven
1 p/p is meer dan zat.

Verder nodig: een grillpan, olie, zwarte peper en honing. Ongeveer 1 op 1 olie en honing mengen en naar smaak peper toevoegen.

Grillen duurt lang en de maiskolven kunnen aanbranden, dat heb ik voorkomen door ze kort voor te koken, ong 5 minuten.

Daarna grillpan op laag vuur, de kolven bedruipen met het olie-honing mengsel en even geduld hebben. Elke keer als je ze omdraait, opnieuw bedruipen met hen olie-honing mengsel. Binnen een kwartier zijn ze wel gaar. (als je ze voorkookt..)

Lekker om er voor het opdienen een flinke klont zoute roomboter op te laten smelten.

Eet snaackelijk


*opslaan* ook eens maken ziet er enorm lekker uit, maar dan beetje meer op mijn manier.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-11-2007 23:25 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 6 november 2007 23:20 schreef M. het volgende:
Tja die gebakken (witte) uiensmaak in een salsa bevalt me niet zo, ik hou eigenlijk helemaal niet van augurk (dit was de eerste in een jaar of acht of zo ) en peterselie vind ik er niet zo goed bij passen.


Hmmm, ik heb het echt erg kort in de pan gehad, en dankzij het tomatensap heb ik de ui eerder gekookt dan gebakken.. Het scherpe was er net af..

Ik heb het trouwens wel een paar uur laten rusten, wellicht maakt dat voor de smaak iets uit..

quote:

Een salsa is voor mij supersimpel: tomaat/rode ui/korianderblad/limoensap. Ik maak zoiets als fris contrast met de heftige smaken van de rest van het diner. Ik doe er dus normaliter ook geen knoflook of zo doorheen, dat zit al in de guacamole, of in de gebakken groenten, etc.

Je kunt de salsa best opleuken met een pepertje, teentje knoflook etc. maar als ik dat doe dan ga ik er eigenlijk iets anders van maken dan wat ik er oorspronkelijk mee van plan was, namelijk het neerzetten van een lekker fris bijgerechtje.


True..

Ik heb vrijdag een feest, dan zal ik jouw recept uitproberen. Ik maak het dan echter niet als bijgerecht maar als dip.

Ik vermoed dat er flink gezopen gaat worden, dus ik maak hem dan wel flink pittig met rode peper. Pittig is altijd lekker bij drank


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 07-11-2007 17:24 by Wansmaak Profiel van Wansmaakhttp://www,judgementday.nl

quote:
Op 6 november 2007 17:03 schreef M. het volgende:


Ik vind het wel een onsmakelijk recept trouwens. Vleesprut met meeldeksel, jippie...


Dan zul je dit ook wel niets vinden, lijkt me, hehehe. Nog niet geprobeerd, maar staat in de wachtlijst!

Ovenschotel met kerriezuurkool

Waardering van het recept: 5 sterren

Benodigdheden

* 1 kilo zuurkool
* 2 theelepels kerrie
* 1 glas witte wijn
* 3 blaadjes laurier
* 1.5 kilo kruimige aardappels
* 200 gram katenspek (plakjes)
* 1 Unox rookworst van 375 gram
* 150 ml melk
* 150 gram boter in blokjes
* Zout, peper en nootmuskaat
* 5 eetlepels paneermeel

Voorbereiding
Doe de zuurkool in een ruime pan en voeg de kerrie, de wijn en de laurierblaadjes toe. Schil de aardappelen, snijd ze in stukken en doe ze in een pan met water en zout. Snijd de katenspek in stukjes. Snijd de rookworst in plakjes.

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet de zuurkool op een matig vuur en laat een ca half uurtje koken. Zet de aardappelen op en laat ze ca 20 minuten koken tot ze gaar zijn.

Bak de katenspek in een pan ca 5 minuten. Knijp de gare aardappelen door een pureeknijper. Voeg de melk en 100 gram boter toe en roer het geheel tot een puree. Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Laat de zuurkool uitlekken en maak hier een laag van in een glazen ovenschaal.

Doe daar bovenop het katenspek en de rookworst. Daar bovenop komt dan weer de puree. Bestrooi de ovenschotel met paneermeel en verdeel de overgebleven blokjes boter er over. Schuif de ovenschaal in de oven en laat er in 30 minuten een mooi bruin korstje op komen. Lekker met zilveruitjes chutney.


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 07-11-2007 22:51 by Snaack Profiel van Snaack

Beetje erg basic qua ingrediënten, vind je niet?


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 07-11-2007 22:56 by Wansmaak Profiel van Wansmaakhttp://www,judgementday.nl

Meer is natuurlijk niet altijd beter. Ik zou niet weten wat je er verder in zou willen flikkeren, maar iedereen kan bij elk recept z'n eigen extra invulling maken, lijkt me.


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


Pattie
Usericon van Pattie
Posted 08-11-2007 1:57 by Pattie Profiel van Pattie

Vandaag hebben wij pizza besteld en daarna pizza gekocht in de supermarkt. Toch hebben wij nog reeds behoefte aan pizza.

Pattie en Schaep, over en uit, JWTG.

[Dit bericht is gewijzigd door Pattie op 08-11-2007 1:57]


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 08-11-2007 2:09 by Wansmaak Profiel van Wansmaakhttp://www,judgementday.nl

Vandaag (oftewel gisteren) turkse pizza met kebab op. Oja!


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


Dark incarnation
First I was a cruel dark beast until i became.....
Usericon van Dark incarnation
Posted 08-11-2007 4:44 by Dark incarnation (Redacteur) Profiel van Dark incarnation


Duh, ik heb peperdure avocado's gehaald bij de groenteboer (1,50 p/s oid) maar ze waren niet volledig rijp [/quote]

Even een tip voor dit geweldige recept van heer Snaack.
Als je snel over een rijpe mango wil beschikken, doe dan het volgende; stop de mango in een plastic zak samen met een banaan. Sluit de plastic zak goed af.
Er zal ethyleengas (natuurlijk rijpingsgas) vrij komen uit de banaan, waardoor de mango ook sneller zal rijpen. Het hangt van het soort mango en de oorspronkelijke rijpheid af, hoe snel deze rijp zal zijn.
Succes en eet ze!


an evil incarnation of DEATH!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-11-2007 13:12 by M. Profiel van M.

Goeie tip, als ik guacamole met mango wil maken zal ik er zeker aan denken!


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dark incarnation
First I was a cruel dark beast until i became.....
Usericon van Dark incarnation
Posted 08-11-2007 15:59 by Dark incarnation (Redacteur) Profiel van Dark incarnation

quote:
Op 8 november 2007 13:12 schreef M. het volgende:
Goeie tip, als ik guacamole met mango wil maken zal ik er zeker aan denken!


Whahaha, ik moet ook gewoon geen berichten meer typen als ik nachtdienst heb . Uiteraard bedoel ik avocado's en geen mango....
Alhoewel deze methode voor iedere groente- en fruitsoort werkt.


an evil incarnation of DEATH!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-11-2007 20:53 by M. Profiel van M.

quote:
Op 8 november 2007 15:59 schreef Dark incarnation het volgende:
Whahaha, ik moet ook gewoon geen berichten meer typen als ik nachtdienst heb . Uiteraard bedoel ik avocado's en geen mango....
Alhoewel deze methode voor iedere groente- en fruitsoort werkt.

Haha OK.

Ik vraag me dus af of het ook bij avocado's werkt, die hebben namelijk een veel hardere schil. Of maakt dat in dit geval niet uit (i.e. "ademt" die schil)?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dark incarnation
First I was a cruel dark beast until i became.....
Usericon van Dark incarnation
Posted 08-11-2007 22:32 by Dark incarnation (Redacteur) Profiel van Dark incarnation

quote:
Op 8 november 2007 20:53 schreef M. het volgende:
Haha OK.

Ik vraag me dus af of het ook bij avocado's werkt, die hebben namelijk een veel hardere schil. Of maakt dat in dit geval niet uit (i.e. "ademt" die schil)?


Maakt niet uit M. een rijpingsgas blijft een rijpingsgas, avocado's zijn daar, net zoals mango's () erg gevoelig voor en zullen aanzienlijk sneller rijpen.


an evil incarnation of DEATH!


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 09-11-2007 1:12 by Schaep Profiel van Schaep

Twee worstenbroodjes en een tosti.

Balansdag massive!

Jammer van het bier.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 10-11-2007 19:36 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

Morgen wil ik een met paprika, ham en kaas gevulde varkenshaas maken, maar ik weet de juiste bereidingswijze niet.

Op internet staan verscheidene bereidingswijzen van gevulde varkenshaas, alleen met deze vulling kan ik geen recepten vinden. Bij sommige vullingen wordt 3 uur in de oven (80 graden) gezegd, bij een ander 25 minuten op 200 graden, bij de andere 20 minuten stomen en bij weer een ander 15 minuten bakken/braden.

Heeft iemand enig idee welke wijze bij dit recept het best past?


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 10-11-2007 19:44 by M. Profiel van M.

Ik heb niet zoveel verstand van varkenshaas (hou niet van varken en maak het dus nooit) maar ik zou denk ik als max. een half uurtje op een graad of 200 doen. Misschien moet je de varkenshaas van tevoren ff op hoog vuur in boter rondom "aanbakken" (gewoon ff aan alle kanten beetje een korstje, hoeft maar 2 minuten te duren) maar zeker weten doe ik dat niet. Met lamsrack of zo doe ik dat altijd wel.

Na 3 uur in de oven is je paprika werkelijk compleet naar de klote, half uurtje lijkt me prima. Als het slappe kladderatsj is en/of aangefikt weet je dat het te lang was, proef je rauwe paprika dan weet je dat het te kort was. Half uur lijkt me prima, check ook ff de verpakking van de varkenshaas voor aanwijzingen.

Het is nu te laat, maar vraag het de volgende keer aan de slager!


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Faolan
Fight it back!!
Usericon van Faolan
Posted 10-11-2007 19:53 by Faolan Profiel van Faolanhttp://www.facebook.com/profile.php?id=759647949

Vandaag,heel basic, een ovenschotel van verse spinazie en tomaten, pittig gekruid gehakt en aardappelschijfjes gemaakt. Hoe lekker kan de eenvoudige keuken soms toch zijn


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 10-11-2007 19:56 by Kimmey Profiel van Kimmey

Vanvond:

Aardappelkrieltjes, chinese roerbak groente en kip in de wok
owja en chocolademouse toetje


Het is de lichtinval ;')


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen