IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Koken ist Krieg! Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-10-2001 11:23 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Goedemorgen,

ik trap af met een eerste recept. Een simpele , vrij algemene curry die je zo pittig kan maken als je zelf wil (tot op zekere hoogte).
Dit recept (al is dit eerder een soort gebruiksaanwijzing) is voor 4 personen.

Specerijen die je nodig hebt voor een basissaus:
- chili
- koriander
- komijn
- mosterdzaad
- gember
- peper (alleen echte gemalen peperkorrels, peper uit een potje is vies)
- nootmuskaat
- laos
- eventueel: foelie, kruidnagelen, kaneel, citroengras, etc.

Peper mag ook, maar is absoluut niet nodig; als je bovenstaande kruiden in de juiste verhouding mengt zweet je de keuken uit.
Even over deze kruiden: de meeste kan je in poedervorm bij de supermarkt kopen. Leuk om mee te beginnen, maar vers is veel lekkerder. Komijnzaad, kardamompitten, gemberwortel, verse laos (lijkt op gemberwortel), nootmuskaatbollen, peperkorrels, hele chilipepers (de rode zijn het minst heet), korianderkorrels... Ik haal ze meestal bij een toko of op de markt bij een kruidenkerel, rooster de zaden even in een droge pan en daarna maal ik ze fijn met een vijzel (stenen kom + stamper). Gemberwortel kan je raspen, maar je kunt het beter in hele kleine stukjes hakken, dan komt er meer smaak vrij.
De kruiden meng je door elkaar. Als het goed is, is dit mengsel is EVIL. Ruik er maar eens lekker aan .
Hoeveel van alles? Tja, altijd weer moeilijk. Ben je niet zoveel gewend dan zou ik zeggen twee theelepels van alles, behalve koriander, daarvan vier. Hou je van pittig dan doe je twee keer zoveel, of zo. Als je de verse specerijen gebruikt, deel je die getallen weer door twee (of door anderhalf, of gewoon niet ). Je kunt in ieder geval nooit teveel specerijen gebruiken. Is het te pittig, dan strooi je maar wat kokos over je eten heen. Smaakt best, en dooft een beetje.

Verdere benodigdheden voor de basissaus:
- 2 uien, fijngesneden
- paar tenen knoflook (optioneel; de specerijen zijn al pittig zat, aan de andere kant kan je ergens nooit te veel knoflook indoen (als je geen mietje bent tenminste )
- genoeg (olijf)olie om de uien in te bakken
- enkele eetlepels azijn (opgepast hier!)
- ca. 300 ml. melk
- 1 theelepel bruine suiker (pas wederom op)
- paar druppeltjes citroensap
- ca. 750 ml. tomatenpuree

Circa dit en dat. Deze hoeveelheden zijn voor een vrij dunne currypasta. Wil je een wat dikkere, dan gebruik je wat minder.
Over de tomatenpuree bestaat altijd twijfel. Je hebt van die pakjes in de supermarkt die iets van 60 cent kosten en een halve liter zijn. Dat spul is troep. Dan kan je nog beter zelf wat tomaten pureren (wel eerst ontvellen), al smaken Nederlandse tomaten weer nergens naar. Wat ik meestal doe is twee van die blikjes gepelde tomaten kopen, ze even met een vork flink prakken en die gebruiken.
Goed, de curry. Verhit de olie in een grote wok, gooi uien + evt. knoflook erbij en ga het lekker bakken een paar minuutjes. Doe daarna de specerijen erbij, goed roeren, beetje bakken. Af en toe wat water erbij doen, de boel rustig laten bakken, totdat het water verdampt is. Herhaal dit een paar keer.
Doe hierna de melk en de azijn erbij en breng het geheel aan de kook. Nu kan de tomatenpuree en de suiker erbij. Als alles goed gemengd is nog een paar druppeltjes citroensap. Breng het weer aan de kook en laat het daarna een uur pruttelen. Wel af en toe roeren, anders fikt het aan (tenminste, als je studentenkookgerei hebt wel).
Hierna is je basissaus voor curry klaar. Je kunt eindeloos varieren met verschillende specerijen.
Voor een volwaardig gerecht heb je groenten nodig; wat je bijvoorbeeld kan doen zijn de gesneden en gewassen groenten bij de basissaus doen en het net zo lang koken tot de groenten gaar zijn. Wat voor groenten? Denk aan
- boontjes
- bloemkool
- paksoi
- champignons (mwah...)
- stukjes wortel (hmmmmmmmh)

en ook:
- stukjes appel
- stukjes banaan (maakt het geheel wat minder pittig)

In ieder geval geen dingen als andijvie of spinazie of zo.
Na het uur pruttelen van de saus gaan die groenten er dus in, het deksel weer terug op de pan en onder af en toe roeren totdat alles gaar is. Laat het niet stukkoken.
Hierbij serveer je rijst. Pandanrijst of Basmatirijst of andere rijst, in ieder geval niet die droge kaaskop-rijst die zich zilvervliesrijst noemt. (ook de rijst kan je op allemaal versch. manieren maken, ik noem hier: roer wat gemalen kardamom door de rijst en gebruik ipv. water kokosmelk).

Als 'offset' tegen de (hopelijk) pittige saus kan je een raita zetten. Dat is yoghurt met stukjes komkommer en een klein (!!) beetje kruiden (komijn, mosterdzaad, chilipoeder). Klein beetje! Dat blust de boel prima af.

Er zijn duizenden curry's en dit is slechts een voorbeeld. Dit is ook niet echt een authentiek indiase curry, maar het is wel een goede plek om te beginnen. Eet smakelijk!


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 09-10-2001 11:27 by Lord Morgoth Profiel van Lord Morgoth

mjammie


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Ixl
Angel of death
Usericon van Ixl
Posted 09-10-2001 11:40 by Ixl Profiel van Ixl

beterz!


God hates us all ! God hates us all !


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-10-2001 11:57 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Oh ja en mocht je bij zo'n curry toch vlees willen, dan is lamsvlees geloof ik wel een goede keuze. Maar hoe of wat weet ik verder niet hoor


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 09-10-2001 12:18 by FireFox Profiel van FireFox

Tja klinkt lekker ga et van't weekend misschien ff proberen (moet ik wel ff energie vinden )


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


linknl
MONEY talks BULLSHIT walks
Usericon van linknl
Posted 09-10-2001 13:31 by linknl Profiel van linknl

Dwaallicht

jij kookt ik kom wel eten.
dat verhaal is me gewoon te lang en tijd om 90 minuten te koken heb ik niet


Fire
Usericon van Fire
Posted 09-10-2001 13:33 by Fire (Bestuurslid stichting) Profiel van Firehttp://www.gratix.nl

Jenje, Jij gaat koken



SheRa
Usericon van SheRa
Posted 09-10-2001 14:06 by SheRa (Speciaal lid) Profiel van SheRa

quote:
Op 9 oktober 2001 13:33 schreef Fire het volgende:
Jenje, Jij gaat koken


Mannen die kunnen koken zijn stoer.


Dead things grow from deep inside...


Fire
Usericon van Fire
Posted 09-10-2001 14:11 by Fire (Bestuurslid stichting) Profiel van Firehttp://www.gratix.nl

quote:
Op 9 oktober 2001 14:06 schreef SheRa het volgende:
Mannen die kunnen koken zijn stoer.
Hoeveel verschillende gerechten moeten ze dan kunnen maken



SheRa
Usericon van SheRa
Posted 09-10-2001 14:18 by SheRa (Speciaal lid) Profiel van SheRa

quote:
Op 9 oktober 2001 14:11 schreef Fire het volgende:
Hoeveel verschillende gerechten moeten ze dan kunnen maken


Als dat wat ze maken maar lekker is maakt dat niet zoveel uit, meer als één lijkt me wenselijk... anders wordt het een beetje saai.


Dead things grow from deep inside...


Ixl
Angel of death
Usericon van Ixl
Posted 09-10-2001 14:27 by Ixl Profiel van Ixl

ik kan wel koken!

ei koken
aardappels koken
water koken
melk koken

nu ben ik dus stoer


God hates us all ! God hates us all !


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 09-10-2001 14:28 by SheRa (Speciaal lid) Profiel van SheRa

Zeker...

Maar ik doelde in dit geval op mijnen vriendje, die bewezen heeft beter nasi te kunnen maken als ik.


Dead things grow from deep inside...


Fire
Usericon van Fire
Posted 09-10-2001 14:30 by Fire (Bestuurslid stichting) Profiel van Firehttp://www.gratix.nl

quote:
Op 9 oktober 2001 14:28 schreef SheRa het volgende:
Zeker...

Maar ik doelde in dit geval op mijnen vriendje, die bewezen heeft beter nasi te kunnen maken als ik.
Ja die nasi is idd wel goed, maar om de twee dagen nasi eten wordt je ook niet vrolijk!



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 09-10-2001 14:38 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

Keertje macaroni gegeten dat zo zwaar was dat je er de volgende dag stuiterballen van kon maken! (Hetgeen ook gebeurde: dikke pret!)


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 09-10-2001 14:39 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

Geweldig recept Dwaallicht!

Heb 't uit de printere gegooid voor de test!


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 09-10-2001 14:49 by SheRa (Speciaal lid) Profiel van SheRa

quote:
Op 9 oktober 2001 14:30 schreef Fire het volgende:
Ja die nasi is idd wel goed, maar om de twee dagen nasi eten wordt je ook niet vrolijk!


Kan ik me iets bij voorstellen...


Dead things grow from deep inside...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-10-2001 17:06 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Heheh, blij dat ik stoer ben. Volgende week een nieuw recept! Vleeseters die iets missen moeten zelf recepten insturen!


Hirogen
Usericon van Hirogen
Posted 09-10-2001 17:10 by Hirogen Profiel van Hirogen

Klinkt goed dat gerecht, Jerry Springer.

ps.
Ik ben niet stoer, ik kan niet goed koken. Het intereseerd me ook gewoon niet.
Ik probeer het wel en de makkelijke dingen lukken meestal ook wel.


[Dit bericht is gewijzigd door Hirogen op 09-10-2001 17:12]


Heads I win, tails you lose


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 09-10-2001 17:20 by SheRa (Speciaal lid) Profiel van SheRa

quote:
Op 9 oktober 2001 17:06 schreef Dwaallicht het volgende:
Heheh, blij dat ik stoer ben. Volgende week een nieuw recept! Vleeseters die iets missen moeten zelf recepten insturen!


Ik kook nooit volgens recepten, doe het liefst alles gewoon met een beetje creativiteit/fantasie. Ben wel een vleeseter, maar mis niets als er geen vlees bij/in een gerecht zit. Ben zelfs gek op van die vegetarische maisburgers enzow...


Dead things grow from deep inside...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-10-2001 17:26 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Nou, het hangt ervan af. Ik denk dat je altijd moet beginnen met recepten, om van daaruit verder dingen op te bouwen. Of je kunt recepten naar je eigen voorkeur aanpassen. Iemand die niet kan koken gaat niet zomaar 'out of the blue' een curry maken. Maar op een curry kan je wel eindeloos varieren, zolang de basis maar hetzelfde blijft (i.e. indische kruiden tot een bepaald smaakpalet combineren? weet het ook niet precies maar dat lijkt me toch wel de essentie).

Ik ben zelf geen fan van vleesvervangende producten, die burgers hou ik niet van en dan heb je zoiets als tofu of tempeh... nou als je dat goed wil klaarmaken moet je van goede huize komen. Flink marineren, op de juiste manier bakken en zelfs dan blijft het een beetje kauwen op piepschuim met ketjap.


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 09-10-2001 17:42 by SheRa (Speciaal lid) Profiel van SheRa

quote:
Op 9 oktober 2001 17:26 schreef Dwaallicht het volgende:
Nou, het hangt ervan af. Ik denk dat je altijd moet beginnen met recepten, om van daaruit verder dingen op te bouwen. Of je kunt recepten naar je eigen voorkeur aanpassen. Iemand die niet kan koken gaat niet zomaar 'out of the blue' een curry maken. Maar op een curry kan je wel eindeloos varieren, zolang de basis maar hetzelfde blijft (i.e. indische kruiden tot een bepaald smaakpalet combineren? weet het ook niet precies maar dat lijkt me toch wel de essentie).


Mee eens.

quote:
Ik ben zelf geen fan van vleesvervangende producten, die burgers hou ik niet van en dan heb je zoiets als tofu of tempeh... nou als je dat goed wil klaarmaken moet je van goede huize komen. Flink marineren, op de juiste manier bakken en zelfs dan blijft het een beetje kauwen op piepschuim met ketjap.


Tofu/Tempeh...

Van die bruine burgers zijn ook ranzig, maar dat Cornburger spul... jummie.


Dead things grow from deep inside...


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2001 18:28 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 9 oktober 2001 14:30 schreef Fire het volgende:
Ja die nasi is idd wel goed, maar om de twee dagen nasi eten wordt je ook niet vrolijk!

Beter als altijd van die gefrituurde shit


Fire
Usericon van Fire
Posted 09-10-2001 18:30 by Fire (Bestuurslid stichting) Profiel van Firehttp://www.gratix.nl

quote:
Op 9 oktober 2001 18:28 schreef Jenje het volgende:
Beter als altijd van die gefrituurde shit
Ik ben voor afwisseling, elke dag iets anders...



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2001 18:35 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

oh ja
maandag gefrituurde aardappels
dinsdag friet
woensdag aardappelpartjes
my ass


Fire
Usericon van Fire
Posted 09-10-2001 18:44 by Fire (Bestuurslid stichting) Profiel van Firehttp://www.gratix.nl

quote:
Op 9 oktober 2001 18:35 schreef Jenje het volgende:
oh ja
maandag gefrituurde aardappels
dinsdag friet
woensdag aardappelpartjes
my ass
maandag nasi
dinsdag aardappels etc
woensdag chineess
donderdag chinees
vrijdag aardappels
zaterdag gekookte maaltijd
zondag nasi?

nou ja, ik weet het ook niet...



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2001 18:55 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Maar je kookt eigenlijk nooit ?
Ik kook tenminste elke week nog een paar keer


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen