IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Koken ist Krieg! Vorige pagina | Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 21-10-2001 23:57 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Lekker koken is gans buitengewoon True meneer Hagrath!


HagratH
Usericon van HagratH
Posted 22-10-2001 0:38 by HagratH Profiel van HagratHhttp://hagrath.cu2.nl

OK gaaf, in dat geval moet ik ook eens leren koken


Please give blood. Vampires are an endangered species!


Vampire_girl
rabiës
Usericon van Vampire_girl
Posted 22-10-2001 12:13 by Vampire_girl Profiel van Vampire_girlhttp://www.sfu420.com/

quote:
Op 21 oktober 2001 22:37 schreef Dwaallicht het volgende:
Kwestie van oefenen. Je moet er wel wat energie in willen steken.
Maar ik ben nu op het punt dat als ik Kook, het Lekker wordt. En dat hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten, gewoon creatief met kruiden zijn bv.


Wat voor een soort kruiden zou ik thuis moeten hebben dan?
Op dit moment staat er: zout, peper, cajun en tex-mex. De laatste 2 zijn eigenlijk alleen om vlees te kruiden.


the only pleasure is pain


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-10-2001 12:40 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Hey Vampire_girl, dan is er nog heel wat werk te verzetten. Ik wil niet zeuren maar cajun & texmex zijn kruiden mengsels en daar heb ik een grote afkeer van Goed, ff een overzichtje van belangrijke kruiden&specerijen.

Strikt genomen (geloof ik) zijn kruiden van die groene dingetjes, oftewel van plantjes. Je kunt de gedroogde versies in potjes kopen, deze zijn minder lekker maar goed om mee te beginnen (al wordt bij de een de smaak meer verpest dan bij de ander als je het droogt, bv. gedroogde koriander vind ik echt helemaal niks terwijl gedroogde basilicum best te pruimen valt, al is de verse VEEL lekkerder).
Deze kruiden komen meteen in me op (ik geef ook wat voorbeelden van toepassingen die meteen in me opkomen):

- oregano/majoraan (over pizza)
- thijm (over champignons bv., ook leuk: met honing over brie/camembert uit de oven (!!))
- basilicum (in italiaanse tomatensaus, dit is DE goddelijke combinatie uit de italiaanse keuken, WOW)
- rozemarijn (over aardappelblokjes uit de oven, mjam)
- korianderblaadjes (pas op, sterke en aparte smaak, veel gebruikt in oosterse gerechten)
- dille (wordt veel gebruikt over vis, geloof ik)
- munt
- peterselie (meer garnering dan smaak eigenlijk hoor)
- kervel
- salie (sterke smaak!)

Specerijen zijn anders dan kruiden en zorgen vaak voor een pittige smaak.
- peper. Peper is een apart geval. Er zijn peperkorrels, die zijn wit of zwart of groen of rood. Ik geef de voorkeur aan zwarte peper. Koop dan korrels (geen poeder) en koop een goeie pepermolen (bij de Blokker hebben ze een goeie, met dik glas, die goed maalt, da's belangrijk). Je zult het verschil absoluut proeven. Je hebt ook spaanse pepers, die rooie, die je in de supermarkt kan kopen. Die moet je opensnijden, het zaad eruit halen en in stukjes snijden. Rauw zijn ze vrij heet, maar als je ze meebakt verliezen ze bijna al hun smaak. Ik ben er geen fan van. Verder heb je 'chillies' of 'lomboks' of gewoon indische pepers. Ze lijken uiterlijk op spaanse pepers, maar ze zijn een stuk kleiner. Je hebt ze in't rood (heet) en in het groen (heter). Die groene vinden de meeste mensen veeel te heet, ze zijn ook best wel evil zal ik maar zeggen. Dan zijn er ook nog pepers (rood of geel) die lijken op een kleine versie van een paprika. Die zijn SUPER heet. Echt, ik overdrijf niet, en geloof me, ik eet behoorlijk pittig. Opgepast!
Er zijn nog meer soorten pepers (bv. cayennepeper), maar nu weet je voorlopig wel genoeg denk ik.
- kruidnagelen (je stopt ze ergens in, laat ze meekoken en haalt ze er daarna weer uit (of je bijt er per ongeluk op)). Koop wel verse, je hoeft niet alles vers te kopen, maar kruidnagelen toch eigenlijk wel. Kruidnagelpoeder is niets.
- paprikapoeder, dit is eigenlijk meer kleurstof dan smaakmaker, tenzij in ZEER grote hoeveelheden gebruikt
- nootmuskaat, dit heeft een zeer sterke smaak en als je het in zeer grote hoeveelheden nuttigt (grammetje of 10 ) dan schijn je stoned te worden. Vers (van die bolletjes) is het veel sterker dan gewoon, maar gemalen uit de winkel is ook al wel OK
- mosterdzaad (geel of bruin, bruin is iets pittiger), tja, 'licht kruidig' proeft het zou ik zeggen.
- korianderzaad. Dit is heel wat anders dan de blaadjes, proeft ook zeer anders, lekker! Dit is hetzelfde als 'ketoembar'.
- komijn. JAA komijn!!! Veel nederlanders kennen dit alleen in de komijnekaas, maar OH dit is ZO lekker, vooral in oosterse sausjes. Heerlijk! Koop het gemalen of koop de zaadjes zelf en ga ze stampen. Dit heet ook 'djinten' of 'djintan'.
- gember. Dit heeft een sterke zoetige/weee smaak en hollandse kaaskoppen doen dit wel eens over pannekoeken (is overigens best lekker). Dit is dus geen gembersiroop, en ook geen stemgember, ik heb het hier over gemberWORTEL (die je onder de naam 'djahé' in de supermarkt gemalen kan kopen, of gewoon vers natuurlijk). Van gemberwortel moet je een paar cm afsnijden, die schillen en dan raspen/in blokjes snijden.
- kurkuma/koenjit/geelwortel. Dit is geel spul, meer om te kleuren dan als smaakmaker.


'Waar de hel moet ik al die dingen krijgen dan???'
Nou, de gemalen/gedroogde versies van al deze zaken zijn meestal wel in de supermarkt te krijgen. Maar ja, dat is leuk om mee te beginnen, maar als je het echte werk geproefd hebt, smaakt dat spul dat in die potjes zit vooral erg stoffig. Die verse dingen zijn ook nog eens goedkoper, maar koop ze NIET in de supermarkt! Dan krijg je 3 kruidnagelen van Silvo voor 3 piek of zo, dat is niks. Op de markt staat vaak wel de een of andere vago met een hele hoop specerijen. Verse kruidenplantjes heb je nog wel eens in de supermarkt, maar vaak zijn die zo behandeld dat ze na een week dood zijn. Zaadjes kopen om dan een eigen kruidentuintje te beginnen lijkt dan een beter alternatief, volgens mij kom je met een flinke bloembak al een heel eind. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Verder is een toko ook een goede plek om verse specerijen te kopen, de toko in Wageningen heeft bijvoorbeeld vrij veel dingen als mosterdzaad, nootmuskaatbollen, komijnkorrels, korianderkorrels, peperkorrels etc. ga eens op zoek zou ik zeggen.

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben, dan heb ik het niet voor niets getypt Op een dag een kookfeest houden?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-10-2001 12:43 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Oh ja en over zout: ik kook bijna nooit met zout. 'Zout sucks'. Waarom? Omdat er gewenning optreedt, je hebt steeds meer nodig om het zout te kunnen blijven proeven. Verder verdringt het de smaken van de andere (lekkerdere) specerijen. Net als maggi (walgelijk spul).
Zout is lekker over friet en anders niet.


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 22-10-2001 12:57 by FireFox Profiel van FireFox

mm, ik vind zout wel lekker gecombineerd met suiker, klink gek, maar het veranderd wel de smaak als je ze beiden gebruikt, maar niet teveel


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 22-10-2001 13:13 by SheRa (Speciaal lid) Profiel van SheRa

Klinkt helemaal niet gek, suiker kan in gerechten ook prima gebruikt worden als smaakversterker...


Dead things grow from deep inside...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-10-2001 13:24 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Suiker zekers, ook lekker in combinatie met citroensap in gerechten... geeft een heel aparte versterking aan de rest.

Maar zout?? Laat maar... Ik denk vooral dat je het effect van de suiker merkt. Probeer het maar eens zonder zout.


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 22-10-2001 13:26 by FireFox Profiel van FireFox

heb ik wel eens gedaan, maar helemaal zonder zout vinnik niet zo, maar das natuurijk ook gewoon een kwestie van smaak, ik vind het wel lekker, maar in beperkte mate, teveel zout is echt heel smerig.


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Satan
Usericon van Satan
Posted 22-10-2001 21:00 by Satan Profiel van Satanhttp://www.myspace.com/vinaysananda

Dwaalicht misschien moet je een kookboek schrijven .Met illustraties en zo .
iK lees soms de onkruid en bres hier staan ook achtergronden over kruiden en die een bepaalde werking hebben



rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 23-10-2001 10:27 by rajackar (Speciaal lid) Profiel van rajackarhttp://https://www.facebook.com/rajackar

He dwaallicht!
Ga jij koken de 28e? voordat we gaan tappen? Doe ik daarna een reviwew van je kookkunst voor ZM. LOL


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-10-2001 10:35 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Heheheh da's goed jonge. Wel een in-depth review he, geen aarsschok slijmballerij


rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 23-10-2001 10:37 by rajackar (Speciaal lid) Profiel van rajackarhttp://https://www.facebook.com/rajackar

hehe reviewen ist krieg FOCL


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


Satan
Usericon van Satan
Posted 01-11-2001 13:28 by Satan Profiel van Satanhttp://www.myspace.com/vinaysananda

In wat voor soort winkel worden kastanjes verkocht ?



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-11-2001 14:44 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Hmmm, probeer eens de betere groenteman, of ga anders eens langs bij een boer of bij een volkstuinvereniging of zo? Ik weet het ook niet echt... je kan ze ook in het bos rapen natuurlijk.


Vampire_girl
rabiës
Usericon van Vampire_girl
Posted 01-11-2001 21:38 by Vampire_girl Profiel van Vampire_girlhttp://www.sfu420.com/

In het bos rapen is wel gezellig. Vooral als het weer een beetje meezit.
Ik heb het zelf een paar weken geleden gedaan in een bos vlakbij de Duitse grens.

Nou moet ik ze alleen nog laten drogen, en ik zou niet weten hoelang dat duurt.


the only pleasure is pain


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-11-2001 21:51 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Ik zou zeggen, maak er eentje open en kijk of het wat is...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 26-11-2001 16:31 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

OK daar zijn we weer met een nieuw recept. Koken ist Krieg! Vandaag gaan we zelf een pastasaus maken. Als pasta gebruiken we iets lekkers (dat betekent meestal zelfgemaakte, maar tagliatelle of zo is ook goed). Hoeveelheden zijn voor om en nabij de 4 personen. Het recept is vegetarisch; vleeseters kunnen bv. gehakt door de saus doen. Het is echer af te raden, want gehakt is ranzig

GOED. Pasta koken kan ieder blondje, dan gaan we verder met de saus. Dit is leuk & lekker. En, oh ja, je hebt er eigenlijk wel een keukenmachine voor nodig. Maar ik denk dat prakken ook wel min of meer goed gaat, het gaat er vooral om dat de tomaten puree worden. Wat zeg je? Uit een BLIKJE?? Da's toch veel minder lekker man.

NODIG:
- ca. 4 tenen knoflook (of meer, naar smaak)
- 2 a 3 rode uien
- olijfolie
- tomaten, stuk of 10 a 12 (ROMA tomaten of smaak tomaten als je het kunt betalen, anders gewone tomaten, wel jammer want dat zijn waterbommetjes)
- rode wijnazijn (ook wel aceto balsamico genoemd)
- (verse) basilicum: VEEL is het sleutelwoord hier
- (verse) peperkorrels: VOORZICHTIG is het sleutelwoord hier
- snufje zout (maar dan ook niet meer)
- evt. oregano of andere italiaanse kruiden, en een beetje citroensap (sprietsje)
- parmezaanse kaas

Ontvel de tomaten. Hoe? Kerf met een mesje een kruisje aan de onderkant, breng een pan met veel water aan de kook, leg de tomaten 30 sec. in het al kokende water en haal ze er daarna uit, dan kan je de vellen er zo af halen.
Hak de knoflook. NIET in een pers. NOOIT in een pers. Knoflookpers, de Nightwish van het keukengerei, LOL (sorry voor deze belachelijke beeldspraak).
Hak de ui. Stop de ontvelde tomaten in de keukenmachine VROEM tot pulp. Doe wat knoflook en uien erbij, VROEM. Scheut rode wijnazijn erbij, beetje peper en zout erbij, sprietsje citroensap erbij, VROEM. Bewaar de kruiden voor later.
Bak de ui en knoflook in olijfolie. Na een paar minuten kan de saus erbij. Warm de boel op totdat het gaat borrelen. Doe op het laatst de kruiden erbij, dan blijft de smaak het best bewaard. Weersta de verleiding om meer 'substantie' toe te voegen mbv creme fraiche of zo, daarmee verlies je veel smaak.
Schep tagliatelle op het bord en een lepel saus erover heen, ziet er mooi uit en de natte saus mengt goed met de (vaak droge) tagliatelle. Strooi er parmezaanse kaas over.
Final note: 10 of 12 tomaten lijkt veel, maar als je ze gaat pureren blijft er weinig van over.

Tagliatelle met saus is natuurlijk te weinig. Serveersuggestie: ovenschoteltje!

NODIG:
- ca. 4 tenen knoflook (knoflook heerst)
- 2 paprika's
- courgette
- 1 a 2 uien
- italiaanse kruiden
- oven + ovenschaal

Doe een laagje olijfolie in de ovenschaal en zorg dat de randen ook bevochtigd worden. Leg de knoflook stukjes erin en de ui ook. Snij de courgette in stukjes of plakjes, wat je wil, paprika in reepjes, en leg het een beetje leuk & creatief neer allemaal. Kruiden eroverheen, en hoplaa in de oven, 180 graden of zo (weet ik veel) en dan een uur of zo (weet ik eigenlijk ook niet zo goed doe altijd maar wat, Koken ist Krieg weet je, Fingerspitzengefuhl enzetera). Drie kwartier is een goede richtlijn (oh ja doe als je het in de oven zet wel aluminiumfolie over de schaal, anders wordt alles aan de boven kant kurkdroog).
Je kunt wederom parmezaanse kaas er overheen strooien, tien minuten voordat je het uit de oven haalt (doe het dan ff 2 minuten onder de grill, lekker!).

Nog een serveersuggestie: Ciabatta + tomaat + mozzarella + basilicum uit de oven.

Ciabatta

Eet smakelijk allemaal!


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 26-11-2001 21:28 by 1i1ith Profiel van 1i1ith

Mijn complimenten Dwaallicht
Ik zou zelf niet aan de recepten beginnen omdat ik koken niet leuk vind. Maar ik vind het absoluut hoopvol dat er jongens zijn die koken wel leuk vinden en het ook nog kunnen!



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 26-11-2001 21:40 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Koken is tof, ik hou wel van koken. Ik heb het te weinig gedaan de afgelopen paar maanden, maar nu ik weer wat centen heb kan ik weer aan de kook! Fuck yeah! Zaterdag naar de markt, zo daar ga ik me toch een partij kruiden halen... ai ai ai
En dan ga ik gnocchi maken. Nu weet ik het zeker. Zaterdag gnocchi (da's een soortement zelfgemaakte pasta, pleuris karwei maar wel lekker). Dus, wie wil komen eten moet dat zeggen (wageningen)


lestat
I assume I need no introduction...
Usericon van lestat
Posted 26-11-2001 22:05 by lestat Profiel van lestathttp://www.aeternus-darkermonument.tk

Wat kruiden enzo betreft,
-Al het genoemde door dwaallicht en..
-Citroen blaadjes
-Citroen gras [Sereh]
-Kokosmelk
-Neem eens zeezout smaakt toch anders.
-Trassie een must in de satésaus[ik heb het recept voor de lekkerste in de wereld]

Gebruik ook eens sesamolie ,olijfolie ipv die eeuwige slaolie.
Of rodewijnazijn ,balsamicoazijn,rijstwijnazijn,ipv Tafel azijn.

Iedereen kan koken as ge mar wilt.


God kills indiscriminately and so shall we. For no creatures under god are as we are, none so like him, as our selves.


Vampire_girl
rabiës
Usericon van Vampire_girl
Posted 26-11-2001 22:09 by Vampire_girl Profiel van Vampire_girlhttp://www.sfu420.com/

Ik ben de gemakzucht haarzelf. Als ik pastasaus maak komt deze altijd uit een zakje. Ik wil dan ook dan mijn avondeten binnen een half uur op tafel staat, en dat lukt niet als ik de saus zelf zou moeten maken.


the only pleasure is pain


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 26-11-2001 22:58 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

AAAAAARGGH.. Op een of andere manier ben ik nog niet eerder op dit topic geweest.. ....
Maareh, Dwaallicht, ik kom wel weer eens langs als je weer zo'n ultra-evil maaltijd in elkaar hebt gezet.. goed?



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 26-11-2001 23:00 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Hey Vinnie, je kan zaterdag langskomen hoor


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 26-11-2001 23:26 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

Dit weekend waarschijnlijk niet, maar ik kom zeker weer eens eten en goede muziek luisteren!


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen