IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Koken ist Krieg! Vorige pagina | Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 26-01-2003 10:19 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Gister gegeten met Angela Mortis, Cadaveria, Valorian, Rajackar & Iron Maiden, en Ryn heeft ook nog van de tiramisu gesnoept en omdat versch. wilden weten hoe je dit en dat nu maakte hier de recepten (wel leuk, zo'n topic als dit zoeken zonder search ).

Alles voor 6 personen. Dit zijn niet de zaligmakende recepten, maar gewoon wat ik gemaakt heb dus, feel free to experiment (doe ik ook).

De gazpacho:

- olijfolie
- aceto balsamico (rode wijnazijn, haha, vergeten erin te doen gister, niet nodig, wel lekker)
- 8 kleine rode uien
- 3 bosuitjes
- halve bol knoflook
- anderhalve kilo roma tomaten (of andere smaakvolle)
- komkommer
- paprika
- zwarte peper
- cayennepeper
- verse basilicum (ook al vergeten, wel gekocht, pfff )
- citroenen
- 2 spaanse pepers

Snipper de rode ui, spaanse peper en de bosuitjes, plet/hak/pers de knoflook. Ontvel de tomaten (aan de onderkant met een aardappelschilmesje even het vel inkruisen en 30 seconden in kokend water). Ontvel de paprika (untrue: doormidden snijden, beide helften met buitenkant naar boven onder de grill leggen, 5 min in een plastic zakje, onder de kraan afspoelen/pellen. true: aan een grote vleesvork prikken en helemaal zwart roosteren aan alle kanten boven het gasfornuis, daarna untrue verder gaan) en schil de komkommer (haal de zaden er evt. uit). De zaadlijsten moeten uit de paprika gehaald worden waarna je ze kunt snijden (grote stukken is prima). Gooi tomaat, komkommer en paprika bij elkaar en pureren maar! Dit werkt het beste met keukenmachine/STAAFMIXER ( ). Doe een scheutje rode wijnazijn erbij en misschien alvast wat cayennepeper (ik heb gehoord dat sommige mensen er wel eens zout doorheen willen gooien, bah!).
Bak de uien, knoflook en bosui even op in olijfolie (niet te lang) samen met wat (cayenne)peper (niet teveel peper, de soep moet wel naar al z'n ingredienten blijven smaken, doe wat je goeddunkt), doe het vuur laag en gooi de tomaten/paprika/komkommerprut erbij. Pureer evt. verder als je geen zin hebt in stukjes ui. Zet dit een paar uur in de koelkast zodat de smaken lekker naar elkaar toe trekken. Hoe langer dit duurt, hoe beter (maak hem bv. een dag van te voren). Garneer vlak voor het serveren met verse basilicumbladeren. Snij de citroenen doormidden en geef iedereen er één (gister ook al vergeten, tja, afgeleid he ), de citroen kan je (een klein beetje) uitknijpen boven je soep, is lekker fris! Koud serveren dus, deze soep! Stokbrood en kruidenboter is er erg lekker bij.

(komkommer en paprika zijn niet verplicht, de basis is toch eigenlijk gewoon de tomatenpuree met lekkere toebehoren; probeer hem eens te maken met gember (VOORZICHTIG, dit spul is RAUW dus alles overheerst heel snel) en verse koriander (nee I_M, geen grap ))

De spinaziesoufflée:

- zakje sjalotjes
- halve bol knoflook
- pond bladspinazie (ik had diepvries, verse gaat niet lukken denk ik ivm vochtverlies en slinken)
- 6 eieren
- ca. 300 gr. gorgonzola
- ca. 300 gr. mozzarella
- (dit keer) 200 gr. pistachenoten, pijnboompitten oid kan ook
- ca. 125 gr. margarine
- ca. 125 gr. bloem
- ca. 300 ml. melk (sjezus, weet ik veel, ik doe tegenwoordig maar wat, maakt ook niet zo HEEL veel uit hoeveel precies)
- peper

Snipper de sjalotjes en de knoflook (nu is het echt belangrijk dat het klein gesnipperd wordt ivm rijzen van de soufflée). Verkruimel de gorgonzola en snij de mozzarella in stukjes. Scheid de eieren, en klop het eiwit zo stijf, dat je de mengkom ondersteboven kan keren (GAAF). Dit kan bijv. met een STAAFMIXER ( ) waar een GARDE op zit. Hak de pistachenoten fijn.
Doe de bevroren spinazie in een pan, zet deze op laag vuur en ontdooi de boel.
Smelt de boter in een andere pan, als deze geheel gesmolten is, doe dan in een paar stappen de bloem erbij. Tussendoor goed roeren, totdat je geel, onhandelbaar deegachtig spul hebt. Doe voorzichtig een scheutje melk erbij (laag vuur!!), en wederom goed roeren totdat alles vermengd is. Scheutje melk, roeren, scheutje melk, roeren, etc. Het kan helpen om met een STAAFMIXER ( ) even flink de boel goed te mengen, mocht je klonten hebben. Als alle melk erin zit, doe dan de gorgonzola en mozzarella erbij. Onder veel roeren de boel laten smelten. Verrijken met peper. Roer het eigeel erdoor, en daarna de spinazie. Op het laatst kan het eiwit er voorzichtig doorheen gespateld worden. Goede tip van Angela Mortis: zorg ervoor dat je het eiwit er in één keer doorheen gooit! Dus BWAF die hele eiwitmassa er in één keer ingooien. Dit zorgt ervoor dat de structuur van het eiwit beter behouden blijft en de boel beter rijst. De soufflée is ooggetuige, ze waren nl. erg goed gelukt. Voorzichtig het eiwit erdoorheen mengen is het devies.
Beboter een ovenschaal (of twee, als je meer nodig hebt) en vul deze tot de helft met de soufflée-saus. Schuif hem in een op ca. 180 graden voorverwarmde oven, ongeveer drie kwartier (op een dag heb ik een grote keuken met fantastische oven waarbij het WEL uitmaakt op hoeveel graden je hem zet en hoe lang je het erin doet). Klaar!
Oh ja, en zorg ervoor dat de oven tussendoor niet opengemaakt wordt. Heb ik gister wel gedaan ivm brood erin leggen, en het ging gelukkig goed. Maar ieder ander die zonder toestemming de oven tussendoor opendoet mag je doodslaan. Soufflée moet eigenlijk ongestoord rijzen!

De tiramisu:

- 4 eieren
- 500 gr. mascarpone (soort room/kaas)
- pak lange vingers (het schijnt dat je ook speciale italiaanse lange vingers hebt, geen idee, zijn die super-über-lekkerder? ik vermoed van wel eigenlijk)
- ca. 30/40 ml. amaretto
- 250 ml. slagroom
- half kopje enorm sterke koffie/espresso (leek me wel relaxed, is ook zo, alleen word je mengsel dan iets te dun --> meer eieren? hmmmm...)
- ca. 200 gr. poedersuiker
- cacao

Scheid de eieren. Klop het eigeel samen met de suiker totdat je luchtbelletjes ziet, met een STAAFMIXER ( ) met een GARDE erop, bijvoorbeeld. Roer daarna de mascarpone erdoor. Klop de slagroom (niet te stijf denk ik zo, maar dat het net een soort mousse wordt) en roer dit er ook door. Roer daarna de amaretto en de koffie erdoorheen. Klop het eiwit zo stijf dat je wederom de maatbeker of wat dan ook ondersteboven kunt keren. Een geschikt apparaat hiervoor is denk ik een STAAFMIXER ( ). Met een GARDE. Spatel daarna het eiwit voorzichtig door het mengsel.
Beleg de bodem van een flinke kom/schaal met lange vingers. Giet daarna een deel van het mengsel er overheen. Dan weer lange vingers, dan weer mengsel, totdat je er genoeg van hebt/de boel op is. Span van die huishoudfolie met gaatjes over de kom/schaal (of gewoon plasticfolie waar je met een vork wat gaatjes in prikt) en laat de tiramisu 24 uur opstijven in de koelkast. De gaatjes zijn ervoor om te zorgen dat er geen condens aan de onderkant van de folie ontstaat, jakkie bah natte troep op je toetje brrr.
Voor het serveren enige cacao erover strooien! Succes verzekerd .

Eet smakelijk!! Deden wij ook .


winters rage
I am my own savior
Usericon van winters rage
Posted 26-01-2003 12:21 by winters rage Profiel van winters rage

klinkt best wel lekker
afgezien van de tomaten...lust geen tomaten


My madness, my sadness


Nemesis
Sy was oock Rhamnusia geheeten
Usericon van Nemesis
Posted 26-01-2003 12:44 by Nemesis Profiel van Nemesis

Ik had laatst frambozen tiramisu gemaakt, was ook heel lekker, heb allen het recept niet. Misschien vanavond wel.


"True friendship , strong as iron, will never turn to rust. An everlasting curse rewards betrayel of this trust".


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 26-01-2003 13:35 by Misanthrope Profiel van Misanthrope

Ik had laatst een tosti gemaakt, zowaar een groot succes!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 26-01-2003 23:25 by Jebes Profiel van Jebeshttp://jebes.hyves.nl/#

@ Dwaallicht: Ik las je recept van de spinaziesoufflée en dacht meteen van; 'Dat moet mijn ma ook gaan maken' . Maar ff een (waarschijnlijk domme) vraag: Je zegt op een keer 'hak de pistachenoten fijn' maar vervolgens noem je de pistachenoten niet meer. Moet je die dingen eroverheen strooien of er doorheen doen of moet je er iets anders mee doen?


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 26-01-2003 23:26 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Oh fukk... vergeten.

Ik had ze door de saus heen geroerd (het eiwit moet nog steeds als laatste).

Maar het is volgens mij leuker/lekkerder als je ze bij het serveren maar voor het aansnijden er overheen strooit. Dat ga ik de volgende keer doen.


impaled succubus
Usericon van impaled succubus
Posted 26-01-2003 23:27 by impaled succubus Profiel van impaled succubus

quote:
Op 26 januari 2003 23:25 schreef Jebes het volgende:
@ Dwaallicht: Ik las je recept van de spinaziesoufflée en dacht meteen van; 'Dat moet mijn ma ook gaan maken' . Maar ff een (waarschijnlijk domme) vraag: Je zegt op een keer 'hak de pistachenoten fijn' maar vervolgens noem je de pistachenoten niet meer. Moet je die dingen eroverheen strooien of er doorheen doen of moet je er iets anders mee doen?
voor de vogeltjes buiten strooien


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 26-01-2003 23:34 by Jebes Profiel van Jebeshttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 26 januari 2003 23:26 schreef Dwaallicht het volgende:
Oh fukk... vergeten.

Ik had ze door de saus heen geroerd (het eiwit moet nog steeds als laatste).

Maar het is volgens mij leuker/lekkerder als je ze bij het serveren maar voor het aansnijden er overheen strooit. Dat ga ik de volgende keer doen.


Ah ok dan bedankt.... m'n ma kan aan de slag gaan binnenkort


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 26-01-2003 23:56 by Elfensteen Profiel van Elfensteen

Geklutst ei met suiker (is lekker):
je klutst een ei, als je op de helft bent (met klutsen) gooi je een paar kleine lepeltjes suiker erbij en dan bakken...
goh koken is zo moeilijk nog niet

[Dit bericht is gewijzigd door Elfensteen op 27-01-2003 0:16]


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 26-01-2003 23:57 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 26 januari 2003 13:35 schreef Misanthrope het volgende:
Ik had laatst een tosti gemaakt, zowaar een groot succes!


bij ons vlogen de stoppen eruit


Je moeder.


ZwaarMetaal
.357
Usericon van ZwaarMetaal
Posted 27-01-2003 0:04 by ZwaarMetaal Profiel van ZwaarMetaalhttp://www.kommando.nl

quote:
Op 26 januari 2003 23:56 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
Geklutst ei met suiker (is lekker):
je klutst een ei, als je op de helft bent (met klutsen) gooi je een paar kleine lepeltjes zout erbij en dan bakken...
goh koken is zo moeilijk nog niet


suiker en zout?



Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 27-01-2003 0:11 by Elfensteen Profiel van Elfensteen

geen zout


ZwaarMetaal
.357
Usericon van ZwaarMetaal
Posted 27-01-2003 0:12 by ZwaarMetaal Profiel van ZwaarMetaalhttp://www.kommando.nl

quote:
Op 27 januari 2003 0:11 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
geen zout


lees es wat je getypt hebt dan



Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 27-01-2003 0:16 by Elfensteen Profiel van Elfensteen

owjah...dat moet dus suiker zijn


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 27-01-2003 0:20 by Jebes Profiel van Jebeshttp://jebes.hyves.nl/#

teveel Hertog Jan op?


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 27-01-2003 0:22 by Elfensteen Profiel van Elfensteen

quote:
Op 27 januari 2003 0:20 schreef Jebes het volgende:
teveel Hertog Jan op?


*hips* valt best mee het is zondag


ZwaarMetaal
.357
Usericon van ZwaarMetaal
Posted 27-01-2003 0:23 by ZwaarMetaal Profiel van ZwaarMetaalhttp://www.kommando.nl

ontopic



Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 27-01-2003 16:40 by Phaestus Profiel van Phaestus

Ik ga vanavond Kip koken..

true!


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 27-01-2003 17:07 by JaneDoe Profiel van JaneDoehttp://www.scanyourmind.com

Gepofte aardappel en...ja dat moet ik nog ff verzinnen.


Don't blush when I rip you open


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 16-02-2003 18:17 by Jebes Profiel van Jebeshttp://jebes.hyves.nl/#

Zo Dwaallicht vandaag heeft m'n ma Spinaziesoufflé gemaakt, aan de hand van jou recept met enkele veranderingen, en het smaakte voortreffelijk (en het vult ook zeer goed) *burp*


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 25-06-2003 11:46 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

Ik heb met mijn stomme kop beloofd Indonesisch te gaan koken voor mijn nieuwe semi-vriendin (don't ask). Alleen mijn kookkunsten gaan niet echt verder dan pizza maken en een eitje koken.

Help deze mede ZM'r en geef eens wat suggesties/recepten.



Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 25-06-2003 11:47 by Claw Profiel van Clawhttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 25 juni 2003 11:46 schreef Azagthoth het volgende:
Ik heb met mijn stomme kop beloofd Indonesisch te gaan koken voor mijn nieuwe semi-vriendin (don't ask). Alleen mijn kookkunsten gaan niet echt verder dan pizza maken en een eitje koken.

Help deze mede ZM'r en geef eens wat suggesties/recepten.


Bel Dwaallicht op


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 25-06-2003 11:47 by Dunne_Hein Profiel van Dunne_Hein

koken is gay, lang leve chips


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 25-06-2003 11:47 by Elfensteen Profiel van Elfensteen

quote:
Op 25 juni 2003 11:47 schreef Dunne_Hein het volgende:
koken is gay, lang leve chips


*valt op de grond van het lachen*

Lang leve PATAT!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 25-06-2003 11:48 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 25 juni 2003 11:46 schreef Azagthoth het volgende:
Ik heb met mijn stomme kop beloofd Indonesisch te gaan koken voor mijn nieuwe semi-vriendin (don't ask). Alleen mijn kookkunsten gaan niet echt verder dan pizza maken en een eitje koken.

Help deze mede ZM'r en geef eens wat suggesties/recepten.

hahah indonesisch, nou ik zal van te voren de afhaal bellen ala miss doubtfire, en net doen of je het zelf gemaakt hebt.


wat trouwens wel super simpel is, zijn die bakjes van conimex, boemboe boontjes bijvoorbeeld, in dat bakje zitten de kruiden en het saus, en jij hoeft alleen de boontjes erbij te doen. zelfde geld voor de kip. doe er wat lekkere rijst bij, wat kroepoek en klaar is kees. super simpel

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 25-06-2003 11:49]


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen