Philips 'amBX' speelt met de zintuigen
Gepubliceerd op maandag 07 november 2005
Philips heeft een nieuwe technologie aangekondigd voor games die een stap is naar een volledige 'sensory surround experience', zoals Philips het op haar website omschrijft. 'amBX', zoals de technologie gaat heten, is een afkorting voor 'Ambient Experiences' en voegt door middel van licht, kleur, geluid, warmte en zelfs luchtstromen hopelijk iets toe aan de gameervaring.
Oplichtende muur
De technologie komt niet uit de lucht vallen. Al in 1998 gaf Philips Research met haar 'Ambient Intelligence' idee aan waar het met de toekomst van electronica heen zou gaan. Vorig jaar introduceerde Philips de MiraVision MirrorTV (LCD-tv die tevens dienst doet als spiegel) en de Ambilight Flat TV.
Deze laatste kan zachte kleuren achter de tv op de muur projecteren in de dominante kleur op het scherm. Het voordeel is volgens onderzoek van Philips dat dit minder vermoeiend voor je ogen is. Daarbij zou het ook de 'waargenomen' detaillering, kleur en contrast ten goede komen.
Toepassing in games
Hoe zou amBX bij kunnen dragen aan de speelervaring in games? Stel je bijvoorbeeld een spel als Doom 3 of Quake 4 voor. Daarbij zou je willen dat de kamer donker is met de temperatuur onheilspellend hoog. De ambient lighting van het LCD-scherm zou dan in hetzelfde tempo moeten flikkeren als de slecht werkende lamp in het spel. Brrr. Bij een spel als FarCry zou je weer een afwisselend groen of blauwe gloed achter je scherm willen al naar gelang je door de jungle loopt of naar de lucht c.q. zee kijkt. Bij FarCry zou een warm windje dan weer meer op zijn plaats zijn.
Games, films en muziek
De gamesindustrie is gekozen als eerste doelgebied omdat consumenten daar meer bekend zijn met het kopen van randapparatuur zoals joysticks en gamemuizen. Maar daar blijft het niet bij. Philips denkt ook de 'home-theater' te kunnen veroveren. Men heeft in ieder geval de technologie al ingebouwd in een aantal van haar LCD-tv's (vanaf 2799 dollar, 32 inch), maar om er optimaal van kunnen te profiteren zou eigenlijk door de DVD-speler aangegeven moeten worden op welk moment bijvoorbeeld de flits van onweer komt. Doordat de amBX-technologie ook bestaat uit een scriptingtaal zou dit in principe mogelijk moeten zijn, maar dan zouden filmmaatschappijen wel hieraan mee moeten werken. Ook voor games zal een API worden ontwikkeld die gameontwikkelaars kunnen gebruiken. Vraag is natuurlijk of men in grote getalen op de 'bandwagon' springt.
Wanneer kunnen we dit verwachten?
Philips is van plan om de amBX-technologie in mei 2006 officieel te introduceren. Frappant is wel dat nergens reuk wordt genoemd door Philips. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het falen van DigiScent om hun iSmell op de markt te brengen?
HEBBEN.