IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Onderhanden Leesmateriaal [wat leest u nu topic] Vorige pagina | Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-02-2008 16:48 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 18 februari 2008 16:42 schreef ZelThoR het volgende:
Sarcasme?

Zelf de fout maken waar je op wijst?

Verder, d'uh, het is ook bedoeld als een introductie tot de filosofie op laag (lees: kinder-) niveau!

Waarom het beste begin?


Je kunt toch ook fictieboeken van nu lezen zonder eerst alle Griekse tragediën gelezen te hebben?

Voor wat betreft het oudheidswerk had ik op de middelbare school een goed te behappen boek met véél nuttige informatie. Zal proberen te herinerren te achterhalen hoe het heet (ligt bij m'n ouders, helaas).

Ja, sowieso wel. Het is alleen de vraag in welke mate het relevant is. Oude kosmos-ideeën, theoriën over de idee (<-- geen fout), materia; machtig interessant en het laat altijd bepaalde filosofische/retorische leukigheden zien. Echter worden veel van die ideeën zelf nu niet meer gebruikt, ook al suggereert het gebruik van termen uit die tijd (atoom) anders.

Bedankt voor de informatie!

En nee, geen sarcasme, waarom?


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-02-2008 16:49 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Ohja, now reading: Aldous Huxley - Brave New World

Die kerel had me een partij dingen verzonnen waarvan hij echt niet *zeker* kon weten dat het allemaal mogelijk was ;echt geniaal

Verder is het ook een leuk, enigszin overmakkelijk, boek.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-02-2008 16:49 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 februari 2008 16:48 schreef WhiteRider het volgende:
Bedankt voor de informatie!

En nee, geen sarcasme, waarom?

15 eu een luttel bedrag voor een boek wat zo oud is? Ik denk dat je die wel voor een stuk minder had kunnen vinden. Maakt verder niet uit

Graag gedaan overigens.

Vertalingen van Plato zijn overigens over het algemeen goed te doen (zoals kwellie al zei); werk van de Stoa/Stoïcijnen, Epicuriërs, et cetera ook. Van de laatste twee groepen zie je volgens mij nog wel duidelijk dingen terugkomen in ethiekfilosofie.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 18-02-2008 16:52]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 18-02-2008 16:50 by Vikingblood Profiel van Vikingbloodhttp://www.fireburners.nl

Handboek Pontiac Fiero 1984-1988


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-02-2008 16:51 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 18 februari 2008 16:49 schreef ZelThoR het volgende:
15 eu een luttel bedrag voor een boek wat zo oud is? Ik denk dat je die wel voor een stuk minder had kunnen vinden. Maakt verder niet uit

Wel een druk uit 200X, buiten dat waren alle boeken in die zaak (Selexyz/Donner, Rotterdam), oud of nieuw, van die dikte zeker 40/50 euro.

Het waren wel allemaal nieuwe boeken (in de zin van: niet tweedehands).


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-02-2008 16:52 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 februari 2008 16:51 schreef WhiteRider het volgende:
Wel een druk uit 200X, buiten dat waren alle boeken in die zaak (Selexyz/Donner, Rotterdam), oud of nieuw, van die dikte zeker 40/50 euro.



ik had overigens nog wat extra's geschreven in die post


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-02-2008 18:44 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

O, op welk deel moet ik reageren?


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-02-2008 19:17 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 februari 2008 18:44 schreef WhiteRider het volgende:
O, op welk deel moet ik reageren?

Nergens op, uiteraard.

Ik bedoelde dat ik nog wat had bijgeschreven nadat jij gereageerd had. Dat liep netjes langs elkaar.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-02-2008 19:31 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 18 februari 2008 19:17 schreef ZelThoR het volgende:
Nergens op, uiteraard.

Ik bedoelde dat ik nog wat had bijgeschreven nadat jij gereageerd had. Dat liep netjes langs elkaar.

Ah, bedoelde je die post, sorry.

Van welke belangrijke filosofen is het vertaalde werk niet aanwezig of niet aan te raden dan?


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-02-2008 19:45 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 18 februari 2008 19:31 schreef WhiteRider het volgende:
Ah, bedoelde je die post, sorry.

Van welke belangrijke filosofen is het vertaalde werk niet aanwezig of niet aan te raden dan?

Geen idee verder Ben grotendeels noob op dat gebied.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Nix
Usericon van Nix
Posted 18-02-2008 23:04 by Nix Profiel van Nix

WR, welke richting zit je interesse m.b.t. filosofie?



Bijv, mijn interesse ligt vooral bij de esthetica. (Dit is natuurlijk niet een afgebakend gebied en heeft natuurlijk (uiteraard zelfs) overlapping met andere 'gebieden'.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


JuronymouS
Usericon van JuronymouS
Posted 19-02-2008 7:50 by JuronymouS Profiel van JuronymouS

De wetten van de magie deel 1 van Terry Goodkind. Deel 2 t/m 4 liggen ook al te wachten.


Op je knie en pijp voor genade!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 19-02-2008 8:43 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 19 februari 2008 7:50 schreef JuronymouS het volgende:
De wetten van de magie deel 1 van Terry Goodkind. Deel 2 t/m 4 liggen ook al te wachten.


vond je die goed? op zich vond ik deel 1 wel aardig maar toch een beetje doorsnee (smaken vercshillen natuurlijk). Ik wil toch ff george RR martin, Robin Hobb & Scott Lynch noemen die , naar mijn mening, op een beduidend hoger niveau schrijven.


Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 19-02-2008 9:04 by Murdering Monk Profiel van Murdering Monkhttp://www.myspace.com/murdering_monk

ALs je Robin Hobb kunt waarderen, probeer dan ook eens de serie "Heugenis, smart en het sterrenzwaard" van Tad Williams. Persoonlijk vond ik dat een erg goede serie.


True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 19-02-2008 9:05 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 18 februari 2008 23:04 schreef Nix het volgende:
WR, welke richting zit je interesse m.b.t. filosofie?



Bijv, mijn interesse ligt vooral bij de esthetica. (Dit is natuurlijk niet een afgebakend gebied en heeft natuurlijk (uiteraard zelfs) overlapping met andere 'gebieden'.

Nog geen specifieke richting. Gister een stuk over mystiek gelezen, maar dat is een beetje een ver-van-m'n-bed-show. Die dingen vind ik helemaal niks, al klinkt het fascinerend allemaal, het je vereenzelvigen met 'God' of het jezelf God voelen.

Ik wil me nu eerst gewoon in 'algemene' filosofie verdiepen. Daarna zien we wel verder, hehe.


scotfan
Usericon van scotfan
Posted 19-02-2008 16:15 by scotfan Profiel van scotfanhttp://www.facebook.com/garsecgmetal

Drie Oorlogen van Maarten van Rossem.


gitarist/vocalist Garsecg *** DJ Crusher @ www.metalmessiahrecords.com


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 19-02-2008 17:09 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 18 februari 2008 16:49 schreef ZelThoR het volgende:
Ohja, now reading: Aldous Huxley - Brave New World

Die kerel had me een partij dingen verzonnen waarvan hij echt niet *zeker* kon weten dat het allemaal mogelijk was ;echt geniaal

Verder is het ook een leuk, enigszin overmakkelijk, boek.


idd die man kon behoorlijk goed voorspellen. En nog steeds zijn bepaalde gedachten uit het boek goed terug te vinden in toekomst beelden van mensen van nu.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Nix
Usericon van Nix
Posted 19-02-2008 17:12 by Nix Profiel van Nix

quote:
Op 19 februari 2008 9:05 schreef WhiteRider het volgende:
Nog geen specifieke richting. Gister een stuk over mystiek gelezen, maar dat is een beetje een ver-van-m'n-bed-show. Die dingen vind ik helemaal niks, al klinkt het fascinerend allemaal, het je vereenzelvigen met 'God' of het jezelf God voelen.

Ik wil me nu eerst gewoon in 'algemene' filosofie verdiepen. Daarna zien we wel verder, hehe.



Mijn docent (kunst) filosofie raadde mij het volgende boek aan voor een algemeen 'kijkje' in de filosofie. De belangrijkste (oftewel de bekendste) filosofen wordt beschreven en staat ook een deel van hun geschriften in.

Bor, Jan en Sytske Teppema. 25 eeuwen filosofie. Teksten en toelichting. 3e dr. Amsterdam, Boom, 1987.

Daarnaast gaf mijn theaterwetenschappen docente aan dat zij dit boek dikwijls gebruikte als inleiding op een nog te lezen tekst.



(Punt: dit geeft natuurlijk niet de wetenschappelijkheid van het boek aan. Maar het geeft wel aan dat het een handig hulpmiddel kan zijn.)




I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 19-02-2008 17:52 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 19 februari 2008 17:09 schreef ElitE het volgende:
idd die man kon behoorlijk goed voorspellen. En nog steeds zijn bepaalde gedachten uit het boek goed terug te vinden in toekomst beelden van mensen van nu.

Knappe bende, ja. Erg benieuwd naar z'n andere boeken.

Met je undersign


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Borthulaz
Ascension Whore
Usericon van Borthulaz
Posted 19-02-2008 18:12 by Borthulaz Profiel van Borthulaz

DMT - The Spirit Molecule



White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 20-02-2008 18:44 by White Tree Profiel van White Treehttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Het eiland van de vorige dag - Umberto Eco



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-02-2008 13:44 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 19 februari 2008 17:12 schreef Nix het volgende:
Mijn docent (kunst) filosofie raadde mij het volgende boek aan voor een algemeen 'kijkje' in de filosofie. De belangrijkste (oftewel de bekendste) filosofen wordt beschreven en staat ook een deel van hun geschriften in.

Bor, Jan en Sytske Teppema. 25 eeuwen filosofie. Teksten en toelichting. 3e dr. Amsterdam, Boom, 1987.

Daarnaast gaf mijn theaterwetenschappen docente aan dat zij dit boek dikwijls gebruikte als inleiding op een nog te lezen tekst.



(Punt: dit geeft natuurlijk niet de wetenschappelijkheid van het boek aan. Maar het geeft wel aan dat het een handig hulpmiddel kan zijn.)




Daar moet ik dan ook even naar kijken, bedankt!


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-02-2008 13:47 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 19 februari 2008 17:52 schreef ZelThoR het volgende:
Knappe bende, ja. Erg benieuwd naar z'n andere boeken.

Met je undersign


hehe inderdaad jammer genoeg is lezen voor mij niet zo heel erg makkelijk en is het meer inspannend dan ontspannend. Anders had ik al aardig wat gelezen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 21-02-2008 22:03 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

Ik ga maar toch maar eens beginnen aan de Harry Potter serie; kijken of het echt zo gaaf is als iedereen zegt


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-02-2008 22:26 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

Toen er nog maar 4 boeken van waren las ik de eerste 2 in 1 week. Geniale shit, in ieder geval toen. Nu weet ik niet eens meer waar ik gebleven ben, ergens halverwege 4 denk ik.

De boeken zijn in ieder geval 1039824 keer gaver dan de films, ook al zijn die ook wel aardig.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen