Mutilator |
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod) |
|
|
|
Posted 15-09-2008 8:52 by Mutilator (Moderator) |
|
|
Ik las 2 relevante posts op Fok! die ik de users hier niet wil onthouden:
quote: Op zondag 14 september 2008 @ 12:50 schreef Plaeghdraegher het volgende:
Is er nou niemand die zich helemaal de vlekken voor de ogen ergert aan de vreselijke productie van dit schijfje? Het is zo'n beetje voor het eerst in mijn leven dat ik een CD tref die ik ZACHTER wil zetten in plaats van HARDER. Mijn koptelefoon (*) is onbruikbaar op deze CD en mijn mooie luidsprekers (**) klinken als goedkope rommel. Dit album is het zoveelste slachtoffer van de Loudness War en de mensen lijken het te slikken alsof het niets is.
Voordat men mij af gaat branden als zijnde Metallica-basher, ik houd van Metallica. De eerste vier CD's heb ik letterlijk grijsgedraaid. Ik ben ook niet elitair aan het zeiken om niets; wanneer je met een WAVE-editor een "detect clipping" runt schrik je je ongans. Begrijp me goed; clipping is zo'n beetje het tegenovergestelde van audio! Ook bevat de CD absoluut NUL dynamiek. Daar komt nog eens bij dat de chief mixing engineer, die zich met dit schijfje heeft beziggehouden, Ted Jensen, openlijk te kennen heeft gegeven zich te schamen voor Death Magnetic. Het materiaal wat hij kreeg om mee te werken was, volgens hem, al dusdanig verminkt dat hij er ook niets meer mee kon. Het trieste gevolg is dat OOK de peperdure vinyl-releases gewoon clipping bevatten!
Nogmaals, voor je denkt dat ik een elitaire "nitpicker" ben, doe dit thuisexperimentje. Pak je oude, vertrouwde Master of Puppets album er eens bij. Laat Battery lekker pompen door je speakers/koptelefoon op een voor jou fijn volume. Luister goed naar hoe je de muziek hoort, niet zozeer wat. Let op instrumentplaatsing, "ruimtes" tussen instrumenten, hoe ze met elkaar sàmenspelen etcetera. Probeer te focussen op het wàt. Dan, als je het plaatje eenmaal denkt te hebben, laat de volumeknop staan zoals-ie staat. Pak Death Magnetic en draai The Judas Kiss. Zoek de verschillen. Vind je dan nog ècht dat er niets mis mee is.. Tsja. Dan weet ik het ook niet meer.
Muzikaal gezien vind ik het wel een okay-schijfje. Niet meer. Niet schokkend. Niet een geschenk van de metalgoden.
Mijn bottomline; het is gewoon een defect produkt. Een CD die ZO erg clipt en ZO verprutst is door overcompressie verkopen is een groot schandaal. En het meest storende is nog dat de meeste mensen het niet eens lijken te horen. Misschien willen ze het niet horen omdat ze zich -terecht- niet kunnen voorstellen dat Metallica, of all bands, zo'n misbaksel in de winkel durft te leggen.
Ik hoop alleen maar dat de platenbonzen nu ècht rock bottom hebben geraakt.
Voordat men zin heeft om mij alsnog als "elitist nerd" uit te maken, doe mij een lol en spendeer 15 minuten aan de onderstaande URL's als extraatje op de "doe het zelf"-test:
http://www.turnmeup.org
http://www.metallicabb.com/index.php?showtopic=86078
http://www.metallicabb.com/index.php?showtopic=85317
En als laatste.. Please, teken de petitie..
http://www.gopetition.com(...)-death-magnetic.html
(*= Sennheiser HD650)
(**= Mission 701's aangestuurd door NAD C-350/NAD T-532)
quote: Leuk dat je dat ook opviel.
Ik heb de cd direct na aanschaf beluisterd op mijn thuisstudio (MacBook pro op een Mackie Onyx 1640) met studiomonitors (Mackie MR5 2x) en ik was even bang dat m'n oren het nu eindelijk hadden begeven. Het is inderdaad bespottelijk dat deze cd zo slecht gemastered is. Hier zou niemand trots op mogen zijn.
En overig commentaar: Lars moet echt een rotschop krijgen voor dat extreem beroerde geluid van met name z'n snare en de plaatsing van die zelfde snare in de mix. In vrijwel alle tracks staat hij veel te ver naar voren, en op sommige tracks overstemt hij zelfs de leadgitaar....Hoe is hij daar in vredesnaam mee weg gekomen?
(Oh, en een beetje reverb op je drumgeluid is ook wel aan te raden, met name op That was just your life klinkt het echt veel te droog).
Verder; beste Kirk: Je wah pedaal klinkt afgrijselijk. Ik weet niet waar je dat ding hebt gevonden, maar ik heb zelden zo'n slecht klinkende wah gehoord. En verder in deze categorie: hij kan ook UIT Ja, echt.
Algemeen puntje: Na alle lof over Robert's inbreng vraag ik me toch echt af wat er in godsnaam mis is gegaan in de mix dat ik zijn baswerk ergens in de diepste achtergrond van de plaat moet gaan zoeken. Op het overgrote merendeel van de tracks is hij zelfs haast onhoorbaar.
Let wel: Ik vind dit zeker de beste Metallica plaat in jaren. Ik ben ook heel erg blij met de terugkeer naar de wat harde riffs en de terugkeer van de solo's.
Dat neemt echter niet weg dat zowel de mix als de mastering van het album gewoonweg beroerd zijn, en sommige composities behoorlijk rammelen imho (Cyanide comes to mind).
Voor zover de azijnpissende brigade van studiosnobs, terug naar de Metallica fans....
The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.
|