quote:
Op 8 augustus 2009 23:32 schreef Mark het volgende:
Tja, het blijft natuurlijk een subjectief iets, het bevalt je of niet. Persoonlijk vond ik "2001: A Space Odyssey" een magistraal visueel spektakel. Fraaie shots, al is het allemaal wel wat traag naar moderne maatstaven. Het is bovendien een van de allereerste pogingen in een film om een realistische indruk te geven van hoe reizen in de ruimte zou kunnen zijn (geen geluid, kunstmatige zwaartekracht, etc).
Hier ben ik het wel mee eens.
quote:
Ik snap ook niet zo goed waarom het verhaal 'debiel' zou zijn. Het is een verhaal over de keerzijde van moderne technologie, die zowel fantastisch (ruimtereizen) als afschrikwekkend (machines die zich tegen de mens keren) kan zijn. Het is ook een verhaal over de menselijke evolutie, en hoe onze huidige staat niet het einde hoeft te zijn. De film geeft er ook de wending aan dat onze evolutie door buitenaardse technologie in gang zou zijn gezet, en zodra wij technologisch gezien ver genoeg ontwikkeld zijn, zullen we klaar zijn voor de volgende stap in onze evolutie (vondst van een 'nieuwe' monolith op Jupiter). En die volgende stap zal ons mogelijk juist weer kunnen bevrijden van de noodzaak van technologie (de 'nieuwe' mens aan het einde die geen ruimteschip meer nodig heeft, bevrijd van een fysiek lichaam dat langzaam vergaat, en dus tijdloos). Deze ideeen worden door middel van diverse metaforen door de hele film heen aangedragen, maar je krijgt als kijker wel de ruimte om er zelf invulling aan te geven.
Dit is inderdaad ook zo ongeveer wat mensen op imdb.com er over zeggen. Maar om eerlijk te zijn was dit voor mij nauwelijks uit de film te halen en ook met terugwerkende kracht zie ik het meeste er nog niet echt in terug of is het redelijk vergezocht. Wellicht ligt het aan mij en heb ik er niet genoeg bij nagedacht.
quote:
Er zitten verder enkele voor mij in elk geval indrukwekkende visuele pareltjes in; het aankoppelen van de shuttle, de langzaam ronddraaiende steriel ogende binnenzijde van het station, de onmetelijkheid en de totale stilte van de ruimte buiten het ruimteschip, etc. Gekoppeld aan de muziekkeuze, de camera-voering, etc maakt het voor mij toch echt een geweldige film, al ben ik het meteen met je eens dat hij bij tijd en wijle nogal traag en mogelijk iets te overdreven 'artsy' overkomt.
Cinematografisch is het best een goede film. De muziek doet mij weinig en vind ik niks toevoegen maar dat is heel subjectief natuurlijk.
Verder heb ik zeker geen afkeer van films die artsy zijn al vind ik ze ook zeker niet per definitie leuk. Het verhaal is mij echter gewoon echt veel te onduidelijk in beeld gebracht. Ik wil bij een film best moeite doen om zelf na te denken maar er moeten wel grenzen zijn aan die ruimte die ik zelf in mag vullen.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie Mark. Daar heb ik tenminste iets aan.

(In tegenstelling tot het gezever van mr. N.)