IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Whisky, Whiskey, Bourbon en aanverwante dranken ( Whisky Topic) Volgende pagina
XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-08-2009 13:23 by XXL Profiel van XXL

Hier verder.

Omdat er nog geen algemeen Whisky Topic was.

En 'Whisky Topic' omdat dit de in Nederland gebruikelijke schrijfwijze is.



In het Nederlands is de spelling whisky juist. Die vorm staat onder meer in het Groene Boekje (2005) en het Witte Boekje (2006); de variant met -ey staat daar niet in.

De grote Van Dale (2005) vermeldt zowel whisky als whiskey, en maakt daarbij een betekenisverschil dat op het Engels gebaseerd is. In het Engels komen namelijk beide schrijfwijzen voor; de keus voor -y of -ey is afhankelijk van het land waar de whisky vandaan komt. Whisky uit Canada en Schotland heet in het Engels whisky, en die uit Ierland en de Verenigde Staten whiskey.

Nederlandstalige whiskykenners zullen dat verschil in het Nederlands waarschijnlijk handhaven, wat in 'vaktaal' wel voorstelbaar is. Buiten vaktaalbeschrijvingen is het onderscheid niet relevant en kan het best consequent één vorm worden gebruikt. Whisky heeft daarbij de voorkeur: die vorm komt van oudsher het meest voor in het Nederlands.

Whisky wordt niet in elk land op dezelfde manier gemaakt, zodat een spellingverschil ook een verschil in ingrediënten en productiewijze kan betekenen (en dus in smaak).



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


metalboeni
!!??!!
Usericon van metalboeni
Posted 15-08-2009 14:02 by metalboeni Profiel van metalboenihttp://boeni.hyves.nl/

hmm is dit na aanleiding van mijn introductie in het Nieuwkomers! [introductie topic]?

maar ontopic, voor mensen die denken dat jack daniels bourbon is

Jack Daniel's is not a bourbon - it's a Tennessee Whiskey. Jack Daniel's is dripped slowly - drop-by-drop - through ten feet of firmly packed charcoal (made from hard sugar maple) before going into new charred oak barrels for aging. This special process gives Jack Daniel's Tennessee Whiskey its rare smoothness. It's this extra step - charcoal mellowing - that makes Jack Daniel's a Tennessee Whiskey.

Above Source: http://www.jackdaniels.com/faq.aspx

Jack Daniels is a type of whiskey, more specifically it is considered a Tennessee whiskey, which is not actually a legal definition. It is a bourbon in every respect with the addition of filtering through sugar maple charcoal.

Whiskey is any alcohol distilled from grain mash.

Bourbon is at least 51% corn and is indigenous to the United States.

Southern Ham says: For a whiskey to qualify as bourbon, the law--by international agreement--stipulates that it must be made in the USA. It must be made from at least 51% and no more than 79% Indian corn, and aged for at least two years. (Most bourbon is aged for four years or more.) Jack Daniel's and George Dickel of Tennessee are both 80% corn (their Barley and Rye percentages differ) thus taking them out of the strict "Bourbon" definition. Both distillers rather proudly point out that they are "Tennessee Sippin' Whiskies."




niet hier, wel daar


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 15-08-2009 14:04 by Judge M. Profiel van Judge M.http://www.lordsofmetal.nl

Ik ben geen whiskey-kenner maar ik heb toch liever een lekkere single malt i.p.v. een Jack Daniels. Veel rijker van smaak en dat mag ik wel.

*n00b meldt zich weer af*



metalboeni
!!??!!
Usericon van metalboeni
Posted 15-08-2009 14:09 by metalboeni Profiel van metalboenihttp://boeni.hyves.nl/

*n00b meldt zich weer af*[/quote]

is dat tegen mij bedoelt? nee waarom zou ik me afmelden


niet hier, wel daar


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 15-08-2009 14:12 by Slechtheid Profiel van Slechtheid

Hij bedoelt zichzelf prolly.
Eerste en enige post in dit topik, ik verdraag geen shit sterker als likeurtjes [/watje].


BitchSlap
Usericon van BitchSlap
Posted 15-08-2009 14:12 by BitchSlap Profiel van BitchSlap

jameson
met ijs, dat wel


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 15-08-2009 14:15 by Staalman Profiel van Staalman

Judge had het overzichzelf als nOOb. Niet gelijk overal iets achter zoeken... Dis is ZM geen zeitgeist.

O.T:
Ben nu bezig met een fles 12 jaar oude Glenlivet, is een erg aangename whisky. Ben hieraan begon nadat mijn fles Glenfiddich op was.

Heb het persoonlijk niet op Amerikaanse whisky, ben een Schotse whisky liefhebber. Hoewel de Friesche whisky van Frysk Hynder ook ontzettend lekker is.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 15-08-2009 14:16 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

Nou, als het op de fles staat zal het wel zo zijn toch? Want alles wat geschreven is, is waar!
Hmneh, als ze Amsterdams Grachtenwater in een fles doen met een lichte hopsmaak en dan "pilsner" op de fles zetten trap ik er ook niet in.
Maar het staat Jack volledig vrij zijn product te benoemen zoals hij dat wil hoor.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-08-2009 14:19 by XXL Profiel van XXL

quote:
Op 15 augustus 2009 14:02 schreef metalboeni het volgende:
hmm is dit na aanleiding van mijn introductie in het Nieuwkomers! [introductie topic]?




En omdat er best veel liefhebbers van deze drank zijn en er geen whisky topic was en bijvoorbeeld wel één voor speciale bieren er maar eens één geopend.

Dus niet alleen een zinloze discussie over de naam graag maar ook zaken als voorkeuren voor een bepaalde soort whisky (een andere voorkeur is een kwestie van smaak en iemand die het er niet mee eens is heeft niet de wijsheid in pacht maar gewoon een andere smaak dus afzeiken is ook zinloos) , aanraders, wat is waar in de aanbieding, 'now drinking', zojuist aangekocht en weet ik veel wat. Als het maar whisky-gerelateerd is.


Hoewel ik zelf slecht ben in het herkennen van smaak en geur-accenten zijn tasting notes overigens welkom. Vaak kan iemand op basis daarvan toch besluiten een bepaalde naam eens een kans te geven.



Mijn voorkeur:

Hoe dan ook een maltwhisky en geen blend, bij voorkeur schots en dan met name Islay Malts. Een rokerige turfgeur dus. Hier in huize XXL hoog aangeschreven is 'caol ila'.

En nu ben ik naar het springstoffestival.
Have fun en ik lees het morgen wel weer.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-08-2009 14:22 by Illusione (Speciaal lid) Profiel van Illusione

De Schotse en Ierse single malts, daar word ik een blij mensch van.

En om vast de bourbon-discussie de kop in te drukken: JD is géén bourbon.

Edit: En géén ijs! Een glaasje water ernaast om te spoelen, ja. Maar géén ijs. En het glas gaarne op temperatuur.

[Dit bericht is gewijzigd door Illusione op 15-08-2009 14:23]


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


metalboeni
!!??!!
Usericon van metalboeni
Posted 15-08-2009 14:22 by metalboeni Profiel van metalboenihttp://boeni.hyves.nl/

hmm zit wat in, maar ach boeie ik vind jack daniels wel lekker of het nou whisky is of bourbon


niet hier, wel daar


Hub de Gallier
Usericon van Hub de Gallier
Posted 15-08-2009 14:25 by Hub de Gallier Profiel van Hub de Gallier

Pike Creek uit Canada is nog altijd de lekkerste whisky die ik gehad heb


Hub de Gallier RIP 17-03-2013


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-08-2009 14:29 by XXL Profiel van XXL

quote:
Op 15 augustus 2009 14:22 schreef Illusione het volgende:
Edit: En géén ijs! Een glaasje water ernaast om te spoelen, ja. Maar géén ijs. En het glas gaarne op temperatuur.


owja: @ ijs.
Tip, een paar drupjes bronwater toevoegen laat smaken en geuren doorgaans iets loskomen.

Edit 2: Ik gebruik doorgaans liever een cognac glas ipv een tumbler. Beter voor het ruiken en ik vind het fijner drinken.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 15-08-2009 14:35]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 15-08-2009 14:35 by Staalman Profiel van Staalman

Juist daarom heb ik dus bronwater uit Frankrijk wat van 800 meter diepte komt. Door en door schoon... voeg daar een beetje van aan je Whisky toe en dan komen inderdaad zoals XXL meld alle geuren en smaken optimaal naar boven.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Silence
Usericon van Silence
Posted 15-08-2009 14:40 by Silence Profiel van Silence

Van m'n ex-vriend kreeg ik steeds een wat duurdere variant van the Johnny Walker serie cadeau. En godver, die black, green, -maar vooral- gold label: lekker!

Verder gaat er natuurlijk niks boven een goede single malt, maar ach. Geld..

En inderdaad, wat Staalman zegt is helemaal waar. Een of twee druppeltjes, doet wonderen voor de smaak.

[Dit bericht is gewijzigd door Silence op 15-08-2009 14:42]


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-08-2009 14:49 by XXL Profiel van XXL

quote:
Op 15 augustus 2009 14:40 schreef Silence het volgende:
Verder gaat er natuurlijk niks boven een goede single malt, maar ach. Geld..



http://www.mcclellands.co.uk/index.php

Een serie whisky's die gewoon uit de distilleerderij van de bekende merken komen maar doorgaans iets minder lang gerijpt zijn en dus net iets minder karakter hebben. Dit echter wel voor een nette prijs. Net boven de 20 euro als ik me goed herinner.

In het geval van de Islay mail betreft het een jonge Bowmore. Recent een fles van gehaald om eens te proberen maar dat proberen moet ik tot op heden nog doen. Kom ik nog op terug.



[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 15-08-2009 14:51]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-08-2009 14:50 by XXL Profiel van XXL

Verkeerde edit knop

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 15-08-2009 14:51]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


trol
Usericon van trol
Posted 15-08-2009 15:40 by trol Profiel van trolhttp://www.dimensional-psychosis.com

Ah ik kijk voor het eerst sinds tijden weer eens hier en dan zie ik gelijk een topic over mijn nieuwe hobby. Rede genoeg om maar weer eens wat te posten.

Ik heb op het moment hier een Ardbeg ten years old en een Dalwhinnie 15 years old staan.
De eerste is lekker rokerig/turfig met een beetje ziltig. Erg sterk van smaak, maar hij begint zoet en wordt daarna lekker straf. Lange nadronk.
De Dalwhinnie is een, mijn inziens, iets makkelijkere whisky. Hij begint zoet, maar heeft een ERG lange smaakontwikkeling. Op het eind toch nog een beetje turfig.

De lekkerste whisky die ik de laatste tijd heb gekocht is de Balvenie 15 years old single barrel.
Ontzettend mild/zoet, maar met zo veel intense smaakschakeringen die je er redelijk makkelijk uit weet te halen. Deze fles heeft mij ertoe bewogen om mij er maar eens flink in te verdiepen en er veeeel geld aan uit te geven.
Goede whisky drinken is een van de fijnste dingen om 's avonds op de bank met een goed boek te beleven.
En dat terwijl ik door bocht als de meeste bekende bourbons ervan overtuigd was dat ik een schijthekel aan whisky had.

Volgende week wil ik een Japanse whisky halen. Ga proberen een Yoichi te scoren. Iemand ervaring met Japanse Whisky?


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 15-08-2009 15:47 by FRNK Profiel van FRNKhttp://myspace.com/frnk

wow, trol is back!

whisk(e)y hier is meestal Glenn Fiddich (12 jr), Dimple of gewoon Jack.

Jap. whisky? Interesting

[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 15-08-2009 15:47]


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-08-2009 16:29 by Illusione (Speciaal lid) Profiel van Illusione

quote:
Op 15 augustus 2009 15:40 schreef trol het volgende:
En dat terwijl ik door bocht als de meeste bekende bourbons ervan overtuigd was dat ik een schijthekel aan whisky had.

Volgende week wil ik een Japanse whisky halen. Ga proberen een Yoichi te scoren. Iemand ervaring met Japanse Whisky?


Bourbon is dan ook, in de meeste gevallen, alleen iets om met cola te mengen. Als je echt wilt genieten van een goede whisky, komen alleen Schotland en Ierland in je hoofd op.

Heh, ja, Yoichi, die heb ik wel eens gehad. Ik vond het smaken zoals Japanners proberen elementen uit de Westerse cultuur te produceren; alle ingrediënten zijn er, maar het effect is toch klinisch en verstoken van de passende romantiek. Ik vond het geen aanrader.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 15-08-2009 16:33 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 15 augustus 2009 14:35 schreef Staalman het volgende:
Juist daarom heb ik dus bronwater uit Frankrijk wat van 800 meter diepte komt. Door en door schoon... voeg daar een beetje van aan je Whisky toe en dan komen inderdaad zoals XXL meld alle geuren en smaken optimaal naar boven.


juist want het Nederlandse drinkwater is zo slecht


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 15-08-2009 16:37 by Staalman Profiel van Staalman

quote:
Op 15 augustus 2009 16:33 schreef ElitE het volgende:
juist want het Nederlandse drinkwater is zo slecht


Ik wil gewoon graag interessant doen...

Neemt niet weg dat ik toch echt geen kraanwater door mijn whisky heen kieper, da's echt heiligschennis.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 15-08-2009 16:53 by Illusione (Speciaal lid) Profiel van Illusione

Één van de kleine weetjes die ik opgedaan heb in Schotland is dat je, als je in een hotel b.v. zit, vaak al een goed idee kan krijgen van de plaatselijke whisky door een slok te nemen van het kraanwater; omdat dezelfde water vaak wordt gebruikt om de plaatselijke whisky te maken, ben je toch een beetje voorbereid op wat je te wachten staat. Hoe zachter het water, hoe prettiger vaak de lokale variant. In Fort William bijvoorbeeld (waar ik het kraanwater echt ranzig en hard vond), was de lokale whisky ook een stuk harder en gemener dan wat ik prettig vond.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 15-08-2009 17:10 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 15 augustus 2009 16:37 schreef Staalman het volgende:
Ik wil gewoon graag interessant doen...

Neemt niet weg dat ik toch echt geen kraanwater door mijn whisky heen kieper, da's echt heiligschennis.


hehe het enige verschil is het transport hoor, kraanwater is ook bronwater hoor, okee misschien dat je wat meer koper kunt aantreffen door de leiding(bij sommige vissen kan het wat effect hebben) Maar de hardheid van het water beinvloed volgens mij de smaak het meest(al zul je dat echt niet snel kunnen proeven bij een druppeltje water)

Als je puur water wilt moet je gedestilleerd water erbij gooien


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


valfar
Usericon van valfar
Posted 15-08-2009 17:14 by valfar Profiel van valfarhttp://www.last.fm/user/knevelaer

Op muziek na is Whisky mijn grootste kostenpost Zelf ben ik erg fan van de Talisker 18 yr. Lekkerder heb ik ze nog niet gehad. Heb thuis ook de Whisky bible liggen, leuk om af en toe eens er doorheen te bladeren. Maar ik proef en ruik dus echt niet de dingen die de schrijver daarvan proeft en ruikt. Binnekort eens even wat flessen Johnny Walker Green en een kleintje blue inslaan. De fabriek gaat namelijk dicht!



Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 15-08-2009 17:32 by Rotzak Profiel van Rotzakhttp://www.meatspin.com

quote:
Op 15 augustus 2009 14:49 schreef XXL het volgende:
http://www.mcclellands.co.uk/index.php

Een serie whisky's die gewoon uit de distilleerderij van de bekende merken komen maar doorgaans iets minder lang gerijpt zijn en dus net iets minder karakter hebben. Dit echter wel voor een nette prijs. Net boven de 20 euro als ik me goed herinner.

In het geval van de Islay mail betreft het een jonge Bowmore. Recent een fles van gehaald om eens te proberen maar dat proberen moet ik tot op heden nog doen. Kom ik nog op terug.




Heel erg lekkere Whiskey vind ik zelf, koop er regelmatig een flesje van. (de McClellands)


Against God and Government


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen