IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Knuffeltopic!!! [Boeken] Vorige pagina | Volgende pagina
BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-07-2013 12:02 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

Ik ben niet echt zo'n doorzetter in boeken en mijn interesse is snel gaan vliegen. Ik vermoed dat ik bij Catch-22 de eerste paar pagina's zat te glimlachen, maar dat het dan even wat minder interessant werd. En toen zal ik dan maar een ander boek erbijgenomen hebben.

Ik besteed sowieso te weinig tijd aan lezen, zou daar eens wat werk van moeten maken...


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 12:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 juli 2013 12:02 schreef BenKnuckles het volgende:
Ik ben niet echt zo'n doorzetter in boeken en mijn interesse is snel gaan vliegen. Ik vermoed dat ik bij Catch-22 de eerste paar pagina's zat te glimlachen, maar dat het dan even wat minder interessant werd. En toen zal ik dan maar een ander boek erbijgenomen hebben.

Begrijpelijk. Ik probeer dat soort dingen wel zoveel mogelijk te vermijden. De insteek is óf uitlezen óf nooit meer open doen.
quote:
Ik besteed sowieso te weinig tijd aan lezen, zou daar eens wat werk van moeten maken...

Idem Eerst deed ik het heel veel, nu veel te weinig.


I wish I was a butterfly


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-07-2013 12:39 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

Het probleem is vooral dat het gemakkelijker is om een laptop open te klappen en rond te hangen op het internet. En dat er nog te veel goede muziek is en films zijn die moeten beluisterd/bekeken worden.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 08-07-2013 12:53 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

Nu ik ook bijna vakantie heb, heb ik eindelijk tijd om een aantal boeken te lezen die ik al een tijdje wilde openslaan. Ik ben gisteren begonnen in Het Parfum en wil nog Inferno lezen. Daarna hopelijk nog Freakonomics.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 12:56 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 juli 2013 12:39 schreef BenKnuckles het volgende:
Het probleem is vooral dat het gemakkelijker is om een laptop open te klappen en rond te hangen op het internet. En dat er nog te veel goede muziek is en films zijn die moeten beluisterd/bekeken worden.

Tsja, die afleiding was er ook toen ik nog wel veel las, dus ik vind dat ik dat best weer om kan draaien


I wish I was a butterfly


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-07-2013 13:01 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

Ik denk dat ik mezelf gewoon ga dwingen om iedere dag een half uur tot een uur te lezen. Want ik wil het wel, alleen maak ik er geen tijd voor.

Heb overigens ontdekt dat ik een vreemde interesse heb in Nederlandse vertalingen van Latijnse werken. Ligt waarschijnlijk aan mijn opleiding in het secundair, maar ik had nooit gedacht dat de interesse er nog was. Heb gisteren op een rommelmarkt wat gebladerd door een vertaling van De Bello Gallico (Caesar) en ik had geen zin om het boek terug te leggen.

Gelukkig hebben we een leerkracht Latijn en Grieks in de familie, die heeft massaal veel goede vertalingen liggen.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 08-07-2013 13:08 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 8 juli 2013 13:01 schreef BenKnuckles het volgende:
Heb overigens ontdekt dat ik een vreemde interesse heb in Nederlandse vertalingen van Latijnse werken. Ligt waarschijnlijk aan mijn opleiding in het secundair, maar ik had nooit gedacht dat de interesse er nog was. Heb gisteren op een rommelmarkt wat gebladerd door een vertaling van De Bello Gallico (Caesar) en ik had geen zin om het boek terug te leggen.


Gave shit, man! Misschien eens de Apologie van Socrates proberen? Het Symposium van de Liefde is ook erg leuk.


quote:
Gelukkig hebben we een leerkracht Latijn en Grieks in de familie, die heeft massaal veel goede vertalingen liggen.




Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 13:15 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 juli 2013 13:01 schreef BenKnuckles het volgende:
Ik denk dat ik mezelf gewoon ga dwingen om iedere dag een half uur tot een uur te lezen. Want ik wil het wel, alleen maak ik er geen tijd voor.

Heb overigens ontdekt dat ik een vreemde interesse heb in Nederlandse vertalingen van Latijnse werken. Ligt waarschijnlijk aan mijn opleiding in het secundair, maar ik had nooit gedacht dat de interesse er nog was. Heb gisteren op een rommelmarkt wat gebladerd door een vertaling van De Bello Gallico (Caesar) en ik had geen zin om het boek terug te leggen.

Meegenomen dan?
quote:

Gelukkig hebben we een leerkracht Latijn en Grieks in de familie, die heeft massaal veel goede vertalingen liggen.

Tof Griekse tragedies vond ik destijds erg gaaf, Medea van Euripides, dat soort zaken.


I wish I was a butterfly


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 08-07-2013 13:16 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

AG, Medea is écht niet te peuren als je het uit het Grieks moet vertalen. Nachtmerries, blegh.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 13:25 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Oh, dat kan. Ik heb het niet vertaald, kwam bij KCV langs dus het ging alleen om het verhaal / het stuk zelf.


I wish I was a butterfly


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-07-2013 13:29 by bokkie666 Profiel van bokkie666

KCV?

quote:
Op 25 juni 2013 23:40 schreef bokkie666 het volgende:
Eindelijk uit. Direct maar verder met Shadowheart.
En alweer uit. Prachtig hoe alles samen komt.
De Passievrucht van Karel Glastra van Loon, ook alweer uit. Leuk wel, maar ik had de ontknoping al zien aankomen, voorspelbaar maar wel leuk uitgewerkt.
Net begonnen in een verzameling van Edgar Allan Poe. Het is wel even omschakelen naar een andere manier van schrijven.

edit: en de Ilias ook net aan begonnen.

[Dit bericht is gewijzigd door bokkie666 op 08-07-2013 13:31]


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-07-2013 13:31 by BenKnuckles (Speciaal lid) Profiel van BenKnuckles

Helaas niet meegenomen (had te weinig geld mee), maar ik heb gevraagd het boek opzij te houden. Volgende week is er knal dezelfde rommelmarkt, dus ik zal het dan normaal gezien kunnen kopen.

De Apologie van Socrates is een goed idee! Medea heb ik nooit gelezen omdat ik nooit een opleiding Grieks heb gehad. Wel zes jaar Latijn gevolgd, dus Ovidius, Plinius, Catullus, Caesar, etc gelezen. Prachtige teksten hebben die gasten.

Een zo letterlijk mogelijke vertaling van Homeros z'n Ilias en Odyssee ligt hier ook al klaar


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 13:36 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 juli 2013 13:29 schreef bokkie666 het volgende:
KCV?

Klassieke culturele vorming, een vak voor gymnasium-kindjes - over klassieke architectuur, beeldhouwkunst, mythologie, komedies en tragedies, modernere schilderijen over klassieke zaken, etc. Het is de tegenhanger van CKV (culturele en kunstzinnige vorming), voor vmbo, havo en atheneum.
quote:
Op 8 juli 2013 13:31 schreef BenKnuckles het volgende:
De Apologie van Socrates is een goed idee! Medea heb ik nooit gelezen omdat ik nooit een opleiding Grieks heb gehad. Wel zes jaar Latijn gevolgd, dus Ovidius, Plinius, Catullus, Caesar, etc gelezen. Prachtige teksten hebben die gasten.

Metamorphoses <3

Romeinse retorici, prachtig! Cicero <3
quote:

Een zo letterlijk mogelijke vertaling van Homeros z'n Ilias en Odyssee ligt hier ook al klaar

Ha! Is dat wel te doen, dan? Staan daar niet ellenlange opsommingen in van helden met hun stamboom enzo

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-07-2013 13:37]


I wish I was a butterfly


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 08-07-2013 13:39 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

Nee hoor, AG, Homerus is goed genietbaar Zeker Odyssee wat mij betreft.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 08-07-2013 13:40]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 13:42 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 juli 2013 13:39 schreef iPim het volgende:
Nee hoor, AG, Homerus is goed genietbaar Zeker Odyssee wat mij betreft.

Heb er wel (vertaalde) delen van gelezen, toch maar een keer helemaal doen dan.


I wish I was a butterfly


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-07-2013 13:44 by bokkie666 Profiel van bokkie666

quote:
Op 8 juli 2013 13:36 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Klassieke culturele vorming, een vak voor gymnasium-kindjes - over klassieke architectuur, beeldhouwkunst, mythologie, komedies en tragedies, modernere schilderijen over klassieke zaken, etc. Het is de tegenhanger van CKV (culturele en kunstzinnige vorming), voor vmbo, havo en atheneum.

Bij mij stond dat gewoon in het Latijn leerboek, jammer dat je de taal er ook bij kreeg. Had jij dan geen gewone CKV?

quote:
Op 8 juli 2013 13:31 schreef BenKnuckles het volgende:
Een zo letterlijk mogelijke vertaling van Homeros z'n Ilias en Odyssee ligt hier ook al klaar
Is die van Frans van Oldenburg Ermke uit 1959? Die heb ik hier.


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-07-2013 13:45 by bokkie666 Profiel van bokkie666

quote:
Op 8 juli 2013 13:36 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ha! Is dat wel te doen, dan? Staan daar niet ellenlange opsommingen in van helden met hun stamboom enzo
Je bent in de war met de bijbel.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 13:46 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Zit er wel in, iig http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0217%3Abook%3D2
quote:
Op 8 juli 2013 13:44 schreef bokkie666 het volgende:
Bij mij stond dat gewoon in het Latijn leerboek, jammer dat je de taal er ook bij kreeg. Had jij dan geen gewone CKV?

Nope.

In het Latijn leerboek stonden ook wel wat verwijzingen naar andere kunstvormen dan de literatuur zelf, maar meer ter illustratie.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-07-2013 13:48]


I wish I was a butterfly


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 08-07-2013 14:01 by bokkie666 Profiel van bokkie666

quote:
Op 8 juli 2013 13:46 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zit er wel in, iig http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0217%3Abook%3D2
Valt wel mee dus.

quote:
Nope.

In het Latijn leerboek stonden ook wel wat verwijzingen naar andere kunstvormen dan de literatuur zelf, maar meer ter illustratie.
Raar dat ze het gesplitst hebben tussen klassieken en de rest, maar aan de andere kant dat is beter dan niets. Bij mij kwam het tussendoor bij andere vakken aan bod. Geschiedenis, Nederlands, Godsdienst, Engels, nooit een apart cultureel vak gehad eigenlijk. Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant vraag ik mij af of je er juist niet mensen mee afstoot.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-07-2013 14:09 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 8 juli 2013 14:01 schreef bokkie666 het volgende:
Valt wel mee dus.

Ja!

Je zou ook dit moeten/kunnen lezen als je de Illiad gehad hebt: http://en.wikipedia.org/wiki/Ilium_(novel)

Gaaf boek
quote:
Raar dat ze het gesplitst hebben tussen klassieken en de rest, maar aan de andere kant dat is beter dan niets. Bij mij kwam het tussendoor bij andere vakken aan bod. Geschiedenis, Nederlands, Godsdienst, Engels, nooit een apart cultureel vak gehad eigenlijk. Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant vraag ik mij af of je er juist niet mensen mee afstoot.

Tsja, ik vond het wel best. Weleens gezien waar het bij CKV over ging, en dan vond ik KCV veel interessanter.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-07-2013 14:09]


I wish I was a butterfly


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-07-2013 16:57 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 8 juli 2013 13:16 schreef iPim het volgende:
AG, Medea is écht niet te peuren als je het uit het Grieks moet vertalen. Nachtmerries, blegh.
Yep. Grieks is ook de reden geweest om het gym niet af te maken, voor mij.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-07-2013 17:03 by bastianus Profiel van bastianus

Jammer trouwens, dat mijn interesse voor geschiedenis en de klassieken zo laat kwam. Al die dorknopers die klassieke talen gaven bij ons op school. Stom ook dat je dat allemaal krijgt als je zo jong bent, toen boeiden literatuur en geschiedenis me voor geen meter, behalve als het over drugs of seks ging. Dat linkte ik dan uiteraard direct aan 'onderzoek in het veld'. Oja, en alles over de tweede wereldoorlog natuurlijk.
Raar ook, die gymnasiasten die al die moeilijke dingen lezen. Zijn dat nu zulke vroegrijpe knaapjes? Of komt hun fysieke ontwikkeling en experimenteerdrift zoveel later? Ik begreep op het vwo in elk geval niks van mijn medeleerlingen.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 08-07-2013 17:12 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 8 juli 2013 17:03 schreef bastianus het volgende:
Zijn dat nu zulke vroegrijpe knaapjes?


Ik denk niet dat je zou zeggen dat ik een vroegrijp knaapje was/ben.

quote:
Ik begreep op het vwo in elk geval niks van mijn medeleerlingen.


Ik denk dat mensen vooral het gymnasium kiezen omdat het kan. Het is ''het hoogste'' niveau op de middelbare school, dus waarom zou je het niet doen? Veel van mijn medeleerlingen vonden het allemaal best interessant, maar niet meer interessant dan andere vakken zoals geschiedenis.

Tevens is het ook een soort van status om het gymnasium gedaan te hebben. Als gymnasiast voelde je je toch wel een stuk verheven boven al die simpele atheneumers. Ik denk dat het werken aan je ethos en het signaleren van je superioriteit (ook al schrijf je die alleen aan jezelf toe en wordt hij niet door anderen erkent) een belangrijke rol speelt in het volgen van het gymnasium.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 08-07-2013 17:13]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 08-07-2013 17:21 by PandroidJack Profiel van PandroidJack

Bij 'gymnasium' denk ik toch altijd aan professionele turners.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-07-2013 17:32 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 8 juli 2013 17:12 schreef iPim het volgende:
Ik denk niet dat je zou zeggen dat ik een vroegrijp knaapje was/ben.



Ik denk dat mensen vooral het gymnasium kiezen omdat het kan. Het is ''het hoogste'' niveau op de middelbare school, dus waarom zou je het niet doen? Veel van mijn medeleerlingen vonden het allemaal best interessant, maar niet meer interessant dan andere vakken zoals geschiedenis.

Tevens is het ook een soort van status om het gymnasium gedaan te hebben. Als gymnasiast voelde je je toch wel een stuk verheven boven al die simpele atheneumers. Ik denk dat het werken aan je ethos en het signaleren van je superioriteit (ook al schrijf je die alleen aan jezelf toe en wordt hij niet door anderen erkent) een belangrijke rol speelt in het volgen van het gymnasium.
Het is wel een hele leuke opleiding. Alleen was ik er nog veel te jong voor. En veel te weinig ambitieus, denk ik dan.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen