IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : "There is always time for a last minute" [filmtopic] Vorige pagina | Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-09-2021 9:13 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Binnenkort op Netflix?


signature


Slegthyd
Usericon van Slegthyd
Posted 27-09-2021 9:26 by Slegthyd Profiel van Slegthyd

Alleen als het een slechte film is.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 27-09-2021 14:00 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Hier nog eens gekeken naar Bitter Moon.


Heel memorabel. Fijn.




schitterende casting


signature


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 27-09-2021 20:25 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 28-09-2021 11:56 by PandroidJack Profiel van PandroidJack

Net gezien dat ze hem nog een keer vertonen in cinema Zed in Leuven op 6 oktober (om half 9). Er is een tof vegetarisch restaurant boven de cinema.

quote:
Op 24 september 2021 12:53 schreef Hypnos het volgende:
in de cinema?


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 28-09-2021 12:42 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-09-2021 12:58 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 19 september 2021 0:52 schreef iPim het volgende:
Sorry AG, maar dit is zo'n walgelijke film. Aanstootgevend slecht.

Sorry tegen mij? Maakt mij niet uit, hoor, je verdere kritiek (over de film zelf) had ik al ingecalculeerd op basis van trailers etc. Gezien het verder goede verloop qua tickets en recensies blijf ik erop vertrouwen dat ik het leuk ga vinden. Dus, sorry, je mening heeft nu geen invloed op me

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 28-09-2021 12:59]


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-09-2021 14:33 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 19 september 2021 10:25 schreef Dirge for november het volgende:
De film volgt het boek stap voor stap, wat mij betreft zelfs een beetje teveel. Als je het boek hebt gelezen is het te opsommend en samenvattend, als je het boek niet hebt gelezen is het wat traag en heeft veel van wat er wél in de film zit aan concepten geen diepgang. Je hebt immers geen flauw idee wat ze betekenen in de context van de wereld van Duin, laat staan wat voor gedachten ze teweeg kunnen brengen die het boek/de film overstijgen. Veel van de lore en 'diepgang' komt wellicht in volgende films wat meer aan bod, dat is toch vaak hoe het loopt als films eenmaal genoeg geld op hebben geleverd.

Kan ik me goed voorstellen, zelfde probleem als in de mini-serie, die qua runtime denk ik ongeveer hetzelfde is als Dune Part 1 + Part 2 (als die er komt). Misschien wel onvermijdbaar met de runtime die er is, als je dicht bij de tekst wil blijven?

Ik vermoed dat ik ook ongeveer zo iets ga vinden.
quote:
Ook kwa uiterlijk. Waar het boek veel overlaat aan de lezer, Lynch en Jodorowsky gekkigheid wilden is dit gewoon eh. Leeg. Er is geen stad om van te spreken, slechts een samenhoopsel van rechte vlakken, zonder mensen. Er is geen eigen cultuur te beproeven in environmental story-telling. Er hadden net zo goed Gears of War achtige game-characters uit een space-ship kunnen stappen. Het vrij kleurloze palet is ergens dan wel weer juist een verrassende en keuze en het is allemaal niet extreem over de top. Maar fantasierijk vond ik het gewoonweg niet. Het riekt wat mij betreft naar: groot professioneel team, kortom, alles wat er aan creatieve visie is wordt eruit gesloopt door perfectionering. Bij zo'n project als dit heb je een singular vision nodig wat mij betreft.

Nou ja, er dus juist wel voor een hele duidelijke visuele stijl gekozen qua kleurpalet en vormgeving die op bepaalde vlakken sterk afwijkt van de eerdere films (al dan niet gemaakt) en afwijkt van wat 'normaal' is. De gebouwen in Arrakeen zijn brutalisme 101 en het kleurpalet en bv. de harnassen van de Atreides zijn daar ook afgeleiden van.

Dat betekent niet dat je het mooi moet vinden Maar volgens mij is er wel een duidelijke en niet-standaard keuze gemaakt.

Dat het verder leeg is, is dan wel jammer. Deels begrijpelijk, omdat de Atreides in het begin ook niet in de echte samenleving deelnemen en ook benadrukken dat je eigenlijk ook niet op Arrakis wil zijn. Maar dat was juist het mooie van het boek, hoe ze dat langzaam openbreken/erin meegenomen worden.
quote:
Dan nog als laatste algemene comment: het boek is psychedelisch in concept, het draait om een psychedelisch middel. Bijna alle verhoudingen tussen machten of natuurkrachten staan op psychedelische wijze met elkaar in verbinding. Bijna alles waarvan je je bedenkt dat het nergens op slaat blijkt ergens op te slaan in het boek, of het wordt aan je fantasie overgelaten. Hoe, maar dan ook echt hoe... maak je dan de film zo ontieglijk a-psychedelisch.

Psychedelica is zeker een belangrijk thema, al maak je het hier wel heel groot.
quote:

[lichte spoilers?]
Maar jammer wat mij betreft dat er dan schools aan dat al schoolse verhaal van het boek wordt vastgehouden. Daar draaide het in het boek niet om. IN de film blijft er weinig anders over. Veel interessanter is het om in te gaan op het probleem van
[Spoilers voorbij]


Het weggehaalde deel vind ik qua spoilers (voor het boek) wel een beetje veel dus laat ik even weg.

Het boek is ook vooral het soort verhaal wat het lijkt te zijn. De nuancering/inverse is vrij subtiel.

Er zijn daarnaast inderdaad ook andere zaken die sterk naar voren komen (het probleem van... en verder) en het basisplot sterk ondersteunen, maar die zitten vooral in de tweede helft van het boek.
quote:
Samenvattend: Fantasieloos. Redelijke cast. Overdreven soundtrack (hoort bij dit soort films helaas). Schools. Gevoelsmatig nog meer een studio/producerproduct dan de Lynch-film. Saai-ig, ietwat langdradig, maar als je het boek hebt gelezen ook wat opsommend. Waar is het eigen gezicht? Positiever gezien: ik vond het eigenlijk voor een bioscoopfilm geen beroerde zit. Ook omdat ik bang was voor marvel one-liners en die er niet zo heel erg inzaten. (de humoristische soort dan). Het kan nog wat worden in de komende films. En tevens: hoe verfilm je nou zoiets op een manier dat je het ook nog kan verkopen aan Hollywood. Sja.

Kijk, ik moet de film nog zien, maar wat ik zo lees is misschien wel het beste scenario om bij een deel 2 te komen: iets verkoopbaars wat eer doet aan het verhaal. Ongeveer gelijk aan wat jij zei (in de context van hoe films tegenwoordig zijn is dit dan weer misschien het best haalbare resultaat). Helaas betekent dat ook dat bepaalde dingen niet nu al kunnen, vooral de uitdiepende concepten en ideeën (als dat er bij gemoeten had, had je weet in het verhaal moeten snijden en dan ga je weer naar de Lynchsituatie toe). Gegeven dat is er vast allerlei andere terechte kritiek, daar niet van. Deze constatering maakt de film niet opeens beter ofzo.

Dus, zoals je in het begin al zei, hopelijk meer diepgang in deel 2. Daar had ik me al op ingesteld. Een onbevredigend einde overigens ook, weet niet waar de knip precies zit maar als je voorbij de helft van het boek wil komen en niet te dicht op het eind zijn dat flauwe cliffhangers of dingen die qua schaal erg onderdoen voor de eerdere grote klappers. Kan sowieso niets bedenken wat het een enigszins op zichzelf staand iets maakt.

De discussies die overal opborrelen over deze film maken voor mij de prijs van mijn ticket straks al waard En los van Part 2, het zou toch wat zijn als we gewoon lekker door gaan en alle boeken gaan verfilmen. Meteen ook de kans om het verhaal van met name boek 4-6 wat op te krikken.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-09-2021 14:34 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 12 september 2021 22:29 schreef iPim het volgende:


Het moest er eens van komen. Vooraf geen hoge verwachtingen, maar tijdens de slotscene had ik tranen in m'n ogen. In twee jaar niet zulke goede cinema gezien. 4.5/5

Die ga ik zeker nog kijken. Wel hoge verwachtingen van, want de jukbeenderen van Mads.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-09-2021 14:43 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 september 2021 10:32 schreef ElitE het volgende:
voor iemand die Dune niet kent maar wel geinteresseerd is, beter deze film of de oude uit 1984? Of beter links laten liggen?

(boek is altijd beter, maar is dat verwonderlijk met de grotere tijd- en aandachtsinvestering)

Oprecht, mini-serie van Sci-Fi Channel (2000). Wat beperkt budget, en mede daarom voor een 'wat' campy aanpak gekozen, acteerprestaties en CGI zitten vaak ook in die hoek. Maar het verhaal blijft goed te volgen, en ik vond het vermakelijk.

Kun je in drie delen van gemiddeld 80-100 minuten (afhankelijk van welke versie het is) kijken, dat moet te doen zijn, toch?

En als je dan nog zin hebt kun je alsnog die van Lynch kijken. Best fascinerend, en een deel van de nadelen tav het plot (slecht te volgend etc.) worden ondervangen als je het plot van de mini-serie al kent


I wish I was a butterfly


spectre
Usericon van spectre
Posted 28-09-2021 15:09 by spectre Profiel van spectre

Heet de mini 'Children of Dune'?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-09-2021 15:10 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 28 september 2021 15:09 schreef spectre het volgende:
Heet de mini 'Children of Dune'?

Dat is de tweede mini (uit 2003), die beslaat de boeken Dune Messiah en Children of Dune.


I wish I was a butterfly


spectre
Usericon van spectre
Posted 28-09-2021 15:13 by spectre Profiel van spectre

ojee


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-09-2021 15:17 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Ja, loopt helemaal uit de hand hier.


I wish I was a butterfly


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 28-09-2021 15:34 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 september 2021 10:47 schreef zodiac lung het volgende:
Aan de film van Lynch (1984) kun je maar beter geen tijd besteden. Wat een ramp.


heerlijk faut is die. op het randje van comedy.


signature


spectre
Usericon van spectre
Posted 28-09-2021 15:35 by spectre Profiel van spectre

ben nog steeds wel siked, ondanks dat gezeik hierboven


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Attila_the_hun
Covfefing in Nambia!
Usericon van Attila_the_hun
Posted 01-10-2021 10:53 by Attila_the_hun Profiel van Attila_the_hun

quote:
Op 20 september 2021 10:32 schreef ElitE het volgende:
voor iemand die Dune niet kent maar wel geinteresseerd is, beter deze film of de oude uit 1984? Of beter links laten liggen?

(boek is altijd beter, maar is dat verwonderlijk met de grotere tijd- en aandachtsinvestering)


Ik ken het boek niet en de oude film ook niet. Maar ik heb van het begin tot het einde genoten van deze film en ik hoop dat er een vervolg komt. Gewoon kijken en in het ergste geval valt de film tegen....


“If you think the economy is more important than the environment, try holding your breath while counting your money.” – Professor Guy McPherson


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 01-10-2021 13:20 by zodiac lung Profiel van zodiac lunghttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Kijktip voor de vrijdagavond: Hail Satan? van Penny Lane.
Documentaire over The Satanic Temple, die eigenlijk gewoon heel woke blijken, een Baphometstandbeeld op Capitoolgrond geplaatst proberen te krijgen en een prachtige trollactie richting de Westboro Baptist Church opzetten. Niet hoogstaand, wel uiterst vermakelijk.



One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-10-2021 11:42 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Dune Part 1 was tof!

Heel episch qua beeld en geluid, overweldigende architectuur en ruimteschepen enzo. De verhaallijn rond Paul wordt goed weergegeven, en de dubbele lagen komen voldoende aan bod. Wel zeker een deel 2 nodig, en dan moeten ze goed doorpakken op de dubbele lagen. Vond het verrassend wat ze met de taal van de Sardaukar en Harkonnen gedaan hadden. Een manier om het fantasy-aspect erin te krijgen. De Bene Gesserit 'voice' vond ik ook erg geslaagd. Sluit goed aan op dat ze in de boeken beledigend heksen worden genoemd.

Wat minpunten ook, soms is het meer bombast dan epiek, vooral in de muziek. En het focust wel heel erg op Paul en wat er met/in hem gebeurt, alles wat iets verder van hem afstaat wordt maar kort behandeld waar wel meer in zat. Maar dat kan bijna niet anders met de tijd die er is. Daardoor ook wat leuke scènes uit het boek niet gebruikt. Soms wat ongelukkige dialogen, had het boek ook :v En her en der zit je lang naar uitleg van de wereld te kijken, dat hadden ze wat beter moeten verdelen. Einde was natuurlijk frustrerend open, maar uiteindelijk nog wel OK zo, omdat het een definiërend moment is en er duidelijk een voor en na dat moment is.

Goed, ik ben a priori fan voor Dune-dingen, maar deze film vind ik echt geslaagd.


I wish I was a butterfly


EINDBAAS
faalhaas
Usericon van EINDBAAS
Posted 07-10-2021 16:18 by EINDBAAS Profiel van EINDBAAS

Heb wel zin in een film waar ruimtetijd mooi in verwerkt zit, zoals bij Interstellar. Tips?


...niets is wat het lijkt...


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 07-10-2021 16:24 by zodiac lung Profiel van zodiac lunghttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

High Life


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Sater
Usericon van Sater
Posted 07-10-2021 16:26 by Sater Profiel van Sater

Misschien deze:



Edit: en High Life zeker!

[Dit bericht is gewijzigd door Sater op 07-10-2021 16:26]


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


spectre
Usericon van spectre
Posted 07-10-2021 17:36 by spectre Profiel van spectre

oe tips! Die ene met Black Cap was ik glad vergeten zelfs


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 07-10-2021 18:12 by iPim (Administrator) Profiel van iPim

quote:
Op 7 oktober 2021 16:24 schreef zodiac lung het volgende:
High Life


Tijd geleden dat ik die zag, maar herinner me wel dat ik het een toffe film vond. Maar had het veel met ruimtetijd te maken? Ik zag het eerder als een dystopie.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 07-10-2021 18:15 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Highlife, da's toch een magazine?



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen