IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : "There is always time for a last minute" [filmtopic] Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-10-2021 16:32 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Bij een superzwaar object in de buurt in ieder geval niet!

Verder ook niet.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 25-10-2021 16:32 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 25 oktober 2021 15:57 schreef spectre het volgende:
ik hem hem gezien hoor, die DUNE. Ik vond het erg indrukwekkend en ik snap dat gezeur van onlangs niet, ga lekker een russische arthouse kijken man.
Acteerwerk, design, muziek, fotografie allemaal ultradik.

Ik doe de film veel te kort als ik zeg, tis GoT in Space, maar ik heb wel een beetje gelijk. Ik ben dol op film/tv met de nodige lore waar je echt ff in moet duiken, maar ik snap dat dat niet voor iedereen is. Hopelijk komt er een tweede deel

Oja, nooit een boek gelezen uit de reeks, dus voor mij was het lekker fris.

Wat vond je ervan dat het eindigde waar het eindigde?


I wish I was a butterfly


spectre
Usericon van spectre
Posted 25-10-2021 17:08 by spectre Profiel van spectre

Fellowship of the Ring

Als in, geen einde want het is nog niet af


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 25-10-2021 20:42 by zodiac lung Profiel van zodiac lunghttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

quote:
Op 25 oktober 2021 15:57 schreef spectre het volgende:
ga lekker een russische arthouse kijken man.


Leto van Kirill Serebrennikov is een aanrader! Rock 'n' roll in Leningrad, begin jaren '80.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 26-10-2021 6:16 by PandroidJack Profiel van PandroidJack

Deze Noorse film op Netflix (waar hij als "The Trip" staat) gezien. Bij momenten enorm grappig, op andere momenten erg gruwelijk (een beetje zoals Cronenberg's "A history of violence"), maar zeker entertainend genoeg.



The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 26-10-2021 10:55 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 25 oktober 2021 17:08 schreef spectre het volgende:
Fellowship of the Ring

Als in, geen einde want het is nog niet af

Ha, goede analogie. Wel wat groter (actie+verandering in het plot) bij FotR, maar soortgelijk idee. En beiden ook dat de actie naar het eind van de film toe afgeschaald wordt, maar het verhaal persoonlijker wordt.
quote:
Op 4 oktober 2021 11:42 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dune Part 1 was tof!

Heel episch qua beeld en geluid, overweldigende architectuur en ruimteschepen enzo. De verhaallijn rond Paul wordt goed weergegeven, en de dubbele lagen komen voldoende aan bod. Wel zeker een deel 2 nodig, en dan moeten ze goed doorpakken op de dubbele lagen. Vond het verrassend wat ze met de taal van de Sardaukar en Harkonnen gedaan hadden. Een manier om het fantasy-aspect erin te krijgen. De Bene Gesserit 'voice' vond ik ook erg geslaagd. Sluit goed aan op dat ze in de boeken beledigend heksen worden genoemd.

Wat minpunten ook, soms is het meer bombast dan epiek, vooral in de muziek. En het focust wel heel erg op Paul en wat er met/in hem gebeurt, alles wat iets verder van hem afstaat wordt maar kort behandeld waar wel meer in zat. Maar dat kan bijna niet anders met de tijd die er is. Daardoor ook wat leuke scènes uit het boek niet gebruikt. Soms wat ongelukkige dialogen, had het boek ook :v En her en der zit je lang naar uitleg van de wereld te kijken, dat hadden ze wat beter moeten verdelen. Einde was natuurlijk frustrerend open, maar uiteindelijk nog wel OK zo, omdat het een definiërend moment is en er duidelijk een voor en na dat moment is.

Goed, ik ben a priori fan voor Dune-dingen, maar deze film vind ik echt geslaagd.

Gewoon nog een keer gekeken, Dune Part Two moet er komen namelijk

Nu in een zaal waar het geluid niet zo hard stond, dat was wel echt een verademing. M'n eerdere minpunten zijn eigenlijk ook een beetje weggevallen. Film op zich staat gewoon goed, dat er meer in het boek zit doet er uiteindelijk niet toe, je kan toch niet alles doen en door de focus op Paul blijft het behapbaar.

Pacing is eigenlijk ook gewoon OK, goede afwisseling van tragere en snellere stukken. Uitleg van de wereld is er zeker veel, maar dat kan voor een deel niet anders als mensen naar een andere planeet gaan. De rest van de uitleg kwam vrij natuurlijk, maar een handjevol regels die wat uit de lucht komen vallen. En ook best wat dingen die wel genoemd, maar niet echt uitgelegd worden. Het psychedelische aspect, wederom gericht op Paul, kwam nu ook wat duidelijker naar voren voor me. En viel andermaal op hoe goed met naam Paul en de Bene Gesserit worden neergezet.

Intrigerend, spannend, onbehaaglijk... Misschien moet ik maar een derde keer


I wish I was a butterfly


Sater
Usericon van Sater
Posted 26-10-2021 11:24 by Sater Profiel van Sater

quote:
Op 26 oktober 2021 10:55 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Het psychedelische aspect, wederom gericht op Paul, kwam nu ook wat duidelijker naar voren voor me.


Waar zag je dat dan in? Ik vond die visioentjes nogal braafjes en standaard eerlijk gezegd. Wil Dune trouwens nog wel herkijken in niet-3D formaat en met bijgestelde verwachtingen. Vond het nogal koud en afstandelijk (is ook wel een beetje de stijl van Villeneuve natuurlijk, maar hier wrong het soms een beetje).


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 26-10-2021 11:35 by Snaack Profiel van Snaack

Ik ga hem vrijdag (eindelijk) zien. Ben er enorm siked over.


spectre
Usericon van spectre
Posted 26-10-2021 11:36 by spectre Profiel van spectre

Hoe anders manifesteren zich de visioenen dan in het boek?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 26-10-2021 11:58 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 26 oktober 2021 11:24 schreef Sater het volgende:
Waar zag je dat dan in? Ik vond die visioentjes nogal braafjes en standaard eerlijk gezegd. Wil Dune trouwens nog wel herkijken in niet-3D formaat en met bijgestelde verwachtingen. Vond het nogal koud en afstandelijk (is ook wel een beetje de stijl van Villeneuve natuurlijk, maar hier wrong het soms een beetje).

Visioenen zelf zijn aardig standaard inderdaad, en uiteraard zit er genoeg misleiding in. Vond het wel interessant hoe het zich verhoudt tot de werkelijkheid (wat klopt, wat wijkt af), en wat voor impact dat op de geest van Paul heeft/gaat hebben.

Jammer dat we geen spoiler tags hebben hier.

=======================================
Probeer niet te SPOILEN, maar met onderstaande in je hoofd ga je de laatste scene niet vrij in...




De vriend/mentor-Fremen zit in veel visioenen, minstens een keer alleen als stem. De dingen die Paul dan ziet/hoort zijn ná het einde van de film. In de laatste scene moet dat iets groots betekenen voor Paul, nog bovenop de impact van het feit van wat hij doet zelf heeeft. Wat ik verwacht dat in het begin van deel 2 gebeurt, krijgt daarmee ook meer gewicht voor Paul dan in het boek (iirc).




Vanaf hier probeer ik weer wel te spoilen
=======================================

Ik bedoelde niet zozeer dat we veel psychedelische beelden krijgen (die dus een effect op ons zouden kunnen hebben), maar dat het psychedelische proces wat Paul meemaakt best duidelijk erin zit. De eerste trip die hij meemaakt had ik de eerste keer van gemist dat die letterlijk op dat moment getriggerd werd, daar zag ik het wat beter dus Verder heeft hij dus een aantal trips, losse visioenen, en zie je -subtiel en minder subtiel- dat hij op bepaalde meer lucide momenten verandert. Er gebeurt iets met zijn geest, waarbij een psychoactieve stof dus de katalysator is. Die momenten en dat proces viel me nu meer op dan de eerste keer.

Heb het zelf beide keren in niet-3D gezien. Wordt tijd dat 3D compleet verboden wordt.

Villeneuve is inderdaad vaak wat koud en afstandelijk. Zit er deels ook in dat hij regelmatig dingen in het hoofd van een karakter laat gebeuren, en je dat uit context of kleine veranderingen in gezichtsuitdrukking op moet maken. Dat is voor film niet per se ideaal, natuurlijk. Ik vind het in dit geval niet wringen. Of bedoelde je wat anders?

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 26-10-2021 12:42]


I wish I was a butterfly


Sater
Usericon van Sater
Posted 26-10-2021 12:30 by Sater Profiel van Sater

quote:
Op 26 oktober 2021 11:58 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Villeneuve is inderdaad vaak wat koud en afstandelijk. Zit er deels ook in dat hij regelmatig dingen in het hoofd van een karakter laat gebeuren, en je dat uit context of kleine veranderingen in gezichtsuitdrukking op moet maken. Dat is voor film niet per se ideaal, natuurlijk. Ik vind het in dit geval niet wringen. Of bedoelde je wat anders?


Dank voor de uitleg. Goede punten!

Bij Blade Runner, Enemy, Sicario vond ik die afstandelijke stijl beter bij de personages en het thema passen. Hier had het iets warmer gemogen. Voelde voor mij niet echt alsof er iets op het spel stond - maar kan ook aan mij/moment van kijken hebben gelegen. En een relatief grote voorkennis over wat er te gebeuren stond.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 26-10-2021 20:19 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 26 oktober 2021 12:30 schreef Sater het volgende:
Dank voor de uitleg. Goede punten!

Bij Blade Runner, Enemy, Sicario vond ik die afstandelijke stijl beter bij de personages en het thema passen. Hier had het iets warmer gemogen. Voelde voor mij niet echt alsof er iets op het spel stond - maar kan ook aan mij/moment van kijken hebben gelegen. En een relatief grote voorkennis over wat er te gebeuren stond.



Ik ervaarde het dus anders, vond het warm genoeg.

Qua dat er niets op het spel leek te staan, snap ik je denk ik wel. Om Fellowship of the Ring Maar weer aan te halen, daar was een heel duidelijk doel wat ver boven de directe belangen van de hoofdrolspelers uitgaat. Dat is bij Dune een stuk diffuser, zeker met nu de sterke focus op Paul (en Jessica). En ja, het moment en met name voorkennis spelen ook zeker mee. Alles is een stuk bedreigender als je niet al weet wat er in de volgende scène gaat gebeuren.


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 26-10-2021 20:22 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

https://www.vice.com/en/article/wxdeay/the-dune-screenplay-was-written-in-ms-dos

En loop ik nu hier tegenaan. Bijna Butlerian Jihad-proof, dit


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 26-10-2021 20:34 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque



I wish I was a butterfly


spectre
Usericon van spectre
Posted 27-10-2021 9:31 by spectre Profiel van spectre



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-10-2021 14:10 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Oktober 2023. Ik hoop dat ik dan nog leef!


I wish I was a butterfly


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 03-11-2021 12:04 by zodiac lung Profiel van zodiac lunghttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Deze documentaire was echt...wow.



One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


spectre
Usericon van spectre
Posted 03-11-2021 12:13 by spectre Profiel van spectre

zet ik op de verlanglijst


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-11-2021 12:45 by Snaack Profiel van Snaack

Dune eindelijk gezien, sjonge, dat was boven verwachting. Natuurlijk is het onmogelijk om de nuances van het boek in tweeënhalf uur tijd visueel over te brengen, maar toch vind ik dat de essentie van Herbert's universum respectvol weer is gegeven. En dat voor zo'n mega Hollywood productie! Indrukwekkende soundtrack ook. Maar:

Het is wel een hele duidelijk opmaat naar een meerdelig epos. Gelukkig is deel 2 al aangekondigd.

Het is wel een beeeeeetje een fanfilm. Ik kreeg bijvoorbeeld kippenvel toen ik eindelijk een Shai Hulud op het witte doek zag. Voor iemand die de boeken niet gelezen heeft is dat gewoon weer een of ander Godzilla-esque filmmonster.

Maar goed. Dat is het probleem van alle filmadopties.

Verrassend trouwens dat hij het zo goed doet in de box office.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 03-11-2021 12:53 by M. Profiel van M.

Ja mooi dat er een deel 2 komt. Ik ga zeker kijken.

Ik deel wel de kritiek in de lijn van ‘te afstandelijk’, ik kreeg niet het gevoel naar echte mensen te kijken maar naar pionnen op het schaakbord van het plot. En de muziek was ook wel storend soms, echt on-the-nose, dat krijg je met blockbusters helaas.

Maar goed, heel trouw aan het boek, waanzinnige art direction en mooi om het Duniverse zo op het grote scherm te zien.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 03-11-2021 12:59 by M. Profiel van M.

Paul: *heeft visioen*

Soundtrack: HAALLLOOOOO DIT IS MYSTERIEUS EN GEHEIMZINNIG, FLUISTERSTEMMEN EN EEN ZINGENDE VROUW, WEL FF GOED OPLETTEN JA

Niet dat het de film verneukt, maar na dik 2,5 uur valt het wel op


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


spectre
Usericon van spectre
Posted 03-11-2021 13:13 by spectre Profiel van spectre

ik hou er van


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 03-11-2021 13:43 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 3 november 2021 12:53 schreef M. het volgende:
Ik deel wel de kritiek in de lijn van ‘te afstandelijk’, ik kreeg niet het gevoel naar echte mensen te kijken maar naar pionnen op het schaakbord van het plot.


Daar kan ik mij deels in vinden, in het groter geheel bezien zijn ze dat natuurlijk ook. Voor mij voegde die afstandelijkheid juist iets toe aan de beleving van schaalgrootte van het Duniverse.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 03-11-2021 15:07 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 3 november 2021 12:53 schreef M. het volgende:
En de muziek was ook wel storend soms, echt on-the-nose, dat krijg je met blockbusters helaas.

Het gaat niet helemaal weg, maar in een andere zaal met een beschaafd volume kwam het veel minder on-the-nose over.

Eerste zaal was een Pathé-equivalent, tweede Louis Hartlooper Complex.


I wish I was a butterfly


spectre
Usericon van spectre
Posted 03-11-2021 15:51 by spectre Profiel van spectre

jullie zijn gewoon ouwe lullen


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen