quote:
Op 4 maart 2021 1:12 schreef faalhaas het volgende:
Vaccineer al die dikzakken op middelbare leeftijd eerst eens. Dat kan precies met de huidige capaciteit aan vaccins. En hoeft niet alles meer op slot.
Hier ben ik het mee eens. Ik denk dat er economisch gezien ook een hoop valt te zeggen om juist jongeren (<50 jaar oud) te vaccineren. Mijn oma van 93 is inmiddels gevaccineerd, maar daar krijg je de economie niet van op gang. Vaccineer mensen die noodgedwongen met de meeste andere mensen in contact komen. Dat zijn mensen met contactberoepen (zoals in de service-industrie), mensen die met meer mensen op één adres wonen, etc.
quote:
Ik vind het niet vanzelfsprekend het leven altijd maar zoveel mogelijk op te rekken. Zeker niet als dat ten kostte gaat van werkelijk alles. Wij denken daar anders over. Lets agree to disagree.
Ik denk ook dat de relatie die onze huidige maatschappij met risico heeft volkomen scheefgetrokken is. Bestaande risico's accepteren we klakkeloos, maar 'nieuw' risico moet volledig bedwongen worden. Dagelijks stappen tienduizenden mensen een auto in, terwijl er genoeg mensen per jaar overlijden in verkeersongelukken. Een gedachte-experiment: hoe zouden we reageren als er in plaats van dit virus ineens de wesp nieuw geïntroduceerd zou worden in ons leven? Zouden dan alle BBQ's afgelast worden omdat je misschien een wesp inslikt wanneer je een sapje drinkt?
Politiek gezien lijkt het onmogelijk om een discussie te hebben over de prijs die de gemeenschap kan/wil betalen voor het rekken van iemands bestaan. Met technologische vooruitgang is medisch gezien alles mogelijk, maar heeft het zin? Rendeert het in kwaliteit van leven? Desondanks denk ik dat dit virus maar over ons heen laten spoelen dermate veel ontwrichting veroorzaakt dat het de prijs van mitigatie waard is.
quote:
Dat klink al anders dan 'pertinente onzin'.
Je spant nog steeds de kar voor het paard. De amplificatie van een overspoelingsstrategie weegt dermate zwaar dat zo'n middellange termijn overweging nauwelijks een rol kan spelen. In extremis ben je niet beter af wanneer je beter voorbereid bent op een tweede golf wanneer te weinig mensen de eerste golf niet overleven.
quote:
Maar ik vind dat de huidige aanpak ook flink heeft gefaald. De autoriteiten spelen paniekvoetbal en focussen alleen op de korte termijn.
Ook hier zijn we het met elkaar eens.
quote:
Dat waren geen domme dingen. Maar goed jij kan het ook niet helpen dat ze bij een studie Economie niet verder komen dan het Keynesiaans model. Komt de Oostenrijkse school überhaupt aan bod?
Vent, ik heb een scriptie geschreven over (de geschiedenis van) heterodoxe economische theorieën en die gepresenteerd bij een congres in De Nederlandsche Bank toen ik 20 was :') Mij checken op m'n economische streetcred is echt de domste strategie die je kan inzetten.
[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 04-03-2021 1:34]