|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Provinciale Zeeuwse Courant March 12, 2005 SECTION: W (editie walcheren) LENGTH: 732 words HEADLINE: Gitzwart en snoeihard BODY: Controversieel, provocerend, arrogant. Snoeiharde gitaren, beukende drums, grommende zang, moordend tempo en natuurlijk - conform het metal-idioom - veel dood en verderf. Symptomatisch hiervoor is de titel van de nieuwe cd, The White Crematorium. Was getekend: The Monolith Deathcult. Neem alleen al het eind van titelnummer 'The White Crematorium'. Je zou toch zweren dat er een mars in de sfeer van 'Die Fahne hoch, die Reihe geschlossen' of een ander Duits nazi-lied wordt gebruikt. "Dat denken er meer", zegt gi- tarist/zanger Michiel Dekker van The Monolith Deathcult met een vilein lachje. "Het is een lied uit de DDR-tijd over de communistische partij, dus geen bruine maar een rode mars." Mag zijn, maar in het Roergebied is The Monolith Deathcult (TMDC) gruppo non grata. De band wordt vanwege dit soort geintjes en de teksten door radicaal links 'het grootste nazi-gevaar sinds Adolf Hitler' genoemd. Wat gechargeerd, maar feit is wel dat TMDC door deze lieden in de ban is gedaan. "Prachtig toch? Die Duitse boycot gebruiken wij weer voor onze promotie." IJsselmetalband TMDC, waarvan de leden uit Kampen, Zwolle en Zutphen komen, mag graag provoceren. Laat zich op een pr-foto afbeelden met gasmaskers uit WOI, ging op de vorige cd, toen collega-provocateur Theo van Gogh nog vrolijk rondliep, tekeer tegen de islam en maakt op internet gehakt van de Nederlandse metalscene. Wat is er mis met de collega's? Dekker: "Bijna zonder uitzondering gaat het om kansloze bandjes die voor veel muzikale spam zorgen. Het stikt momenteel van de in eigen beheer opgenomen cd's. Daar besteedt de vakpers de nodige aandacht aan maar omdat het vaak om mislukte demo's gaat is het zonde van de bladvulling. Zeker als het gaat om bandjes, die maar wat aanklooien en menen met teksten over seks met dieren en doden, satan of andere occulte zaken goede sier te maken. Volkomen achterhaald." Bloed Met dit soort uitpraken maak je geen vrienden, - via internet vinden vaak felle polemieken plaats - maar TMDC mag het vuurtje graag opstoken. Net als Marilyn Manson of Axl Rose. Door die (arrogante) attitude volgt de metalscene de band met argusogen, zeker nu er een nieuwe cd is. "Sommigen kunnen ons bloed wel drinken en hopen op een afgang." Om die reden heeft TMDC - naast Dekker bestaande uit Robin Kok (zang en bas), Sjoerd Visch (drums), Carsten Althena (toetsen) en Marijn Moes (gitaar) - de zaken minutieus voorbereid. "Een doordacht concept, verantwoorde teksten, snoeiharde muziek (met groepen als Nile en Slipknot als referentiekader), een goede show met maximale aandacht voor licht en geluid. We willen net zo groot worden als bij voorbeeld Within Temptation en zullen bewijzen dat we de beste death metal-band van Nederland zijn." Bluf of niet, de teksten gaan ergens over: zoals over de witte dood in de Goelag-Archipel in Siberie tijdens Stalin ('The White Crematorium'), strafbataljons in WOII ('Army of the Despised'), Alva ('Under the Bloodcampaign') en Tsjernobyl ('Concrete Sarcophagus'). Dekker: "Wij schrijven over dingen die echt gebeurd zijn en laten via een gitzwarte spiegel zien hoe verziekt de mensheid is." De vijf zijn geinteresseerd in de wereldhistorie met al zijn bloederige facetten; Dekker zelf studeert voor docent geschiedenis. Tamelijk onbekende feiten, zoals de door de mufti van Jeruzalem geinitieerde genocide van joden op de Balkan door twee SS-moslimbataljons, worden belicht. Dus toch weer een kat richting Mekka? "Ja. Wij steken een dikke middelvinger op tegen de extreme islam. Het christendom is al jarenlang pispaaltje van menig kunstvorm; niemand maakt zich daar werkelijk druk om. Dus nemen wij de extreme islam, een zeer gevaarlijke beweging, op de korrel. Ik vind het niet erg dat Bush als een witte tornado door Irak is gegaan. Dan word je al gauw racist genoemd door lieden die de definitie van racisme niet eens kennen, want sinds wanneer is de islam een ras? Met 'The Cruel Hunters' willen wij hen een zwarte spiegel voorhouden. Islam is vrede? Ha!" Poppodia zullen na de alles verzengende show van TMDC nooit meer hetzelfde zijn. "Het muzikaal volgevreten publiek krijgt deathmetal in al zijn morbiditeit en vernietigingskracht voor zijn kiezen." Een gimmick? Michiel Dekker lacht geheimzinnig: "Af en toe zijn we een karikatuur van onszelf." Henk Waninge The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
zozo, dat is niet niks zeg, ja jongens en meisjes, TMDC is echt god's gift to the metal scene.... |
|
De Homoclit Befcunt schijnt live allerlei intermezzo's tussen de nummers te gebruiken om de sfeer erin te houden; niet verkeerd lijkt me The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
quote: Kun je dan bier halen of Wel tof van die mannen, hoef je van de set zelf geen nummer te missen. Toch? [Dit bericht is gewijzigd door Rutan op 10-05-2005 15:48] What do you mean I ain't kind? Just not your kind...[Swedish StairSkiing Team] |
|
Zou je wel correct willen quoten? The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
quote: Ja, precies! [Dit bericht is gewijzigd door CurseOfDeath op 10-05-2005 18:02] Bloodied by the thorns beside the leaves |
|
beetje aandachtshoeren zijn het naar mijn idee en het lijkt inderdaad een beetje teveel op Nile. Opzich best goed. alleen die teksten, het lijkt wel een geschiedenisboek |
|
quote: Gebruik dat argument mocht iemand roepen dat Metal dom maakt |
|
quote: Niet mijn naam misbruiken ja? En Monolith is gaefh! Bloodied by the thorns beside the leaves |
|
quote: heheh, dat was het idee erachter ach jah |
|
Hoe komt het toch dat neerlandsche metalheads geënceneerde provocatie-acts als Marilyn Manson e.d. links laten liggen omdat ze simpelweg daar te 'nuchter' voor zijn, maar dan tóch non-stop over die deathcult doorgaan? leuke muziek hoor, maar die heisa eromheen gaat echt langs me heen. Showtje, vermaeckelijk, en that's it |
|
Ik wist niet dat Michiel Dekker's broer Richel ook in deze band zit, getuige het interview in de Aardschok; wat speelt hij dan? The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
TMDC...shit, maken jullie je daar nog druk om ?? Zo hemeltergend goed zijn ze nou ook weer niet hoor. D'r lopen hier in NL wel betere bands rond. Fuck the world and fuck you |
|
Hoe het bovenstaande artikel nu in hemelsnaam in een Zeeuwse krant terecht is gekom,en is mij een raadsel, ik heb dat interview eens gegeven aan de regionale krant in Overijssel. Schijnbaar wisselen kranten die artikelen onderling uit. Richel Dekker, tja Gebedi mailde het me al, ze hebben vlak voor de deadline de spellingscontrole er nog even overheen gehaald. Eén onbedachte<enter> en hij vervangt elke keer mijn naam voor richel. De muzikale intermezzo's spelen we tussendoor, omdat we dat ook op cd doen. Daarnaast moet onse synthman ook iets te doen hebben. En Nile doet het ook |
|
quote: Ach de naam vind ik wel wat Michiel is ook een naam die natuurlijk ook nooit voorkomt ofzo [Dit bericht is gewijzigd door zillah-morte op 26-05-2005 22:30] On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW. |
|
quote: [Dit bericht is gewijzigd door Infaustus op 26-05-2005 22:46] No meat is sweater |
|
Vind het eerlijk gezegt maar niets speciaals... Standaard death metal... 1 keer live gezien, tempo lag voor mij te snel om nou te horen wat er daadwerkelijk werd gespeeld.. maar ja Houwitser hadden toen de schade wel weer hersteld |
|
Houwitser en schade herstellen? *proest* Drummer nodig? |
|
quote: Kun je nagaan hoe erg ze onder de indruk waren van je stoere praat. don't mistake lack of talent for genius |
|
quote: Wat heeft dit daarmee te maken? On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW. |
|
quote: Als ze respect voor je hebben, maken ze geen typo's, dat weet je toch. |
|
quote: Ohhhh ja On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW. |
|
quote: Bijster veel verstand van muziek heb je niet of wel? Als er iets standaard death is is het houwitser wel Ik vind TMDC trouwens op the white crematorium ook helemaal niet op nile lijken eigenlijk. Zeker niet wanneer je het vergelijkt met de nieuwste van nile. TMDC is zowel qua opbouw als qua riffs een stuk chaotischer, en de intermetzo's zijn ook gewoon totaal verschillend dan die van nile op de nieuwste cd. The White Crematorium heerst! Chaos afgewisseld met heerlijke intermetzo's, humor (het wilhelmus) en een relax 'doom' nummer met duits/communistisch einde... Teloorgang! --> https://youtu.be/fDebPivKw00 |
|
quote: Juist, denk je nu echt dat ze bij zo'n krant serieus onder de indruk zijn van een metalband als the Monolith Deathcult? Haha voor hen is alles hetzelfde. Ze moeten toch iets plaatsen? don't mistake lack of talent for genius |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |