IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Het kleine Corona topic Vorige pagina | Volgende pagina
Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 07-04-2020 18:51 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

https://www.nu.nl/coronavirus/6043199/meer-sterfgevallen-234-gemeld-maar-aantal-ziekenhuisopnames-vlakt-af.html

De administratieve inhaalslag door het weekend speelt inderdaad wel mee.

"Volgens het RIVM was het aantal meldingen in de afgelopen periode steeds het grootst op dinsdag. Dat is volgens het rijksinstituut te verklaren doordat veel van de sterfgevallen en ziekenhuisopnames die op vrijdag, zaterdag en zondag plaatsvinden op maandag in de administratie worden verwerkt."



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-04-2020 18:53 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 7 april 2020 17:47 schreef iPim het volgende:
Goede post, maar ik heb in een paar andere modelmatige papers gelezen dat de spatiale spreiding van gevallen wel belangrijk is om mee te nemen (en dat maakt het maken van een representatieve steekproef niet triviaal). Afhankelijk van de hoeveelheid beweging van mensen tussen gemeentes kan er al redelijk stabiele groepsimmuniteit ontstaan wanneer 30% van de algehele bevolking het virus gehad heeft. Als niemand van buiten Vlieland naar Vlieland gaat en niemand in Vlieland heeft het virus, is er in een verkapte zin van het woord ook sprake van groepsimmuniteit. En in de Randstad moet dan een hoger percentage van de mensen het virus gehad hebben voor groepsimmuniteit, omdat er zoveel mobiliteit binnen de Randstad is.

Dit is vooral nav die 60%? Dacht dat dat een aardig hoog getal was, en vooral vanuit het idee dat je dan de zwakken afschermt (vandaar dat ik het over de leeftijdscohorten was).

Kan me goed voorstellen dat het percentage (over het geheel) een stuk lager kan zijn als je zo diep naar de besmettingsdynamica gaat kijken. Goede toevoeging, dank! Heb er ook niet zoveel modelmatigs over gelezen, geen zin om goed te zoeken Kun je links droppen?

Maar als je dat dan ook steekproefgewijs moet gaan napluizen, of je in die situatie zit (juiste ruimtelijke spreiding van de mensen die het gehad hebben), zal je wel wat meer moeite moeten steken in je steekproeven inderdaad. Denk nog steeds dat het dan goed te doen is, qua aantallen geteste personen dan, de organisatie ervan wordt alleen wat complexer.

Tegelijkertijd denk ik dat je dan mogelijk af kan met lagere betrouwbaarheid en meer spreiding in je resultaat (en dus juist weer minder te testen personen). Als je dat afzet tegen de onzekerheden van de modelresultaten, wat denk ik hoger uitpakt dan als je het op een hoger aggregatieniveau bekijkt (zoals waar die 60% uitrolt, gok ik), kan je best wat onzekerheid in je statistiek van het echte leven hebben. Gokje, hè, niet mijn vakgebied en ik heb dus niet de (hopelijk aanwezige) betrouwbaarheidsgetallen van die modellen gezien
quote:
Hopelijk wordt er inderdaad snel een steekproef gedaan om antibodies te meten. Dat een paper het onwaarschijnlijke beweert dat 50% van de Britten het virus al gehad heeft, is schadelijk als mensen daardoor minder voorzichtig zijn.

Yup.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-04-2020 19:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 7 april 2020 18:47 schreef iPim het volgende:
Scheen ten dele registratie van sterfgevallen die maandag hadden plaatsgevonden te zijn, toch?

Ook. Aantal doden ijlt ook wat langer na tov de werkelijke besmettingen dan de andere indicatoren (geregistreerde besmettingen, ziekenhuisopnames, IC-opnames). Klinkt in ieder geval logisch, en meen ook zoiets gelezen te hebben En probleem is hier natuurlijk ook dat de getallen heel weinig van de echte situatie dekken. Is nog omheen te werken in enige mate, maar de betekenis van de getallen verandert ook (door de veranderende situatie). Het aantal 'geregistreerde besmettingen' is vandaag niet op dezelfde manier gemeten als vorige week. Achter de schermen zijn ze druk terug te rekenen wat er dan werkelijk aan de hand is (kort gezegd de R0), dat moet een flink ingewikkelde klus zijn.

Dat elke dag die 3 a 4 nieuwe getallen rapporteren zonder dat het publiek (ik ook) in staat is de juiste interpretatie ervan te doen, tsja... We leven in een vrij land, dus lastig vanaf te raken, maar ik word er niet echt blij van.

Nee, al met all beter als hier door de media en het publiek allemaal wat minder hijgerig mee omgesprongen wordt.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 07-04-2020 19:56 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 7 april 2020 19:06 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Nee, al met all beter als hier door de media en het publiek allemaal wat minder hijgerig mee omgesprongen wordt.


Toch gaat dat denk ik alleen maar hijgeriger worden naarmate de maatregelen langer duren en de effecten beter zichtbaar (lijken te) worden. Dan zal er van alle kanten druk komen om maatregelen te versoepelen of op te heffen, met deze statistieken in de hand. Eventuele wetenschappelijke kanttekeningen op het gebied van die statistiek (laat staan op wat er achter die statistiek schuilgaat) worden dan waarschijnlijk snel terzijde geschoven. De wetenschap heeft dan zijn nut weer gehad door wenselijke grafiekjes op te leveren en dan is het woord weer aan de marketeers en wat dies meer zij.



Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 07-04-2020 20:00 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Men heeft in de persconferentie van zojuist al medegedeeld dat het nog een lange weg kan gaan worden voordat we weer in onze oude patronen kunnen vervallen. En ook duidelijk gemaakt dat te vroeg terugvallen in die oude patronen een terug bij af kan betekenen.

Terechte mededelingen natuurlijk.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 07-04-2020 21:18 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 7 april 2020 19:56 schreef Negatieveling het volgende:
Toch gaat dat denk ik alleen maar hijgeriger worden naarmate de maatregelen langer duren en de effecten beter zichtbaar (lijken te) worden. Dan zal er van alle kanten druk komen om maatregelen te versoepelen of op te heffen, met deze statistieken in de hand. Eventuele wetenschappelijke kanttekeningen op het gebied van die statistiek (laat staan op wat er achter die statistiek schuilgaat) worden dan waarschijnlijk snel terzijde geschoven. De wetenschap heeft dan zijn nut weer gehad door wenselijke grafiekjes op te leveren en dan is het woord weer aan de marketeers en wat dies meer zij.

Grote kans, ja. Al hoor je in een toespraak als die van Rutte vanavond ook hoe andersoortige marketeers die meer wetenschappelijke boodschap toch weten te verkopen. Hopelijk werkt het en blijft dat zo.

Verder 'al met all' (van mij), pijnlijk...

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 07-04-2020 21:28]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 07-04-2020 21:34 by Negatieveling Profiel van Negatieveling

quote:
Op 7 april 2020 21:18 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Grote kans, ja. Al hoor je in een toespraak als die van Rutte vanavond ook hoe andersoortige marketeers die meer wetenschappelijke boodschap toch weten 't verkopen. Hopelijk werkt het en blijft dat zo.

Verder 'al met all' (van mij), pijnlijk...


Wat dat betreft geef ik je gelijk, de boodschap die Rutte hier uitdraagt is duidelijk. Aan de andere kant is er nog niet bijster veel (maatschappelijke) druk, omdat 'we' nog niet heel veel pijn voelen en de diverse cijfers nog steeds toenemen, zij het in steeds mindere mate. Ik ben oprecht benieuwd hoe het zal gaan lopen als straks de aantallen hopelijk op een 'acceptabel' niveau stabiliseren. Dan zullen tandartsen en dergelijke vast wel weer aan het werk mogen, maar de horeca waarschijnlijk nog niet of in zeer beperkte mate. Dan zal de druk snel toe gaan nemen, kan ik me zo voorstellen. En onder druk wordt alles vloeibaar...



XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 08-04-2020 13:11 by XXL Profiel van XXL

Ah, mijn eerste collega zit in quarantaine omdat zijn moeder symptomen vertoont.

Misschien gaan de andere collega's zich nou eindelijk eens aan de regels houden. Dat brengt het allemaal wat dichterbij, he?


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 08-04-2020 14:27 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

https://www.telegraaf.nl/nieuws/301895413/limburgse-huisarts-claimt-ik-genas-coronapatienten

Viroloog Ab Osterhaus staat niet bij voorbaat afwijzend tegenover de claim van de huisarts. „Maar je zult wel een dubbelblind onderzoek moeten doen om echt iets te bewijzen. Ik hoor wel vaker van zulke claims en je kunt niet helemaal blind varen op de ervaringen van een huisarts. Van chloroquine weten we de nadelen, de bijwerkingen. Maar evengoed, het is wel interessant. Mogelijk het onderzoeken waard.”

Dat toontje. En dat zonder geluid.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-04-2020 14:29 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Nou ja, het klopt toch wat onze Ab zegt?


When your people matter, menstrual health matters


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 08-04-2020 14:33 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Als ik "Mogelijk het onderzoeken waard." lees, dan denk ik dat gaat Ab niet doen.

Ik vind Ab een rare meneer.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


spectre
Usericon van spectre
Posted 08-04-2020 14:37 by spectre Profiel van spectre

pas op, ik stuur Zelthor op je af


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Zwelglichaam
Usericon van Zwelglichaam
Posted 08-04-2020 14:38 by Zwelglichaam Profiel van Zwelglichaam

Of het waar is maakt verder niet uit. Rob heeft z'n naamsbekendheid al lang binnen.


Op 1 april 2020 13:39 schreef Fusion het volgende: Nou ja, ik trek ook mijn vorige keutel wel een beetje terug, ik ben echt oprecht bang voor jou.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 08-04-2020 14:45 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

En 8 goede recensies, niet te vergeten. Beoordeling: 5,0 - ‎8 reviews




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 08-04-2020 16:00 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

quote:
Op 8 april 2020 14:37 schreef spectre het volgende:
pas op, ik stuur Zelthor op je af


Da's ook een rare meneer.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 08-04-2020 19:41 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3184784/Wat-bezielt-een-coronadreiger-Ik-wilde-getest-worden-of-De-melk-was-zuur

Wat leven we toch met achterlijk volk om ons heen.

En dan in de rechtbank ook nog doen alsof ze 'dement' zijn.




Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 09-04-2020 9:06 by XXL Profiel van XXL

En waar iedereen natuurlijk al rekening mee hield is begonnen.

Hellfest 2020 is afgelast.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


GinaG
Usericon van GinaG
Posted 09-04-2020 11:15 by GinaG Profiel van GinaG

quote:
Op 7 april 2020 20:00 schreef Natural Disaster het volgende:
Men heeft in de persconferentie van zojuist al medegedeeld dat het nog een lange weg kan gaan worden voordat we weer in onze oude patronen kunnen vervallen. En ook duidelijk gemaakt dat te vroeg terugvallen in die oude patronen een terug bij af kan betekenen.

Terechte mededelingen natuurlijk.




Kunnen we plz niet terugvallen in oude patronen?
Ik geloof dat dit een hele grote fout zou zijn...


Eikel


Zwelglichaam
Usericon van Zwelglichaam
Posted 09-04-2020 11:49 by Zwelglichaam Profiel van Zwelglichaam

quote:
Op 9 april 2020 9:06 schreef XXL het volgende:
En waar iedereen natuurlijk al rekening mee hield is begonnen.

Hellfest 2020 is afgelast.
Ga er gewoon van uit dat je dit jaar geen enkel zomerfestival kan bezoeken.
Dan valt het achteraf ook minder tegen.


Op 1 april 2020 13:39 schreef Fusion het volgende: Nou ja, ik trek ook mijn vorige keutel wel een beetje terug, ik ben echt oprecht bang voor jou.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 09-04-2020 12:36 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

quote:
Op 9 april 2020 11:15 schreef GinaG het volgende:
Kunnen we plz niet terugvallen in oude patronen?
Ik geloof dat dit een hele grote fout zou zijn...


In de meeste gevallen bevalt dat minstens 1.5m afstand houden me wel ja.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 09-04-2020 12:38 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Geen handen meer schudden kan ik ook meer dan prima mee leven.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 09-04-2020 12:39 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Wordt ook lastig met minstens 1.5m afstand, Wim.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 09-04-2020 12:45 by F.Jacobse Profiel van F.Jacobsehttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

swaar

Ik zag het gisteren nog staan op een bord bij de seats & sofa's, waar ik langs wandelde. 1 1/2 meter afstand én geen hand geven. Maar nu je het zegt...




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 09-04-2020 12:48 by Natural Disaster Profiel van Natural Disasterhttp://www.nu.nl

Het kan maar duidelijk zijn natuurlijk.

Ter voorkoming dat men allemaal met gestrekte rechterarm rond gaat lopen.





Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 09-04-2020 13:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 7 april 2020 21:34 schreef Negatieveling het volgende:
Wat dat betreft geef ik je gelijk, de boodschap die Rutte hier uitdraagt is duidelijk. Aan de andere kant is er nog niet bijster veel (maatschappelijke) druk, omdat 'we' nog niet heel veel pijn voelen en de diverse cijfers nog steeds toenemen, zij het in steeds mindere mate. Ik ben oprecht benieuwd hoe het zal gaan lopen als straks de aantallen hopelijk op een 'acceptabel' niveau stabiliseren. Dan zullen tandartsen en dergelijke vast wel weer aan het werk mogen, maar de horeca waarschijnlijk nog niet of in zeer beperkte mate. Dan zal de druk snel toe gaan nemen, kan ik me zo voorstellen. En onder druk wordt alles vloeibaar...

Snap het, ik vrees ongeveer dezelfde vrees!
quote:
Op 8 april 2020 14:33 schreef F.Jacobse het volgende:
Als ik "Mogelijk het onderzoeken waard." lees, dan denk ik dat gaat Ab niet doen.

Ik vind Ab een rare meneer.

Wat doet het er toe dat Ab een rare meneer is?

Waarom zou Ab dit moeten onderzoeken? Het wordt al onderzocht door allerlei mensen. Vooralsnog komt daar niet uit dat het zin heeft (hydro)chloroquine te gebruiken, en we weten al veel langer dat de stof zeer ernstige bijeffecten kan hebben.

Al heeft het bij die 8 mensen gewerkt (wat maar de vraag is), dan kun je het nog steeds niet zomaar laten toepassen op *alle* zieke mensen. Zoals met zoveel medicijnen zal het ook hier zo zijn dat het voor bepaalde mensen wel en bepaalde mensen niet werkt. Als je het dan aan alle zieke mensen geeft en de helft beter wordt, en de andere helft dood gaat door de bijwerkingen is het vrij zinloos. Helemaal als je daardoor andere behandelingen níet meer gaat proberen. De getallen zullen veel subtieler liggen natuurlijk, maar daar heb je dus dat onderzoek wat Ab schetst (en wat al gebeurt) voor nodig.

De houding van Ab is in dit geval eigenlijk bijzonder mild. Het is behoorlijk risicovol wat die huisarts voorstelt, namelijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 09-04-2020 13:25]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen