![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
quote: :') I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich ![]() |
|
quote: Op eerste gehoor interessant. Ik moet gelijk aan Drautran denken, maar dat komt toch vooral door de vocalen. I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich ![]() |
|
Doodsimpel maar het heeft wel wat Depressive/atmospheric I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich ![]() |
|
quote:Zijn, volgens mij, nog flink wat reactie op gekomen in de trant van: The left is reclaiming black metal from fascist pigs!!!”. Nou ben ik echt niet van het straatje dat black metal ideologie voorbij de muziek is. Wel denk ik dat black metal veelal een uitdrukking van romantische zoektocht naar transcendente waarden/ervaring kan zijn/is; maar dat geldt voor zoveel andere muziek ook. Maar goed, dat reclaiming, wat huidige woke RABM ook beweert, is natuurlijk totale bullshit. Black metal was esthetisch, politiek en ideologisch nooit links. (Zo goed als) iedere band die binnen het canon valt tussen Venom/Bathory/Hellhammer en, laten we zeggen de opkomst van Cascadian black metal met, Wolves in the Throne Room heeft wel ergens een keer met nationalistische symbolen en/of ideeën geflirt. Soms serieus, soms als vorm van shock rock, soms uit conformisme/meeloperij, soms als puberale fase, maar toch.. Reclaiming is revisionisme, het is hoogstens claiming. De grote (denk)fout die hier, denk ik, wordt gemaakt, is dat (radicaal) links nogal eens meent dat kunst/artistieke en esthetische manifestatie uitsluitend hen toekomt. Dat (echte) kunst inherent progressief is, omdat het scheppend zou zijn en een dialectiek met het status quo aangaat. En we weten allemaal dat het status quo conservatief is, dus rechts, dus fascistisch. Gezien black metal overduidelijk een vorm van counterculture is, die daarin niet voor de oorspronkelijke punk onderdoet, moet het in een dergelijke discours (van oorsprong) wel links zijn. Het verzet zich immers tegen de gevestigde orde [van kapitalisten, christelijke politici, consumptief conformisme, en gevestigde moraal]. Wat hierbij over het hoofd wordt gezien, is dat fascisme geen vriend van kapitalisme is, en dat het status quo niet (radicaal) rechts of conservatief is, maar midden. Veel romantici hadden nationalistische trekjes. Het nationalisme is een romantisch project. De meeste nationalisten hebben een romantisch, melancholisch, nostalgisch wereld- en mensbeeld. Nationalisme en fascisme zijn (ook) een counterculture. De oude punkers hadden dit overigens wel door. Die liepen wel eens met een bloedband/hakenkruis. Niet uit Hitler-verheerlijking, maar uit anti-establishmentgevoelens en als provocatie. Het hoefijzermodel is hier goed van toepassing. Nouja, ochtendkoffie-essay.. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Ok I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell. ![]() |
|
Ik zie alleen comments in de trant van "I was a poser but was called out" en "I was an edgelord" lol I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich ![]() |
|
Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
quote: Heb dit nog eens te geluisterd, maar mijn eerdere opmerking is niet echt representatief voor het hele album. Het klikt toch niet echt hier. Ik vind de contrasten soms wat te theatraal. Vooral als de intermezzo's maar blijven doorgaan. Het is me ook wat te traag. Ik hoor te weinig verstikkingsmomenten in een kolk van blastbeats. Heel aparte ervaring. Hoe leg ik het uit, het klinkt als een achtergrondverhaal. Het is erg verhalend. Alsof je kijkt naar een schouwspel dat zich ontvouwt maar waar je zelf geen deel van uitmaakt. Ik moet dan denken aan een band als DSO waarbij de luisteraar zelf het mikpunt lijkt te zijn van de aanvallen van de band. Alsof het doel is om de luisteraar geen verhaal te vertellen, maar de luisteraar te overtuigen van een punt. Die brutaliteit en directheid mis ik op dit album. I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich ![]() |
|
quote: Ah ok, het was @Jo Palmer. Die andere twee proberen nog een ziel terug te winnen door te zeggen dat er ook linkse bm bands zijn. Haha, als dit het niveau is van die Ana... I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich ![]() |
|
quote: Hier ben ik het wel mee eens. Al denk ik dat je op een ander niveau wel een onderscheid kunt maken (niet dat jij het tegendeel beweert) tussen Satyricon die een keer met de Noorse vlag staat te zwaaien en Blood and Honour mensen die in het geniep concerten van NSBM bands organiseren. Die laatste groep is denk ik marginaler dan de indruk die panikerend antifa wekt. Wij hadden laatst een disscussie over het boekje Tonight It's a World We Bury van Bill Peel, waarin het linkse potentieel van black metal wordt verkend. Ik heb dat inmiddels gelezen en het gaat, anders dan de indruk die ik had, minder over hoe black metal links kan worden en meer over hoe links de 'tactieken' van black metal kan benutten. Het is nogal hoogdravend en niet in een paar zinnen na te vertellen, maar de schrijver licht black metalelementen als 'distortion' en 'secrecy' (pseudoniemen) uit als methodes om je tegen kapitalisme te verzetten. Enerzijds wel interessant, maar voelde ook een beetje alsof bm er met de haren bijgesleept werd om als kapstokje te dienen. Over reclaiming schrijft hij: quote: one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Voor Mark. Er komt een nieuwe aan. Klinkt kil, melancholisch en slepend. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
[Dit bericht is gewijzigd door Dypfrys op 03-09-2025 15:57] I give you the Heimlich, you think it's the Heimlich ![]() |
|
quote: Fijne compilatie ja! ![]() I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath ![]() |
|
quote: Klikt alvast beter dan het voorgaande werk! ![]() I didn't want any flowers, I only wanted to lie with my hands turned up and be utterly empty. How free it is, you have no idea how free. The peacefulness is so big it dazes you. - Sylvia Plath ![]() |
|
quote: Dit klinkt weer erg lekker! Sorg en Ofte jeg drømmer mig død vind ik beide heerlijke platen. Maar om de een of andere reden heb ik Om hundrede år links laten liggen. Maar dit nieuwe nummer trekt mijn aandacht onmiddelijk. I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell. ![]() |
|
Afsky is zo'n band die nummers van 25 minuten moet maken op hun blastsnelheid. Ik vind ze daarin echt heel fijn. Hafgufa ![]() |
|
quote:Ik ben er niet heel erg mee bekend. Vorig jaar op Samhain gezien, en toen Ofte Jeg [...] gekocht. Vi/ond het best vermakelijk. Klonk voor mij vooral erg Deens. Angantyr endezo. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
The Magus, van Necromantia, komt met een nieuwe release ![]() Hafgufa ![]() |
|
Ja nieuwe Afsky, tof. quote: En hier ben ik ook benieuwd naar. ![]() |
|
Die eerste instrumentale twee nummers! leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel ![]() |
![]() |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
![]() |
Index / Heavy Metal | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |