IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : Gehoorbeschadigingen Vorige pagina | Volgende pagina
0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-06-2004 16:40 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:39 schreef Malekith het volgende:
Dus niet. Je kan niet omkijken en tegelijk de situatie voor je in de gaten houden; waarvoor je gehoor dan wel ontzettend handig kan zijn.
Of een fietsbel, of getoeter, of geroep van iemand die je zegt uit te kijken voor die vrachtwagen die van links komt aandraven terwijl jij naar achteren zit te gapen?




Je hebt gewoon niet gelijk, ik heb muziek aan in de auto en hoor verder geen ruk. Ik kijk dus altijd waar auto's/fietsers etc. zijn


"This one is older than shit, heavier than time!"


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 03-06-2004 16:40 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 3 juni 2004 11:41 schreef Tormented soul het volgende:
http://www.oorcheck.nl

doe die test, bij mij kwam er 2x 'minder goed' uit en ze raden me aan om mn oren na te kijken


K had het niet verwacht, maar volgens die test is mijn gehoor goed.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2004 16:41 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:40 schreef 0Tolerence het volgende:
Je hebt gewoon niet gelijk, ik heb muziek aan in de auto en hoor verder geen ruk. Ik kijk dus altijd waar auto's/fietsers etc. zijn


En hoe schakel jij dan? Zit je constant naar je toerenteller te staren of luister je toch stiekum?


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-06-2004 16:42 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:41 schreef Jenje het volgende:
En hoe schakel jij dan? Zit je constant naar je toerenteller te staren of luister je toch stiekum?


Ik schakel omdat ik kan zien hoeveel km/u ik rij en dus weet in welke versnelling ik em moet zetten. Buiten dat is het ook gewoon op gevoel rijden


"This one is older than shit, heavier than time!"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2004 16:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:42 schreef 0Tolerence het volgende:
Ik schakel omdat ik kan zien hoeveel km/u ik rij en dus weet in welke versnelling ik em moet zetten. Buiten dat is het ook gewoon op gevoel rijden
Op gevoel .... gebruik je daar je gehoor niet bij dan?

En als jij naar je kilometerteller moet staren elke keer als je moet schakelen, ben je mooi een gevaarlijke chauffeur, meer met de binnekant van de auto bezig dan het verkeer.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-06-2004 16:45 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:43 schreef Jenje het volgende:
Op gevoel .... gebruik je daar je gehoor niet bij dan?

En als jij naar je kilometerteller moet staren elke keer als je moet schakelen, ben je mooi een gevaarlijke chauffeur, meer met de binnekant van de auto bezig dan het verkeer.


bla bla bla, zo kan je nog wel ff verder gaan. Als je niet weet hoe je op gevoel moet schakelen kan je dan eigenlijk wel autorijden?

buiten dat, als je motor echt aan het brullen is dan hoor je het wel ja

[Dit bericht is gewijzigd door 0Tolerence op 03-06-2004 16:46]


"This one is older than shit, heavier than time!"


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 03-06-2004 16:45 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:40 schreef 0Tolerence het volgende:
Je hebt gewoon niet gelijk, ik heb muziek aan in de auto en hoor verder geen ruk. Ik kijk dus altijd waar auto's/fietsers etc. zijn



Ik doelde eigenlijk op die post waar het ging over de situatie als fietser met discman... In een auto doet het er al minder toe, maar op een fiets heb je je gehoor absoluut nodig.


"Obras son amores y no buenas razones"


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-06-2004 16:46 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:45 schreef Malekith het volgende:
Ik doelde eigenlijk op die post waar het ging over de situatie als fietser met discman... In een auto doet het er al minder toe, maar op een fiets heb je je gehoor absoluut nodig.


tja dat hoeft ook niet persee, je moet gewoon veel meer kijken als je met walkman fietst. Wie zegt dat het onmogelijk is.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 03-06-2004 16:50 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:46 schreef 0Tolerence het volgende: Wie zegt dat het onmogelijk is.


quote:
Op 3 juni 2004 16:39 schreef Malekith het volgende:
Dus niet. Je kan niet omkijken en tegelijk de situatie voor je in de gaten houden; waarvoor je gehoor dan wel ontzettend handig kan zijn.
Of een fietsbel, of getoeter, of geroep van iemand die je zegt uit te kijken voor die vrachtwagen die van links komt aandraven terwijl jij naar achteren zit te gapen?


Zij daar.
En ik ben het volkomen met haar eens, heb zelf jarenlang 5 kilometer naar school gefietst over vrij drukke wegen, en dan weet je echt wat je aan je gehoor hebt.


"Obras son amores y no buenas razones"


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 03-06-2004 16:54 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 3 juni 2004 16:46 schreef 0Tolerence het volgende:
je moet gewoon veel meer kijken als je met walkman fietst. Wie zegt dat het onmogelijk is.
Ikke! Kijk jij soms iedere seconde achterom als je op de fiets zit, om te controleren of er toevallig een auto de macht over het stuur kwijt is en jouw kant op komt?


I'm not being rude. You're just insignificant.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-06-2004 16:54 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:50 schreef Malekith het volgende:
Zij daar.
En ik ben het volkomen met haar eens, heb zelf jarenlang 5 kilometer naar school gefietst over vrij drukke wegen, en dan weet je echt wat je aan je gehoor hebt.



Je leest wel wat ik post? Nee dus


"This one is older than shit, heavier than time!"


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 03-06-2004 16:55 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:54 schreef helmet het volgende:
Ikke! Kijk jij soms iedere seconde achterom als je op de fiets zit, om te controleren of er toevallig een auto de macht over het stuur kwijt is en jouw kant op komt?


In zo'n geval maakt het in beide situaties niks uit


"This one is older than shit, heavier than time!"


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 03-06-2004 16:56 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 3 juni 2004 16:55 schreef 0Tolerence het volgende:
In zo'n geval maakt het in beide situaties niks uit
Nee, het lijkt er op of de auto zowiezo wel in die plaat knalt

Als je toch hoort dat het geluid van een auto jouw kant op komt kijk je toch om en kun je reageren (door bijvoorbeeld uit de weg te gaan of van je fiets te springen), als je dat niet hoort dan merk je het pas als de auto in je nek hangt.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2004 17:09 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik vind echt dat als je iemand op een fiets aanrijd die een walkman/discman op heeft, dat de fietser schuld is ...


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 03-06-2004 17:11 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:56 schreef helmet het volgende:
Nee, het lijkt er op of de auto zowiezo wel in die plaat knalt

Als je toch hoort dat het geluid van een auto jouw kant op komt kijk je toch om en kun je reageren (door bijvoorbeeld uit de weg te gaan of van je fiets te springen), als je dat niet hoort dan merk je het pas als de auto in je nek hangt.


Of als je (in Belgie vaak het geval) op een fietspad van zo'n godverdomde halve meter breed, de rijdende auto's links van je, en een serie geparkeerde auto's rechts van je.
Situatie: een klotechauffeur vond het niet nodig om zijn Jaguar even netjes te parkeren, en die staat dus prominent anderhalve meter van die halve meter in te nemen. Jij, fietser met discman, wil geen krasjes maken op de prachtige blauwe lak (hoewel die verleiding groot zal zijn), dus je wijkt voor een tweetal meter uit naar links waardoor je midden op de rijbaan belandt. Als je dan niet hoort of er toevallig een brede vrachtwagen aan volle snelheid aankomt, die onder geen voorwaarde kan ontwijken zonder de andere rijstrook plat te walsen, ben je gesodemieterd.

En achterom kijken is er niet bij, want dan weet je niet dat er twee parkeerplaatsen verder een auto aan het uitrijden is maar jou ook niet heeft gezien.

...en DAN zit je in de shit.


"Obras son amores y no buenas razones"


gelrenaer
Usericon van gelrenaer
Posted 03-06-2004 17:16 by gelrenaer Wijzig reactieProfiel van gelrenaerQuote dit bericht

dan kijk je dus niet goed uit


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 03-06-2004 17:17 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 17:16 schreef gelrenaer het volgende:
dan kijk je dus niet goed uit


Neen, dan zit je in Belgie.


"Obras son amores y no buenas razones"


gelrenaer
Usericon van gelrenaer
Posted 03-06-2004 17:21 by gelrenaer Wijzig reactieProfiel van gelrenaerQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 17:17 schreef Malekith het volgende:
Neen, dan zit je in Belgie.


dan is die vrachtwagenchauffeur een incompetente blinde en jij ook gezien je niet afremt of eerder de situatie bekeken hebt.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2004 17:21 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 16:46 schreef 0Tolerence het volgende:
tja dat hoeft ook niet persee, je moet gewoon veel meer kijken als je met walkman fietst. Wie zegt dat het onmogelijk is.


Het is niet "veel meer" kijken. Het is gewoon net zo veel kijken als dat je zou doen als je auto rijdt... Zoals net over je schouder kijken voordat je links afslaat, hoeveel fietsers doen dat? Of anticiperen op wat het andere verkeer doet, ook te moeilijk voor velen. Hoeveel fietsers halen een vrachtauto in die stilstaat; omdat-ie links af wil, blijkt later, maar dan liggen ze er al onder, omdat ze zich in de dode hoek van die vrachtauto bevonden...

quote:
Op 3 juni 2004 16:45 schreef Malekith het volgende:
Ik doelde eigenlijk op die post waar het ging over de situatie als fietser met discman... In een auto doet het er al minder toe, maar op een fiets heb je je gehoor absoluut nodig.


Heb je al rijlessen?

Ik wil niet vervelend over komen of zo, maar IMHO ga je daar best wel moeite mee krijgen als je nu geleerd heb om zo op je gehoor te vertrouwen... want dat lukt in een auto dus echt niet...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2004 17:24 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 17:11 schreef Malekith het volgende:
Of als je (in Belgie vaak het geval) op een fietspad van zo'n godverdomde halve meter breed, de rijdende auto's links van je, en een serie geparkeerde auto's rechts van je.
Situatie: een klotechauffeur vond het niet nodig om zijn Jaguar even netjes te parkeren, en die staat dus prominent anderhalve meter van die halve meter in te nemen. Jij, fietser met discman, wil geen krasjes maken op de prachtige blauwe lak (hoewel die verleiding groot zal zijn), dus je wijkt voor een tweetal meter uit naar links waardoor je midden op de rijbaan belandt. Als je dan niet hoort of er toevallig een brede vrachtwagen aan volle snelheid aankomt, die onder geen voorwaarde kan ontwijken zonder de andere rijstrook plat te walsen, ben je gesodemieterd.

En achterom kijken is er niet bij, want dan weet je niet dat er twee parkeerplaatsen verder een auto aan het uitrijden is maar jou ook niet heeft gezien.

...en DAN zit je in de shit.


Weet je wat ze daar voor uit hebben gevonden? De rem!!! Dan stop je, neem je ff de tijd om om je heen te kijken en als de kust veilig is, ga je pas weer rijden... (Moet je met een auto ook, want als de hindernis aan jouw kant zit, heeft een tegenligger voorrang op jou.)

Maar sommige fietsers denken geloof ik dat ze niet met hun voeten op de grond mogen of zo...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 03-06-2004 17:29 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 17:21 schreef altx het volgende:
Heb je al rijlessen?

Ik wil niet vervelend over komen of zo, maar IMHO ga je daar best wel moeite mee krijgen als je nu geleerd heb om zo op je gehoor te vertrouwen... want dat lukt in een auto dus echt niet...


Rijlessen niet, neen. Maar ik weet best dat in een auto niet dezelfde principes als op de fiets van toepassing zijn, of dat het belang ervan varieert.
Ik kan dus enkel vanuit het fietser standpunt spreken, maar dan blijf ik toch tot de conclusie komen dat je gehoor een belangrijke rol speelt.

@gelrenaer: van die vrachtwagenchauffeur kan ik enkel hopen dat ie niet blind is, maar ik denk niet dat ik die situatie op voorhand kan overzien, aangezien ik niet kan voorspelen waar of wanneer precies er een auto uit z'n plaats gaat rijden, en ook al niet of er zich nou zo'n irritante Jaguar zich juist om de bocht bevindt. Of wel dan.


"Obras son amores y no buenas razones"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2004 17:35 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 17:29 schreef Malekith het volgende:
Rijlessen niet, neen. Maar ik weet best dat in een auto niet dezelfde principes als op de fiets van toepassing zijn, of dat het belang ervan varieert.

(...)



Je bedoelt dat fietsers denken dat ze niet uit hoeven te kijken.

Sinds dat ik mijn rijbewijs gehaald heb, gebruik ik op de fiets dezelfde kijktechnieken als in de auto (met omkijken in plaats van in mijn spiegel kijken natuurlijk).

Maar zeg nou eens eerlijk: Kijk jij wel eens over je schouder op de fiets? Voordat je afslaat, voordat je inhaalt, nadat je iemand ingehaald hebt, noem maar op...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2004 17:38 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Shit ... ji hebt een rijbewijs ...


Malekith
Usericon van Malekith
Posted 03-06-2004 17:40 by Malekith Wijzig reactieProfiel van MalekithQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 17:35 schreef altx het volgende:

Maar zeg nou eens eerlijk: Kijk jij wel eens over je schouder op de fiets? Voordat je afslaat, voordat je inhaalt, nadat je iemand ingehaald hebt, noem maar op...


Wel, naast het feit dat ik al meer dan een jaar m'n fiets niet meer ben opgekropen..
Neen, ik moet toegeven dat ik dat niet zoveel deed. Meestal om praktische redenen (haar dat in de weg komt te hangen wanneer je je kop draait en de wind tegen hebt, inbalans van de fiets als je 15 kilo rugzak achterop hebt, etc), maar ik heb er dan ook nooit echt nood aan gehad, mijn gehoor volstond toen nog wel.


"Obras son amores y no buenas razones"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 03-06-2004 17:41 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2004 17:29 schreef Malekith het volgende:
(...)

@gelrenaer: van die vrachtwagenchauffeur kan ik enkel hopen dat ie niet blind is, maar ik denk niet dat ik die situatie op voorhand kan overzien, aangezien ik niet kan voorspelen waar of wanneer precies er een auto uit z'n plaats gaat rijden, en ook al niet of er zich nou zo'n irritante Jaguar zich juist om de bocht bevindt. Of wel dan.



"Vooruitkijken" is het magische woord.

Kijken of dat er iemand (achter het stuur) in een geparkeerde auto zit. Zo ja, is er kans dat-ie weg wil rijden. Letten op de richtingaanwijzers. Verder zorgen dat je niet al te ver aan de rechterkant rijdt. Sowieso moet je nooit te dicht langs geparkeerde auto's rijden, vanwege eventuele ineens openslaande deuren, maar aan de andere kant kan de chauffeur van een geparkeerde auto je ook beter in zijn linkerspiegel zien.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen