IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Drummen deel 2! Vorige pagina | Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 07-03-2005 15:13 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 5 maart 2005 11:32 schreef Snaack het volgende:
Grmpf, stug dooroefenen dus

RAAARGH!

Ik heb het idee dat ik het roffelen met franse grip + fingercontrol verkeerd aan het oefenen ben...

Ik doe nu dus (nog steeds) singles met fingercontrol, als ik wil gaan roffelen zou ik dus de rebound met fingercontrol moeten gaan benutten, maar dan moet ik voor een fatsoenlijke snelheid zo snel mijn vingers naar mijn handpalm knijpen dat dat imho fysiek onmogelijk is.

Dussuh, Skip (of iemand anders die dit beheerst), kan je please uitleggen wat je nou precies doet? Gebruik je verschillende vingers los van elkaar, middelvinger = 1e stroke, ringvinger = rebound o.i.d.?

Thnx!

blastmaster
Die Statis Prima!!!
Usericon van blastmaster
Posted 07-03-2005 15:54 by blastmaster Profiel van blastmasterhttp://www.myspace.com/drdoomgrind

Gelukkig is roffelen niet zo belangrijk in metal.
Doe mij maar hellish inferno tom breaks

Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 07-03-2005 16:00 by Aaaarco Profiel van Aaaarco

volgens mij bedoeld niet een echte ( rrllrrll) roffel maar meer om en om 32sten met allemar echt geslagen klappen en niet stuiterdestuiter

ik ben ook wel benieuwd hoe dat nou zit

is er niet een workshoppie te regelen?

In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 07-03-2005 16:05 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 7 maart 2005 16:00 schreef Aaaarco het volgende:
volgens mij bedoeld niet een echte ( rrllrrll) roffel maar meer om en om 32sten met allemar echt geslagen klappen en niet stuiterdestuiter

ik ben ook wel benieuwd hoe dat nou zit

Idd gelijkmatig roffelen met 1 hand.

Bijv. constante 16en spelen op 200BPM.

quote:
is er niet een workshoppie te regelen?

Dat zou geen slecht idee zijn. Kratje pils erbij, minimaal 2 drumsets en spelen/ trucjes afkijken

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 07-03-2005 16:07 by Snaack Profiel van Snaack

Ah, een artikeltje gevondeno ver dat roffelen met franse grip (meestal speel ik met de franse slag, trouwens )

Ik schijn op level 1 te zitten, fingercontrol waarbij ik mijn pols nog licht gebruik.

Level 2 = bounce (zoals de "gewone" double)

Level 3 = zuivere roffel

Oefenen dus!

Ringworm
Usericon van Ringworm
Posted 07-03-2005 16:29 by Ringworm Profiel van Ringworm

quote:
Op 7 maart 2005 15:13 schreef Snaack het volgende:
RAAARGH!

Ik heb het idee dat ik het roffelen met franse grip + fingercontrol verkeerd aan het oefenen ben...

Ik doe nu dus (nog steeds) singles met fingercontrol, als ik wil gaan roffelen zou ik dus de rebound met fingercontrol moeten gaan benutten, maar dan moet ik voor een fatsoenlijke snelheid zo snel mijn vingers naar mijn handpalm knijpen dat dat imho fysiek onmogelijk is.

Dussuh, Skip (of iemand anders die dit beheerst), kan je please uitleggen wat je nou precies doet? Gebruik je verschillende vingers los van elkaar, middelvinger = 1e stroke, ringvinger = rebound o.i.d.?

Thnx!

Ik drum zelf ook pas 3 maanden hoor, dus ik weet er ook niet alles vanaf, maar jij schrijft knijpen? Je krijgt die rebound door alleen maar die stok weer omhoog te halen. je laat die stok vallen en je geeft met je vingers die stok weer een 'zet' omhoog, en dan laat je de stok weer vallen.

Met die zet bedoel ik dan niet dat je heel je hand omhoog haalt, maar gewoon je vingers snel naar je handpalm omhoog beweegt, en ze dan weer laat zakken. Is echt klote uitleggen dit ja. Maar ik doe het met mijn pink en ringvinger. (die ernaast zit dus)

Kort samengevat:
Je houd je duim en wijsvinger waar de stok tussen ligt stil, laat die stok vallen, en als de stok terugkomt op je vingers wip je de stok weer lichtjes omhoog. Dit snel herhalen, dan moet het toch echt lukken

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 07-03-2005 17:34 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 7 maart 2005 16:29 schreef Ringworm het volgende:
Ik drum zelf ook pas 3 maanden hoor, dus ik weet er ook niet alles vanaf, maar jij schrijft knijpen?

Niet meer Duitse/ Amerikaanse grip maar met Franse grip: de stok losjes vasthouden tussen duim en wijsvinger en dan idd middelvinger + ringvinger + pink gestrekt "dichtknijpen". Beetje lastig omschrijven..

quote:
Je krijgt die rebound door alleen maar die stok weer omhoog te halen. je laat die stok vallen en je geeft met je vingers die stok weer een 'zet' omhoog, en dan laat je de stok weer vallen.

Dat snap ik, en zo speel ik nu dus ook singles met fingercontrol. Ik geef de stok aan de achterkant van het kantelpunt een zetje omhoog met de beschikbare vingers.

quote:
Met die zet bedoel ik dan niet dat je heel je hand omhoog haalt, maar gewoon je vingers snel naar je handpalm omhoog beweegt, en ze dan weer laat zakken. Is echt klote uitleggen dit ja. Maar ik doe het met mijn pink en ringvinger. (die ernaast zit dus)

Hehe, ja, met een duidelijk filmpje óf wat foto's is het makkelijker uitleggen denk ik.

Ik zal mijn probleem proberen duidelijk te omschrijven:
* het lukt me wel om de stok te bewegen met mijn vingers
* de stok stuitert ook netjes omhoog dus klem ik hem niet te stevig vast tussen duim en wijsvinger
* het lukt me niet de rebound te benutten. Ik laat de stok dus omhoog stuiteren, "vang" hem en maak een nieuwe single stroke met mijn vingers.

Misschien moet ik op een lager tempo gaan oefenen, speel nu kwartsen op 120BPM. Wellicht is het te lastig dan gelijk de rebound te benutten (te snelle beweging met de vingers/ nog geen controle over)

Maaruh: het aantal vingerbeweging is dus gelijk aan het aantal aanslagen? Ik heb het gevoel dat je dan zowat spastisch moet zijn voor een snelle roffel

(Ik speel al vrij lang gitaar dus de vingers van mijn beide handen zijn goed ontwikkeld.)

quote:

Kort samengevat:
Je houd je duim en wijsvinger waar de stok tussen ligt stil, laat die stok vallen, en als de stok terugkomt op je vingers wip je de stok weer lichtjes omhoog. Dit snel herhalen, dan moet het toch echt lukken

Ik ga het zo op een lager tempo proberen, kijken of ik de feel te pakken kan krijgen de rebound te stuiteren.

Bedankt voor je uitleg!

Ringworm
Usericon van Ringworm
Posted 07-03-2005 18:38 by Ringworm Profiel van Ringworm

Als ik webspace had had ik wel een filmpje willen maken. Maar als ik het goed begrijp wil jij een single-stroke maken, en dan rebound, en dan een double-stroke maken?
Edit: Wat ik hierboven heb geschreven ging namelijk puur op de single-stroke (finger-control)

Of doelde je alleen op de single-stroke? Klote dat ik helemaal 0,0 afweet als het gaat over kwartnoten, 16en etc. Daarom snap ik niet wat je daarmee bedoelt

Oefen je standaard met 120 bpm, en dan tel je zelf hoevaak je het vel raakt voordat de volgende tel tikt ofzo?

[Dit bericht is gewijzigd door Ringworm op 07-03-2005 18:40]

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 07-03-2005 18:59 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 7 maart 2005 18:38 schreef Ringworm het volgende:
Als ik webspace had had ik wel een filmpje willen maken. Maar als ik het goed begrijp wil jij een single-stroke maken, en dan rebound, en dan een double-stroke maken?

Precies, zoals in het filmpje van Skip

quote:
Wat ik hierboven heb geschreven ging namelijk puur op de single-stroke (finger-control)

Of doelde je alleen op de single-stroke? Klote dat ik helemaal 0,0 afweet als het gaat over kwartnoten, 16en etc. Daarom snap ik niet wat je daarmee bedoelt

Zowel met een single stroke als met een double, triple of zels quadrupel stroke kan je alle nootlengtes spelen, maar hoe efficiënter je die slagen kan maken, hoe sneller je kunt spelen en hoe langer je het vol kunt houden

Ik oefen nu 8en op 120 BPM, mijn metronoom tikt in kwarten dus per metronoomtik 2 aanslagen.

Die probeer ik door de rebound te benutten te verdubbelen, dus naar 16en.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 07-03-2005 19:01]

BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 07-03-2005 19:35 by BARABAS Profiel van BARABAS

Waarmee kan je dat filmpje afspelen? Ik heb er namelijk geen beeld bij...

Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.

Skip
Usericon van Skip
Posted 07-03-2005 20:06 by Skip Profiel van Skiphttp://members.home.nl/yoko

Ik wil echt niet belerend overkomen, maar er wordt hier gepraat over 'roffelen', alleen franse grip heeft daar bijna niets mee te maken.

Je hebt open roffels: double stroke rolls (RRLLRRLL) en gesloten roffels (de bekendste onder het publiek) waarbij je elk stokje om en om 3 a 4 keer achter elkaar laat stuiteren door deze licht tegen het vel te drukken.

Roffelen zoals in dit topic bedoeld (RLRLRLRLRL) zijn gewoon single stroke rolls, die wel supervaak in extreme metal gebruikt worden.
quote:

Nee, zulke gadgets zitten er niet in. Je duim is het draaipunt van het stokje, je wijsvinger houdt het stokje in positie en je middelvinger beweegt het stokje, maar dan in 1 seconde dus 10 keer omhoog en 10 keer omlaag in dat filmpje. Een goed tempo om ermee te oefenen (waar ik mee begon) is wel 190BPM. Je moet er live trouwens best mee oppassen, omdat je je stokjes zo licht moet vasthouden voor fatsoenlijke finger control laat je ze aan het begin veel sneller uit je handen glippen, gelukkig heb ik dat afgeleerd, maar dat ging zeker niet in een week

In dat filmpje zat ik de eerste 15 seconde wat te prutsen met double stroke rolls, dat heeft verder niets met franse grip te maken, want die gebruik ik alleen bij de blastbeat aan het eind.

[Dit bericht is gewijzigd door Skip op 07-03-2005 20:09]

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 07-03-2005 20:30 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 7 maart 2005 20:06 schreef Skip het volgende:
Nee, zulke gadgets zitten er niet in.

Ok, bij nader inzien leek het me ook al onmogelijk om het zo te doen, hehe

Aan de andere kant: als het lukt het zo te doen kan je natuurlijk helemaal belachelijke snelheden halen

quote:
Je duim is het draaipunt van het stokje, je wijsvinger houdt het stokje in positie en je middelvinger beweegt het stokje, maar dan in 1 seconde dus 10 keer omhoog en 10 keer omlaag in dat filmpje.

Ok, in dat geval denk ik dat ik hem te pakken heb, alleen zit die snelheid er natuurlijk nog niet in

Ik merkte net net dat ik de stok iets te ver naar voren vasthoud, als ik de stok niet tegenhou met mijn middelvinger zwiept de achterkant zowat tegen mijn snare aan. Teveel rebound is ook niet goed

Ook laat ik de stok nog iets te ver omhoogkomen.

Beiden gaan natuurlijk ten koste van de snelheid. Maar, ik heb hem te pakken, I guess!

Je beweegt dus, in dat filmpje, je middelvinger net zo vaak als dat er aanslagen te horen zijn?

En, nu ik er zo over nadenk is het natuurlijk alleen mogelijk de stok met fingercontrol te bewegen door hem in de rebound te laten stuiteren, ik dacht in mijn enthousiasme dat je de 'normale' aanslag had, en dan ook nog de rebound, beiden met fingercontrol.

Bij nader inzien is fingercontrol natuurlijk juist dat "dribbelen" van de stok in de rebound, toch?

Hoe lang heb je ongeveer geoefend om dat tempo te halen? Ik haal nu 16en op 132BPM.

quote:
Een goed tempo om ermee te oefenen (waar ik mee begon) is wel 190BPM.

En dan speel je.. kwarten, 8en, 16en???

quote:
Je moet er live trouwens best mee oppassen, omdat je je stokjes zo licht moet vasthouden voor fatsoenlijke finger control laat je ze aan het begin veel sneller uit je handen glippen, gelukkig heb ik dat afgeleerd, maar dat ging zeker niet in een week

Hehe, ik ben mijn stokjes sowieso veeel losser vast gaan houden, veel relaxter spelen zeg!

En veel meer controle over zowel open als gesloten roffels, die gaan nu echt super lekker

quote:
In dat filmpje zat ik de eerste 15 seconde wat te prutsen met double stroke rolls, dat heeft verder niets met franse grip te maken, want die gebruik ik alleen bij de blastbeat aan het eind.

Dat had ik wel door hoor

Thnx voor de uitleg Skip! Ik ga zo weer lekker verder oefenen

Edit: de open roffel gaat trouwens ook erg lekker met Franse grip!

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 07-03-2005 20:33]

Ringworm
Usericon van Ringworm
Posted 08-03-2005 12:34 by Ringworm Profiel van Ringworm

quote:
Op 7 maart 2005 20:30 schreef Snaack het volgende:

En, nu ik er zo over nadenk is het natuurlijk alleen mogelijk de stok met fingercontrol te bewegen door hem in de rebound te laten stuiteren, ik dacht in mijn enthousiasme dat je de 'normale' aanslag had, en dan ook nog de rebound, beiden met fingercontrol.

Bij nader inzien is fingercontrol natuurlijk juist dat "dribbelen" van de stok in de rebound, toch?

Ja ik had ook al zoeits van wat bedoelt hij nou? Als je finger-control wilt oefenen kun je volgens mij geen dubbel-strokes spelen, maar zijn het alleen maar snelle singles achterelkaar.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-03-2005 12:46 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 8 maart 2005 12:34 schreef Ringworm het volgende:
Ja ik had ook al zoiets van wat bedoelt hij nou? Als je finger-control wilt oefenen kun je volgens mij geen dubbel-strokes spelen, maar zijn het alleen maar snelle singles achterelkaar.

Juist

En dat lukt al aardig, zo weer ff verder oefenen met de metronoom. Als ik de aanslagen minder groot kan maken zou de snelheid toe moeten nemen.

Ringworm
Usericon van Ringworm
Posted 08-03-2005 12:55 by Ringworm Profiel van Ringworm

quote:
Op 8 maart 2005 12:46 schreef Snaack het volgende:
Juist

En dat lukt al aardig, zo weer ff verder oefenen met de metronoom. Als ik de aanslagen minder groot kan maken zou de snelheid toe moeten nemen.

Inderdaad, als jij die stok heel hoog laat komen duurt het natuurlijk ook weer langer voordat deze op het vel stuitert. De kunst is dus zo kort en krachtig mogelijke slagen te maken, en dan een flinke snelheid.

Hoe oefen je trouwens dan met metronoom (die tik?) Heb het hier er wel opzitten, maar ik kan/doe er niks mee.

Katablaster
Toxobasher
Usericon van Katablaster
Posted 08-03-2005 12:56 by Katablaster Profiel van Katablasterhttp://www.toxocara.com

hoge slagen is anders niets mis mee zolang je de snelheid vast kan houden

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-03-2005 13:02 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 8 maart 2005 12:55 schreef Ringworm het volgende:
Hoe oefen je trouwens dan met metronoom (die tik?) Heb het hier er wel opzitten, maar ik kan/doe er niks mee.

Das zonde man, moet je echt mee oefenen!

Ik oefen ALTIJD met metronoom, zelfs als ik ff ga freaken.

Ik oefen die franse grip singles nu op 132BPM op een paar manieren:

Single roll (RLRLRLRL), eerst 4 8en (dus 2 aanslagen per metronoomtik) en dan 8 16en (dus 4 aanslagen per metronoomtik)

En, single strokes, zelfde patroon, alleen dan met 1 hand.

quote:
Op 8 maart 2005 12:56 schreef Katablaster het volgende:

Eerst de techniek maar in mijn systeem krijgen, daarna ga ik aan dynamiek werken. Kost me nu nog meer dan genoeg moeite gelijkmatig (zowel qua volume als tempo) te meppen.

Ringworm
Usericon van Ringworm
Posted 08-03-2005 13:09 by Ringworm Profiel van Ringworm

quote:

dat is waar ja. maar dat ligt ook wel aan hoe je zelf begint met oefenen.

Ik snap niks van 16en en 8en etc. Kan geen noten lezen, dus het heeft weinig zin voor mij.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-03-2005 16:01 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 8 maart 2005 13:09 schreef Ringworm het volgende:
Ik snap niks van 16en en 8en etc. Kan geen noten lezen, dus het heeft weinig zin voor mij.

Noten lezen, zeker op drums, stelt echt geen hol voor maar je hebt er zeer veel aan!

LEREN dus

Skip
Usericon van Skip
Posted 08-03-2005 19:15 by Skip Profiel van Skiphttp://members.home.nl/yoko

quote:

Jep, een acceptabel volume behouden is misschien nog wel belangrijker dan zo snel mogelijk spelen. Als de snare echter veel harder klinkt dan de hihat/ride klinkt het ook weer niet goed, maar dat hangt live ook weer af van de geluidsman

Snaack: 190BPM 8e noten met 1 hand bedoelde ik. Dat is standaard, net zoals je bedoelt dat je 16e noten speelt als je zegt dat je kunt dubbelbassen op 200BPM.
quote:

Noten lezen, zeker op drums, stelt echt geen hol voor maar je hebt er zeer veel aan!

Noten lezen kan best lastig zijn bij fusion/jazz en zulke muzieksoorten, maar bij extreme metal stelt het vaak inderdaad weinig voor
quote:
Das zonde man, moet je echt mee oefenen!

Je kunt ook gewoon met muziek meedrummen, zijn genoeg nummers om mee te drummen op alle snelheden.

[Dit bericht is gewijzigd door Skip op 08-03-2005 19:22]

Katablaster
Toxobasher
Usericon van Katablaster
Posted 08-03-2005 23:42 by Katablaster Profiel van Katablasterhttp://www.toxocara.com

quote:
Op 8 maart 2005 19:15 schreef Skip het volgende:
Jep, een acceptabel volume behouden is misschien nog wel belangrijker dan zo snel mogelijk spelen. Als de snare echter veel harder klinkt dan de hihat/ride klinkt het ook weer niet goed, maar dat hangt live ook weer af van de geluidsman

Snaack: 190BPM 8e noten met 1 hand bedoelde ik. Dat is standaard, net zoals je bedoelt dat je 16e noten speelt als je zegt dat je kunt dubbelbassen op 200BPM.

Noten lezen kan best lastig zijn bij fusion/jazz en zulke muzieksoorten, maar bij extreme metal stelt het vaak inderdaad weinig voor

Je kunt ook gewoon met muziek meedrummen, zijn genoeg nummers om mee te drummen op alle snelheden.
volumebeheersing is zeker altijd van belang en timing en beheersing gaat idd boven snelheid.mee eens.u hebt mail.

Skip
Usericon van Skip
Posted 09-03-2005 1:36 by Skip Profiel van Skiphttp://members.home.nl/yoko

Klinkt trouwens best goed die 'nieuwste' mp3 sample op jullie site. Gaat het verder een beetje goed met Katafalk, ik kende jullie band alleen van naam. Hoe staan jullie ervoor t.o.v. andere nederlandse black/death bands?

Katablaster
Toxobasher
Usericon van Katablaster
Posted 09-03-2005 9:57 by Katablaster Profiel van Katablasterhttp://www.toxocara.com

we zijn nog op zoek naar een label maar spelen gewoon keihard door net als toxocara.

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-03-2005 11:00 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 8 maart 2005 19:15 schreef Skip het volgende:

Ok, weer wat geleerd

Gisteravond gelijk geprobeerd op die snelheid, eerste reactie " tering wat snel "

Ben begonnen op 150BPM, eerst 4 kwarten en daarna 8 8en met rechts en daarna hetzelfde met links. Binnen een half uur zat ik op 220BPM

quote:

Bij complexe muziek is het moeilijker ja..

Maar, ik heb het voordeel dat ik al vanaf mijn 10e noten lees voor gitaar. Daarbij vergeleken zijn drumpartituren stukken simpeler.

quote:

Uiteraard, maar rudiments bij voorkeur met de metronoom oefenen.

chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 09-03-2005 14:02 by chriz Profiel van chrizhttp://www.youtube.com/user/facesofcain

Huppah, eindelijk een foto van mijn kit

met deze setup opgenomen:

Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com