ZelThoR |
2002-2010 |
 |
 |
|
Posted 22-04-2009 14:17 by ZelThoR |
  |
|
quote: Op 22 april 2009 13:26 schreef bastianus het volgende:
Ik heb nooit gekraakt, wel geholpen met bezettingen van gebouwen en het proberen om ontruimingen tegen te houden. Nuttige zaken.
Als je bij mij in het dorp kijkt hoe weinig authentieke panden er nog zijn in het centrum, hoeveel foeilelijke appartementen daarvoor in de plaats zijn gekomen, hoe belachelijk hoog de huur daarvoor is en hoeveel leegstand er in die appartementen is dan lijkt dat toch meer op speculatie dan op het creëren van goede en betaalbare woonruimte. Als je dan ook nog eens ziet dat de wethouder die over ons pand wat op de sloopnominatie staat gaat, voor na zijn wethoudersperiode een bestuursfunctie bij dezelfde projectontwikkelaar aangeboden is en niet bepaald een objectieve rol in het geheel inneemt, dan vind ik het toch tijd dat er weer eens geprotesteerd wordt tegen huizenspeculatie, de macht van geld en de belangenverstrengeling van politici in deze.
Jammer genoeg is de belangenverstrengeling van bouw, ontwerpers en politici al zo ver uit de hand gelopen dat kraken verboden gaat worden. Bovendien hebben, ik geef het toe, bepaalde criminele krakers of actievoerders op kosten van de staat de naam van de kraakwereld behoorlijk te grabbel gegooid. Neemt niet weg dat de speculatie in woonruimte, de dubieuze rol van woningbouwverenigingen en hun rol bij nieuwbouwprojecten en de dubieuze rol van politici in deze wel degelijk aan de kaak gesteld dient te worden.
Maar goed, misschien moet ik gewoon ambtenaar worden, dan kan ik legaal en tegen betaling irritant zijn en me met andere mensen bemoeien..
Het zijn al een tijdje woningbouwcorporaties, al worden de termen door elkaar gebruikt. Dit is een belangrijk verschil omdat er met die wisseling ook een inhoudelijke verandering heeft opgetreden (privatisering, o.a.) mede waardoor de problemen zijn onstaan die je hierboven beschrijft.
Laatst een tijd met een kraker in tijdelijke ruste gesproken die het nog wel uit idealisme deed, zijn insteek sluit goed aan bij hoe jij de old-school krakers een paar posts hierboven beschreef. Dus alles netjes volgens de wet doen (maar dus wel tot het uiterste procederen), daadwerkelijk iets goeds opleveren en 'gewoon' een baan hebben danwel studeren. Ik kan daar wel veel sympathie voor opbrengen.
edit: bovenstaande niettegenzeggende dat er simpelweg ook veel kraaktuig is. Maar zoals gebruikelijk is het dan makkelijker om te roepen dat het allemaal maar verboden moet worden in plaats van met daadwerkelijke oplossingen aan te komen. Op deze manier kunnen we alles waar foute dingen gebeuren wel gaan verbieden en derhalve direct alles in het land overboord zetten. Alsof je autorijden gaat verbieden als er iemand door rood rijdt
[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-04-2009 14:21]
Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.
 |