IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Auteur:
Topic : klassiek Vorige pagina | Volgende pagina
aerodis
Usericon van aerodis
Posted 20-09-2006 21:57 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Welke uitvoering van Schuberts "Der Tod und das Mädchen" ist aan te raden?


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 20-09-2006 21:59 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 20 september 2006 21:57 schreef aerodis het volgende:
Welke uitvoering van Schuberts "Der Tod und das Mädchen" ist aan te raden?


Die met het geluid uit..............



aerodis
Usericon van aerodis
Posted 20-09-2006 22:03 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht



Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 26-10-2006 0:39 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 20 september 2006 21:57 schreef aerodis het volgende:
Welke uitvoering van Schuberts "Der Tod und das Mädchen" ist aan te raden?


Hoi Aerodis,

Ik heb zelf een uitvoering van het Orlando quartet, die is zeker aan te raden. Als je muziekfiles kunt ontvangen kan ik hem wel naar je mailen, ik heb m in zeer goede kwaliteit op m'n pc staan. Als je daar ethische bezwaren tegen hebt, kun je 'm natuurlijk ook gewoon in de betere platenzaak kopen.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 26-10-2006 0:54 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 24 augustus 2006 8:57 schreef Schaffelaer het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Scriabin

Wat een gast! Een waarachtig originele geest! Hier moet ik zeker wat van luisteren! Na het werk maar eens rap naar de bieb.

Wat Dvorak betreft, naast de negende (die natuurlijk heerscht) schijnt de 7de erg beroemd te zijn.

Laatst draai ik de madrigalen van Monteverdi ook regelmatig. Prachtig a cappella samenzang, italiaanse renaissance stijl. Sowieso ben ik erg gecharmeerd van 'oude' muziek, dus renaissance en daarvoor. Iemand nog goede tips?


Iedere goede componist heeft toch een originele geest?
Leuk dat je die meerstemmigheid zo mooi vind, ik hou daar zelf ook veel van, Sting heeft laatst een cd opgenomen met liederen van Dowland (laat-Renaissance/ vroeg-Vroeg Barok) misschien is dat ook een opstapje naar klassiek wat sommigen aanspreekt.
Je zou muziek kunnen proberen van Josquin Desprez of Dufay of Palestrina, of wat luitmuziek betreft, die in die tijd ook belangrijk was, muziek van Luys Narvaez of Francesco Canova da Milano (had dezelfde status als Michelangelo, hij werd Il Divino genoemd). Dit zijn echt 'eersterangs'-componisten en erg de moeite waard. Dufay en Josquin zijn min of meer (Zuid-)Nederlandse componisten en toonaangevend in die tijd.
Monteverdi is trouwens net iets later, meer vroeg-Barok ofzo..


~ By the fallen one I shall arise ~


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 23-12-2006 4:15 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Deze gisteren aangeschaft. Weliswaar in een iets andere doos. Aanbieding bij de Action. 14,95 Dacht ik.

Kan alleen nog effe niet luisteren, want hij ligt nog onder de boom hehe. Best zin om me hier es in te verdiepen.


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 25-12-2006 15:48 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Man, dit heerscht



spelfout weggehaald...


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 25-12-2006 16:44 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

Zojuist Mariss Jansons gezien met de 9e van Beethoven.
Ongelofelijk, mijn jaar is goed!
Die man is echt de beste ooit..


~ By the fallen one I shall arise ~


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 25-12-2006 17:53 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

En vanavond Mahler 9 door het Concertgebouworkest met Haitink op Ned. 2...

[Dit bericht is gewijzigd door Hexegot op 25-12-2006 17:54]


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 26-12-2006 0:36 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

Ja dat is een beetje zwaar na Beethoven


~ By the fallen one I shall arise ~


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 26-12-2006 10:43 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Maar het was wel cool.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 26-12-2006 11:32 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Ishtar en Hexegot, jullie zijn wel behoorlijk thuis in de klassieke muziek toch?

Wat vinden jullie van Edgard Varèse? Ben benieuwd naar jullie mening. Ik vond het maar moeilijk te behappen haha.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 26-12-2006 12:04 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Varése is inderdaad niet bijster toegankelijk, je moet echt leren om ernaar te luisteren. Hij was een van de echte vernieuwers binnen de 'klassieke' muziek; zijn werk is meer gebaseerd op ritme en klankkleur dan op harmonie, en Varèse kan met composities als Poème Électronique daarnaast ook zo'n beetje als de aartsvader van de elektronische muziek gezien worden. Persoonlijk vind zijn muziek erg gaaf, en voor iemand als ik (ik ben slagwerker) is zijn muziek sowieso een feest om te beluisteren én te spelen.
Ik weet niet of je het vaak doet, maar zoals bij veel klassieke werken kan ik je echt aanraden om het verhaal achter de muziek te leren kennen. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar Déserts, en luister daar naar met Varèses eigen woorden in je achterhoofd:
quote:
"These deserts are not only physical deserts of land and sea, mountains and snow, outer space, deserted city streets... but also this distant inner space where man is alone in a world of mystery and inner solitude."
Als dat je bevalt, kijk dan eens of je de dubbel-CD 'Varèse - The Complete Works' van het Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly kunt vinden; dan heb je meteen zijn complete oeuvre in je bezit (Varèse heeft slechts vijftien werken voltooid tijdens zijn leven).


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 26-12-2006 21:13 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 26 december 2006 12:04 schreef Hexegot het volgende:
Varése is inderdaad niet bijster toegankelijk, je moet echt leren om ernaar te luisteren. Hij was een van de echte vernieuwers binnen de 'klassieke' muziek; zijn werk is meer gebaseerd op ritme en klankkleur dan op harmonie, en Varèse kan met composities als Poème Électronique daarnaast ook zo'n beetje als de aartsvader van de elektronische muziek gezien worden. Persoonlijk vind zijn muziek erg gaaf, en voor iemand als ik (ik ben slagwerker) is zijn muziek sowieso een feest om te beluisteren én te spelen.
Ik weet niet of je het vaak doet, maar zoals bij veel klassieke werken kan ik je echt aanraden om het verhaal achter de muziek te leren kennen. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar Déserts, en luister daar naar met Varèses eigen woorden in je achterhoofd:
Als dat je bevalt, kijk dan eens of je de dubbel-CD 'Varèse - The Complete Works' van het Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly kunt vinden; dan heb je meteen zijn complete oeuvre in je bezit (Varèse heeft slechts vijftien werken voltooid tijdens zijn leven).

Haha Thx. Die dubbelaar ligt hier, geleend van een collega. Ik moet zeggen dat ik de hele tijd verstoord opkeek toen ik het voor het eerst opzette, vandaar dat ik benieuwd was naar de beter geïnformeerde opinie .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 26-12-2006 21:37 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Kunnen deheren Hexegot en Ishtar mij nog componisten in de lijn van Grieg aanraden? Die Peer Gynt Suite kan ik zeer goed waarderen!


spelfout weggehaald...


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 16-01-2007 19:05 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

@ varanus --> Mij willen op dit moment () even geen namen te binnen schieten...


Btw, vind hier een briljant filmpje van Dudley Moore.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 16-01-2007 21:28 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 26 oktober 2006 0:54 schreef Ishtar het volgende:
Je zou muziek kunnen proberen van Josquin Desprez of Dufay of Palestrina, of wat luitmuziek betreft, die in die tijd ook belangrijk was, muziek van Luys Narvaez of Francesco Canova da Milano (had dezelfde status als Michelangelo, hij werd Il Divino genoemd). Dit zijn echt 'eersterangs'-componisten en erg de moeite waard. Dufay en Josquin zijn min of meer (Zuid-)Nederlandse componisten en toonaangevend in die tijd.

Hier wat missen liggen van Palestrina, echt geniaal spul. De harmonie-lijnen van de zang is echt kippevelopwekkend. Het componeren hiervan vereist naast een bijzonder talent een gedegen muziektheoretische kennis. Iets wat helaas in de moderne muziek moeilijk te vinden is, die meer akkoordgericht is.

Francesco Canova da Milano zal ik zeker even gaan checken, zeer ge-interesseerd in luitmuziek.

quote:
Monteverdi is trouwens net iets later, meer vroeg-Barok ofzo..

Niet helemaal mee eens. Zijn madrigalen zijn bijvoorbeeld puur renaissance. Hij bracht europa de barok in. Monteverdi kan imho tot de 3 grootste componisten aller tijden gerekend worden. (andere 2 mag je zelf invullen... )


Dear dirty delightful old drunken old days


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 07-07-2007 0:26 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Ik heb sinds kort Elgar ontdekt....ja, ja ik weet het.


Ik ben sinds een week dus helemaal verknocht aan Variations on an Original Theme for orchestra, Op. 36 ("Enigma").

Waarachtig smakelijk!



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 13:10 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Kayhan Kalhor.

http://www.bbc.co.uk/radio3/world/awards2003/profile_kalhor.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Kayhan_Kalhor


Een Koerdische Iraniër die op de kamancheh speelt (een soort viool). Geniale muziek die elementen van westers classicisme combineert met de inheemse Perzische klanken. Het is in ieder geval duidelijk dat de wortels van zowel Europese als Perzische muziek veel met elkaar gemeen hebben.

Hier even een rapidshare link voor een van zijn nummers

http://rapidshare.com/files/41890676/Part_12.mp3.html

't is wat anders maar zekers de moeite waard.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 09-07-2007 13:14 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

Sinds ik er achter ben gekomen dat ik voor slechts 7,50 naar vrijwel ieder concert in het concertgebouw amsterdam kan, ga ik vét vaak.

Ik heb afgelopen week een uitvoering van de symfonische dansen en het 3e pianoconcert van rachmaninov gezien, uitgevoerd door het symfonieorkest van toulouse, met denis matsujev, en dat was werkelijk fantastisch.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 09-07-2007 13:21 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Aaaarghhh... rach 3, dat had ik ook wel willen zien....


Dear dirty delightful old drunken old days


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-07-2007 13:22 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Ja man, Rachmaninoff is een van mijn all time favourties. Piano Concerto no. 3.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 09-07-2007 13:34 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

Oh, en het is misschien wel erg ver in de toekomst, maar zet het vast in jullie agenda's, op 16 maart wordt in de Doelen in Rotterdam, de Requiem van Dvorak uitgevoerd.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 05-11-2007 13:24 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Huidige favorieten:
Chailly - Mahler 4
Perahia - Schubert Piano Sonate in c mineur


Dear dirty delightful old drunken old days


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 05-11-2007 13:28 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 23 december 2006 4:15 schreef varanus het volgende:
Deze gisteren aangeschaft. Weliswaar in een iets andere doos. Aanbieding bij de Action. 14,95 Dacht ik.

Kan alleen nog effe niet luisteren, want hij ligt nog onder de boom hehe. Best zin om me hier es in te verdiepen.



Die heb ik ook. Heel veel leuks voor weinig.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen