|
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | ||||
Auteur: |
|
|
Welke uitvoering van Schuberts "Der Tod und das Mädchen" ist aan te raden? |
|
quote: Die met het geluid uit.............. www.myspace.com/heerschendeheerschers www.myspace.com/dihm www.myspace.com/departuremetal http://www.departuremetal.com http://www.freewebs.com/grindbashers |
|
|
|
quote: Iedere goede componist heeft toch een originele geest? Leuk dat je die meerstemmigheid zo mooi vind, ik hou daar zelf ook veel van, Sting heeft laatst een cd opgenomen met liederen van Dowland (laat-Renaissance/ vroeg-Vroeg Barok) misschien is dat ook een opstapje naar klassiek wat sommigen aanspreekt. Je zou muziek kunnen proberen van Josquin Desprez of Dufay of Palestrina, of wat luitmuziek betreft, die in die tijd ook belangrijk was, muziek van Luys Narvaez of Francesco Canova da Milano (had dezelfde status als Michelangelo, hij werd Il Divino genoemd). Dit zijn echt 'eersterangs'-componisten en erg de moeite waard. Dufay en Josquin zijn min of meer (Zuid-)Nederlandse componisten en toonaangevend in die tijd. Monteverdi is trouwens net iets later, meer vroeg-Barok ofzo.. ~ By the fallen one I shall arise ~ |
|
Deze gisteren aangeschaft. Weliswaar in een iets andere doos. Aanbieding bij de Action. 14,95 Dacht ik. Kan alleen nog effe niet luisteren, want hij ligt nog onder de boom hehe. Best zin om me hier es in te verdiepen. spelfout weggehaald... |
|
Man, dit heerscht spelfout weggehaald... |
|
Zojuist Mariss Jansons gezien met de 9e van Beethoven. Ongelofelijk, mijn jaar is goed! Die man is echt de beste ooit.. ~ By the fallen one I shall arise ~ |
|
En vanavond Mahler 9 door het Concertgebouworkest met Haitink op Ned. 2... [Dit bericht is gewijzigd door Hexegot op 25-12-2006 17:54] |
|
Ja dat is een beetje zwaar na Beethoven ~ By the fallen one I shall arise ~ |
|
Maar het was wel cool. |
|
Ishtar en Hexegot, jullie zijn wel behoorlijk thuis in de klassieke muziek toch? Wat vinden jullie van Edgard Varèse? Ben benieuwd naar jullie mening. Ik vond het maar moeilijk te behappen haha. Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
Varése is inderdaad niet bijster toegankelijk, je moet echt leren om ernaar te luisteren. Hij was een van de echte vernieuwers binnen de 'klassieke' muziek; zijn werk is meer gebaseerd op ritme en klankkleur dan op harmonie, en Varèse kan met composities als Poème Électronique daarnaast ook zo'n beetje als de aartsvader van de elektronische muziek gezien worden. Persoonlijk vind zijn muziek erg gaaf, en voor iemand als ik (ik ben slagwerker) is zijn muziek sowieso een feest om te beluisteren én te spelen. Ik weet niet of je het vaak doet, maar zoals bij veel klassieke werken kan ik je echt aanraden om het verhaal achter de muziek te leren kennen. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar Déserts, en luister daar naar met Varèses eigen woorden in je achterhoofd: quote:Als dat je bevalt, kijk dan eens of je de dubbel-CD 'Varèse - The Complete Works' van het Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly kunt vinden; dan heb je meteen zijn complete oeuvre in je bezit (Varèse heeft slechts vijftien werken voltooid tijdens zijn leven). |
|
quote: Haha Thx. Die dubbelaar ligt hier, geleend van een collega. Ik moet zeggen dat ik de hele tijd verstoord opkeek toen ik het voor het eerst opzette, vandaar dat ik benieuwd was naar de beter geïnformeerde opinie . Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
Kunnen deheren Hexegot en Ishtar mij nog componisten in de lijn van Grieg aanraden? Die Peer Gynt Suite kan ik zeer goed waarderen! spelfout weggehaald... |
|
@ varanus --> Mij willen op dit moment () even geen namen te binnen schieten... Btw, vind hier een briljant filmpje van Dudley Moore. |
|
quote: Hier wat missen liggen van Palestrina, echt geniaal spul. De harmonie-lijnen van de zang is echt kippevelopwekkend. Het componeren hiervan vereist naast een bijzonder talent een gedegen muziektheoretische kennis. Iets wat helaas in de moderne muziek moeilijk te vinden is, die meer akkoordgericht is. Francesco Canova da Milano zal ik zeker even gaan checken, zeer ge-interesseerd in luitmuziek. quote: Niet helemaal mee eens. Zijn madrigalen zijn bijvoorbeeld puur renaissance. Hij bracht europa de barok in. Monteverdi kan imho tot de 3 grootste componisten aller tijden gerekend worden. (andere 2 mag je zelf invullen... ) Dear dirty delightful old drunken old days |
|
Ik heb sinds kort Elgar ontdekt....ja, ja ik weet het. Ik ben sinds een week dus helemaal verknocht aan Variations on an Original Theme for orchestra, Op. 36 ("Enigma"). Waarachtig smakelijk! KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Kayhan Kalhor. http://www.bbc.co.uk/radio3/world/awards2003/profile_kalhor.shtml http://en.wikipedia.org/wiki/Kayhan_Kalhor Een Koerdische Iraniër die op de kamancheh speelt (een soort viool). Geniale muziek die elementen van westers classicisme combineert met de inheemse Perzische klanken. Het is in ieder geval duidelijk dat de wortels van zowel Europese als Perzische muziek veel met elkaar gemeen hebben. Hier even een rapidshare link voor een van zijn nummers http://rapidshare.com/files/41890676/Part_12.mp3.html 't is wat anders maar zekers de moeite waard. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Sinds ik er achter ben gekomen dat ik voor slechts 7,50 naar vrijwel ieder concert in het concertgebouw amsterdam kan, ga ik vét vaak. Ik heb afgelopen week een uitvoering van de symfonische dansen en het 3e pianoconcert van rachmaninov gezien, uitgevoerd door het symfonieorkest van toulouse, met denis matsujev, en dat was werkelijk fantastisch. Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen |
|
Aaaarghhh... rach 3, dat had ik ook wel willen zien.... Dear dirty delightful old drunken old days |
|
Ja man, Rachmaninoff is een van mijn all time favourties. Piano Concerto no. 3. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Oh, en het is misschien wel erg ver in de toekomst, maar zet het vast in jullie agenda's, op 16 maart wordt in de Doelen in Rotterdam, de Requiem van Dvorak uitgevoerd. Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen |
|
Huidige favorieten: Chailly - Mahler 4 Perahia - Schubert Piano Sonate in c mineur Dear dirty delightful old drunken old days |
|
quote: Die heb ik ook. Heel veel leuks voor weinig. ... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore. |
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |